Första hund, vilken ras?
Hej
Jag är en ensamstående medelålders kvinna utan barn som funderar på att skaffa hund. Jag har inte haft hund tidigare, men katt.
Vill gärna ha en hund som inte är alltför liten, men inte en som äter mig ur huset heller. Vill ha en ras som är frisk och "naturlig". En som inte är allt för krävande men heller ingen "soffpotatis". Skulle gärna vilja ha sällskap på vandringar. Kanske skulle vi kunna träna agility ihop, eller något annat, vallning kanske om tillfälle ges. Jag är anpassningsbar och bor på landet.
Jag har en katt kvar. För några veckor sedan dog en älskling i cancer och lämnade ett stort hål i mitt hjärta. Jag har hela tiden en nära kontakt med mina katter och vill ha det med min hund också.
Vad bör jag mer tänka på när jag väljer ras?
Förslag?
labrador eller golden?
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
En retriever ras, eller kanske schäfer?
MVH Henrika
Sajtvärd på HBT iFokus
Mellanpudel kanske?
Kul, nu kommer det lite att välja på :-)
Kan säga att jag inte är så förtjust i labrabor bland annat för att dom brukar vara svarta. Träffade jaktlabbar tidigare, mycket smäckrare i kroppen, så jag blev lite förtjust iofs.
Golden är ju så otroligt vanliga. Hälften av alla hundägare hade golden när jag var liten. Hoppas ingen blir stött nu 
Pudel är lite kul, oförtjänt töntstämpel tror jag :-)
Fins lapphund och keeshund känner jag inte till, ska kolla.
Hur är sheltien? Den är ju så ootroligt söt!
jag hade inte rekomenderat varken finsk lapphund eller keeshond som första hund då de kan vara lite reserverade och har man inte kunskap om hur man ska tackla detta så kan det bli fel.
Whippet! :)
Bacon, svaret är bacon.
Terrier Brasiliero ? Cairn terrier eller hur dom nu stavas, Staffe?
Sheltin är trevliga pigga hundar.
Dvärgsnauzer eller whippet.
#6 Finsk lapphund var min första hund, och då var jag helt grön och 15år. Jag var så grön att jag visste inte ens att tikar skulle vara kala på magen, eller att det fanns något som hette klickerträning eller beteendeförstärkningar. Jag visste att dom behövde mat och gå på toa typ.. Och någon mer väluppfostrad, goare och snällare hund kommer jag nog aldrig ha igen! Älskad av alla och välkommen överallt! Även dit hundar egentligen inte får komma. Men då har väl jag haft tur då, haha! :P
Mvh Jenna
Tror också att Pudel eller en finsk lapphund hade kunnat passa. Lite tuffare och stresståligare än sheltien upplever jag lapphunden som och skulle därför kunna passa bättre in i en barnfamilj.
Sheltien hade också kunnat passa, men då får du vara noga med vilken uppfödare/linjer du väljer eftersom det finns en hel del rädslor/osäkerhet inom rasen. Samt att sheltien kräver lite mer aktivitet.
Kanske någon ras ur rasgrupp 9 http://www.skk.se/hundraser/?group=9? Fast många är lite mindre i storlek.
Mvh Linda! :)
www.valldes.bloggplatsen.se
#10 det är klart att det kan gå jättebra och det är inte alla individer som är reserverade men eftersom det är stor del som är det så kan jag inte rekomendera dem till första hund.
Så är de ju med alla raser. Att vissa individer kan vara svårare. Min bror skaffade sin första hund förra året, också finsk lapphund. Går bara bra för dom också :) Aldrig träffat en reserverad finsk lapphund, de hör verkligen inte till rasstandarden.
Mvh Jenna
#13 ok kul att det går bra
De spets folk jag har pratat med som har lång erfarenhet av båda dessa raser säger att de inte är att rekomendera till första hund pga att det är vanligt att de är reserverade.
#14 Spetsfolk.. Är de verkligen uppfödare av finsk lapphund du har snackat med då? :) Har försökt para min tik 3gånger, så har varit i mycket kontakt med alla möjliga uppfödare och ägare. Så tycker jag träffat ganska många individer och hört mycket :)
Mvh Jenna
#15 Ja, har pratat med svensk och finsk lapphunds uppfödare och även keeshond uppfödare med mycket erfarenhet och alla säger samma sak… Jag har frågat rakt ut om de skulle passa som första hund och då har jag fått till svar av dessa människor att de inte rekomenderar finsk lapphund eller keeshond pga att de kan vara reserverade.
