Bajsar i sängen?!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ja.. Nu är det såhär att lilla JRT valpen, bajsar i sängen..
Inte uppskattat alls, som ni förstår!
MEN, han verkar bara bajsa där av en slump, för det finns absolut inget samband mellan gångerna eller nått. Och han gör det absolut inte varje gång det händer en olycka (han är för den sakens skull nästan helt rumsren nu, bortsett från detta).
Och det är bara i min mammas säng, ALDRIG i min säng eller på nån bädd eller nått. Utan just i mammas säng. Och det är alltid bara bajs, han har aldrig kissat där eller nått.
Värt att tillägga är väl också att jag aldrig sett han göra det, så han har alltså inte blivit fyad, upptäckt eller så heller.
Vaaaarför gör han såhär? Och vad ska Jag göra annorlunda/ hur ska jag lösa det här?

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Jag hade spärrat av så han inte kom upp i sängen alt in i just det rummet. Hur gammal är han?
Han är 13veckor. Spärra av går inte, då vi har katt o dom tar sig igenom allt haha, och kommer dom igenom så kommer han igenom.
#2 Vadå? Kan ni inte stänga dörren till sovrummet?
Jo klart vi kan. Men katterna öppnar den igen, har redan testat det.
Och sätter vi för nått så att dom inte ska kunna öppna, typ bider fast handtaget i en krok med ett koppel eller nått så står ena missen o skriker o kraffsar där tills hon får upp dörren (eller man själv får psykbryt efter X antal timmar o öppnar dörren).
Då katterna nämligen nästan uteslutande sover där inne. Och som sagt, har vi dörren stängd och satt fast den så står ena katten och skriker tills den öppnas, så om det är efter en timme eller 9 timmar..
Och att ha en skrikande Bengal i 8-9 timmar är inget alternativ.
#4 Ni kan inte pröva ett kompostgaller i dörröppningen då? Det använder vi när vi spärrar av lägenheten och det kan katterna hoppa över.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Precis, ha ett kompost galler där. Då kan katterna hoppa över men inte valpen.
Men att gränsa av tar ju inte bort problemet att han bajsar i sängen.
Jag vill ju inte behöva ha ett kompostgaller för att han inte ska bajsa i sängen?!
Det jag frågade efter va ju om nån visste Varför han gör det?
Och vad Jag ska göra (förutom att stänga igen där) att han ska förstå att det inte är okej?!
Jo, men att stänga av kan ju vara en bra sak att göra fram till er valp är rumsren, för det är väl inte så trevligt med bajs i sängen ;)
Har själv inte varit med om detta problem.
Det viktiga är att gå ut med hunden ofta och att hålla koll på den så den inte får en chans att göra det innomhus. Var ute med hunden tills den har bajsat. Var ihärdig för det kommer gå över. Får hunden inte chansen att göra sitt inne, så förstår den fort att de är ute man ska göra sina bestyr och den vill inte längre göra det innomhus.
Mja :)
Men rumsren är han, händer inga olyckor på golv, mattor osv längre. Så det är ju bara detta med sängen , tyvärr.
Men då får vi (jag) köra hårdare på att va ute tills han bajsat.. Ute ofta är vi, vi går ut varje/varannan timme då han är vaken - och det har gjort att han blivit rumsren så fort också.
Men det känns ändå som att det här med bajsa i sängen inte har något med rumsrenheten att göra.. "/
Som sagt, håll koll på honom så han inte kan bajsa i sängen.
Jag tror det har med rumsrenhet att göra, och att han gillar sängen.
Jobbigt det låter. En sak vi har gjort för att hundarna inte ska vara i köket när man lagar mat är att skapa en "osynlig gräns" jag har lärt våra att inte passera den gränsen när jag lagar mat. Med mycket tålamod går det att lära.
Då kan du ju lära din lilla att han inte får gå in i sovrummet alls.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Men alltså, han har ju bajsat där trots att han är nyligen avrasad o har både kissat o bajsat ute.
Så det är det som får mig att inte tro att det är rumsrenheten som spökar utan att det är nått annat knas han fått för sig?! :)
Ja - vi avvaktar o ser och kommer bli mera noga med att inte gå in innan han bajsat.

