Halsband på eller av.
Har era hundar halsbandet på dygnet rund.
O varför? Av eller på??
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
Nix har hon inte. Ser inget nödvändigt med det.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Mina har endast halsband när vi är ute, aldrig inomhus. Varför? Tja, det har jag aldrig haft nåt särskilt argument till …. För mig är det något som kopplet ska sitta fast i, och behövs inte inomhus :)
Min har de egentligen skulle jag kunna dra av halsbandet när vi kommer in. Men knäpper bara av kopplet.
Ser ingen anledding till att dra de över huvudet fram o tillbaks. O skulle hon fastna med de kan hon ta sig ur de sitter så löst.
Skulle jag ta av de under natten skulle jag förmodligen springa å leta efter de hela morgonen.
Eller ta ett annat o ha halsband i hela lägenheten.
Folk brukar säga att jag skall ha nyckelen runt halsen ;)
Nej, aldrig halsband inomhus. Dels på grund av att dom kan fastna om dom leker med varandra. Sen ser jag ingen anledning till att ha halsbandet på dygnet runt.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Vår hund har halsbandet på hela dagarna men inte på nätterna. Hon har halsband på sig för att man ska se att hon är en hund om hon kommer bort och för att hålla brickan med telefonnummer.
Jag ser ingen anledning till att sätta kopplet i halsbandet på min hund, men det är en annan diskussion…
Nej inget halsband inne.. vår hund har det bara på sig under koppel promenader :) Dels så nöter det på pälsen lite och jag tycker att det är fult, eftersom jag har min till utställning bland annat :)
#5 Vad menar du med att sätta kopplet i halsbandet?
Ja e lite trög ibland ;)
Det tas av direkt när vi kliver innanför dörren och även på promenader i skogen där hon lätt kan fastna när hon är lös.
Ser ingen anledning till att utsätta henne för risken att fastna någonstans och jag tror att det är skönare utan.
- Mvh Emma
#7 Att min hund bara har koppel i sele. Jag ser ingen anledning till att hon ska bli dragen i halsen. Även när hon inte drar i kopplet så blir ju kopplet spänt ibland, man springer och tränar, klättrar i skogen osv. Jag vill aldrig att hon ska känna obehag när vi är ute. Och jag vill aldrig att hon ska riskera att skada nacken.
Det går dessutom inte att lära henne att gå fint i halsband för varje gång som kopplet är på väg att bli spänt springer jag efter för att hon inte ska bli dragen i halsen. I en sele däremot kan jag stanna så att det blir spänt och vänta in henne tills hon kommer tillbaka till mig och fokuserar.
Nu blir det lite kapning av tråden men eftersom det är din tråd och det var du som frågare så känns det inte som att det gör något :)
Ok, Nu förstår jag. O ja de var jag fröken nyfiken..
Jag har ju sele när jag drar med min hund så för oss är de tvärt om..
Har nästan alldrig halsband på min vovve, bara när hon går i koppel. När vi är hemma eller när hon är lös så åker det av.
Min hund har aldrig halsbandet på sig inomhus (ibland korta stunder ifall jag glömde ta av det..), och oftast inte när hon springer lös ute heller.
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Jag har aldrig på halsbandet inomhus, den enda gången hon har halsband är när vi går på traffikerade vägar, annars brukar jag inte ha halsband utomhus heller..
Aldrig halsband på förutom när vi går ut. Dels så sliter det på pälsen och dels så är skaderisken stor då mina busar/brottas mycket med varandra.
Framförallt så är nog mina hundar glada över att få vara "nakna" och naturliga när dom är fria
Mina har dock oftast halsband på sig när dom är lösa, just för att dom är så pass låga att det är bra kunna ta tag i halsbandet om det behövs. Försöka hålla i en överglad heeler utan halsband är som att hålla i en ål
Min har det lite då och då mest för lathetens skull då jag behöver bara knäppa på kopplet om vi går ut tidigt på morgonen då man är så trött :)
Enda halsbandet de har på sig hela tiden är deras fästinghalsband. Vanliga halsbanden åker av så fort vi kliver innanför dörren. Ser ingen anledning att de ska ha på sig halsbanden inomhus.
