Spara pengar trots försäkring?
Blev inspirerad av en annan tråd här…
Ni som har er hund försäkrad, har ni ändå ett sparande till er hund?
Jag vet inte om det är jag som är löjlig men jag sparar 200 kr varje månad till Klenod för oväntade händelser. Och ifrån det kontot tar jag pengar till den årliga vaccinationen.
För ofta om man åker in på ett djursjukus akut med sin hund. Låt säga att den blir undersökt, röntgad och får akut smärtbehandling på plats så kan det ju lätt komma upp i summor som 4000:-
Man får ju själv betala det fram till att försäkringen går in och betalar det sen.
så på ett år har man sparat 2400 kr och det är en väldigt bra början ju.
Jag har iallafall inte "råd" att huxflux bara punga ut 4000 kr från min månadslön den månaden.
Hur gör ni? är er hund försäkrad? sparar ändå ni till er hund/hundar ändå?
Medarbetare på Hundar.ifokus
När jag hade hund sparade vi pengar innan köpet, och sedan lade vi undan lite varje månad.
Ja min valp är försäkrad, och nej jag sparar inte till honom. Men nu när jag tänker på det så kanske det är en god ide att börja. Kanske inte 200, men en hundralapp varje månad är ju alltid nått :)
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
tänkte på det också, att om man (förhoppningsvis) inte behöver använda pengarna för det ändamålet alls så…
Låt säga att hunden lever i 12 år och 2400kr*12år = 28800 kr under dess livstid.
Då har man ju en rejäl buffert till en fin gravsten kanske och sen till en ny hund. Det kanske låter hårt… men man kan ju tänka så.

Nej jag sparar inte pengar utöver försäkringen, vilket jag kan tycka är lite dumt med tanke på att jag har fem hundar. Men så som det ser ut nu har jag inte råd att spara pengar som enbart skall gå till hundarna, däremot finns sparande för husköp. Och jag har med sambon kommit överrens om att OM det skulle hända hundarna någonting som inte täcks av försäkringen så kommer vi ta pengar ifrån hussparandet.
#4 men det är ju bra, då har ni en lösning ju :)

#5 Ja precis, men då känner man ju ändå lite "f*n om något händer hundarna, då måste man spara om ex. 5000:-". Smällar man får egentligen så det är nog bara att vara tyst och nöjd :)
Har min valp försäkrad, har provat att lägga undan pengar till henne. Men är så dålig på sånt :P får helt enkelt börja om 
Sparar inte, och har nyligen utnyttjat försäkringen på en av hundarna då hon blev ormbiten. Jag har if försäkringsbolag, och de clearade direkt mot djursjukhuset, så jag behövde inte lägga ut mer än självrisken, resten gjorde de upp om. Men det är klart, att ha 2500 kr över till självrisk, som man sparat ihop, det är nog en bra idé.

Lion är försäkrad, men vi sparar ändå varje månad. Brukar lägga undan 1000:-/mån. Dessa pengar ska gå till min och sambons gemensamma utgifter, främst hunden och bilen. Det låter kanske som mycket pengar men de förvinner fort…
Jag kommer att lägga undan ett par tusen i slutet av Augusti till vovvarnas sparkassa så att säga. Kan vara bra och ha när man behöver åka in lite akut. Skulle tro att vi lägger undan 2000:- då. Sen har jag redan lagt undan 500:- ca varje månad.
Vi äger inte våran hund än, men vi har som sagt ett konto som vi sparar pengar på det är lite mer än 5 000kr på vi lägger undan 300kr i månaden. Sen har vi annat konto som vi sparar till hund nr 2 :)
Nej, jag lägger inte undan pengar och kommer inte börja med det :)
MVH
Julia,
http://bozo.webb.se
Jag sparade upp en liten buffert innan kopet till allt som har med djuret att gora, i det har fallet handlar det om hund sa jag sparade upp till alla tillbehor och en liten buffert infor veterinarbesok och sjalvklart nog med pengar for hunden sjalv. Jag har mina hundar forsakrade men jag lagger anda undan lite pengar varje manad at hundarna men dar tar jag pengar for mat och andra tillbehor och det som blir over varje manad sparas bara.
Jag brukar lagga undan ungefar 200€ i manaden men det ar till alla djur da de har ett gemensamt sparkonto kan man saga.
