Stor hund vs liten hund
Jag är bara nyfiken! Föredrar du stora hundar eller små hundar? Varför? 
Stoooora såklart! därför jag har en grand danois ;) men jag ogillar inte små hundar. Jag skulle kunna tänka mig en liten hund också. Men jag vill alltid ha en stor hund vid min sida =)
Medarbetare på Hundar.ifokus
Oj, tidigare trodde jag att jag bara gillade stora hundar. Nu sitter jag här med två små och en mellanstor… och jag Älskar dem :) :)
Jag har alltid gillat stora hundar:) Fast jag föredrar jag helst mellanstora ca 50 cm är lagom :)
Jag är mest för stora hundar, andledningen till det är för att jag gillar något att "ta i" för jag gillar att brottas och busa med min hund och det skulle inte fungera på en liten hund :p
Sen så är det fler stora hundar/ mellan stora hundar som tilltalar mig båda utseénde mässigt och egenskaps mässigt :)
#2, Haha, vad roligt!
Jag är verkligen otroligt delad när det kommer till stora och små hundar. Jag älskar små, det känns mer praktiskt och jag tycker för det mesta att små hundar är sötare
Men det känns ändå helt annorlunda att vara ute med en stor hund och jag gillar det.
Är rätt ensam om att ha en liten hund i min vänskapskrets och jag får höra rätt mycket om det. Men det är jag som skrattar när deras hundar får upp ett spår i ett dike, så husse eller matte är nära på att flyga efter ner i snödrivan 
#5 men jag tror att om man har alla tre, plus dotterns lilla chiblandis som ofta är här, när man går ut…. så känns det rätt mäktigt det åxå :) :) :)
#6, Det kan jag tänka mig! 
Föredrar ingen speciell storlek, gillar alla hund storlekar.
Tycker att det är charmigt med alla raser/storlekar.

Jag föredrar större hundar, vill ha något stort och rejält som man kan brottas och busa med utan att man gör illa den. Det är svårt att sätta fingret på varför man gillar större hundar men om man utgår från Leonberger som är den ras som vi fastnat för så är det dels utseendemässigt men också egenskaperna hunden har, så otroligt lugn, stabil och tålig.
Givetvis finns det små hundar som är söta men det är något speciellt med Leonberger, dom är så graciösa och ståtliga 
Medelstora/stora :D
Små hundar är charmiga men faller ändå mest för medelstora till stora hundar :)
Typ sankt bernhard, leonerberger, schäfer mm :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Stora hundar! Jag tycker att det är mer "hundigt." En liten hund tycker jag inte är lika roligt med och jag har faktiskt svårt att se den som en hund, tyvärr.. Ozzi är i minsta laget för mig och han är 43 hög :)
FAST jag är intresserad av en russkiy toy så helt bestämd om stora hundar är jag inte, det finns undantag! ;)
Jag tycker att både stora och små hundar har sina fördelar, nu har jag en mellanstorlek ;)
Gillar alla storlekar av hund :) Tycker inte storleken har så mycket med själv hunden att göra :)
Insidan är det som räknas ^^
Håller med #4. Sen finns det mer att älska ;) Små hundar är ofta skälliga och ettriga. Ja jag kanske drar alla över en kam nu, men då får det vara så. Har alltid föredragit stora hundar. Men visst kan jag tänka mig en mindre ras också. Har inget emot små hundar.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Har alltid gillat större hundar. Vuxit upp med schäffrar osv. :) Aldrig tänkt på storlekar innan direkt.
Men sen när det blev dags och skaffa sin egna hund blev det en liten. :) Men han är stor på insidan så det är bara "kostymen" som är liten :P
Stora hundar. 50cm och uppåt, har en på 56 cm och en på 62, och jag tycker tiken på 56 är en liten hund, haha.
Anledning? Jag vill ha en hund. Nånting att ta i och kunna brottas och busa ordentligt med. Men jag har ingenting emot småhundar direkt så. Jag vill själv ha en Corgi och det är ju en liten hund. Men jag kommer antagligen alltid ha en stor hund.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Jag föredrar stora hundar, för där finns det mer att "ta i" så att säga. Kramas, busa, mysa, ligga på (om man nu vill det…) osv. Små hundar blir mer "ha i knäet och klappa och pussa på".
