2:a tävlingen gjord!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hehe.. Idag var det inte riktigt min och Indras dag! Vi hamnade på en andra placering med 142,5 poäng. Indra tyckte att det var VÄLDIGT skoj idag och var VÄLDIGT taggad. Hon trängde en del och var hoppig. Men apporten tog hon idag, jippi!! Hindret sprang hon förbi, vilket aldrig någonsin hänt innan, men det var helt mitt fel. Jag satte henne för långt ifrån eftersom jag tyckte att domaren sa till mig att sätta henne där. Sen ville hon plötsligt sitta kvar när jag sa fot och vi skulle göra ställande och läggande under gång, haha jag förstod ingenting! Men så är det ibland, det är ju ingen maskin jag äger, och det kunde faktiskt gått värre! Hellre att hunden slarvar eftersom den är för glad och uppskruvad än att den inte har någon lust eller alls vill. Men vi tar igen det i Augusti igen när nästa tävling är :) Kväll åker vi och tränar skydd också hos uppfödaren, så idag är en helt kanonrolig dag tillsammans men Indra, exakt så här ska nationaldagen firas! Plus god mat, vilket snart ska ätas!
Slänger in en film som pappa filmade, och jag ber om ursäkt för vilken otroligt dålig filmare han är! Apporten och hopp över hindret kom inte med, för under dom två sista momenten så filmade han upp i himlen! Men detta är bättre än inget! Ha en bra dag alla 
Härligt :) Och Grattis till en 2a plats
Bättre lycka nästa gång hon är ju inte så gamml lilltjejen :)
Tack så mycket! Varje tävling är ju en erfarenhet, och vi är båda helt gröna inom detta med tävling så jag begär inte så jätte mycket, även om jag har en stor tävlingslust och bara vill vinna! Men vi måste båda få lite erfarenhet, och vi har lång tid på oss. Indra är ju bara 13 månader, så att det redan går så här bra är lovande iaf 
2 oja hon är så ung än att detta kommer lösa sig :) Trevlig klipp du visa o bild
Duktiga ni är 
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Kommer att bli superbra :) Jobba med position, trängt har hon gjort länge om jag minns rätt, så försök jobba med det så att hon lär sig rätt position.
#4 Tack :)
#5 Ja hon har ju gjort det.. Men tävlingsledaren sa idag till både domaren och mig att det är väldigt typiskt för schäfrar att tränga och är svårt att få bort det. Men jag kämpar vidare med just positionen för att få bort trängseln, för jag vet att jag kan om jag är envis
Tack!
Att det skulle vara typiskt för schäfrar att tränga, tror jag inte stämmer ett dugg, det handlar om vad man belönat i träningen. Du får det du belönar helt enkelt, gäller alla raser
Ja jag vet inte riktigt.. Men vi fortsätter träna på det, det SKA bara bort 
Hahaha, vafan va det för mupp till tävlingsledare.. Ja, Schäfrar tränger OFTA.. Men att det skulle va svårare att få bort än på nån annan hund.. Bullshit.. 
Vi "Schäfermänniskor" har ju en tendens att driva upp våra hundar till gudarnas skyer, och får därför en hund som verkligen trippar på tå och tycker att det är så jääääädra kul.. = Dom tränger som as..
Rätta in henne i rätt position.. Hon klarar den "rättelsen". Och "går hon ner sig" är det bara driva upp henne lite.. Hon är så pass stark i psyket att du kan med lätthet rätta in henne i position! 
Jag måste bara fråga.. Hur i hela friden klarar du av att hon dunsar in i dina knän som hon gör vid inkallning?
Jag hade blivit skogstokig om min hund gjorde så (upprepade gånger).. 
Annars.. TOPPENBRA! Ni har sån fin kontakt och det syns att hon älskar att jobba för DIG som förare! Kanooooners, är så kul o följa er! Keep up the good work! 
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
Om man belönar trängning, så får man trängning. Hundar gör vad de belönas för. För en hund finns inget "nästan bra" eller "ganska rätt" Blir den belönad, så TROR den att den gjort HELT rätt. Schäfer eller inte.
Hahaha jag vet inte! Tyckte det lät lite skumt måste jag säga! :D
Ja hon klarar att få ett högre krav på positionsdelen, ska ta tag i det nu ordentligt och få ordning på det! 
Hahah jag klarar inte av det!! Jag blir gaaalen på henne, vet verkligen inte hur jag ska få bort det! Jag kämpar som en dåre. Jag gör korta inkallningar blandat med långa. Jag berömmer inte så länge hon hoppar, men hon gör det ändå om och om igen när hon väl gjort rätt och fått berömet! Hon är så jäkla uppdragen när hon ska göra inkallning. Jag testade att dra upp knät i bringan på henne en gång faktisk för att få en schäfer på ca 30 kg flygande rätt på en i raketfart, gör riktigt ont! Men det funkade väl 5 gånger, sen var det samma sak igen… Några tips?
