Har hundar blivit dyrare?
Vi ska köpa hund nu och vi kommer betala 15 tusen för henne, det är standard pris för rasen. Men när jag berättar det för tex mina föräldrar eller människor som haft köpt hund för kanske 15-20 år sedan tycker det är jättemycket.
Vår geryhound född 93 betalade vi 10 tusen för tror jag och whippeten skulle kostat 6000 men var krypto så vi fick honom för fyra.. Men det blir ju lite konstigt att jämföra eftersom jag inte vet vad de raserna kostar idag…
Har hundar blivit dyrare att köpa? Och om de har det, varför?
Oh ja :) Min mormors far hade jakthundar, som inte kostade något alls nästan. Eftersom att om de var dåliga i jakten så sköt han dom och köpte nya.
Det är ganska självklart att hundpriserna stiger, eftersom SKK tar högre avgifter, maten blir dyrare etc.. :)
Sen spelar ju inflation in också
. En krona är inte lika mycket värd idag som för 20 år sedan. Fast nog har det blivit dyrare också. Min mamma köpte sin mellan schnauzer för 1 500kr(!) för 30år sedan. Själv betalade jag 13 000kr för min papillon (Kingpin).

+ att jag vill tillägga att rastrenderna ändras och priserna med dom,
mycket handlar ju tyvärr om vilken ras kändisarna skaffar som assesoarer många ggr,, se bara på chihuahuan och priserna för dessa..
Ju mindre desto bättre… vilket för mej personligen är helt vansinne men,,,
//Linda
Så länge folk betalar de priser som sätts så lär priserna höjas.
#1 förlåt, men vilket pucko!
#6 Eh, han var nog inte ensam om detta. Det var min mormors far. Hundar som inte dög i jakten - varför skulle man ha de kvar? De kostade ju bara pengar för mat. Han hade inte riktigt hundar som sällskap. Eller ingen hade det.
Alltså det är klart om man jämför 50 år tillbaka så är det helt andra priser, mycket pga inflation och det är kanske vanligare med hund också, finns bättre marknad.
men jag menar typ 15-20 år tillbaka. För så mycket kan inte matpriser och liknande ha gått, speciellt inte för de små hundarna som inte äter så jättemycket. Det är faktiskt en väldig skillnad på en stor hund och en liten i matkostnad..
Men sen har jag ingen ras som jag kan jämföra med hur mycket de kostade för 15 år sedan och vad de kostar nu. Så frågan är om de är dyrare egentligen..
Personligen tror jag att det har blivit lite att en hund "ska" vara dyr, för att det visar att man är seriös, samt har råd, osv och därför kan uppfödarena ta stora summor för en hund. Man är ju en "dålig" köpare om man inte bara går med priset uppfödaren har sagt, för då är man inte seriös, det är i alla fall som jag har uppfattat att det är underförstått.
#7 Han kunde sålt de eller gett bort de. Men att skjuta oskyldiga hundar som antagligen förlitat sig på honom bara för det var länge sen, är helt ok. NOPP!
#9 Man gjorde inte så med jakthundar för 100 år sen. Man brydde sig inte om hundarna då. Klart vi tycker det är fel idag, det gör även jag. Men det var helt naturligt och OK på den tiden.
#9 Det var det säkert, men tycker inte det är rätt för det.
En diskussion om hur man tänkte kring djur för 100 år sedan får ni gärna starta i en ny tråd, så kan den här återgå till ämnet.
#11 Nej, förstås. Jag tycker inte heller det är rätt, som sagt. Men hade vi levt då så hade vi inte tyckt det. Back to topic.
#12 varför det?
Det handlar nog också om att hundsport har blivit så mycket större och mer populärt. Många fler skaffar hund idag, även "vanliga människor". Ju fler som köper dyra hundar desto fler uppfödare kan höja priset på valparna. Sen finns det ju mycket "trender" (media/kändisar) på raser som också påverkar priserna.
Mvh Linda! :)
www.valldes.bloggplatsen.se