#15 Okej, låter mycket konstigt tycker jag..
Svensk lapphund och keeshond har jag dock ingen erfarenhet av.
Mvh Jenna
#17 men så är det ju alltid, alla säger olika. Det bästa är att gå på sin egna instinkt och själv träffa så många olika individer som möjligt och själv bygga upp en uppfattning om rasen ifråga 
Jag skulle inte rekommendera någon terrierras, men pudel
#18 Fast tycker ändå att det brukar vara rättså likt rasstandarden. Och reserverad stämmer inte överens med RAS eller någon annan rasinfo man kan hitta på internet.
Mvh Jenna
#20 själv tycker jag att det är ofta att rasstandarden inte stämmer med hur rasen är i verkligheten
#6 Jag har inte läst alla svar som Jenna_Nord har skrivit (lat? svar ja!) men jag har aldrig hört talas om en reserverat finsk lapphund! De ska vara sociala, älska människor, barn och djur och verkligen inte reserverade. Så det behöver nog inte TS oroa sig för
. Och även om finnen var reserverad av naturen så tycker inte jag att detta betyder att den är en dålig första hund. Alla har ju olika smak! Vissa vill ha en enmanshund som inte flyger på varje människa den ser, då passar ju en reserverad hund jättebra som första hund!
Att keesen kan vara reserverad vet jag om, men då får man ju börja diskutera vad reserverad egentligen innebär. Keesen är en social och människo/djur-glad hund som dock inte är jätteintresserad av främlingar, men som inte är skygg på något sätt (vilket reserverad inte betyder heller!). Sedan finns det ju enstaka keeshondar som är väldigt "mammiga" och inte bryr sig om någon annan (såna finns det ju i alla raser) och då får man antingen försöka socialträna valpen jättemycket eller bara acceptera att man har fått en enmanshund 
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
Japansk spets? :)
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Jag som är en riktig spaniel-nörd måste ju säga Welsh Springer Spaniel, mellanstor trevlig hundras som funkar till det mesta.
De jag träffat har varit lite av clowner, fulla av bus och glädje. Jag tycker deras päls är lättskött, enkel trimning och varje kväll när man ändå myser i soffan - borsta litegrann för att undvika tovor.
Varför är det så att det finns vissa raser som folk inte rekommenderar som förstahund? Någon gång måste väl bli den första? Om man är påläst, motiverad och har förutsättningarna så tycker jag inte det är några problem. Varför ska man skaffa sig en ras först om man vill så gärna ha en annan, men inte kan pga det är ingen "förstahund". TS, tror kanske att en sheltie hade passat dig, eller en staffe.
Jag tror precis som #26 att alla hudnar fungerar som förstahundar.. Allt handlar om hur påläst och intresserad man är! Men sen måste man ju vara raskunnig och veta vilken ras som passar in i mitt liv, vad kan jag ge min hund och blir den nöjd av det? :)
#26 och #27 Jag tror åxå förvisso att alla hundar kan passa som förstahundar, MEN, då tycker jag att man bör ha läst på såpass mycket om raser och typer att man själv känner att man vill ha en sån, dvs inte fråga om vilken ras som passar, på ett forum.
#28 Ja det håller jag med dig om!
Jag skulle rekommendera eurasiern, helt klart. Sen också den kinesiska nakenhunden också, faktiskt. Bara den får ha lite kläder på sig ute i regn och rusk eller kyla, så är det den roligaste och härligaste hunden man kan ha! Har idag en blandras, men som är PRECIS som en "riktig" kines enligt många andra.som har rasen, och kommer på lördag att hämta hem en ny hund, denna gången en renrasig kines. Det här är hundar som tyvärr fått en stämpel som "väskhund" eller liknande, som många tror är ömtålig och väldigt rädd och försiktig av sig. Det tycker jag verkligen inte. Min Milo går dagligen minst 1 mils lång runda i rask takt, är ute i skog och mark flera gånger i veckan, tränar både agility och lydnad och är superduktig! Det är en hund som hänger med på allt och gillar att stå i centrum, dom blir lite som clowner och älskar att få folk att skratta och ha roligt! Annars tycker jag att många av vinthundsraserna skulle passa, och då kanske främst whippet eller Greyhound :)
Tack för alla svar. Intressant att läsa era diskusioner. Eftersom jag är något till årten kommen så kanske det där med första hund var lite fel, men jag vill ju inte ha en hund som jag inte klarar av, även om jag tycker att Rhodesian Ridgeback vore jättehäftigt, så kanske det inte är en bra hund för en som inte är jätte hundvan.