Medarbetare på matlust
Jag lägger inte undan några pengar för mina djur, vilket är väldigt dumt egentligen. Men tror jag ska börja att lägga undan 150kr i månaden.
Jag betalar inget för min hund i dagsläget, men det kommer ju inte alltid vara så och då kan det ju vara bra med undansparade pengar ifall något händer.
Evald är försäkrad men jag sparar ändå för oväntade utgifter.. sparar pengar för att kunna betala försäkringen på honom också 
Mvh Linda! :)
www.valldes.bloggplatsen.se
Jag har inget öronmärkt sparande till hunden, men jag lägger varje månad undan pengar på ett konto som är till för oförutsedda avgifter. Jag lägger undan det jag har kvar på kontot när jag får ny lön.
Skulle jag åka på att betala mer än vad jag just då har på kontot att lägga ut i självrisk på hunden så tar jag pengarna därifrån.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Jag ser det som en självklarhet att ha en buffert för om man har rörlig självrisk så kan summorna bli rätt stora ändå.
Jag och min sambo är rätt fattiga (jag är sjukskriven och arbetslös och lever på exisensminimum och min sambo lever på csn) men vi försöker ändå spara undan minst 500 per månad men det blir oftast ca 800 - 1000 kr per månad för att vi prioriterar det. Och jag kan säga att det har behövts! Vi har fått betala över 5000 kr i veterinärkostnader trots försäkring detta året och det kommer bli betydligt mer eftersom hon ska opereras snart. Hade vi inte haft pengar undansparade hade vi inte haft råd och då vet jag inte vad som hade hänt..
#17 det där med försökring är lurigt när det gäller rörlighet på självrisk.
Jag har IF och därmed fast självrisk precis som du(!?)
men t.ex. en hund som blir opererad och det hela går på 30 000 kr. låt säga att det rörliga ligger på 20 %, då ska man själv lägga ut 6000 kr för det plus den fasta självrisken som brukar ligga på 2000 kr så det blir 8000 kr vilket är ganska mycket jämfört med 2500 för de som har IF för exakt samma operation. Visst årspremien är kanske dyrare men jag tycker ändå det är värt det :)
#18 Det har inte varit för samma "sjukdom". Hon blev biten och fick sätta drän m.m. och då tog försäkringen resten utöver självrisken som inte var särskilt mycket men ändå. Sen har det varit "småsummor" som inte har stigit över självrisken såsom öroninfektion och röntgen, blodprov osv för misstänkt livmoderinflammation och snart är det operation. Då blir det en hel del.
#19 Tänk på att spara kvittona från det olika veterinörbesöken. För i alla fall med IF kan man samla summor inom 100 dagar.
Så kostar det 1000kr för ett besök dag 1, 1200 kr dag 40 och 1700 dag 98 t.ex. behöver man ändå bra betala 2500kr av den totala summan eftersom allt är inom en 100-dagarsperiod.
Så om ett besök skulle överstiga 2500 kr kan man ändå vänta med att skicka in ifall det händer något mer, så länge man skickar in inom 100 dagar.
Jag har mina djur försäkrade hos IF (fast självrisk, inga %) och sparar ingenting utöver det. Eftersom jag även har hemförsäkringen hos IF så har jag en självriskpott som byggs upp för varje skadefritt år så skulle något hända i år så betalar jag inte mer än 700 kr i självrisk själv. Resten skulle direktregleras på plats på djurkliniken.
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Jag har ett speciellt konto till mina hundar där det alltid finns pengar om något skulle hända. Visst, jag har en försäkring men nu är det så att försärkingar faktiskt inte alltid täcker allt, så jag tar hellre det säkra före det osäkra och har en summa över som inte riskerar att gå till något annat. Tycker man allt för ofta kan läsa om människor som inte har råd att ta djuret till veterinären just nu för att "det varit så mycket utgifter den här månaden".
#18: Om jag räknar på min tik, under tio år så skulle IF`s försäkring kosta mig ungefär 12 000 kronor mer än min nuvarande försäkring. Så jag hade fått betala 4 700 kronor mer för en operation som kostat 30 000 kronor (räknade på 2500 i fast självrisken) men jag kan i teorin göra två veterinärbesök a la 30 000 kronor och ändå "tjäna" på det i slutänden.
Tar jag ett verkligt exempel var jag inne före jul med tiken på ett besök som gick på lite drygt 3.000 kronor och betalade 1.850 kronor. Veterinärbesöken måste alltså kosta över 6.500 kronor innan jag börjat "tjäna" på en fast självrisk och då bortser vi från de där 1200 kronor per år dyrare försäkringen blir.
