Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1716 ggr
Satum
0

Ni med 2 hundar!

Frågan riktar sig mest till er som har två hundar, som först hade en hund till en början och sedan skaffade sig en till.

Jo, jag undrar…

HUR och VAR introducerade ni den nya valpen för den första hunden?

Och vilket sätt tycker ni man gör det bäst på? (Behöver inte alltid vara det sättet man själv gjorde det på just då, man lär ju sig av sina misstag så att säga)…

Tacksam för råd och tips utifrån era egna erfarenheterSkrattande

Changrila
1

För mig har det fungerat absolut bäst att ta ut båda hundarna så att de får mötas ute på neutral mark. Sedan gå en liten runda där de får bekanta sig med varandra och när man märker att det går bra, då först går man tillsammans in i huset.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

myra82
0

Jag har också gjort ungifär så #1 beskriver och det har fungerat mycket bra.

jasmina.p
0

Jag är påväg att köpa valp så jag funderar på om man ska träffa valpen först sen komma och hälsa på kenneln med min andra hund. kan de vara en idé? har sett på andra som gjort det men då kanske man inkräktar deras revir..?

http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!

vallhund
1

# 3

Har aldrig hört talas om uppfödare som tillåter andra hundar att hälsa på när man har valpar hemma.

Fö håller jag med # 1, så har jag alltid gjort.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Lamina
0

Valp? Vad om det var en vuxen hund man (jag) skaffade..?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

vallhund
0

TS frågade om valp.

Är det en äldre hund är förfaringsättet med att mötas på neutral mark ännu viktigare.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Erika89
1

Håller med ovantstående, först neutral mark och sen gå tillsammans in i huset. :)

SmileyMalin
0

Första gången så fick dom träffas hos hundvakten som passat den stora medan vi reste och hämtade den lilla. Sedan åkte vi hem :-)

Andra gången bar jag in valpen hemma där dom två stora befann sig. Dom fick hälsa lite lugnt under uppsyn och sedan tog jag med dom två vuxna på en promenad medan valpen fick nosa runt lite i lugn och ro (med maken hemma såklart). Och när vi kom hem igen fick dom hälsa mera :-)

Ingen av gångerna har varit problem, men alla mina nya hundar har ju varit 8-veckors valpar och då har jag svårt att tro att det kan bli problem :-)

wesdi
0

Hm.. jag har aldrig gjort någon stor affär av det…. tror vuxen/vuxna hundar fått följa med och hämta valp de flesta gångerna.

Stannat och rastat efter vägen, bekantat sig då och sedan tja.. har de fått bekanta sig mer när vi kommit hem.
har aldrig haft några problem.

Vi tvåbeningar har dessutom sett till/turats om att vara hemma med valp och vuxna hundar i några veckor. För att träna in rumsrenht, ensamhetsträning, grundläggande vardagslydnad m.m.

//lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

[Sarahansson1]
0

Jag har aldrig heller gjort nån stor affär av de hela. Då min första hund går bra ihop med alla valpar han har vart och träffat flera valpar och vet hur man ska bete sig emot dem. Och om han skulle vara för på så säger jag till.

Han är mest nyfiken och vill ha kontakt de fick träffas och bekanta sig i trädgården. Sedan så går vi lungt in i huset.

SmileyMalin
0

ja har man hyfsat socialt välfungerande hundar har jag svårt att tro att det kan bli problem med en liten valp. Om man däremot tar en äldra omplaceringshund kan jag tänka mig att det kan vara knepigt!

Rafflan
0

Min äldsta var så van vid nya hundar i hemmet, var bara att "rasta" valpen på gården och sen gå in och setta ner honom inga problem :)

Min nuvarande hund skulle nog behövas att man lätt dem träffas ute innan man tog in valpen :)

Vovvie94
0

våra hundar möttes oxå på "neutral mark" där ingen av de hade varit innan.

båda var lösa så att inte vi människor skulle "ingripa" ^^

de är nu bästa vänner och den gamla, stora hunden har nu blivit mentor till den lilla^^<3

Sophie&Segra
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har alltid gjort så som #1 beskriver.