Jag tycker fins lapphund och keeshond verkar intressant.. Jag antar att dom inte är reserverade för matte, klarar nog av att hantera detta tror jag. Jag lever ju dessutom ensam så det lär bli min hund. Sen ska det ju gå att klara av den för någon annan i hundens närhet om jag måste lämna bort den någon gång.
Det där om att sheltien kan vara vek var bra att veta, för det låter lite jobbigt.
Sen är detta en första trevare, jag har varit sugen på hund länge, men inte levt så att det varit praktiskt, nu håller jag på att ändra på det och kan börja fundera mer.
Jag har en vännina som har en sk Cocopu: Cocerspeniel/pudel som är väldigt trevlig, men pälsen är jobbig, mycket att klippa, den blir fantastiskt tjock och varm. Eftersom jag ändå har katthår överallt, så spelar pälsen inte så stor roll heller :-)
Vad menar man egentligen med: "att de inte rekomenderar finsk lapphund eller keeshond pga att de kan vara reserverade." ? Detta verkar gälla både Keeshond, Finsk lapphund och Euriasiern när man läser rasstandarden.
Gör detta att det är svårt att få kontakt med hunden och att den blir svår att uppfostra? Eller reserverad inför främlingar? Vet man detta kan man väl kompensera för det? Är det nervöst, eller avståndstagande?
#5 Om det är något du vill veta om sheltien, så hojta till! 
Alla hundar kan man väl också förstöra om man inte gör rätt. Jag har varit med om både lynniga Golden och Collies, så uppfostran är väl a och o vad man än väljer.
Var hittar du detta i rasstandarden om den finska lapphunden, att den skulle vara reseverad??
Det enda jag hittar är:
I rasstandarden:
"Rasen skall vara intelligent, modig, lugn och läraktig. Den skall vara vänlig och tillgiven."
I RAS:
"I rasbeskrivningen står det att den finska lapphunden är en intelligent, modig, lugn, läraktig och arbetsvillig hund med mjuka drag. Det är en till alla delar överensstämmande beskrivning av den allroundhund som den finska lapphunden är idag. I viss utsträckning används lapphunden än idag som renvallare men är idag främst en sällskaps- och familjehund."
På SKK:
"Eftersom rasen främst har använts till att samla ihop och hålla kvar renhjorden på betesplatsen är kravet stabil mentalitet. Den måste vara modig, vaken och alert så att den reagerar på renarnas framfart men samtidigt måste hunden vara lugn och trygg så att den inte skingrar hjorden. Det är de här egenskaperna som gör den till en populär sällskaps- och familjehund. Den finska lapphunden är social och öppen, lättlärd och arbetsvillig. Det är en uthållig, vänlig samt tillgiven hund, som i dag är känd just för sin ödmjukhet och sitt mod."
Mvh Jenna
#35 skrivet av Jenna_Nord
Låter som en toppenhund. Sk absolut titta mer på den. Skulle också vilja ha en röd hund. Min katt som just dött var röd.
Nu ska vi se, kanske var det bara här jag läste detta endå, men:
Euroasiern: "Den har en utpräglad bundenhet till sin familj och kan vara reserverad mot främlingar."
Keeshond: "Dess misstro mot främlingar och brist på jaktlust gör den till en idealisk vakthund."
Nä inget om Lapphunden alltså, sen tycker jag iofs inte att det gör något med en viss reservation mot främlingar. Läste om den irlänska settern (som jag brukade gå ut med då jag var tonåring) att den kunde hjälpa tjuvarna att bära ut bohaget ur mattes och husses hus. 
Irländsk setter? Min kompis irländska setter är jättetrevlig men väldigt energisk så den kanske skulle funka? :)