Självklart är det en trygghet att ha fast självrisk, men billigare behöver det absolut inte bli.

jag har iofs ett annat sparkonto men nu har vi öppnat ett konto åt hundarna, där sätter jag och min sambo in 500kr var per månad. Men då betalar vi allt för hundarna med det kontot. Mat, försäkringar, vacc, grejer, godis osv. Sen när jag ska gå kurser kommer jag iofs få betala det vid sidan av men tanken är annars att allt ska betalas genom det kontot och det ska bli en liten buffert också för oförutsedda utgifter.
#22 Oj, vad har du för hund som kan få sån skillnad i försäkringspremie? Min hundförsäkring (hos IF) kostar 1805 kr/år och då är det både veterinärextra och livförsäkring…
/Ingalill
Nu är det inte jag som betalar för hunden, men vi sparar inte undan något. Vi har ändå alltid råd om något skulle hända.
#22 billigare i längden blir det garanterat inte om hunden inte råkar ut för något. Men om man skulle ha otur och hunden råkar ut för något (fler gånger) så sparar man definitivt på det!!
Jag betalar 405 kr i månaden för IF MED fast självrisk och om jag inte minns fel så jämförde jag med ett av de andra stora försäkringsbolagen och då skulle det landa på 345 kr i månaden. alltså en skitsumma, bara 60 kr i mellanskillnad. och med den andra försäkring låg självrisken på 1500 kr och 15% i självrisk… Inget jag tycker är precis så himla bra :P
#22: Hon är en blandras, kastrerad tik så får 10% rabatt hos Folksam. Där betalar jag 2000 kr nu när hon fyllt fem och 3400 ska IF ha per år enligt deras hemsida. Tycker också det låter sjukt mycket men..
#27 ja, det lät sjukt mycket;) min är också blandis.. jag betalar totalt 456 kr/månad till if och då är det veterinärextra+ liv för 1 hund och 2 katter samt hemförsäkring för 4 rok..
/Ingalill
#28: Testade min mammas personnummer vid uträkning och sparade genast 2200 kronor. 
Byte sedan till en hanhund och sparade 250 kronor till.
Fixade lite med födelsedatumet och sprade genast 380 kronor extra.
Så gissningsvis beror den stora skillnaden i vart man bor och möjligtvis hur gammal man är?
#26: Absolut, om min tik kommer skada sig tre gånger och alla gånger kostar 30 000 kronor skulle jag tjäna på IF. Men jag räknar med att den chansen är försvinnande liten. Jag skulle faktiskt ha "förlorat" över 3 000 kronor på 2 år på att ha valt IF som det ser ut nu, och då räknar jag bara tiken.
Sen beror det SÅKLART på vilken premie man får betala, det skiljer sig helt klar mellan ras/ålder/kön/bostadsort och liknande. Det jag menar bara att det inte går att säga att IF blir billigare, i mitt fall är det bevisligen minimal chans att det faktiskt skulle vara så.
Det betyder inte att jag avråder människor från att välja IF men jag rekommenderar människor att kolla på alla bolag innan man väljer.
#29 vart man bor visste jag att det spelade in men inte ålder
en äldre borde väl isf ha bättre råd att betala försäkringen än, låt säja en 19-åring? och sen är det väl djuret som är försäkrat och inte ägaren…
/Ingalill
#29: Jag ska inte säga att ålder spelar in. Har inte tillgång till någon i samma ålder som mig men som bor någon annanstans utan testade med min mamma som alltså blev både äldre och bor i ett mindre samhälle mot för mig som bor i en storstad.
Jag har min hund försäkrad. Jag har inget sparande direkt till hunden, men sparar så mkt jag kan varje månad. Minst 3000. Detta är till för oförutsedda utgifter och för min del så innebär det främst hunden iom att jag inte äger något annat. Men i huvudsak är sparandet till för att jag vill köpa lägenhet så snart som möjligt! :)
Så om Chilli skulle bli sjuk och det inte täcks av försäkringen eller liknande så finns det pengar att ta av. Likaså behöver jag köpa nya glasögon snart, ingen rolig utgift 
Men det kanske är en bra idé att lägga undan just till hunden, eller till hund nr 2 om det inte skulle hända några tråkigheter.
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.