Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 5592 ggr
[rightPAW]
0

Alla ni med Border Collie

**Varför köpte ni denna ras och vad använder ni den till?
**Tycker själv rasen är underbart vacker och har hela paketet, men ingen hund jag skulle skaffa förrän jag bor på landet med får och hela kompaniet ;)

[Aremea]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag valde BC för deras arbetsvilja, intelligens och otroliga signalkänslighet. En gång BC, alltid BC. Använder dem mycket aktivt i arbete med får, att inte valla med dem är otänkbart!

[rightPAW]
0

#1 Så du bor med tillgång till får? Köpte du den för att ha som vallare eller av annan orsak? Jättefin var h*n! Glad

Sophie&Segra
0

Jag valde Border Collie för jag ville ha en hund som arbetar för MIG och inte för godisen i handen. Jag ville ha en hund som orkade träna flera timmar om dagen, som alltid är pepp på att träna o jobba.
Jag ville även testa på vallning och även hålla på mer med det.

Jag ville helt enkelt ha en allsidig hund som orkade träna lika mycket som jag vill, och det är MYCKET alltså flera timmar om dagen, varje dag :) 

Meya va en riktigt trixare och UNDERBAR att träna med. Hon bjöd på beteenden hela tiden. På bilden är hon 9 veckor :)
[Filmer från träning finns här; www.youtube.com/sophieochmeya]

Som sagt, en gång Border Collie, ALLTID Border Collie. Meya va min första BC, men absolut inte min sista. Nästa kommer förhoppningsvis inom kort!

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

[Aremea]
0

# 2 Jag bor på landet och har både en grupp egna får, och hjälper till på en fårgård med uppåt 300 livdjur.

Boss (på bilden i förra inlägget) köptes in som valp, för att bli vallhund. Han är bara ett år än, så träningen har inte kommit så långt. Sen har jag en tvåårig tik och en 12 år gammal hane också.

Jag tycker inte att man ska köpa BC om man inte har möjlighet att valla minst en gång i veckan. Det går inte att ersätta vallningen med annan träning, driften att valla är mycket starkare än könsdriften! Skickar med en bild på en helt nystartad ung hanhund, som träffar får för femte gången i sitt liv. Kolla vilket fokus han har!

[rightPAW]
0

#4 Då förstår jag, och jag håller med dig. Jag vill ha en gård när jag blir äldre, och då kan jag börja fundera på en bc.

vilken kille! riktigt snygg och jädrans vilken fokus!!

tsset
0

Arema - kan bara hålla med dig, å vad jag gillar när folk förstår att hunden behöver göra vad den är avlad för! Det finns inget som ersätter det, man kan gå på lydnadsplan i hundra år men aldrig få samma nöjda och stimulerade hund som när den fått göra vad den ska.
Nu har ju inte jag BC men en retriever(ja okej, de som fortfarande avlas "rätt" eller de som "råkat" få det i sig ändå) mår bäst som apportör så jag vet vad du talar om ;)

tikaani - nämen?! Nu blir jag alldeles stum… vad har hänt med Meya? Om du vill berätta alltså… om inte här så är PM helt ok.

LinaK
0

Håller fullt med er som säger att en border collie behöver få utlopp för det den är avlad för. Men i vissa fall finns det undantag, men det är i väldigt få fall.

Vi hade en border collie som vi hade tänkt att valla med, hade bekanta som hade får. Efter många försök så visade det sig att denna hund inte alls var intresserad av att valla får Tungan ute Han var snarare rädd för får och kossor.
Vi tränade och tävlade agility med honom, tävlade och tränade lydnad, fresstyle tränade vi. Och så en himla massa långa promenader. Han var helnöjd med det, och klarade sig på det. Men man såg ju ändå mycket border collie i honom såklart, han vallade oss istället. När han var lös i skogen då, inte inomhus eller så att det blev jobbigt.

Han blev 12 år.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Chippers
0

Vi har en Bc, nu är han inte 100% renrasig utan har en aning samojed i sig, hoppas det är ok att jag svarar ändå? :)

Vi ville ha en border collie pga av att de är otroligt vackra, intelligenta och arbetsvilliga. Det var dock inte helt genomtänkt, tyvärr, men det gick bra ändå efter all träning, och vi ångrar oss inte en sekund!

Jag tränar agility, freestyle och lydnad med honom.
Valla gör han hemma med alla smådjuren :) Skulle aldrig gå att valla får, kossor eller något med honom, han är jätterädd för större djur. Skäller, reser ragg och är inte kontaktbar.

Men jag tycker helt klart att en bc ska valla!  Och allra helst bo på landet. Vad jag har märkt så är bc en väldigt känslig ras för nya ljud, saker, osv. Dessutom vill de gärna vara fria så mycket som möjligt.

På bilden är han 8 veckor :)

[rightPAW]
0

#8 Klart det är okej att du svarar.

Är det bra att låta bcn valla smådjuren hemma ? Har hört att man inte ska låta dem valla andra djur förutom får elr nötdjur.

Jättefin var han! Hur gammal är han?

Chippers
0

Nu ser han ut såhär :)

Chippers
0

#9 Han vallar ju inte på "riktigt", utan går runt dom lite, rör dom inte det minsta. Och kaninerna älskar honom! De har känt varandra sedan Charlie var 8 veckor och är vana vid varandra. Nu har jag ju inte utekaniner längre (som kunde rymma ibland, och Charlie hjälpte till att få in dom), utan bara några marsvin och 2 kaniner på mitt rum, så det är inte lika mycket längre. Han älskade att följa med ut till kaninerna förut, se till att dom höll sig kvar i hagen.

Tack! Han är 5½ år :)

twinkime
0

Jag valda en Border collie , for det ar en hund som man verkligen kan jobba med, de ar lattlarda,signalkansliga och valdigt tillgivna. Jag kande att jag ville ha en hund som inte trottnade snabbt da jag hade haft en risen schnauzer innan dess.  Sa markte man skillnaden stort. En hund som ar uthallig och alltid redo for att jobba  passar mig.

Just nu kor jag agility,lydnad,freestyle, flyball och sok. Men tranar inte vallning med honom alls men funderar pa tt borja men far se hur det blir.

Härliga hälsningar// Felicia

http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

Sophie&Segra
0

#6 allt kring meya finns att läsa här, mitt beslut, hela historien osv; www.sophieochmeya.blogg.se

där det står att det är för privat för att skrivas på bloggen, du kan skicka ett PM till mig här, eller slänga iväg ett mail så berättar jag där istället :) så blir det lite lättare att förstå sig på hela situationen :)

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Michaela-N
0

Var bara tvungen att putta, grävde i arkivet och hittade denna. Vore kul om fler kunde skriva något!

zoolatri
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag är uppvuxen med border collies, mina föräldrar var mjölk- och kött bönder och använde hundarna till att valla nötkreatur. Nu är de inne på sin fjärde och han är 10 år. De två första blev 16 och 15 år, friska hundar både fysiskt och mentalt. Den tredje fick tyvärr leukemi och blev därför bara 5 år. Nu finns det bara höns och katter kvar på gården för deras border collie att valla, men han gillar sina höns;)

Underbara hundar om de får utlopp för sina instinkter och sin energi! Har alltid haft människor runt mig med border collies, och tyvärr har jag träffat en del som är alldeles för "stissiga", bla en arbetande tik som levde på får- och mjölgård som fick åka på "semester" till svärföräldrarna i staden ibland för att varva ner:/