När vi hade vanligt knäpphalsband hade han halsband på sig inomhus, men nu när han har sele så tar jag av den. Jag slutade med halsband inomhus när han var kanske 4-5 månader.
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
Mina hundar har alltid halsband på sig. Men på natten och när de ärensamma hemma så åker det av.
Min hund har inte på sig halsband inomhus. Ser ingen anledning varför han ska ha det.
Dock kan han ha det ibland. T.ex om jag får besök och behöver hålla i honom av nån anledning. Händer också att jag glömmer ta av det.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

jag kör på sele numera som han bara har på sig så fort vi lämnar ytterdörren, dock har han på sig selen när vi åker hem till andra folk och så. När han hade halsband hade han på sig det från första morgonpromenaden till den sista på kvällen sen åkte det av. vet inte riktigt varför men det sitter väl i sen barnsben, mamma har alltid nött in i huvudet att när man går och lägger sig ska man inte ha smycken och saker på sig, för då är man helt ledig. så inga av våra djur under min uppväxt har haft några halsband på sig under natten.
(låter lite halvskumt jag vet men jag har en bror som är handikappad, och om man inte hade nolltolerans på vissa saker så kunde han lätt gå och lägga sig i hel skidutstyrsel med tillhörande skidor.. så reglerna tillämpades på allt och alla)
Mina har aldrig halsband inne, den ena har aldrig halsband ute heller utan sele. Som de flesta andra så ser jag ingen anledning till att ha halsband inomhus.
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
Min hund har alltid halsbandet på, av flera anledningar. Dels för att det sitter en bricka på halsbandet med hans namn och mitt telefonnummer, som jag alltid vill ska vara där om han springer bort ute eller om dörren av någon anledning står öppen så han smiter ut. Nu har han blivit en fena på inkallning så det behövs kanske egentligen inte. Det är praktiskt att ha något att hålla i när man vill få fast honom eller bara ha mer kontroll (det där lät inte bra… ;) men det är inte så allvarligt) Var mest när han var mindre och stack såfort han fick chansen, en gång var jag nära att mista honom
(allt kom inte med) pga detta. Det kanske sliter lite på pälsen vid halsen, det har jag inte själv märkt av men det kan vara så. Spelar ändå ingen roll eftersom jag inte ställer ut honom.
# 9 Du har aldrig funderat på att hunden tycker att de är mer obehagligt att dra i selen. Om den inte drar i den?
Jag tränar drag med min i sele, men de är en drag sele special beställd. Men får bara dra när jag säger till.
Hundar har massa muskler i nacken. Hur skulle de klara av att träna skydd om de skulle skada nacken av att dra lite i kopplet? Nu menar jag inte att man skall träna drag i hasband utan att de drar för att komma dit de vill. Då underskattar man nog hundens fysik.
När hundjur dödar att större byte så skakar dem ihjäl de o då andvänder de till tror del nackmusklerna.
Aldrig halsband på inomhus.
Har aldrig ens tänkt tanken?
Halsbandet sitter på kopplet och tas aldrig loss, så både halsband och koppel används endast utomhus vid promenader el liknande.
När hunden går lös så åker koppel och halsband av.
Måste fråga tror ni hunden tar skada av att ha halsbandet på o vad för akada sulle de i såfall vara.
Glömde att skriva min hund har oxå en bricka med namn o tele nr. i halsbandet inte för att hon har rymt men jag har epilepsi. O kan bli medvetslös.
#26 jag personligen ser bara ingen anledning till att ha halsbandet på sig inomhus, det åker av så smidigt med halsbandet så.
Inga halsband inne. Har hurttas mjuka halvstryp som är lätta att dra över huvudet.
Mina har inte halsband på sig inne, kan hända ibland om vi är t.ex hos min moster, som har katter. Så jag snabbt kan få tag i hundarna om dem får för sig att jaga kissarna 
Halsbanden har alltid åkt aav när man kommer in och inte ska använda sitt koppel mer. Tror det är bekvämast för hunden.
Min har halsband på sej på dagarna, mest för att mina telenummer står på halsbandet ifall nått inträffar.Halsbandet tas av på nätterna.
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
Har aldrig halsband på en lös hund, oavsett om det är inne eller ute.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Jag har alltid halsband på mina. Den största anledningen är att varken jag eller sambon är bra på att komma ihåg att sätt på halsbanden på morgonen. Sambon har men hundarna på jobbet där de springer lösa och på helgerna är de lösa på gården. vi har bara koppel i stan som besöks ngn gång i månaden.
Halsbandet har de bara för att man ska ha ngt att hålla i om det skulle behövas.
Min hund har inte halsband på inomhus.
Dels för att han kan fastna och dels för att de förstör pälsen om det är på dygnet runt.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Halsband på lösa hundar innebär en skaderisk.
olika men mest på eftersom hon går lös ute o kommer in o den e på
av när hon leker med andra hundar
# 35 Men vad skulle de kunna orsaka för skada innomhus? Var skulle de fastna? Att de skulle fastna i skogen kan jag se men inte inne.
# 37
Beror väl på hur man har det inomhus? har läst om en hund som lyckades hänga sig på ett dörrhandtag.
#35 Hur kan du inte se hur hunden kan fastna med sitt halsband inomhus?? Jag kan säga att min alltid har halsband inne men jag förstår fortfarande att det finns en risk att han kan fastna i saker.
#37 Håller med,sitter halsbandet bra, så kan jag inte ens komma på vart hunden skulle kunna fastna i inomhus.
Inte halsband inne, ser ingen vits med det :)
/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla
# 38 Jo de är klart att de beror på. # 39 Kan du ge exempel.
Använder bara sele, som jag tar av direkt när vi kommer hem.
Halsband är skadligt på vår hund eftersom att kopplet ofta är spänt (utan att han drar dock). Tror inte det är så bekvämt speciellt inte om det skulle råka ryckas till.
# 43 Vad ger de för skador då?? jag har sett hundar som har skavsår av selar.
Har aldrig halsband på när de är lösa. Risken att de fastnar och skadar sig är stor då, plus att det sliter på pälsen i onödan, eftersom jag har långhåriga hundar.
/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!
Ingen som kan svara på var de skulle kuna tänkas fastna?
Möjligheten att de skull fastna i ett handtag ser jag som liten om inte halsbandet sitter hårt handtaget ger ju vika om man tytcker på de men de köper jag.
De kan ju fastna i varandra när de busar (om man som jag har två eller fler), både med tassar och tänder.
# 47 o då får de ofta panik.
Ja precis
Jo de e sant men de kan dom ju utomhus oxå. Jag menar var inne jag har bara en hund. O vid lek tar jag av halsbandet. Men om man har knoppar i köksskåpen o en liten hud gosaker på disk bänken kanske.
Som jag skrev (och som många andra skrivit också) tar jag av halsbanden även utomhus. Just för att risken att fastna inte ska hända.
Absolut inte på dygnet runt!
# 51 Nu missförstår du mej. Jag undrar för att min hund har halsbandet på inne o jag vill inte att hon skall fastna. men jag kommer faktiskt inte på något ställe hon skulle kunna fastna på. Men de kan ju hända att de är något jag missar.
Ja tror inte hon blir störd av de att de känns obehagligt då de är ett mjukt hasband som sitter löst. O inget halv stryp mrd en lös öggla.
Min hund har endast halsband vid koppelpromenader och då jag släpper henne på tex ett fält där hon är ensam hund så att jag lätt kan koppla henne om det behövs. I skogen eller om hon har hundkompisar med sig så åker halsbandet av så länge hon är lössläppt. :) Jag använder halvstryp (utan strypeffekt) så det är väldigt enkelt att ta på och av det.
#44 Nackskador. Han blir svullen vid nacken. Är väldigt rädd för nackskador. Med sele slipper jag oroa mig. Selet har vi använt i 4-5 år och han har aldrig haft skavsår.
Helt OT egentligen, sorry!

Min förra hund fastnade med tassen i halsbandet när hon kliade sig, sen dess är halsband endast på när kopplet är på!
Halsbanden/sele åker på när vi ska gå promenad. Är vi bara här ute är de utan halsband/sele. Jag fattar inte hur man tänker med telefonnr finns på halsbanden är hundarna inte märkta??