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Små föredrar vi :) Men jag gillar stora med men det är så smidigt med små hundar 
Föredrar egentligen hundar i storlek 20-25 kg då det är alldeles lagom storlek för att både få plats i bilen och lagom träningsstorlek.
Att jag sedan numera har en på knappt 5 kg är en annan sak
Det var andra saker som gjorde att det blev mindre hundras.
Små! Mycket mysigare, de kan typ lägga sig över en utan att man blir klämd..
Sen är det billigare haha 
Små hundar såklart. Helst en Yorkshireterrier. 
Föredrar mellan/stora hundar vilket såklart inte betyder att det inte finns mindre hundar jag gillar. Har en liten blandistik jag passar ibland som är helt bedårande söt. Vore det inte för hennes skällande hade jag kunnat tänka mig att ha henne själv. :)
Tycker våra staffar är alldeles lagom behändiga, även om jag gillar alla storlekar.
Jag gillar alla storlekar men skulle nog inte vilja ha en för liten som Chihuahua. Stora hundar gillar jag för det är mer att ta i som många har sagt men det känns smidigast med en liten om det skulle hända något för då är det bara att bära den.
Båda mina är små men den ena Fido känns mindre och om jag går själv med honom i koppel så känns det som att jag går själv haha. :P
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
Små :-) Förstår inte hur man orkar ha stora hundar, framförallt inte flera stycken ;-) Även om dom är fina känns det alldels för opraktiskt för mig.
Det är ju så smidigt med små hundar. Dom tar lite plats i bilen, går att ha med sig på dom flesta ställen och kan i nödfall enkelt plockas upp under armen. Sedan är det ju smidigt när dom är valpar och enkelt kan bäras med på promenaden. Så slipper man välja mellan ryggskott eller att lämna valpen ensam hemma ;-)
Fast det ska vara en rejäl ras! Som tål tuffa tag och som orkar hänga på minst lika bra som en stor hund. Det är därför jag fastanat för jack russell, och det finns ytterst få andra små raser jag skulle kunna tänka mig.
Jag föredrar små hundar. Inte av någon särskild anledning mer än att dom är små och smidiga. :)
Jag föredrar stora hundar, alltså i stil med leonberger, pyrre, landseer typ men jag gillar även små och mellanstora.
Jag gillar både små och stora men har alltid trott att jag skulle ha en större hund..nu har jag en Pomeranian och älskar honom över allt annat.. men nästa hund kommer bli en stor hund. =)
It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..
Medarbetare på Avenged Sevenfold
#25 Stora hundar är inte jobbigare eller svårare att orka än små hundar?

Jag gillar stora hundar,, typ leonberger, dogo argentino etc,, men även små hundar då det är smidigare,, men inte för små.. min tibbe är precis lagom.. :-D
//Linda
#29 nej inte jobbigare på det sättet. Utan mer att det blir lite opraktiskt. Skulle jag ha 3 stora hundar i stället för mina 3 små så skulle jag få köpa större bil, aldrig kunna samåka till tävlingar, inte kunna ha med hundarna hem till folk lika ofta, inte kunna bära med mig valpen i ryggsäck på långpromenaderna osv.
Jag är för bekvän för stora hundar ;-) Också finns det ändå ingen stor ras som jag tror har mer ork, energi eller arbetsgläjde än mina nuvarande yrväder så då kan jag inte se en enda fördel med större hundar. Känner att jag redan har "riktiga" hundar i kopplet :-D
#31 Okej du menar så :)
Jag ser massa fördelar med stor hund, lika många som små hundar^^,
Jag föredrar mellanhundar, har en wheaten terrier nu och jag tycker att storleken är optimal. Hon är ca 48-49cm i mankhöjd och äger ca 17kg. Hon är behändig att ta med överallt, typ på buss, bil, tåg, bt osv. Men ändå lite större så man får bra kontakt när man är ute och promenerar och tränar osv.
Nästa hund kommer att bli en bedligton terrier och dom är ju lite mindre, ca41cm i mankhöjd. Jag gillar hundar med mycket fart och fläkt i och raser som har hög medelålder.
Stora OCH små.
Men inte mellanstora och jättestora. 
För att vara mer specifik - 3-6 kg ungefär och 20-40, men inte mindre, inte mer, och inte något emellan.
