Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 2079 ggr
[Surina]
0

Var hos den andra uppfödaren idag

Var där idag och jag klickade inte alls med Mira! Den 4 månader gamla tiken :S….

Så det kändes inget vidare sådär och uppfödaren trodde att hon skullle bli för liten för att bli avelshund så hon behövde få ut 12 000kr på halvfoder vilket jag förstår.

Men hon sa att om jag var intresserad så skulle hon ha en kull nu i vinter så om en tik kom som hon ville ha, så skulle hon ha den på foder.

Så jag står först i kö på den nu, sen så kanske hon var tvugen att omplacera en av hennes tikar då det inte går ihop längre sen den ena fick en kull…

Sen sa hon också att hennes handläggare också kanske hade en tik som behövde en fodervärd.

Så hon gav väldigt många dörrar för mig vilket var väldigt trevligt, hon var verkligen trevlig och hon tyckte om mig också.

Så nu är det bara vänta och se om det kommer upp nån som jag känner att jag klickar med.

Det gör ju inget om jag måste vänta ca 3 månder för en hund :) Får man en hund man gillar så kan man aldrig vänta för länge.

[Forest]
0

Trist att det inte klicka. Hoppas du hittar din hund snart :)

[Surina]
0

Ja det tar bara lite tid :) Men det får ta sin tid, det är ju ett viktigt beslut som sagt.

[hyperiion]
0

Ville hon ha 12 000 för en hund som ska vara på halvfoder eller ville hon sälja den helt för 12 000:P? Vad är det för ras du titta på?:)

[Surina]
0

Hon ville ha 12 000kr för halvfoder då det inte fanns någon säkerhet på att hon skulle få en kull ifrån henne pga hennes storlek.

Annars skulle hon ta ca 8000-9000kr på halvfoder.

Pomeranian Glad Är helt har varit förälskad i den rasen sen jag var typ 5 år XD

[hyperiion]
0

aha okej:)

Beckibus
3

Vad tråkigt! Men du gjorde rätt att inte ta en hund som man inte klickar med :/ Men den som  väntar på ngt gott väntar aldrig förlänge..

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

[Surina]
0

Ja det var lite tråkigt men jag hoppas att jag klickar med nästa :)

Men väntan är väl inte roligt men den är värd det XD

[Forest]
0

Lite ot Men brukar man betala så mycket för vara hel och halvfodervärd? Vad kostar en valp hos denna uppfödare?

Själv är jag fodervärd o jag betala inget för våran "foderhund".

[Surina]
0

Nee så mycket brukade inte vara som 12 000kr men det var enbart pga att hon var kanske för liten för att kunna ha valpar.

Pomar är ju ''ganska så dyra''

En valp hos henne kostar ca 18 000kr.

Jag ska ju bli helfodervärd delvis för at jag aldrig har ägt en Pom förut och det känns skönt att vara helfoder då i början som säkerhet.

[Forest]
0

9 ser denna ras även under 18 000kr och det är uppfödare. helt klart är de dyrare eftersom de får ofta bara 1 valp per kull :) Jag håller tummarna för att du hittar din valp/hund inom snar framtid.

russin
2

12.000 på halvfoder "för att hon inte är säker på att hunden går att använda i avel" ???? Vad är det för jäkla lurendrejeri ?

Antingen säljer man en hund på köpeavtal med bibehållen avelsrätt och tar då ut halva summan för hunden eller oxå säljer man den helt. Man tar inte ut fullpris för en hund som ska ut på "halvfoder" - snacka om att både äta och ha kakan kvar.

Alla uppfödare tar en risk om man sätter ut en hund på foder och man vet aldrig om den går att använda i avel eller inte om man släpper en valp. Ska man vara säker, så sätter man ut en vuxen hund. Detta är inte förenlingt med SKK:s stadgar.

Så jag är glad det inte klickade för dig, för där riskerade du att bli blåstSkrikandes

[Surina]
0

Just denna hund kostade ju 24 000kr så det var ju halva priset på just henne.

Denna uppfödare är registerad så hon är inte som blåser folk det vet jag sen tidigare så det är inte skumt så.

Men hennes handläggare som har fött upp pom i ca 20-30 år tyckte att hon skulle ta halvfoder på just henne.

Så vanligtvis skulel en hund kosta 18 000kr men eftersom hon var lite speciell så ökade hon i pris.

[Forest]
0

24 000kr för sällskapshund gösses. Obestämd

[Surina]
0

Ja det var lite rörigt så jag vet inte riktigt, men jag sattsar på att bli helfoder istället så jag bryr mig inte riktigt så mycket om detta.

russin
0

#11 var hon speciell för att hon inte vet om den ska gå i avel eller ej ?

vet inga uppfödare som lägger på 6000 kr extra för att en valp är "speciell". Det är inte alltid lätt att se om en valp kommer bli en stjärna som vuxenFörvånad

Jag reagerar hårt för det är för många SKK anslutna uppfödare som försöker blåsa sina fodervärdar. Fast jag å andta sidan skulle aldrig i livet betala 24000 för en valp oavsett ras. Möjligtvis för en vuxen meriterad hund, men inte en valpFlört

Dit finns även uppfödare av pom som inte tar överpris för sina hundar - tack och lovSkrattande

[Surina]
0

Jag tänker inte tänka mer på det då jag vet mycket om vad det beroede på.

