Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 11240 ggr
[Tess86]
4

Russkiy toy - temperament

Jag har förstått att någon här på forumet äger russkiy toys, kommer bara inte ihåg vem. Om fler äger denna ras eller har vana av dessa hundar får ni gärna svara.

Hur är deras temperament? Eftersom de är terriers förstår jag att de är ganska tuffa, men hur tuffa? Kan man säga att de är lika "hårda" som t.ex. jack russels eller är de mjukare till sättet? Kan de leka bra med stora hundar (under förutsättning att den stora hunden visar respekt och inte springer ner dem). Gillar de t.ex. dragkamp, att jagas och brottas?

Och hur är det med skällandet? Är de generellt skälligare än andra hundraser, andra terriers, andra småhundar, eller är de mindre skälliga? Vi har själv en skällig ras hemma och jag vet att skällandet går att kontrollera med avslappningsövningar och träning, att skruva ner "temperaturen" på hunden, men har de en större tendens att skälla när de blir uppspelta än andra raser?

Sophie&Segra
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Dom jag har träffat (har ju ingen RT själv) har varit otroligt veka, inte alls Terrier temprament.

Tuffa, men veka samtidigt.. Men absolut inte som Terriers.

Har själv en Jack Russell nu, och har haft två innan. Ser inte en enda likhet i dom förutom att dom har lätt för att ta till rösten när dom blir uppspelta tex i lek osv Tungan ute

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

[Tess86]
0

Hmm.. okej. Jag har aldrig träffat en russkiy toy utan bara läst om dem och då får man intrycket av att man inte ska luras av att de är små och söta utan att det är tuffa hundar som kräver mycket. Men det är säkert relativt, de menar väl att man inte ska tro att det är en Chihuahua som man tar hem.

Jag tycker att det är ok med hundar som blir lite högljudda vid lek, för då har man ju gett dem tillåtelse att bli uppspelta. Jobbigare är det med vår tjej när hon skäller när hon inte får som hon vill, eller är rastlös.

Anledningen till att jag frågar om tuffheten hos RT är för att vi funderar på vilken ras som skulle passa hemma hos oss. Vi vet att vi vill ha en hund till i framtiden och funderar över att det troligtvis inte passar med en till stor hund. En till stor hund blir trängre i bilen, trängre i båten, i tältet när vi campar, mer hundhår hemma osv. Men samtidigt vill vi ha en hund som Skade kan få utbyte av, och Skade är väldigt tuff. Hon älskar buffliga lekar. Hon brukar leka jättefint med jack russels så hittar vi en stor hund i liten kropp skulle det nog passa fint. Vi gillar också hundar med lite mod och framåtanda i sig.

Naiz
1

Min syster har RT och känner andra som har denna ras.

I Sverige är det vädligt brett i hur en RT är och ser ut. Då svenskar inte riktigt vet hur denna ras ska vara, dom flesta uppfödare avlar på olika saker. (som säkert många andra raser oxå)

I temprament så är dom klokare än en Chihuahua (många frågar ofta vad det är för skollnad på dom raserna). Dom är från början, och fortfarande i ryssland, varningshundar, dvs dom skäller om det kommer nån/något som låter konstigt. Vissa skäller mer än andra. Men kan inte påstå att dom skäller lika mkt som tex en york.

Jag tycker det är en mkt trevlig hund som behöver aktiveras för att inte få olater. Dom är ganska lättlärda, men har ett eget humör och ibland tittar dom på en som att "sitta kan du göra själv, jag står om jag vill" :) Dom är inte lika tuffa som en JRT.

Dom kan leka med dom flesta hundar, som du skriver, om den större hunden respekterar att dom är små. Min syrras RT och min fd greyhoundtik lekte som aldrig förr :)

Sophie&Segra
1

Varför inte en Jack Russell då? :D Perfekta hundrasen om du frågar mig (a)

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

[Tess86]
0

#3 Intressant att höra om uppfödarna och att de har så pass olika avelsarbete. Det gäller alltså att höra sig noga för hon uppfödaren då vilket temperament dennes avelshundar har, fast det gäller ju såklart för alla valpköp, men att höra sig extra noga för vad gäller t.ex. tuffhet. Nu vill ju inte jag ha en hund som är stenhård, jag ser gärna att den är lite kontrast till Skade (inte för att hon är stenhård heller, hon är en väldigt gosig liten tjej med). Men hon är hård vad gäller smärtgräns, säger aldrig ett pip. Hon lekte häromdagen med en bullterrier och när de lekt klart (vi avbrytit leken) upptäckte jag att hon blödde från mungipan. Hon brydde sig inte i huvud taget. Hon säger heller aldrig ett pip om man råkar trampa henne på tårna.

