Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 2692 ggr
jonnson
0

Vilken ras bör jag ha?

Hej! Jag skrev tidigare ett inlägg här med olika rasfunderingar. Nu har jag ökat antalet kandidater på ras, och minskat, och ökat, och minskat, och ökat. Så nu håller jag på att bli galen! Tänkte att jag skriver vad för typ av liv jag lever, hur jag är som person, vad jag vill göra med min hund och vad för "krav" jag har på den. Så kanske det finns någon vänlig själv där ute som kan hjälpa mig att komma på vad för ras som passar just mig, eller tipsa mig om någon iaf. Vem vet, kanske säger någon av er, någon av dom raserna jag redan funderat på? :P

Jag är en tjej som bor och lever, relativt centralt i en mellanstor stad i södra Sverige. Jag är därför mycket i och runt stan för att träna och aktivera min hund som jag har i dagsläget. Det är en liten blandras på 4 kg (kinesisk nakenhund/chihuahua/pomeranian). Han är en duracellkanin och kräver en del motion och aktivering, men är samtidigt väldigt flexibel - skulle jag vara sjuk och sängliggande i en vecka, så nöjer han sig bra med korta promenader som enbart går ut på att han ska göra sina behov. Han går nu på dagis, då han inte klarar av att vara ensam några längre stunder pga separationsångest/stress. Dessutom har jag väldigt varierande arbetstider (något som ska ändras i vinter då jag ska byta jobb), och jag tycker inte att en hund ska behöva vara ensam upp till 11 timmar i sträck, med undantag för någon liten promenad - det är en social och folkkär hund jag har!

Jag är intresserad av agility och har börjat träna lite smått med den hunden jag har nu. Men jag har även fått upp ögonen för lydnad. Det här är tyvärr inte något som passar min nuvarande hund, så det vore kul om jag kunde göra det med nästa :) Jag har många kompisar med hundar, och går ofta på promenad eller har busstund med någon av dom och deras hundar.

Så som mitt liv ser ut i dagsläget, så orkar jag inte med någon extrem aktivering av varken mig själv eller något djur när jag kommer hem efter jobbet eftersom jag har ett ganska så psykiskt krävande jobb. Jag behöver därför en hund som är aktiv, men inte klättrar på väggarna för att det inte blir mer aktivering än en timmeslång promenad med lite bus och aktivering under tiden, på kvällarna, och självklart en del halvtimmeslång promenader (ungefär) utöver det under dagen.

Jag vill ha en mellanstor till stor hund. Det ska inte vara någon "skällig" ras. Heller inte någon hyperaktiv som en BC till exempel. Jag vill inte ha någon med extremt mycket pälsvård, men hellre någon som ska borstas än en som ska klippas/trimmas/ryckas. Den ska fungera bra ihop med andra hundar och människor, inte vara osäker runt barn. Ett plus är om den går att ha lös (med träning såklart) men kopplade promenad och bara lössläppning i rasthage fungerar det också. Att kunna träna och tävla i lydnad är såklart ett plus, men viktigast är att den passar in i mitt liv, med min andra hund och katter. Jag gillar raser som är lite annorlunda, något som folk lägger märke till, så jag vill med andra ord inte ha någon av "Svensson-raserna" som golden, labbe, schäfer eller rottis.

Tacksam för svar och tips på raser. Har ni fler frågor för att kunna hjälpa mig hitta rätt ras, så får ni väldigt gärna ställa dom också. All hjälp i jakten på min nästa hund är välkomna! :)

GabbiS87
0

Läs på lite om Eurasier :) Det är en av de nyare raserna, ingen typisk svenssonhund som du säger!

osthyvel
0

Läs om Rhodesian Ridgeback, vacker o ståtlig ras.

funkar lägenhet.Glad

lilldiezel
0

#2 skulle absolut inte rekommendera RR till agility och lydnad. De RR jag vet håller på med bruks och tjänst samt utställning ibland. Den ena av hundarna bor i lägenhet och det funkar visserligen bra, men om han inte hade fått all aktivering han får (och det är MYCKET) skulle han vara ett monster.