De ligger ju på typ 15-20 000kr.

Jag vill ju inte köpa en pom så priset spelar ju ingen roll sådär jag vill bli fodervärd först innan jag känner mig säker att köpa en pom senare i framtiden.

EternalWinter
0

#16 Men är det inte så att man när man blir fodervärd har uppfödaren rätt att ta ett visst antal kullar på hunden som man kommit överens om och sedan när h*n tagit det antalet kullar blir hunden överskriven på fodervärden?

Menar du då att du ska köpa en annan och inte ta över hunden sen?

It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..

Medarbetare på Avenged Sevenfold

[Surina]
0

17#

Jo precis! Det är därför jag vill bli fodervärd för jag får se hela den prosessen och jag får ett stöd som jag verkligen uppskattar!

Jag kommer få lära mig mycket och säkert få se många olika tekniker om hur man kan göra osv :)

Jo men det är just de där 5 åren med avtalet som jag vill vara fodervärd, såklar ska jag ta över hunden sen då jag känner att jag klarar av det helt själv.

[Forest]
0

18 Det är roligt o vara fodervärd, jag är som du vill se hela helheten. Nu kan man se det på annat vis men här får man chansen att vara med om man vill :)

[Surina]
0

19#

Ja alla jag har pratat med säger att fodervärd är verkligen en bra upplevlse :) Man får vara med och lära sig saker.

Det är ju en väldigt intresserad process! :D

Mona22
0

Se till att inte bli lurad när du är fodervärd. ha ALLT på papper. Det är uppfödaren som får ta chansen om det går att ta kull eller ej. inte du. OM hon ej kan ta kull på hunden så tycker inte jag du ska betala för den. Skriv även hur många år hon har på sig så du inte sitter med en hund som inte är din och du haft den i hur många år som helst.

De halvfodervärdar (katt) jag haft har betalar halva och en kommer bli kastrerad utan kull men min fodervärd behöver inte betala mer för det. Kommer sätta ut en på helfoder och de ska inte betala om jag anser att den ej kan gå i avel. det är helt enkelt mitt "problem".
(att ta mer pengar för att man kanske inte kan ta kull på hunden , det är ju helt idiotiskt.)

Fodervärd är spännande och lärorikt men som sagt, ha allt på papper så kommer det inte kunna bli några problem Skrattande.

[Surina]
0

Jo jag har läst mycket om att man ska vara noga med papper och hur avtallet ser ut! Inte bara skriva på för att man vill ha en hund utan läsa allt ! :)

Ja jag vet inte riktigt vad hon menade  Xd tyckte med det var lite skumt men har kontakt med en till uppfödare också :)

Royalz
0

Om du nu ska bli helfodervärd och hunden inte kommer kunna gå att ta kull på för att hon avlider eller du orsakar henne någon skada som gör att hon inte kan få kull. Visst måste du betala hela köpesumman till uppfödaren då om hon inte kan få ut kullarna?

Jag har en hund som jag köpte med bibehållen avelsrätt för 6000kr och skulle hon avlida så måste jag betala resterande summa, alltså 6000kr om uppfödaren inte kan få ut kullen.

[Surina]
0

Jo men det är sånt som alltid kan hända så jag kommer alltid ha mitt akut konto i såna händelser så det är en sak man får ta.

Royalz
0

#24 Därför gäller det att du har hunden livförsäkrad för minst 24000kr vilket blir dyrt. Jag har min livförsäkrad för 12000kr och det kostar runt 450kr/år.

[Surina]
0

Då tycker jag nog det är bättre att ha sparat ca 20 000kr eftersom man tjänar typ mer på det i längden enligt mig :S

Royalz
0

#26 Ja men då står du där sen utan pengar om hunden skulle dö eftersom du behöver ge dom flesta till uppfödaren. Har man en livförsäkring får man ju ut pengarna och behöver inte ta från egen ficka.

Nu hoppas väll såklart alla att ens hund inte ska dö men man vet ju aldrig.

Mona22
0

#23 det låter väldigt vettigt. om fodervärden orsakar skada på hunden så ska den ersätta uppfödaren men om uppfödaren inte kan ta sin kull på hunden pga den kanske har en sjukdom eller liknande ska inte fodervärden betala något extra.

Jag har det inskrivet att händer något med (katten) när fodervärden har den måste de betala men kan eller vill jag inte avla på den så övergår den utan någon mera avgift. Det är ju inte alltid det går att avla på djuret och det är inte fodervärdens felGlad
Jag vill gärna att de har försäkring och livförsäkring på katten för deras skull.