Däremot är hon väldigt försiktig med små hundar, ända sedan hon var liten har hon varit det. Det är därför vi kan överväga att skaffa en liten hund. Hon har lekt med t.ex. chinese crested hundar och aldrig ens knuffat till dem.

Kul att RT är smartare än Chihuahua. Dock låter det inte lika bra att de är varningshundar. Jag tycker att det är otroligt jobbigt med hundar som springer till dörren och skäller när det ringer på, eller ve och fasa, när posten kommer! Man brukar ju kunna träna bort sådana där beteenden men det är ju svårare med en hund som har större tendens att bete sig på ett särskilt sätt.

Mycket aktivering kommer inte vara något problem för oss. Vi har ju redan en jämthund och vet vad mycket aktivering betyder, och tycker att det är jättekul att vara ute med hundarna. När min sambo är ute på jakt med Skade skulle jag också kunna tänka mig att ha en hund som jag t.ex. kan hålla på med agility med.

#4 När du säger det så låter det ju logiskt, att varför skulle vi inte ha en JRT när vi har sett att det har fungerat, men hittills har jag inte fastnat för denna ras. Men kanske deras temperament skulle passa oss bättre. Vi behöver en hund som orkar vara ute länge, jag vill ut och cykla med Skade när hon blir äldre, åka inlines, längdskidor osv. Då vore det kul om den andra hunden alltid orkar hänga på. JRT får nog hänge med i åtanke i alla fall :)

Naiz
0

#5 Ja alla avlar ju på det dom gillar hos rasen, som med alla andra raser skulle jag tro. Men eftersom RT är en relativt ny ras i Sverige så har alla olika uppfattningar om hur en RT ska vara. Vet att det finns några som inte bryr sej om tex temprament, tänder osv när dom avlar. Som alla små hundar så har även RT problem med tänderna, dom får "lätt" tandsten och det gäller att hålla koll på detta :) Men det är ju ingen skillnad mot andra små hundar.

Vissa är känsliga, dom kan pipa för minsta lilla eller inte alls. Tar man tag i dom kan dom skrika som att dom håller på att dö, även fast det inte gör ont ;) Men oftast inte. Men dom är som sagt inte lika håda som en JRT. Och vissa individer är väldigt känsliga, tycker synd om sej själv om dom trampar på nåt vasst/hårt. Äsch så svårt att skriva om hur rasen är över lag, jag relaterar till dom jag träffat, och jag har väl träffat drygt 30 individer på nära håll (alltså inte utställningar inräknat)

Det går att träna bort! Min syrra har lyckats med båda sina och ena av dom va HEMSK! Lär man dom från början så är det inga problem :)
Jag hade 2 valpar hemma en månad och dom skällde när det lät i trappen kanske första veckan, men sen sa dom inte ett knyst när posten kom eller om nån gick i trappen. Om det plinga på dörren kunde dom skälla till men det är lätt att få tyst på dom om man lärt dom vad som gäller. Men ibland glömmer dom väl allt man lärt dom för några sekunder ;)

Agillity är nånting som passar bra! :)

Du ska helt klart ta kontakt med några uppfödare och forska lite mer i rasen, det låter som en ras för dej :)

[Tess86]
0

När du säger att de lätt får tandsten, menar du att man behöver borsta tänderna på dem varje dag? Vi borstar inte tänderna på Skade men de ser riktigt fina ut, dock är hon ju så ung ännu. Men hon gillar att tugga mycket. Hon får något riktigt ben i stort sett varje dag, från lamm, rådjur eller liknande och så har hon alltid oxhudsben framme. Hittills verkar det räcka för henne i alla fall men vi håller koll på hennes tänder också.