Tack så mycket! Hon är väldigt förig och rolig att jobba med, hon tycker det är väldigt kul och vill verkligen göra rätt och lyssna. Underbar hund har jag fått tag på! 
#11 Tråkigt att läsa att du blir galen på henne för att hon inte gör rätt. Det gäller för dig att LÄRA henne vad du vill att hon ska göra. Backa flera steg och jobba från koppellängd i inkallningen, samt jobba mer med klossträningen. Att dra upp ett knä i bringan på henne visar mer på din desperation än på nåt annat. Backa backa backa i träningen och börja om igen är mitt tips, så att du lär henne göra rätt från början.
Eftersom hon är mån om att vara till lags, som schäfrar oftast är, så är det inte schysst att gå för fort fram så att hon lär sig fel.
#12 fast galen kan man ju bli ändå, jag blir galen på min ponny t.ex. och det är ju för ja vet att han kan men han känner inte för det just då.
Jag hade också blivit knäpp på min hund om hon gjort så varje gång, men jag har inkallningen så att dom sätter sig framför mig först och sedan u-svängen in till sidan så jag får inga dunsar på mig..
MVH
Sofie
#13 Som sagt … hunden gör det man belönar dem för att göra.
#14 ja vet det. MEN jag ville bara påpeka att galen kan man bli.
MVH
Sofie
Maja2, jag vet inte om du är insatt i hur en Bruksschäfer fungerar och vilken typ av träning dom svarar bäst på..
Vet heller inte hur mycket faktisk erfarenhet av bruksschäfrar du har..
MEN, det är inte som att träna vilken hund som helst.. Jag säger inte att det inte går, eller att det är omöjligt.. Men det ska till en jävligt vek och "ouppdriven" bruksschäfer som du kan gå långt med om du ska träna helt utan att rätta hunden..
Klart som korvspad att hon blir galen.. Jag vet nog INGEN som INTE hade blivit galen om ens 30kg tunga hund gjorde så.. Upprepade gånger.. Det gör svinigt ont kan jag (och många fler med mig) tala om!
Förstår mycket väl det där med knät.. Och ja, hon må vara "desperat" och agera i ren "desperation" men snälla nån.. Det är hårda hundar det här, dom klarar det.
Ja, hundar för det dom får belöning för.. Men den här typen av hund gör också ALLT ANNAT än det den får belöning för.. Just för att det är så MYCKET hund.. Den här typen av hund gör ALLT utan belöning.. MEN, det den får belöning för gör den MER än allt annat, och lite bättre än ALLT ANNAT.
Jag skulle gjort som #13 skriver..
Sätta henne framför mig likt en IPO ingång och sen kommendera fot..
Och sen bara utöka det avståndet..
Och fungerar inte det skulle jag försöka sakta in hunden på väg in i inkallningen.. Att du lär in ett typ "sakta" kommando, så hon sänker farten.. För om hon sänkt farten finns det ingen som helst anledning för henne att dunsa in i dig :)
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
#16 Jag har väl aldrig vad jag vet, pratat om träning helt utan att rätta … jag säger bara vad som gäller för Alla hundar, oavsett ras: man får det man belönar.
#12 Jag menar inte att jag knäar henne, men jag satte upp knät så hon fick det på bringan när hon slängde sig in i det vilket inte var jätte behagligt för henne kanske, och jag slapp bli vält (vilket hänt en gång innan). Hon kanske tänker ett varv innan hon gör om det (tänkte jag), men hon blev nästan oberörd av mitt lilla knä.. Hon mår inte dåligt av det! Och när jag säger galen, så menar jag inte att jag blir galen och skriker och gormar och blir sur på henne.. Jag blir "galen" på att jag inte kan få bort det och att det gör ont!
#13 Ja den IPO inkallningen verkar smart! Ska nog testa det.
#16 Ja IPO inkallningen ska jag testa på. Jag vill ju tävla i IPO senare, så det skadar ju inte att lära henne det nu med en gång! Och ett "sakta" kommando är ju smart faktiskt! Det har jag ju lärt lilla Ozzi, så det kan jag ju lära Indra också. Ska bara försöka minnas hur jag gick tillväga med att lära Ozzi det ;)
Tack för tipsen! :)
#18 Hur har du tränat för att få bort det? Eller rättare sagt, hur tränar du för att hon ska göra Rätt?
Kan vara idé att backa och köra lite klossträning igen kanske? Att bara belöna när hon befinner sig i exakt rätt position, inte snett, DET kan hjälpa, både i fotgåendet och i inkallningen för att komma i rätt postion.
Jag har gjort korta inkallningar när hon suttit kanske 1-2 meter ifrån mig. Då har hon inte kommit i snabb fart och gått in väldigt snyggt. Sen har jag ökat på avståndet mer och mer väldigt sakta, men när hon sitter på en ökat längd ifrån mig så gör hon samma sak ändå igen.
Det är tränaren som gett mig tipset, men jag har nog inte hunnit träna det tillräckligt länge för att det ska ha fungerat!