Hundar iFokus

Hundar

Etikett: träning-och-inlärning
Läst 33474 ggr
Zaviie
35

Vgw-sele, vad är fel?

Jag fick hem min efterlängtade vgw-sele, då passade vi in den som man skulle, och gick på promenad.. och jag blev mäkta besviken. 

I början funkade det bättre än vanligt då han stannade till varje gång det tog emot, men sedan vande han sig och började seg-dra på gamla vanliga viset. Min förhoppning var ju att jag skulle få lite enklare o träna genom att berömma då när hunden vänds mot en, men han vänds inte alls :S

Det som händer är att trots ytterligare åtdragning av remmarna så förs ringen som kopplet fästs vid in mot mig, inte hunden, vilket gör att remmen mellan frambenen dras upp mot armhålan på honom.

Efter 4e åttragning på remmarna (fingrar fick såklart fortf plats imellan) så åkte delen som ska ligga på skuldran upp på nedre halsdelen istället.

Så ni som kan det här med denna selen, vad är fel? Varför vänds inte hunden när den drar?

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

Zaviie
0

Ingen som använde denna sele som vet?

[TeamGolden]
0

Du knäpper den väl där fram?

[TeamGolden]
0

Alltså sätter fast kopplet i ringen där fram

teezan
0

det KAN vara att de är för stor men jag kan ha fel :) tror den jag har är lite stor… (hade vi valt m hade det varit preciis på gränsen till för smått) även om man drar åt är remmarna snart för lösa igen :/ jag upplever inte heller att min hund vänds mot mig, men han får mindre kraft att dra, blir lugnare och drar därför inte så mycket, och det är mycket lättare att få kontakt med honom :)

[TeamGolden]
0

du har inte bild på när din hund har den på sig? enklare att avgöra då

Zaviie
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2 ja man har kopplet där fram

#4 För stor tror jag inte för drar jag åt den mer överallt känns det som att han inte kommer gå, redan nu ser det ut som att det trycker honom på manken eller vad man ska säga?

#4 Här kommer en bild, snöade så mkt på promenaden så tog i köket nyss istället, dock ville han bara sitta :P

Zaviie
0

Här va föresten en bild när han står, är den inte lite långt fram? 
Sjukt snyggt med allt fluff som väller fram runt om selen, men men..
Skulle egentligen vilja ha lite mer rymd runt halsen på honom men då får han ju remmen mellan frambenen i armhålorna så fort d tar emot.

[TeamGolden]
0

tkr det ser bra ut. med tanke på Vgw selens kluriga storlekar skulle nog en storlek större vara alldeles för stor. Eller så kanske du redan har den största? 

Du kan ju knäppa den på en av ringarna på ryggen också så lika bra att fråga;) 
Utan att det har någon större betydelse skulle jag knäppa haken åt andra hållet 

Zaviie
0

Det är en XL, kollade på massa olika sidor på deras storlekslistor och det stod xl på några och xxl på några så jag är ju glad att jag valde den mindre till slut, nu är han ju lite för tunn men finns utrymme att spänna ut när han biffar till sig.

Undrar ändå om den ska trycka så på manken? När man tar på den får man ju ta i rejält för att knäppa den men jag får in handen men det är tungt eller hur man ska säga. Eller så är jag bara fjantig :P

[TheMiko]
0

Min hund lärde sig snabbt att ställa kroppen i en båge för att motverka att vändas runt. Mindre kul med tanke på varför man lagt pengarna på selen, men snyggt om tänker i banan slutor på hästdressyr. 

Zaviie
9

Jag vill bara uppdatera och säga att denna selen var nog det bästa köpet jag gjort. 

JAG har blivit så mycket mer avslappnad och lugnare vilket resulterat i att min hund numera är toppen att promenera med. Har reagerar fortf på andra hundar men har lättare att hålla honom, han seg-drar inte lika mycket heller även om det händer i mellan åt. 

Har inte använt halsband sedan den 12e februari 😃 Trodde verkligen på någon stor skillnad från början. Har alltid haft problem med att vara spänd o lättstressad oavsett situation, det är sådan jag är som person, men nu verkar jag gjort hundarnas liv lite enklare med jobbig matte 😉

[Doglovers]
1

TS Här får du en länk hur du ska sätta på selen på bästa sätt. Jag har själv problem med att ha selen på en liten taxfröken som drar som en avlöning. Fick henne som vuxen och har inte haft chansen att ta tag i problemet.

http://www.youtube.com/watch?v=D_kdKPHE14U

Lycka till😃

[TeamGolden]
0

Gud vad kul att se att det den gav resultat och var bra! Ska nog införskaffa mig en till min lilla kille också! 😛

kodex
0

Vad skönt att det löste sig då för er! Behövdes bara lite tid tydligen - som sååå många andra gånger när det gäller hundar! Man vill ofta ha mirakelförändringar på rekordtid ;)

asmus93
0

hej, jag har en amstaff/rottis på knappt året.. han drar och vet inte riktigt hur han ska bete sig vid hund möten annars är han världens goaste hund! men undrar vgw selen fungerar den verkligen så bra som alla säger? :O  och hur fungerar de när man har en hund som drar mot andra hundar i möten… ?? har även en cocker/jack russel/chiuhauha som drar i kopplet han är snart två år men verkar vara omöjlig … just nu använder jag helstryp något som jag egentligen avskyr att ha på hund. men det är enda sättet för mig att ha koll på hundarna när jag är ute och går med barnvagnen och båda hundar!..

Maxborder
0

Har precis köpt en sån sele till min BC blandning och tycker också att den är lite lurig just över manken….

Får in hela handen mellan som det står att man ska men är ändå lite orolig att den ska trycka i vissa lägen?!

Men det är kanske mest för att man är ovan vid modellen?!

Har varit ut på en turer med den och han verkar i alla fall inte vara besvärad av den utan pinnar på som vanligt. 🙂

Dock slipper man ju dragkampen då…. 😛

Han är en ivrig unghund så det är ett bra komplement till koppelträningen. I slutet av promenaden byter jag och använder halsband så han inte ska tappa det vi tränat/tränar helt, så när han blir äldre och lite lugnare ska vi kanske kunna köra med bara halsband hela promenaden?! 😉

Misarn
0

Vi köpte en WGV-sele och den fungerade inte alls för oss, då passar en vanlig Y-sele oss bättre.

Maxborder
4

#17 Men på y-selen har du ingen ring att fästa kopplet i fram i bringan och då tappar den ju lite funktionen som vgw selen har……

Hade den haft det hade jag köpt en sån för den är ju mycket billigare… 😛

Misarn
0

#18 Fast iof så använder inte vi ringen som sitter fram. Utan dom på sidorna så den funktion wgv har är endå inget vi använder :-)