En valp på 13v som bajsar inne är inte rumsren. Dessutom så kommer det garanterat bakslag så att säga att han är rumsren blir lite fel. Men jag fattar vad du menar. Jag förstår inte problemet, spärra av och bli kvitt problemet… Börjar han bajsa någon annan stans är det bara att fortsätta med träningen för då är han inte rumsren. Hade han varit runt året är det en annan sak, men nu handlar det om en valp.
Om det är som du säger nån typ av fixering så löser du ju problemet genom att skärma av med galler. Kan inte hunden bajsa där mer så bryts ju fixeringen. Fortsätter han att bajsa inne fast på ett nytt ställe så är han antagligen inte rumsren
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.
Fundering; mammas säng - mammas doft. Valpar gör ju lättare ifrån sig på en plats de känner sig trygga, med tanke på risken det är att sätta sig på främmande plats. Dofter är ju det som kännetecknar både revir men också personen bakom. Det finns ju en anledning till att valparna får med sig en filt som luktar mamma+syskon, och så ovanligt är det inte att våra hundar väljer att bära runt på en familjemedlems skor, ligger i en viss säng när någon är borta osv.
Skulle det kunna vara så att mamma på något sätt är en extra trygghet för honom? Antar ju att han sover hos dig och i bädden/bäddarna, så de är på något sätt "hem" och där rastar man sig ju inte. Men när han kommer upp i sängen så känner han mammas doft och alltså är det tryggt där och säkert att rasta sig….
Tankar som kom upp, kanske du har någon nytta av dem? Har mamma vid dessa tillfällen varit med ut eller inte? Har hon varit hemma sen eller borta när detta hänt?
Lösningen blir nog ändå att skärma av tillsammans med att se till att han får vara på sina trygga platser ute längre stunder så han vågar göra ifrån sig där. Skärma av för att han inte ska ha det alternativet i minnet och därför behöva hitta en annan plats.
Så långt har jag inte ens tänkt som du skriver #15.
Låter ju så logiskt som det kan bli.. Ruff's stora trygghet här i livet är Xoxie - andra hunden. Såfört han blir osäker, ute som inne kilar han DIREKT till henne o kollar av henne för att sen avgöra situationen. Letar upp henne när dom ska sova osv.
Och hon sover ju aaaalltid där inne hos mamma, dag som natt.. Så jag tror att det är därför, för han och mamma har typ ingen relation :b
Dom sover inte tillsammans på nätterna då Xoxie är en riktig mammagris o sitter o piper hos mig o är allmänt bitchig mot Ruff tills hon får gå o lägga sig hos mamma.
Så Ruff o jag sover själva.
Men det blir kompostgaller tills vidare iaf! :)
#16 Ja där har du det nog - är det där Xoxie ligger så är det där hennes doft finns och vågar hon ligga där så är det nog tryggaste platsen inomhus ;)
Passar på att påminna om att låta honom vara utan henne också så han bygger lite egen trygghet. Vänner är visserligen bra att ha men man måste klara sig utan dom också, om än korta stunder ;)
Precis :)
Jo, det tränar vi mycket på - från båda håller då Xoxie så gott som adopterat honom.
Så mamma tar hand om Xoxie medans jag går ut med Ruff en stund. Och sen tar hon Ruff medans jag är ute ett par timmar med Xoxie :)
Varför ens låta han va i sängen??
#19 Man kanske vill ha sin hund i sängen?
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Men om han bajsar i sängen så skulle då jag hålla han borta ifrån sängen bara för det tills han har växt ifrån med problemet
#21 Ja, kanske. Men TS undrade VARFÖR hennes hund bara bajsade i sängen (om jag förstod rätt..) .
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
tycker 15 säger är logist tänkande på en valps sätt. :) TS, jag fick göra som så att ha 2 ställen där man rasta o bajsa på. Det var 2 ställen som än idag är favorit kisseställe då är våran unghund snart 1 år :)
Precis, jag undrade VARFÖR han bajsade i sängen. För han bajsar ju inte i min säng, dvs där han sover.
Utan han bajsar ju bara i mammas säng, där hon och andra hunden sover.

#24 fast du skrev även klart och tydligt att du undrade hur du skulle göra för att lösa det….
Jodå, det gjorde jag :) Men då syftade jag mer på om någon visste varför han bajsade i sängen, och sen vad jag kunde göra åt det. Menade inte med kompostgaller osv, för det kune jag täkna ut själv ;)
#26 Bättre att skriva det man EGENTLIGEN undrar då. Blir lättare att få de svar man söker då ;)
Tycker att "Vaaaarför gör han såhär? Och vad ska Jag göra annorlunda/ hur ska jag lösa det här?" är väldigt tydligt. Varför och vad, inte "han bajsar i sängen hur får jag honom att inte göra det". Reparation och inte bara silvertejp så att säga.
#27, Tyckte jag som Tsset skrev.. Var väldigt tydlig med vad jag undrade.
Kanske är det du som inte läst ordentligt? För jag tyckte då inte att jag kunde bli tydligare?! :)
#290 Du har fått svar på dina frågor som du ställde i noll.
#30, Haha.. Ja?!
#26 Nu svarade jag att kompostgaller var en bra idé till ditt inlägg #4, tvivlar inte ett dugg på att du kunde kommit på det själv. Men om någon missförstår en fråga borde det väl vara bättre att specificera den istället för att ställa upp ytterliggare ett problem? Då är också chansen större till ett relevant svar istället för råd du inte önskade 
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell