Matvägran
Har ni haft en hund som matvägrat i samband med sin uppväxt? Jag har varit med om mammas hundar som matvägrat när dom var i unghunds perioden, hon tog bort matskålen så fick dom gå hungriga tills nästa mat tillfälle, har eran mat vägrat? Hur gjorde ni?
Min hund har börjat mat vägra lite smått, lägger sig på golvet och vill inte äta alls, spelar ingen roll hur mycket man säger "varsågod" eller "gå och ät med dig"
Jag vill inte behöva svälta honom bara för att han ska äta sin mat, de känns väldigt elakt, jag vill heller inte ge in och slänga i nåt som gör att de smakar bättre ifall de ger honom helt fel intryck, att hans mat vägran faktiskt funkar till de bättre.
Han har också börjat blivit distraherad av balkongen och katten mycket mera, de är roligare än att äta sin mat, då får jag stänga dörrarna dit så han kan äta ifred.
Ska jag bara låta skålen stå framme så får han äta när han vill? Jag kan ju omöjligt veta om han faktiskt är hungrig eller inte.
min matvägrade i perioder, jag väntar ut tills han äter =)
Dock har han inte ätit på 2 dagar så försöker jag med mer lockande mat i väldigt små mängder bara för att han inte ska få problem med magen/tarmen.
Den dag han matvägrat i mer än 48h så ringer ja veterinären ^^
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
http://animail.se/standardt-aptit.html prövat detta?
Vill inte hunden ha sin mat, så svälter den knappast. Det är inte ovanligt att unghundar tappar sugen på mat periodvis.
Oh ja… Min tik har varit väldigt kräsen från dag 1. Började väl med det klassiska "äter du inte nu får du vara utan" och tog bort maten efter ett tag. Har även gjort massa annat. Testat många olika foder, blötit upp maten, hällt vatten på, hällt på oljor/annat gott, spridit ut det, matat med lite åt gången, stoppat maten i hennes mun, använt som träningsgodis, ge henne mat på jobbet när andra hundar är med(konkurrens), låtsats smaka på hennes mat och tycka den är såå god m.m…
Nu på senaste har jag väl haft tur i oturen att hon måste äta kortison, vilket gör att hon blir hungrigare, så nu har hon varit glad i maten ett tag. Hon åt t.o.m torrfoder ett tag men blev så dålig i magen av det så nu får hon bara färskmat. Och jag har äntligen hittat en sort hon tycker om(ett tag iaf..)
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Förresten utfodrar du med torrfoder TS? för om du utfodrar med torrfoder så brukar det finnas en tabell på påsen som visar hur många DL foder din hund ska ha beronde på vad han/hon väger.
Tillexempel min mindre hund ska ha 2 dl torrfoder om dagen jag utfodrar henne 1 gång på morgonen 1 gång på kvällen så hon har ej fri tillgång till foder hade hon haft det hade hennes intresse för fodret minskat väldigt mycket vissa andra hundar som har fri tillgång till sitt foder blir överviktiga eftersom dem vräker i sig men det är individuellt hur de funkar!
Min hund hade någon period på några veckor runt fem månaders ålder som han bara rynkade på näsan åt maten. Jag tyckte att det kändes hemskt illa att en liten valp som behöver så mycket näring och energi för att hålla igång, växa och hålla sig frisk inte åt sin mat så jag gjorde allt jag kunde för att han skulle äta.
Jag blandade i blod i maten och hade i lite sallad, gurka och annat för att det skulle bli lite mer omväxling. Den knäppa valpen började ofta knapra på salladen först, innan han började äta köttet. Han fick äta bredvid en annan hund med kompostgaller emellan och då gick det lite bättre. Jag gav mycket mat som godis också så att han åt utan att riktigt tänka på det, och så blev inte portionerna i matskålen så stora vilket underlättade. I våra mörkaste stunder matade jag honom med sked.
Jag gjorde precis tvärt emot alla råd med andra ord, men det verkade ju fungera det också. På honom i alla fall. Valpen fick i sig nästan all sin mat varje dag. Efter några kämpiga veckor insåg han tack och lov återigen att det är puckat att inte äta och idag äter han allt som går att äta med stor aptit.
Vår valp fick också för sig att matvägra när vi fick hem honom. Han lukta lite på det och gick. Så ja tog bort det och erbjöd honom det en stund senare. Och vi va lite oroliga över att han inte fick i sig tillräckligt med mat så började dalta lite. De gick sådär han slutade helt äta ur matskål så vi fick lägga maten på golvet och då åt han dem bara om de låg i en rad som ett spår och inte om man bara slängde ut dem huller om buller. Sen va vi tvungna att byta foder eftersom han blev dålig i magen av det så då bestämde ja mig för att nu är det ur matskålen eller inte alls. Åt han inte tog ja bort det och fick lite senare. Då åt han ju fyra gånger om dagen så de va ju inte direkt länge han fick vänta.
Sen hjälpte de ju att han inte skulle ha så mycket av de nya fodret. Så de skiljer ju sig enormt från foder till foder hur mycket man ska ge. Vi ger mindre än hälften så mycket av vårt nuvarande torrfoder som vi gjorde av vårt gamla torrfoder. (går självklart efter vad som står på påsen.)
Det hjälpte det tog några dagar när han hoppade över ett eller två av mattillfällena sen åt han varje gång vi erbjuder mat. :) Det är tydligen väldigt vanligt att valpar matvägrar.
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/
Det som står på påsen är riktlinjer som är extremt allmänna, enda sättet att avgöra är att känna på hundens hull. Revbenen skall kännas men inte mer än knogarna på en näve.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Min hund har matvägrat i perioder hela sitt liv enligt fd ägare och det jag själv erfarat (han är 7 år nu), upptäckte dock efter en stund med honom att (hon som hade han och min fd sambo som va hans tilltänkta ägare innan jag lyckades få vårdnaden om honom tog bort maten till nattkvisten) grabben är nattätare - kan TS hund också vara det?
Märkte även när jag lämnade in honom på hotell att de hade en ruta att fylla i ang. om han var dag eller natt ätare så ganska vanligt fenomen men vet många som tar bort skålen efter en stund eller bara låter skålen stå från 07:00-21:00.
Tack alla för att ni skrev. 🙂
#5 Jag utfodrar med torrfoder, just nu får han 5 dl, 4 gånger per dag, då håller han bra hull på kroppen.
Jag tror min hund skulle bli en sån som vräker i sig om han fick fri tillgång, min syrras hund däremot har fått fri tillgång sen hon var valp och de funkade bra för henne men de är ju väldigt olika.
Jag provade att springa runt i lägenheten och hoppa runt och fjanta mig med honom och sen fjanta in till matskålen och kastade maten på golvet, sen åt han men de funkade inte dagen efter, tur att sambon inte va hemma.😂
9 bra att du tog upp detta många hundar som matvägrar vill gärna ha sin mat sent, som du säger nattätare :)
#11 Tack, funderade på en annan grej med det, undra om det är så att det är mer skyddat att äta i mörker än dagsljus dvs en instinkt att inte synas och inte bli upptäckt mitt i maten?