För ung för att ha en hund?
Hej!
jag är 18 år gammal och jag nu försökt att få ta i en hund hos seriösa uppfödare men jag blir nekad pga att jag är 18 år..
De säger hela tiden att jag verkar vara en toppen männinska och min attetyd är toppen!
Men de sista de frågar är då ålder och helt plösligt så funkar inte jag?
Jag vet att många säger att min framtid är osäker men kan inte en person som är 35 år också ha en osäker framtid?
Jag vill inte festa jag vill ha en hund som jag alltid har haft! jag vill binda mig till ett ''barn'' jag är en djur männinska så att ha ett riktigt barn är inget jag stävar efter…
Jag la upp allt osv med försäkring osv hur min ekonomi såg ut och hur jag tänkte vid akuta händelser.
Men fortfarande allt detta betydde inget pga att jag var 18 år?
Jag tycker det är så jobbigt… betyder en ålder på ett papper så mycket? Är vi inte mer än det? Jag har aldrig passat in i mina tidigare klasser då jag har alltid kännt mig ''äldre'' har haft lärare till vänner istället så hade det svårt i skolan.
Min hund var räddningen men han gick bort för 5 månader sen tyvärr…
Vad tycker ni om detta ? För ung för hund?
Jag är 14 och har egen hund. Dock har ju mamma och pappa huvudansvaret i det hela, men jag står som ägare.
Men jag vet inte… Taskigt fall mot dig iaf
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Du är absolut inte för ung för hund!
Jag var(och är fortf) 15 då jag skrev runt till olika uppfödare ang schäfervalp. Många tyckte om mig och var bara glada att någon så ung har så stora ambitioner. Och ja, jag hade STORA planer. Jag blev med schäfervalp men var tvungen att omplacera henne då hon inte passade in i vår familj, tyvärr.
Men jag var fast besluten om att ha en hund! Två månader efter ungefär var jag på jakt efter nästa valp, en sheltland sheepdog. Även här gillade många min entusiasm och såg inget problem med min ålder (fortf 15) de har alla fått veta att jag varit tvungen att behöva omplacera. Nu har jag en liten valp
Både denna gång och första gången har jag huvudansvart och jag låter till och med inte mina föräldrar leka med henne.. Jag tar hand om ekonomin och alla tillbehör/ vet kostnader osv
Så fortsätt kämpa!
2#:
Just schäfer hade jag innan och då var det inga problem när vi skaffade honom(då var jag typ 9 år) Alla tyckte det var jätte roligt att jag var så ung och ville ha min egna hund.
Men det har verkligen varit svårt med det hela när det kommer det det mindre raserna..
jag vet inte varför det ska vara så.
Vad är det för ras du ska köpa? Har aldrig hört att 18 år ska vara för ungt för att köpa hund :s
Själv var jag 18 när jag köpte min Boxer. Och det är ju en ganska krävande ras. Men det var inga problem.
På Blocket däremot läser jag ofta på Amstaff-annonser att man många gånger kräver att köparen ska vara över 30 år. Och det är väl för att unvika att man säljer till "fel" människor. Dvs. de som vill använda hundarna i hundkamper.
Som svar på din fråga. Nej jag tycker absolut inte du är för ung för att köpa hund. Du låter ansvarsfull. Och det finns ju många 18-åringar som är mer ansvarsfulla än 25 åringar osv.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Det är en Pomerian.
Ja jag tycker det är lite konstigt då åldern bestämmer ju oftast inte vem man är.
#5 Låter ju helt absurt…
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Ja jag blev väldigt chockad att det skulle vara så? jag gjorde så gott jag kunde och jag planerade ca 2 månader innan jag började ringa.
Annars brukar det vara andra raser där uppfödarna vill ha lite högre ålder på blivande ägare… Konstigt… Hur många olika uppfödare har du kontaktat där du blivit behandlad så pga din ålder?
Håller med #6.
Klart att du borde få köpa en liten Pomerian? Jag har en terrierblandning och hon är inte helt lätt att tampas med. Tycker det låter jättekonstigt!
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Ja jag hade verkligen hoppas att det hade funkat, jag tog faktiskt åt mig väldigt mycket av det hela och har blivit väldigt ledsen.
Klockan tickar också och snart kommer jag att bo helt ensam om jag inte kommer att hitta mig en hund kompis.
Den jag pratade med som senast sa att hon hade sålt en till en ungdom men då var villkoret att hon bodde fortfarande hemma hos sina föräldrar.
Kan inte bo hemma pga av familjeförhållanden.