TS. Jag tänkte på Westie om man bortser från storleken. En terrier men inte lika hett terriertemperament. Lättlärd, passar bra till agility och lydnad samt utställning. Jättegoa hundar och inte den vanligaste :)
Annars så slår jag ett slag för Welsh Springer Spaniel!

WiggoLina
0

#2 Rhodesian Ridgeback funkar INTE i lägenhet! Då måste man ge dem enormt mycket motion (vilket de behöver i vilket fall). Rhodesian Ridgeback är en hund som har avlats till självständigt arbete, är nog få individer av rasen som passar för lydnad, utställning osv.

[Forest]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

jag brukar inte motionera min hund inne kanske ni gör Flört jag anser att storlek o ras inte spelar direkt non roll men en RR är en ras som kräver lite mer därmed håller jag med 3 o 4 skulle inte rek denna ras till TS.

1 tipar om en bra hundras. TS Jag kan tänka mig att spetshundar kan vara något för dig?

Karmatarerskanise
0

#3-4 Man motionerar som sagt inte hunden i lägenheten. Så länge man ger hundrasen man skaffar det den behöver för att må bra spelar det inte större roll var man bor.

Men håller med om att rasen inte verkar passa TS.

Fridaaaa
0

#4 Beror på hur stor lägenheten är, finns ju stora lägenheter som är stora som små hus:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[teekan]
0

Själv tycker jag bäst om Collie och shetland sheepdog Glad

MVH Josefin. Hon som sa att vänner inte växer på träd, oops vars är hundarna?? Glad Lev livet medans det pågår!

SaraC
0

Eurasier tycker jag med du ska kika på!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

LillyB
0

Ang hund i lägenhet eller villa så tror jag det kan spela roll i vissa fall. Bor man i villa kan man lätt släppa ut hunden på gården där man ordnar aktivering som sök mm och ofta har man väldigt nära ut till naturen där man kan ha hunden lös, den kan rasa av sig lättare utan större ansträngning från ägaren, det går alltså snabbare och lättare att motionera och stimulera sin hund om man har extra mycket på jobbet en tid osv. Bor man i lägenhet med en mycket aktiv ras så krävs det att man är ute otroligt mycket oavsett, man kanske inte heller kan ha den lös utan man måste ta sig en bit bort för att kunna släppa den. Mental stimulering kan man göra lika väl i en lägenhet, men beroende på hur man är som person och hur mycket tid man har så kan ens boendesituation spela en roll i rasletandet.
Observera att jag inte menar att det räcker med att släppa ut hunden på gården som aktivering. Det jag menar är att hus/gård/natur underlättar aktivering av hunden.

Har dock inte läst TS första inlägg så kan inte tipsa om ras. Men jag återkommer och tipsar jag också! :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Karmatarerskanise
0

#10 Jag tror snarare att det är lätt att folk blir latare om man kan släppa ut hunden i trädgården istället för att man är tvungen att gå ut själv ;)

Och villa är inte synonymt med närahet till skog. Bor man i stan så gör man, då spelar det ingen roll om det är i villa eller lägenhet :)

Fördelen so jag kan finna med villa är ju under valptiden då det är lättare att få hunden rumsren om man bara kan öppna dörren oh gå ut när man behöver. Fast iof kan man göra det samma om man bor på bottenplan i lägenhet och har en lite täppa.

Man behöver inte vara mer ute med sin hund för att man bor i lägenhet, det håller jag inte alls med om.

WiggoLina
0

Saken är ju den att RR är en väldig aktiv ras som behöver springa. Därför kan en gård vara bra att släppa hunden på, kasta boll m.m. tror knappast att man son boende i en lägenhet går till en gräsplätt och står där i 2 timmar per dag så hunden får springa ordentligt ;-) Finns nog väldigt få ägare som skulle klara av en RR, oavsett lägenhet eller hus, just pga motionsbehovet. En långpromenad om dagen biter knappast på rasen. Men är TS en av de lyckliga få är det bara att gratulera :-D Själv tycker jag utifrån det TS skrivit att en Australian shepherd skulle passa.