Imorn kommer jag åka och hälsa på min blivande valp, samt välja ut vilken i kullen det blir som får följa med hem.

För oss kommer det att bli lite knöligt, då vi hämtar valpen i Jämtland, och vi bor i Sthlm. Så det kommer helt enkelt att bli så att hundarna kommer att få träffas o hälsa lite vid varje "kisspaus" för valpen. Och självklart hos uppfödaren först, så dom kan få "nosa av" varandra innan vi sätter oss i bilen.

Men det ska nog gå bra, hunden vi har nu är inte ens ett år, så han är ju som en stor valp själv. Enda vi kommer att få vara uppmärksamma på är så att stora hunden inte leker för våldsamt med valpen, då han ju är en Rottweiler och leker i form av att "boxas", knuffas och brottas.
Och valpen som kommer är en liten 8 veckors Schäfertik.

Uppdatering kan komma ang hur det gick, men det kommer nog gå bra.

Tror det mesta handlar om hur vi själva beter oss/reagerar. Är vi spända kommer ju stora hunden (den som va där först) självklart känna detta och säkert reagera lite utefter det :)

Och med förra hunden, lilla Jack Russelln Ruff. Gjorde jag alla möjliga fel man kan göra när jag skulle presentera honom för Xoxie (Schäfern som jag hade sen innan). Men det var helt enkelt för att jag litade på henne till 110% och för att hon va så extremt van vid valpar då hon va uppvuxen på en kennel med valpar nästan jämt, och hon hade alltid agerat "extramamma" till alla valparna.

Men när jag kom med Ruff så bar jag bara in honom i lägenheten i famnen (va smällkall vinter, så han fixade itne att va ute längre stunder då - därför vart det inne), Xoxie kom fram, nosade lite, gav han en stor slick över hela jäkla huvudet på honom.
Släppte ner honom på golvet och hon började direkt tvätta honom, puffa lite på honom med nosen som om det vore hennes egen valp. Och så fortsatte det. Va aldrig någonsin några problem.

Hon "adopterade" honom och tog honom till sig direkt. Och han tog henne till sig direkt, gjorde ALLT som hon gjorde, va alltid där hon va. Skulle dom sova, så sov han alltid ihopkurad vid henne osv Glad

Bilden tagen 3 timmar efter att jag kom hem med Ruff..

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

[Ronon-m]
0

Jag hade Ozzi först och skaffade sedan Indra. Jag stod med Indra ute i koppel och pappa kom ut med Ozzi. Sen tog vi båda hundarna på en kort promenad och lät dom vänja sig vid varandra på neutral mark :)

Satum
0

Åh gud, tack så hemskt mycket för alla svar! Skrattande

Verkar som att de allra flesta kör på det där med att först träffas på neutral mark, gå lite och bekantas och sedan gå in tillsammans.

Var faktiskt precis så jag och min sambo hade planerat och göra. Men jag ville ändå ha lite feedback då det är vår "första andra hund" så att säga hihi.

Och den lilla korven ska vi hämta om prick 1 vecka, nästa tisdag alltså! Herregud vad spännande. Hunden vi har nu är dryga året och valpen är exakt 8v på tisdag om en vecka.

Kommer BLI SÅ HIMLA KUL!

Sophie&Segra
0

#16, Då får vi hem våra små samma dag! Glad

Cassii
0

#16 o #17 Lycka till och visa oss många bilder sen Glad

Satum
0

#17 åååh vad blir det för ras? Va myyys!

[Sarahansson1]
0

Hoppas allt går bra för er som ska hämnta valp och glöm inte att vissa massa bilder på de små senGlad

Satum
0

#18 och #20: Hihihi, absolut kommer bomba med bilder, speciellt i hundbloggenSkrattande

Sophie&Segra
0

Det är en liten Schäfertik som kommer att flytta hit! Glad

[Sarahansson1]
0

#22 hur många hundar har du nu? och vilka raser? JRt och schäfer?

