Hundar iFokus

Hundar

Etikett: lydnad
Läst 5367 ggr
[Malin]
0

Mer ok med liten hund?

Vi hade en lite intressant diskussion på jobbet idag som jag tänkte skriva lite om här för att se andras reaktioner och uppfattningar.

Det är väldigt ofta så att om en person har en stor hund, som skäller och blir lite salig när den kanske träffar en ny människa eller en annan hund så tittar ofta folk på ägaren och menar på att de inte har kontroll på hunden och att den mer eller mindre kan gå till attack men en liten hund kan studsa omkring som en studsboll, skälla massvis men den är fortfarande bara så himla liten och söt.

Varför är det såhär egentligen?

[Yezz-an]
0

Risken att bli biten i ansiktet är mindre med en liten Chiahuahua än med en stor Grand Danois.

En liten Chiahuahua kan inte hoppa omkull mig, medan en stor Grand Danois välter mig med bara en rapning.

En lite Chiahuahua som skäller ger mig inte ens lock för öronen, medan en stor Grand Danois blåser ut trumhinnan på mig med sitt skall.

Flört

[Malin]
0

Haha ja, så är det väl men ingen orkar lyssna på varken små eller stora hundar som bara skäller!

Det jag ville få fram är att jag tycker att vissa ägare mesar för mycket med sina små hundar. De borde få lika mycket tillrättaviselse som större hundar!

Karmatarerskanise
0

För mig är det lika jobbigt om det är en stor eller liten hund som är odräglig.

Angående småhundsägare så kan det mycket väl vara så att många inte lägger ner lika mycket träning på de små eftersom de är just små, och det inte anses vara ett lika stort problem om de är ouppfostrade.

Fast här var vi bor tycker jag det är ganska jämt fördelat mellan stora och små busar.

Maja2
0

#2 Ja visst är det så

Noa-Nisse
0

TS, har också undrat över det :P

Medarbetare på Hundar.ifokus

[Malin]
0

Haha, då är det inte bara vi då!

Man pratar gärna med babyröst till en liten, liten hund också.

jahadu
0

Tycker också att stora och små hundar behandlas olika enbart pga storleken. Själv är jag rädd för små hundar av den anledningen att jag har blivit biten som barn, en liten hund som morrar åt mig klarar jag inte av, får panik. Så för mig är det helt oförståeligt hur man kan tycka att en liten aggressiv hund är söt medan en stor schäfer t.ex. är farlig. 
Jag har själv en schäferhane, en odräglig sådan som hörs och syns på långa vägar, och visst backar folk undan eftersom han är så "farlig". Samtidigt ser man fina damer komma med lika odrägliga små chihuahuor, men inte tycker folk att de är farliga….förutom jag då x)

Isnona
0

Vi har också diskutera det här hemma. Har en mops och en grand danois och de behandlas olika av utomstående trots att de är ungefär lika lydiga. Mopsen är dock lite mer energisk men det är han alla gullar med :P

På något sätt är det mer acceptabelt för många människor när små hundar skäller och har annat otyg för sig än när stora hundar gör det. 

Tycker inte man ska jämföra det med att stor grand danois kan åstakomma mer skada än en liten Chihuahua, tycker man ska vara lika nogrann med lydnad oavsett, de är ju trots allt båda hundar..

Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus

[Yezz-an]
0

Mina barn (som numera är vuxna barn) har alltid kallat små bjäbbiga hundar för tanthundar.

Sen finns det gulliga tanthundar också (enligt mina barn). Det är typ snälla Maltesers.

Själv blir jag dö-irriterad på skälliga, bitiga, studsande småjyckar. Jag kan inte prata när det är en sån hund i närheten. Jag tappar totalt fokus.