Karmatarerskanise
0

#12 Då tror du fel, eftersom många hundägare gör just det, just eftersom dom bor i lägenhet. De parker vi har här omkring är ofta hundinvaderade :)

Dessutom finns det (här i alla fall) minst en stooooor inhägnad som är perfekt för det ändamålet. Så jo, ansvariga hundägare gör det som krävs för det dom har i kopplet, oavsett boende :)

Men jag tror mer på att ta med hunden på en joggingtur än att jaga efter bollar för motion.

KvirrZ
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

TS, jag tycker att du ska kika på Eurasier och japansk spets. Det är raser som gillar att arbeta men som inte klättrar på väggarna de dagar som det mest blir promenader Glad

- Mvh Emma

ahlbergaren
0

Måste bara flika in att australian shepherd var ett väldigt dåligt tips till TS tycker jag. Aussien är i nästan samma aktiveringsbehov som BC, dock är aussien ingen utpräglad vallhund längre

Eurasier och japansk spets var bra förslag. Finns många andra (mindre)raser som skulle passa, men då faller det på storleken eftersom du ville ha en stor hund.

Nicolina
0

De RR jag har träffat på ett hunddagis var då de lataste hundarna inom den rasen i sådan fall eftersom de kräver så mkt motion som flera av er skriver Tungan ute Av fyra RR på samma dagis så var det fyra RR som helst skulle slippa att gå ut, oavsett tid på dagen eller väder…. och regnade det så fick man släpa de stora hundarna runt i 1,5 timme!
De sov hela dagarna nergosade i sofforna och krävde noll aktivering eller motion = )

Eurasier skulle jag tipsa om att kolla upp noga om du vill pyssla med lydnad. Har en kompis som äger en underbar liten tik på 1,5 år och utgår jag från henne så är det en hund som behöver en hel del motion, men inte är särskillt intresserad av att träna lydnad. Sen om det är individen eller rasen i helhet vågar jag inte säga ngt om.

WiggoLina
0

De Australian shepherds jag har erfarenhet av har varit lika glada att ligga i soffan som att arbeta ;-) visst kräver de en del, men TS skrev väl att h*n villa ha en hund att träna med? Det är skillnad på att gå till en hundpark och låta hunden springa mot att ha en gård eller liknande där hunden kan få springa som den vill. Som sagt, ett aktiveringstillfälle per dag räcker inte för en Rhodesian Ridgeback. Rasexperter säger till.och med att hundarna passar bäst med friluftsmänniskor. Jag tror inte alls på att rasen passar gemene man, men det är bara att gratulera om ni lyckas.

pius314
0

ja det här med aktivitetsnivå är ju olika både för människor och hundar… vissa tycker att en timme är jättemycket tid att lägga och tycker de är aktiva om de lägger det, medan andra tycker att en timme är väldigt lite… så där får man väl känna efter. I övrigt tycker jag att "min" ras Boxer stämmer in på alla dina önskemål/krav.

Jag vill ha en mellanstor till stor hund. -check

Det ska inte vara någon "skällig" ras. -check

Heller inte någon hyperaktiv som en BC till exempel. (jag kan inte tillräckligt om BC för att jämföra, men visst gillar han att "jobba", utan att vara stirrig)

Jag vill inte ha någon med extremt mycket pälsvård, men hellre någon som ska borstas än en som ska klippas/trimmas/ryckas. - dubbelcheck, torka av med en trasa så är det klart!

