Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 2863 ggr
Mlyy
1

Sheltie & Pomeranian?

Har Sheltie & Pomeranian ungefär samma aktiveringsbehov?

Cahira
0

Ungefär ja. Är dock rätt ojämnt i pomeranian men de är rätt så energifyllda och arbetsvilliga. 

Finns förvånandsvärt mycket ork i den lilla kroppen. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

russin
3

Njae, det vete tusan om jag håller med om. En sheltie är dock en vallhund i grund och botten och behöver mer än en pomme.

Cahira
3

Efter att ha bott med en mittelspitz (Pomeranian, Kleinspitz, Mittelspitz, Grosspitz och Wolfspitz/Keeshond räknas alla till Tysk Spets) så säger min erfarenhet att de kräver mer än man tror. De är nog lyckligast i sportande aktiva hem. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Mlyy
0

Tack för svaren. :) Jag och min sambo har nu en blandishane som är två år av raserna 50% Pomeranian, 25% Sheltie och 25% Tysk spets och honom har vi endast till sällskap. :) Och vi planerar nämligen att skaffa en Sheltie till våren, så funderar lite på aktiveringsbehovet. ;p

Fler får gärna svara.

[Forest]
0

4, helt OT men ser en söt hund i in famn på avatar-bild kan inte du visa en bild på eran söta hane ;)

Mlyy
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 Absolut, här kommer en bild! :)

[Forest]
0

6 Jätte söt liten kille :)

drika
0

Ingen aning om pomerian men sheltiens aktivering tycker jag är lagom för mig, vill inte ha en hund som inte gör någonting men heller ej en som kräver jättemycket. Min sheltie är alldeles lagom och kan rekommendera sheltie!:)

Hälsningar

Fredrika

Mlyy
0

#7 Tack! :)

#8 Okej, låter bra. :) Hur gammal är din nu? Du får gärna bifoga bild om du vill också. :)

EternalWinter
2

Jag har en pom och en sheltie. 2 och 1 år är dom, de är rätt lika i aktiveringsbehoven men min pom är väldigt aktiv mot andra pommar som jag har mött. Sheltien jag har här hemma är ett energiknippe men jag behöver liksom inte gå ut mer med honom än min pom men jag kör lite mer hjärngympa med honom.

När jag beslöt mig för att skaffa en sheltie hade jag haft min pom lite över ett år och var orolig för att det skulle bli världens glapp mellan dom men det blev det verkligen inte, dom leker bra ihop och älskar varandra. =)

(Bifogar en bild på mina små monster hoppas det är ok)

It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..

MedarbetareAvenged Sevenfold

[Teddies matte]
0

Jag skulle säga som så att de har ganska lika aktiveringsbehov men Pommen kan kännas aktivare och har lättare till stress och beteenden som gör att det känns att den skulle kräva väldigt mycket. I den meningen är Sheltien lugnare av sig.

Mlyy
0

#10 Åh så kul att du har båda dom raserna! :) Självklart okej med bild, vill gärna se massor av bilder. ;) Är det hanar båda två, eller? Skiljer dom jättemycket i storlek? :)

#11 Okej, tack så mycket. :)

drika
0

#9 Hon blir 6 månader den 25:e :) Hon är ganska liten för rasen så ofta brukar dem va storre, hon är ca 28 cm just nu men hon växer fortförande också ju:)

Hälsningar

Fredrika

Mlyy
0

#13 Åh så fin! :) Vart är hon ifrån? Jag önskar också en liten helst, men får väl se hur det blir. :) det är ju svårt att bestämma. ;) den minsta i kullen kan ju bli störst tex. ;p

drika
0

#14 tack så mycket:D Hon är från cuatros patas kennel:) Ja det där med storleken kan vara svårt, som du säger liten nu men vem vet senare haha..:)

Hälsningar

Fredrika

Mlyy
0

#15 Okej. :) Ja, det är ju svårt. ;p

EternalWinter
0

#12 Ja båda två är hanar och sheltien väger 10kg han är alltså en relativt stor sheltie medans pommen väger 2.5kg men storleks skillnaden är inget som helst problem sheltien lärde sig fort att man inte kan leka lika tufft med pommen som man kanske kan med sina andra hundkompisar, det gäller att ha lite koll i början bara. Annars tycker jag detta är en bra kombo tycker jag. =)

It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..

MedarbetareAvenged Sevenfold

[Camia7]
0

#13 va sööt:) min tjej är 28cm och är 14veckor, min uppfödare tror att hon kommer att bli 35-36cm får se:) men din var verkligen liten isf:)

Mlyy
0

#17 Okej. :) Ja, det låter härligt, dom större hundarna vet oftast att dom mindre hundarna är små. :) Jag och min sambo har som sagt en blandishane nu; 50% Pomeranian, 25% Sheltie och 25% Tysk spets. :) Han är ca 37 cm hög, väger ca 5 kg.

Ska skaffa en Sheltietik i vinter/vår. Hoppas på en liten Sheltie, men det är väl som sagt svårt att veta, om inte uppfödarna har koll på det. Kikade på en kennels hemsida idag och dom har skrivit vilken storleksklass valparna förväntas i; small-medium & medium och så, det var ju lite häftigt att veta om man är intresserad av storleken. :)

[fabienne]
0

#6 Helt OT, men jag tyckte väl jag kände igen den hunden… Kom på att det ju är Colles dagiskompis! (Colles lill-matte här.) Kul att det finns ett par personer "hemifrån" som är aktiva här! :)

Hur som helst - lycka till med allt som hör valpköpet till!

Mlyy
0

#20 Ja, så kul! :) Tack så mycket! :D