Jag var 18, skulle precis fylla 19 när jag anmälde intresse på en amstaffvalp. Hunden hade flera intresserade efter sig, och hon tog flera dagar på sig innan hon tog sitt beslut. Hon intervjuade mig om mina intentioner med hunden, hur han skulle få bo osv. Samt hurdan hundvana jag har, speciellt då en amstaff är en mycket krävande ras.
Hon sålde honom till mig till slut! Trots att det fanns flera intresserade som var betydligt äldre än mig. Hon tittade inte på ålder, utan på hur engagerad man är, vilken syn man har på hundar osv.
Ålder är bara en siffra, det är helt individuellt hur mentalt redo man är för att skaffa något som kräver så stort ansvar. Men det är bra att de ser över åldern på eventuella valpköpare, så länge de inte stirrar sig blind på det.
Mmm ja jag hade jätte gärna vellat träffa henne i person och inte bara på telefon då jag ofta blir lite nervös på telefon sådär.
Jag önskade bara att jag kunde få en chans till att iaf träffa henne.
Jag är 19 och köpte en Pom valp i oktober.
Jag skrev ett långt mail med massa info om mig själv och mina planer blev inte nekad av någon av dem jag tog kontakt med pga min ålder. Vet inte riktigt varför dem skulle neka dig pga din ålder jag var i kontakt med en mängder utav kennlar och ingen sa att jag var för ung tror inte att 1 år gör sådan skillnad.
Varför ändrade du dig från att vilja ha en Chihuahua till en Pom då? Det är ju inte alls samma hundar.
It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..
Medarbetare på Avenged Sevenfold
#13 Kan det vara så att det inte BARA var åldern det handlade om, utan även helhetsintrycket? Tex, om du var väldigt nervös i telefon… så gav det kanske inte ett så stabilt och bra intryck?
Det var ju så att jag visste inte så mycket om de små rasera först mer än en Chihuahua och jag fick tips av min pojkväns mamma att jag skulle skaffa en Chihuahua osv.
Men jag har alltid vellat haft en Pom men det har varit utanför min kassa så att säga.
Men nu hade jag hittat några som inte var på 16 000kr utan mer år 10 000kr
Ja jag vet inte, men jag tänker inte ge upp jag tänker skicka ett mail imorgon igen och skriva att jag vill att hon ger mig en andra chans och att jag får träffa henne personligen.
#16 Fast du ska absolut inte köpa en hund för att den är "billig" isåfall ska du vänta tills du har råd..och om en pom kostar 10 000kr skulle jag rynka på näsan för då är det allra troligast att något inte står rätt till. Eller så är det en blandras.
Konstigt? Det var från en uppfödare här i Östergötland som jag hade blivit rekomenderad att kolla och den var registerad kennel också? :S
blocket ligger priserna på en pom ganska högt tycker jag iaf?
Ja jo jag vet det blev så ju att jag började tänka att jag vill ju ha en hund som jag tycker om, då den säkert kommer leva i 13-15 år.
#18 Vilken kennel var det?
Du sa att du hade varit i kontakt med flera kennlar. Hade kunnat hänvisa dig till några som jag var i kontakt med men dem kostar absolut mer än 10 000kr. Den enda Renrasiga pomvalpen jag hittade kostade 14 000kr och den hade ett underbett därav det lägre priset. Hursom bör du inte gå efter priset på en hund utan spara då istället en hund kommer att kosta dig mer än bara själva inköpspriset.
Jag skrev själv på papper på min unga dåre dagen efter att jag fyllde 18, och det var aldrig några tvivel om det. Dock hade jag bott/jobbat på den kenneln mycket(!) innan och tog hem en vuxen hund från dem när jag var 16. Så det är ju lite annan situation såklart…
Tycker det är tråkigt att du blir nekad pga din ålder. Om det är någon uppfödare som du väldigt gärna ha hund från, prata inte för mycket om din ålder eller så utan försök att bara visa att du är seriös och be tidigt att få komma och hälsa på så att de får se hur du är "på riktigt". Tyvärr ÄR det många, framförallt unga, som är oseriösa. Det går snabbt för dem att bestämma sig för att de vill ha något visst, sedan har de ändat sig nästa vecka osv. Man får vara tydlig med att framhäva sina positiva sidor så att man INTE framstår som en av dem.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Har bara skummat igenom dem första inläggerna. Men du är absolut inte för ung för att ha hund, däremot kanske uppfödaren/na har förutfattade meningar kring ungdomar och hundar.
Det har jag stött på, dvs att jag inte fått köpa en hund(visserligen större ras än pomerian) just pga ålder. Och när jag frågade varför så fick jag ett ärligt svar, uppfödaren trodde jag skulle "tröttna på hunden", att jag bara ville ha hunden för att det är "inne" att ha hund, att jag inte besitter den kunskap som man bör ha för att ha hund.
Kan ju säga att idag har jag hundar som har bra lydnad, har tävlat och gjort prov. Uppfödaren har sagt att h*n ångrade sig att jag inte fick köpa hund.
Mitt råd är att du vänder dig till någon seriös uppfödare som inte nekar köp endast pga ålder.
Undrar när de ska införa förbud på att skaffa barn innan en viss ålder också? Ålder är inte en siffra, utan väldigt inviduellt från person till person. Hoppas du får tag på en uppfödare som inser det!
Min kompis har precis fått en kull praszky krysarik om det är intressant? :)
Tycker absolut inte att åldern ska spela allt för stor roll, men jag kan förstå att det på vissa raser förekommer åldersgräns också. Men aldrig hört talas om att uppfödare av mindre raser som pomme har åldersgräns!
Skulle jag verkligen vilja ha hund och folk/uppfödare konstant hakade upp sig på min ålder så skulle jag be min mamma el dyl. att köpa hunden åt mig!
Familjen första hund kom när jag var 9 år, min första egna hund fick jag när jag var 12 år och den andra köpte jag när jag var 23 år. Aldrig mött någe motstånd pga min ålder 
Hej!
Jag har min första egna hund och är 16 år. Jag har gjort allt på egen hand, mina föräldrar följde inte ens med och kollade på de olika kennlarna jag ville besöka. Men det verkade nästan bli något positivt från uppfödarna, att jag ändå besökte fast fick åka kommunalt i ett par timmar. Men, jag kan bara säga att alla varit väldigt positiva till mitt hundköp. Jag hade stora planer med min hund och det var antagligen det som de såg.
Det är ju inte frågan på hur gammal man är, utan vad man ska göra och vad man har för liv.
Känner igen mig!
Min första hund köpte jag som 19-åring. Ett rent räddningsprojektet från några hemska människor som hade sålt till vem som helst!
men när jag skulle köpa hund nummer två (som 22-åringen) och verkligen ägnade månader åt att hitta dom uppfödare och linjer jag helst ville ha hund ifrån blev det tvärstopp :-(
Nästan alla "seriösa" uppfödare jag ville köpa ifrån var inte alls intresserade så fort dom fick veta min ålder och att jag dessutom hade en 1-årig dotter. Dom hade en tydlig bild av hur unga föräldrar är som hundägare och det faktum att jag tränat och tävlat hundar sen 15-års åldern och ägnar flera timmar om dagen åt mina djur struntade dom fullständigt i :-(
hade jag ringt och presenterat mig som 40-årig och barnlös ahde jag troligtvis fått köpa valp av varenda uppfödare oavsett hundkunskap.
Tycker det är fruktansvärt att så många uppfödare är så pass trångsynta och inte ser timm dom viktigare aspekterna som vilken kunskap man och vilket liv man tänker erbjuda hunden.
Men nu har jag hittat en underbar uppfödare som verkligen prioriter rätt och inte ser några hinder alls med att jag nu har två små barn. Hon vet ju att valpen kommer få enn aktivt och bra liv :-)
ojdå ;-) skrev visst lite snabbt! ursäkta stavningen ;-)
Fördomar styr mycket i vårt samhälle tyvärr
Ja det är verkligen tråkigt! För ålderna och om man har barn eller inte är ju inte det som bestämmer om man är en bra hundägare?!
Men som sagt det finns alltid fördommar och det är ju synd att det ska behöva vara så.
Jag var 19 år när jag köpte Klenod. Jag bodde själv och körde till uppfödaren för att titta på henne utan mina föräldrar. Först pratade jag med henne i telefon och hon frågade inte ens hur gammal jag var :) så härligt!
Sen när vi sågs så sa hon att
"många uppfödare vill inte sälja sina valpar/hundar till ungdommar för de tror att de inte klarar av det men jag själv köpte jag min första grand danois när jag var 18 år, så jag tvivlar inte på ungdommar. Jag säljer nästan hellre till ungdommar för då får hunden mer uppmärksamhet än hos en småbarnsfamilj som måste ta hänsyn till barnen mer"
Jag tyckte det var bra sagt och jag fastnade direkt för Klenod <3
Lycka till och stå på dig TS, visa att du är värdig en hund så ska du se att du kommer klara det!!
Medarbetare på Hundar.ifokus
Jag var 16 när jag köpte min pomeranian. Kände dock uppfödaren men vet att hon sålt till flera 18-åringar. Hon är väldigt noggrann med vem hon säljer till och ibland är de som är 18 bättre än de som är 35. Ålder ska ju inte ha någon betydelse.