Den ska fungera bra ihop med andra hundar och människor, inte vara osäker runt barn. - megacheck, (även om boxrar historlskt sett har haft rykte om sig att ha lite svårt att umgås med stora hundar, men jag tror att svans och öron gör att det är lättare nu)
Ett plus är om den går att ha lös (med träning såklart) men kopplade promenad och bara lössläppning i rasthage fungerar det också. - klart det går

Att kunna träna och tävla i lydnad är såklart ett plus, men viktigast är att den passar in i mitt liv, med min andra hund och katter. Jag gillar raser som är lite annorlunda, något som folk lägger märke till, så jag vill med andra ord inte ha någon av "Svensson-raserna" som golden, labbe, schäfer eller rottis. -check igen, här i Sverige är den inte så vanlig som de du nämner (även om den är 7:e vanligaste hunden i USA). Jag har råkat ut för flera gånger att farbröder hoppar ur sina bilar mitt på vägen för att komma fram och hälsa :-D

• Tillräckligt bra är perfekt! -
jonnson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För det första vill jag börja med att tacka för alla era svar! Tänkte att jag skriver de åsikter/erfarenheter/funderingar jag har kring dom raser ni skrivit upp, så kanske någon vänlig själ vill svara på dom också.

Har många funderingar kring hund och ras, och vill göra ett mer genomtänkt köp denna gången än med min första, som egentligen var världens impulsköp - med facit i hand så passade en hund inte in i mitt liv när jag köpte honom. Som tur är så har han anpassat sig otroligt bra efter mitt liv, men jag har självklart gjort många förändringar och uppoffringar för hans skull. Börjar mer och mer känna att jag är en bra hundägare nu, sådär efter 2 år… Jaja, nu vet jag mer vad hundägandet innebär och vet vad jag ska göra/inte göra med min nästa hund. Vet också lite mer vad jag vill göra med den, men som sagt inte vilken ras..

Eurasier har jag träffat ett par stycken, och bara fått posetiva erfarenheter ifrån. Den var en av kandidaterna ett tag, men vad jag förstått så kan dom se väldigt olika ut beroende på vilken "blandning" av de raser den ska ha i sig, som det är, alltså hur många procent av varje ras? Men jag kanske har missuppfattat det helt och hållet! Den har det senaste inte varit en aktuell kandidat, varför vet jag knappt.. Men jag tycker egentligen att den är lite i minsta laget..  Å andra sidan så gillar jag när det är kontrast mellan hundarna om man har flera, och det blir det verkligen med en eurasier jämfört med min lilla nakenfis på 4 kg :P (i storlek med en katt ungefär)

Rhodesian ridgeback fanns för längesen med i tankarna också. Men valde bort den då jag var på valpkurs med min hund, och det var med en sån i gruppen. Detta var en hund som "sjöng" oavbrutet, mycket för att få uppmärksamhet från sina ägare, och tränaren vi hade sa att det var vanligt att dessa hundar "sjöng" eller pratade mycket. På dagis där min hund går nu, finns det 4 RR också, och dom säger samma sak där. Vet inte om min grannar skulle uppskatta om jag hade en hund som "sjöng" eller pratade massa här hemma.. Dessutom säger många att det är väldigt självständiga hundar och svårmotiverade - därför är det kanske inte en idealisk hund för lydnad som jag gärna vill tränar och tävla i på sikt. Men det är en otroligt vacker hund!

Collien är ingen ras jag tänkt så mycket på faktiskt. Gillade dom väldigt mycket som liten, mycket pga filmhunden Lassie. Däremot är jag inte riktigt säker på om deras långa, smala och spetsiga nos tilltalar mig särskilt mycket.. MEN, hur är dom i övrigt? Har som sagt inte läst särskilt mycket om dom, vore roligare att få höra från någon mer direkt - än från en rashemsida som gör allt den kan för att sälja in rasen på bästa sätt.

Sheltien har jag hört är en ganska skällig hund, som dessutom lätt kan få det där ljusa, gälla, bjäbbiga skallet som småhundar lätt får. Dessutom är den kanske i minsta laget den också, men har faktiskt hängt med som en kandidat ett tag - dock inte längre..