Sophie&Segra
0

#23, Inga.. Båda mina hundar gick ju bort för inte alls länge sen. Schäfern strax innan nyår, och Jack Russelln 1 feb. Rynkar på näsan

[Sarahansson1]
0

men oj stackare vad hände med schäfern kommer ihåg att du berättade om att din JRT hade hemsk allergi var det de? Beklagar verkligen styrkekramar till dig!Gråter

Sophie&Segra
0

#25, Japp, det var "allergin som tog honom" eller vad man nu ska säga. han vart extremt mycket värre.

Sista veckan åt han upp sina egna trampdynor för tassarna kliade så fruktansvärt. Gick på maxdos kortison, fick vaccin mot allergin, fick kortisonspray där han kliade som mest och vart badad i klådstillande schampoo varje dag. Inget hjälpte och han vart bara sämre o sämre.
Så när han hade tuggat av sina tramdynor sa jag det, nej nu räcker det.. Nu får det vara bra. Det här är inte rätt längre.
Så han fick somna in och äntligen slippa sin fruktansvärda klåda Obestämd

Schäfern hade katastrofala höfter och armbågar, fulla med atros. Hade atros på vissa delar av ryggen. Båda korsbanden i knäna var så gott som av (pga felbelastning pga höfterna/armbågarna).
Sista veckorna fick hon svårt att gå, resa sig, gå upp i soffan, hoppa in i bilen va det inte tal om, sprang hon så va bakbenen så slappa att hon ibland trillade ihop för att hon liksom snubblade/fällde krokben på sig själv Rynkar på näsan

knutteknop
0

Det första jag gjorde när jag skaffade Ida var att introducera hundarna p neutral mark och sen gå en liten prommenad (så långt som en 11 veckors valp klarar). Sen gick vi in och så la sig båda hundarna och som i vardagsummet. Det var underbart att det gick så bra för oss :)

Myrtorpets Möss och Kaniner

LLLINN
0

Får jag fråga alla här som har svarat; När ni säger neutral mark menar ni då någonstans en bit bort från tomten typ (om man nu har tomt som vi har)? Och kan hundarna vara kopplade, eller måste båda vara lösa vid första hälsningen?

Lite dumma frågor kanske, men jag är så nervös inför våran kommande valp (i maj kommer han). Glad

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

sofiek90
0

Rosette var knappt 3 månader så hon var ju inget hot alls mot Vicki. Dom fick hälsa på tomten. Rosette hade inte sett stora hundar innan, men schäfern var försiktig. Sen gick vi promenad, båda lösa. Och efter det sov dom och lekte inne i huset. Snart 2 år senare är dom bästa kompisar å håller verkligen ihop. Schäfern har verkligen vart jätte duktig med lillan. Schäfern var enda hunden tills jag köpte lillan. :-)

MVH

Sofie

Zvintos
0

Då båda mina kommer från samma uppfödare och vi brukade vara där ganska ofta och hälsa på, så fick vår första (Grim) följa med varje gång vi hälsade på valparna. Så de introducerades på så vis. För oss funkade det perfekt, för då var de relativt bekanta med varandra när det var dags att ta med sig valpen (Evi) hem.

[Forest]
0

Vi har gjort så här. Vi åkte först o träffa uppfödaren själva och sen när valpen/enja var 7 veckor så åkte vi och hälsa på med våran andra hund. När det var dags så tog vi hem Enja så gick vi ut med Chanel och de fick då hälsa ute på en stor plan. Sen gick vi hem inga promblem alls.

När Enja vart själv och vi åkte till Donna så hade vi med oss Enja de fick hälsa på varandra o det gick bra sen fick hon följa med oss hem. Väl hemma var allt förberett allt var bortplockat i hundväg ben o leksaker, då vi trode Enja vakta lite. Det gör hon oxå men inte så mycket att det är fara på taket. Säger man åt henne så släpper hon det, men när de är själva så tar vi ändå bort allt förutom vattenskålarna Flört Donna är omplaceringshund därmed vart det lite som det vart snabbt men de fann varandra snabbt bästisarna :)