Jo, men min är chipad o alla har inte en avläsare hemma. O skulle ja få ett epanfall ute blir de bitydligt lättare att få reda på vam jag är. Eller om den bara skullen ryma kan man ringa mej direkt.
Hon har absolut inte halsbandet inomhus. Ser inget nödvändigt i det och så tror jag inte att det är så värst bekvämt för henne.
#58 Får man tag på en hund som springer lös tar man ju den till polisen (självklarhet för mig) och så ska dem ha en sådan chipavläsare.
Hade aldrig riskerat att dem fastnar genom att ha halsbandet på.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
# 44 Skulle min hunds nacke svullna av att hunden har halsband på sig skulle jag ta den till vetrinär omgående.
#61 Alltså…. halsen svullnade av att halsbandet drogs åt mycket, och ibland ryckte det till när jag inte var beredd osv. Han är kanske känsligare än andra hundar, huvudsaken är att det fungerar kanon med selet och kontakten med min hund är 100 gånger bättre :)
Mina hundar har aldrig halsband. Ser ingen anledning till det och särskillt inte inomhus…. Tycker att det verkar väldigt obekvämt dessutom.
Mvh Linda! :)
www.valldes.bloggplatsen.se
#57 Nummren på min hunds halsband är bara en extra trygghet för mej.Den som hittar hunden kan ju väldigt snabbt få kontakt med mej så jag får tillbaka min snutt fort.Men ja han har vanlig märkning som är gjord av vet.
Har bara halsaband när vi är ute. Aldrig inne.

Min hund har alltid på sig sitt halsband, eller ja inte på nätterna hemma. Men hon har en nametag med mitt nummer på om hon nu skulle få för sig att rusa ut och rymma, vilket hon aldrig fått för sig.. Men säkra sidan först för ens älskling! Men brukar ta av det om det är gos time, eller på nätterna hemma som sagt :)
Jag har bara halsband på min när han är kopplad, så inget koppel, inget halsband. Ser ingen anledning för oss att ha halsband inne, och är han lös ute vill jag inte att han riskerar att fastna i nått.
(intressant tråd=)
Charlotta-B
64, jag förstår hur du/ni tänker :) men själv skulle jag inte våga ha kvar halsbanden på hundarna inne när de är själva. Jag har inga rymmare dom är för matte/husse kära att de går ingen stans utan oss. Hade dom vart själva o rymmer hur det nu skulle gå till
så litar jag på att man kollar deras märkning o därmed vårat namn/add/telenr. Jag hade en rymmare till katt när jag var 17 år, hon smet hela tiden ut men kom hem. Både där bilar åkte så jag ville inte ha henne som utekatt iaf. men min lösning fick bli resor till halsband o på den en lappgömma en rund liten sak som man har på halsband till katter o hundar. Hon tappa den flera gånger inne då hände den bla på ett kökshandtag,kökskranen fråga mig inte hur hon bar sig åt men ja. Så just med se hur hon lyckades så skulle int ejag våga iaf mina två busar en del med varandra. FD hunden förlåra en tand pga fastna i sin kompis halsband. Så visst ser jag mer fara med "ha på halsbandet".
Jag har nästan bara på halsbandet när vi ska ut och gå, ser ingen anledning till att ha det annars. För mig är det bara något att fästa kopplet i.
Har en egen krok i hallen för koppel/halsband. Där hänger det jämt och tas på om vi ska ut, och av om vi ska in. Precis som mina skor, det har sin plats i hallen :)
Mvh Jenna
Samma här Jenna 
Är inte kopplet på, så är inte halsbandet på. Det kan hända få undantagsfall, exempelvis när vi hälsar på min mans föräldrar då min svärmor är fruktansvärt hundrädd och hon känner sig mer bekväm när vi har ett "handtag" på Ivana.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Min är bara kopplad någon gång i veckan vid behov, så hon har väldigt sällan halsband/koppel överhuvudtaget. Ser absolut ingen anledning till att låta en hund ha halsband på sig dygnet runt.
Min hund har bara halsbandet på sig när hon är kopplad, aldrig annars. Jag ser ingen anledning till att hon ska ha halsbandet på sig inomhus och utomhus vill jag inte riskera att hon fastnar i något om hon skulle springa iväg.