Jag gillar bade och for mig handlar det om vad rasen har for egenskaper eller hur individen ar i sig men hunden ska vara mycket hund stor eller liten spelar ingen roll men helst en stor hund.
Det ar mer att ta i liksom och sa kan de arbeta hardare fysiskt om man tanker sig att dra en slade eller pulka.
Medarbetare på matlust
Jag gillar stora hundar mest. :) Jag är inte alls särskilt intresserad av små hundar, jag tycker att de är tråkiga. Det är ju dock endast av vad jag märkt av kompisars hundar och så.. Jag har ingen bra anledning till varför jag gillar stora hundar bäst, det bara är så. Det minsta jag kan tänka mig är kanske 50cm hög. Även om det kanske hade varit skönt med en liten tufs som inte kräver så mycket men det känns inte så roligt.
Alltså jag måste säga att jag har med mig klenod på de flesta ställena fast att hon är stor. min familj och vänner ser en hund som en hund är, inte pga dess stora storlek eller lilla storlek. Är hunden socialt kapabel till att både umgås med människor och andra hundar och kunna slappna av i olika situationer så får hunden följa med. På julafton blir vi 5 familjer varav 4 familjer tar med sin hund. Jag tar mened mig klenod som är en Grand danois, hos mamma och pappa finns ju redan Timmie som är en Pudel. sen kommer det en rottweiler, en bordercollie och en dvärgshnauzer. Alla i olika storlekar men alla tycker det är självklart att de ska med. Jag vet bara ett ställe som jag inte tar med klenod och det är när det är marknader på sommaren för det blir så jäkla varmt och trångt med allt folk. Annars följer klenod med mig nästintill överallt där hundar får lov att vara!!
Medarbetare på Hundar.ifokus
Små helt klart! Dock inte hur små som helst, min havanais är alldeles lagom liten
Min jack russell är som en stor hund, bara i en liten förpackning.
Fast jag gillar även stora också, men skulle aldrig skaffa en stor hund tror jag. Isåfall mellanstorlek.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Det beror lite på hur man menar med stora och små. Stora är för min del newfoundlands så schäfer är mellanstora. Men iaf jag är uppväxt med newfoundlandshundar men har nu en liten amris. Så jag gillar båda sorter. Fast kan nog inte ha hund som väger mindre än en amris ev en kines då men annars hade det nog inte funkat. Det blir liksom för litet för min del.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Personligen föredrar jag medelstora hundar, men jag gillar hundar i alla möjliga storlekar 
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Oj, jag tycker att det är så svårt att välja. Det beror snarare på rasen än på storleken för mig
Jag är ju såld på aussie men jag skulle välja en GD framför många andra raser i aussie-storleken.
Men småhundar är nog ingenting för mig. Sååå.. medelstora får det nog bli.
- Mvh Emma
Tycker det finns flera fina raser i alla storlekar! Dock tycker jag att det skulle vara jobbigt med en liten dammtuss till hund, som tassar runt på golvet och blir trampad på.
Sedan har jag fått för mig att desto mindre hund - ju skälligare är den. Men det är ju bara något jag har fått för mig.. haha.
Småååå hundar
Jag har med mig min hund näst in till öööööverallt och det skulle vara mycket svårare med en stor hund
jag hade en stor hund först men hon var otroligt svår att ha med sig överallt tyvärr "/ betydligt lättare med en liten :)
Jag gillar att ha små hundar, de är alltid lätta att ha med, vare sig man åker med i någons bil och lätt har dom på golvet eller i knät, eller nu på julafton när alla gillar små hundar;) Det är behändigt! Jag gillar stora hundar också, men jag ser många fördelar med mindre raser, det går åt mindre foder tex. Själv skulle jag kunna tänka mig större hundar, men då handlar det om väl utvalda favoritraser, då handlar det inte så mkt om storleken på hunden utan helheten. Saker jag kan ogilla med stora hundar är dreggel… Annars har jag mer åsikter om hårlag än storlek:)
Jag är en sån där som inte kan ha något mittemellan. Antingen liten eller jättestor, ett tag hade jag både och. Just nu har jag en liten mops på 10kg som tror att han är stor ;)
Bifogar en bild på Alfons och min grandis Boston, som tyvärr har somnat in.
Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus