Hund och katt tips
Det är så att jag för ca 2 månader sedan fick hem min barndoms katt på 17 år. Jag hade en plan för hur jag skulle få katten och hunden att gå ihop då katten va skit rädd för hunden och hunden blev triggad av att katten sprang iväg.
Nu va de inte riktigt så enkelt som jag tänkt. Hunden har varit sjuk och fick fel diagnos av veterinären vilket lett till att vi först nu börjat medicinera hans gastrit. Man kan märka på hunden i många situationer att han inte mår helt bra. Han gör till exempel utfall mot andra hundar, cyklar och lite andra saker. Detta har vi märkt försvinner när han mår bra. Han har svårt att lyssna och då fel diagnosen var allergi så har jag inte kunnat använda något att muta min kräsna hund med i träningen runt katten. Vilket jag fortfarande inte har eftersom vi inte vill ge honom nya saker nu medan han fortfarande mår så dåligt.
Så till min fråga. Har ni några tips på hur jag ska få hunden att fatta att man inte får jaga/skälla/attackera katten? Vill kunna komma till det läget att vi inte behöver ha stängda dörrar eller hunden i koppel men det är en bra bit dit.
Katten har blivit modigare och modigare men hon gillar inte när han skäller och kommer han för nära fräser hon och vevar med tassarna mot honom. Hon har än så länge varit väldigt snäll och inte gjort någon skada på honom de gånger vi glömt stänga dörr eller hon öppnat dörren och de kommit nos mot nos med varandra.
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

Testa sätta upp grindar som katten kan krypa under men inte hunden, d kan de se varandra och vänja sig i sin egen takt och katten kan smita ifrån om hunden blir för påstridig.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag är ingen beteendeexpert men går det inte att fya när hunden gör fel mot katten och visa med rösten att det är fel. Då ni inte kan belöna med nytt godis, kan man belöna med hundens torrfoder istället.
#1 nu är tyvärr hunden och katten samma storlek. Även om hunden väger mer så tar han sig under de mesta. #2 De funkar inte att fya honom han triggas snarare om ja blir arg. Och är ja lign och säger nej hör han mig inte :/
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/
#3, Något som katten kan hoppa över men inte hunden då? Fast katten kanske är lite stel med tanke på åldern medan jag förmodar att hunden kan studsa rätt högt?
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!