Det är ok med en hund som tycker synd om sig själv om den har ont tycker jag, jag tycker ju synd om hunden då! Det är inte så att hunden måste vara stenhård och inte visa känslor. Däremot måste den kunna hålla Skades tempo under lek, det är det viktigaste och det jag menar med en tuff hund. Självklart kommer ju Skade också få lära sig när det är nog. Hon är ju bara nio månader ännu, hon lugnar nog ner sig med tiden också. Men det är bra om de i alla fall kan leka med varandra ibland.

Att ha träffat drygt 90 individer på nära håll är väl rätt stor erfarenhet ändå. Jag tror inte att jag har träffat så många hundar av någon ras. Sen är det ju så klart en smaksak vad man tycker om en särskilt ras och hur man relaterar den till andra raser, men jag måste säga att din åsikt måste räknas som ganska värdefull ändå, när du träffat så många hundar. När man träffat så många hundar kan man ju börja dra slutsatser om likheter och skillnader mellan olika individer.

Får jag fråga om du vet hur din syrra tränade bort skällandet? Och hur du själv tränade valparna du hade hemma? Funkar det att bli arg på dem eller gäller det att ge ett kommando innan det ringer på dörren i början (alltså ställa upp en träningssituation)? Eller kasta godis åt ett annat håll så fort det ringer på dörren, det har jag hört att vissa gjort också men vet inte hur bra det fungerar.

Jag ska helt klart forska lite mer i rasen, kanske att vi kan hitta en passande kull till nästa sommar, om vi fortfarande känner att det är rasen för oss då.

Naiz
0

Det kan jag tyvärr inte svara på. Har ingen erfarenhet av tandborstning, men syrran fick rådet av veterinären att borsta nån gång i veckan då hennes 10 månaders "valp" hade rätt mkt tandsten på ena sidan då ingen av hennes hundar tycker om att tugga på ben :/

30, inte 90 individer ;) Jag har hjälpt till hos en uppfödare för ett par år sedan och därför träffat så många :)
Jag själv tycker att det är en trevlig ras så länge man har pli på den :)

Vet inte hur hon gjort. Men antar att hon gjort som mej, då vi är ganska lika på settet att se på hundar.
Jag höll inte på o larvade med nåt godis utan som med vilken hund som helst sa jag åt dom på skarpen att vara tysta. Dom förstog ganska fort vad Nej betydde och så arbetade jag därifrån. Ibland fick man ta tag i dom så dom förtog att man menade allvar.
Till slut brydde dom sej inte, och dom få gånger dom skällde eller "uffade" (som jag säger) lyssnade dom bra på när jag sa nej/tyst :)

Finns inte jättemånga uppfödare i Sverige så det är värt att titta på hemsidor, dom som har, och sedan kontakta nästan alla om man inte hittar en direkt som har det man letar efter :)

www.srtk.se Svenska Russkiy Toy Klubben :)

[Tess86]
0

Det lär man väl märka på hundens tänder, om de behöver borstas eller inte.

Haha, skrev jag 90? Jag menade 30 såklart, såg att du skrev det.

Det låter som samma typ av hundträning som vi använder på Skade i dag, så det låter som helt i min stil. Vi säger till henne på skarpen om hon inte lyssnar. Hur mycket man måste ta tag i en hund lär man sig nog på den individen. En del hundar blir ju väldigt låga om man tar för mycket i dem, då räcker det ju oftast med en skarp röst och kroppsspråk så lyssnar de. Hos Skade triggas kamplust om vi tar i henne. Jag menar inte att hon attackerar men hon "käftar" tillbaka (i luften). Vi får vara fasta i det vi sagt utan att "kampa" med henne. Eller hålla fast henne tills hon lugnat sig om hon är för uppspelt.

Det fanns ju en liten samling uppfödare på hemsidan i alla fall, men sen är det ju inte säkert att alla är aktiva och tar kullar varje år.

Naiz
0

Precis så är ena syrrans, hon är för kaxig för sitt eget bästa :p Hon ger sej inte i första taget :) Medan den andra är tvärt om. Så det gäller att man hittar en som är lite tuffare, annars får man arbeta ihjäl sej på att hunden ska bli lite tuffare.

Ja nej alla är ju inte aktiva. Jag jag PMa om namn, men inget jag vill skriva öppet såhär. Eller om jag kan få din mail?
Jag vill inte hänga ut nån som är bra/dålig.

[Tess86]
0

Du får gärna skicka namn, jag har skickat ett pm till dig.