Aussien har jag hört från bekanta att dom är ganska krävande (nästan i likhet med en BC) och dessutom kan vara ganska tuffa/vassa i psyket. Dom jag har träffat har dessutom varit extremt rasistiska och 3 av 5 har nästan försökt ha ihjäl min lille vovve om inte ägarna lyckats hålla fast dom. Läste också om dom att dom inte ska lämnas ensamma med barn, då det inte är en pålitlig "barnhund" - något sånt fungerar inte. Det räcker med att min är osäker kring okända barn! Men även denna var en kandidat ett tag, då den ändå känns som att den är lika arbetsvillig och lättlärd som BCn men inte lika hyper och klättrar på väggarna om den inte får sina X antal timmar träning/aktivering/motion/stimulering varje dag.. Men ändå en FÖR krävande hundras för mig, med tanke på det jag skrivit att jag kan erbjuda en hund?

Japansk spets är en otroligt söt hund, men i mina ögon är den bara en "light version" av samojeden som jag fullkomligt älskar men inte tror att jag är redo att äga i dagsläget då dom kräver en hel del motion? Hur som helst säger många att ägen denna rasen kan vara skällig, och får det där bjäbbiga skallet som småhundar kan få.. Sen vet jag inte, känns som att agility mer är deras grej än lydnad?

Boxer fullkommligt älskar jag! Kanske mest för att den påminner väldigt mycket som en större och smalare version av min absoluta favoritras - den engelska bulldoggen! Men detta är en ras jag gillar och gärna skulle vilja ha. Dock har dom jag träffat varit "för" glada och ganska krävande, deras ägare har dessutom sagt att man behöver vara ganska tuff/hård i deras uppfostran. Vet inte om det här stämmer, eller något som bara dessa hundägare sagt? Är det någon skillnad på om man har hane/tik? Räcker det med ENBART det jag har skrivit att jag kan erbjuda en hund? Sen får jag nog flytta till en större lägenhet innan jag köper en boxer isf - något jag iofs tänkt göra ändå, men det blir nog mer akut med en boxer i min lilla familj :P 45 kvm på en människ (mig) en liten hund och två katter känns som att det är på gränsen till för litet ändå..

Dessutom vill jag tillägga till er alla som läser denna tråden. Insåg när jag läste igenom min första text att jag kanske lämnade helgerna lite utan info.. Självklart är det mer aktivering och MYCKET träning och motion av hunden/(hundarna) som gäller då. Det är på helgerna som jag lever för mina djur, och "tar igen" det som jag inte kunnat ge dom under veckodagarna. Så dessa dagar är det play-dates med andra vovvar, långpromenader på några timmar, träning, lek och bus som gäller. Ägnar i stor sett 6-9 timmar varje dag under helgerna (och även andra lediga dagar) åt mina djur, så här kommer det absolut finnas utrymme för en till hund och det mycket!

Än en gång tack för eran hjälp och tips, hoppas ni vill fortsätta hjälpa mig i min jakt på nästa hund :)

- Bifogar en bild på min lilla vovve, då han är så söt på denna bilden :)

GabbiS87
0

#19 Men guuuud vilken söt bild!! Kyss

Minisen
0

Tror du har fått fel uppfattning av Eurasiern. Att de ser olika ut är pga. att de avlas på lite olika linjer. De har inte med hur många % av de raser de har i sig (du menar Keeshound, Samojed och Chow-Chow antar jag?). Eurasiern är en helt egen ras, precis som schäfern och rottweilern är. Olika linjer ger lite olika utseenden. Fråga en duktig schäfermänniska, den kan nästan garanterat se en hund och berätta vilka linjer den kommer i från. Man får helt enkelt välja en hund i från den linjen man gillar. Hanhundarna är generellt sett mycket större, men har ändå samma trevliga temperament. Man avlar eurasier med eurasiers. Titta på föräldrar och eventuellt tidigare syskon så kommer du nästan garanterat få en hund du både tycker är fin och som är bra! Eurasier är verkligen en sjukt härlig hund! Har du fler frågor kan jag säkert svara på det - Eurasieruppfödare som man är :)

Föder upp:

Eurasier
www.godmode.se

Birma och Perser
www.minitassens.se

jonnson
0

#21 ja det var dom raserna jag syftade på. Trodde fortfarande att man kunde blanda med dom, och att det var just den kombinationen som hette eurasier, som med cockerpoo som kan vara 25% Pudel och 75% cocker spaniel, eller tvärtom, och ändå räknas som en cockerpoo.. Men då är eurasiern renrasig då? Är det någon skillnad på temperamentet beroende på linjerna? Som med Greyhound t.ex. som kan vara väldigt olika i temperament och psyke beroende på om det är kapplöpningslinjer eller utställningslinjer i hunden.. Antar att du läst igenom mitt startinlägg? Tror du, som uppfödare och med stor erfarenhet av olika individer inom rasen, att den skulle passa in i mitt liv, utifrån det jag berättat att jag kan erbjuda en hund och så som jag lever? Eller skulle en eurasier innebära många förändringar i hur jag lever i dagsläget med den hunden jag har nu?

LillyB
0

#22: Cockerpoo är inte en ras, det är bara något folk kallar en sån blandning. Precis som labradoodle. Då man "skapade" rasen Eurasier så använde man sig av de tre rashundarna, men de är idag (måånga år senare) en helt egen ras. De flesta raser är ursprungligen skapta med hjälp av olika andra raser.
Så ja, Eurasiern är en renras.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Minisen
1

Som inlägget ovan säger är Eurasiern en helt egen ras, framtagen på samma sätt man tagit fram alla andra raser. Den är bara relativt ung (ovanlig, precis som du var ute efter). Den är inte skällig, saknar oftast jaktinstinkt, vilket gör den lätt att ha lös. Lätt pälsvård (bad 4-5 ggr år Max) och borstning knappt varannan vecka. De gillar oftast inte att skita ner sig. Lättlärda och som älskar att vara med sin matte. Jag och min tik har tränat spår, agility (placerad 2:a första och enda tävlingen), rallylydnad (5:a KM) samt freestyle. Det är en hund som älskar allt: träna, promenera, jogga och bara slappa. Den vänder kappan efter vinden. Den är dock ingen SM hund, men en bra träningskamrat! Temperamentet tycker jag skiljer sig något men inte märkvärdigt. Bäst är att träffa föräldrar och syskon :)

Föder upp:

Eurasier
www.godmode.se

Birma och Perser
www.minitassens.se

SaraC
0

#19 Ja, som redan nämnt ovan är Eurasiern inte alls någon blandning utan en egen ras. Kollar man på många hundar inom vilken ras som helst så ser man att det skiljer en del mellan olika linjer.

Japansk spets ska inte vara skällig, det klassas till och med som ett fel i rasstandarden.

Men 1: Det är en larmande vakthund, den är avlad för att "meddela" till ägaren och kommer göra det på sitt eget vis om man som ägare inte tränar detta. Det vettigaste tycker jag är att låta hunden larma när någon kommer till exempel, men att lära den att sluta skälla på kommando så man lätt kan sätta stopp när man tycker det är nog.

Men 2: Tyvärr finns det en del uppfödare som verkar strunta blanka fuderiluttan i vad rasstandarden säger och avlar på hundar som glatt skäller i tid och otid. Så skulle du vara sugen på en jappe, kolla noga in uppfödarens hundar.

Har själv en japansk spets och han är allt annat än skällig. Får ideligen höra att jag har "en sån snäll spets som inte skäller!" och är ganska trött på den fördomen, att spetsar är skälliga. Jag träffar och har träffat många, många spetsar och de är inte alls skälligare än många andra raser.

Det går helt utmärkt att träna lydnad med en japansk spets, men det beror som sagt på vart du satsar på att nå. Min hund tränar lydnad och det finns många andra som tränar och tävlar inom det. Visst finns det inget som säger att du inte kan nå högt med en jappe, men satsar man benhårt på den grenen ska man väl kanske välja en ras där aveln är mer inriktad på det. Men eftersom du säger att du har samojed som drömras lär du ju ha en inblick och förståelse för spetsarnas "egna" sätt att träna.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar