Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 924 ggr
EternalWinter
0

Introducera ny familjemedlem?

Jag och min sambo ska åka och hämta en valp nu på fredag om allt går som det ska.

Vi har redan en hund här i hemmet som är uppvuxen med en till hund men som bott själv med oss i 3 månader nu. Han verkar trivas mer när det finns en till hund i bilden.

Men är så rädd att han ska bli svartsjuk…kan hundar bli det? Hur gör man i så fall..?

Ni som har två hundar hur reagerade den första hunden när det kom en ny hund in i huset?

Min hund är mindre än valpen kommer det att påverka rangordningen? För han brukar inte låta sig sättas på i första taget..

Hur ska jag introducera dom på bästa sätt?

Tacksam för svar!Glad

It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..

Medarbetare på Avenged Sevenfold

joheck
0

Jag fuska väl lite i och med att hund nummer två va ett kullsyskon (dom kände igen varandra). Allt har gått super mellan dom så har väl inte direkt några tips. Blev bara så nyfiken på vad det är för hund ni ska skaffa?

EternalWinter
2

#1 En Sheltie blir det Glad

monstermash
0

Låt hundarna träffas ute och ta en promenad med dem tillsammans innan ni tar hem dem är väl det enda tips jag kan tänka mig. :)

rebz
0

Vi hade en hund som var ca 3år när jag skaffade min valp. Valpen var mycket mindre än hunden vi hade. Men den store var så lugn och snäll, han låg ner så de kunde busa så valpen nådde upp till huvudet :). De äldre hundarna är snabba med att förstå att det är en valp och är oftast försiktiga :) vissa kan väl vara lite avvaktande till en början men det brukar släppa. Om valpen blir för på och man ser att den store vill gå undan eller så så kan man själv också markera att man ska låta den större vara. Valpen kan oftast gå upp i varv och de har ju så mycket energi :). När det kommer till att introducera de båda så gjorde jag så att när vi kom hem så var jag ute med valpen i ca 10 min på en gräsplätt utanför lägenheten så den fick kissa och bara se sig omkring. Sen hämtade mamma vår andra hund så de fick träffas ute där jag och valpen var. Jag satte mig ner på huk och mamma släppte långsamt fram den stora. Och det gick jättebra, de nosade lite på varandra och sen var det lugnt. Så gick vi in och jag satt på golvet med valpen i knät där han kände sig trygg och så nosade de på varandra till och från, de hade vant sig vid varandra efter 2-3 dagar :). Så det bästa är ju att låta de träffas ute, att du är ute med valpen på ett ställe en stund först och sen tar ut den andra hunden. Och att inte tvinga dom på varandra utan att de får hälsa som de vill. Och att du finns där i valpens nivå bredvid så den känner tryggheten från dig.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

EternalWinter
0

#4 Vi kommer nog att göra likadant som ni gjorde förutom då att jag kommer att sitta med vår hund nu och min sambo får sätta sig vid valpen då min hund kan va lite feg i början han med.

Tack för tipsen! Glad