Jag tycker det är märkligt hur många som säger "det gör inget" om jag själv behöver tillrättavisa min lilla Jack Russel från att sätta tassarna på byxbenen. Dom kanske struntar i att hon skitar ner dom. Men JAG vill inte att hon ska ha det beteendet. För vad gör jag den dan som vi kommer från ler-åkern och möter en bekant som är vitklädd på väg till bröllop, dop, skolavslutning? Ska jag svara denne då med "men det där gjorde väl inget"? Skrattande

[Malin]
0

#9 Så sant som det var sagt tycker jag! Ofta är det ju ingen fara, vad hunden nu gör, men det är ju beteendet. Det är lätt att saker blir vanesaker och det vill man inte, särskilt inte med skitiga tassar Flört

Ixectrona
0

Det kallas "small dog syndrome", när folk inte fattar att små hundar också måste uppfostras och behandlas precis som stora. Som ett avsnitt av Dog Whisperer, där det var en kvinna med en liten, skitilsken Chihuahua. Hon hade också en tonårsson, en mycket välanpassad, väluppfostrad tonårsson, och Cesar förstod inte hur hon kunnat uppfostra honom så bra, men inte Chihuahuan. Och då säger hon "Men han är en så liten hund".

Chalin3
0

# 9 & 10

Precis

Har själv en valp som är boxer till 100%, med allt vad det innebär. Just nu är det svårt för det är ju nu han ska lära sig. Men om jag tillrättavisar honom tycker folk inte att det gör något och han är ju så liten. Men han får inte hoppa på människor, eller slite leksaker i stycken….. (många fler grejer också) men det är nästan att andra upmuntrar honom att låta och hoppa, för det är u så gulligt.

Men hur gulligt är det när en fullvuxen boxerhane hoppar upp på dig och nafsar efter dina öron?

Jag håller också med om att småhundar och deras ägare kommer undan med mycket mer än en större hund. Men jag ser det som min skyldighet som hundägare att försöka uppfostra den till att "uppföra sig".

SLennartsson
0

Jag tycker inte man ska skilja på hundar. Dom låter fakiskt illa oavsett storlek.
Jag har en Chihuahua som gärna skäller. Börjar han skälla kan inte jag påstå att jag "puttinuttar" fram ett fy. Utan det ÄR FY att skälla på folk.
Jag vet inte riktigt om jag märkt av den där skillnaden att jag kommer undan för att jag har en liten hund. Jag tycker det är lika illa och pinsamt att ha en liten hund som skäller, som en stor.

Mira89
0

Som jag skrivit i tidigare trådar så går det mycket lösa hundar i vårat bostadsområde. Majoriteten är mellanstora och små hundar. Senast för några dagar sen blev jag omringad och halvt jagad (så nära dom vågade komma) av tre spetsar (japansk och dvärspets).

Jag förstår resonemanget "Stor hund kan göra mer skada" för det stämmer ju, men det var ingen som sa till tanten att koppla sina hundar (förutom jag). Hade min hund (Grand Danois) däremot jagat tre spetsar…då hade det blivit livat…dom hade väl ringt Jonas Wahlström direkt. ;)

Jag har till och med fått höra "Den där kan ju inte vara rädd för min lilla" när en labbe jagade runt mig och min hund och jag bad ägaren koppla sin… Människor säger jag bara…:)

Sophie&Segra
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då jag ny är inne på min tredje Jack Russell hane.. Och samtidigt har en stooor Schäfertik, så får jag dagligen uppeleva detta med hur folk behandlar små och stora hundar olika.

Valpen vill aaalla hälsa på, men Xoxie då.. Som är hundra gånger snällare än den supersöta valpen.. Henne vill ingen hälsa på för hon är så "stor och farlig". Får dagligen förfrågan från folk som vill klappa Ruff, men att jag då måste hålla undan Xoxie..

Och det kan dom feeeetglömma.. Antingen så hälsar man på båda, eller inte på nån.

Ruff (JRT) är miljoner gånger mera Hund än Xoxie (Schäfer) - och folk blir alltid lika förundrade när vi går förbi små bjäbbhönor som skäller halsen av sig och inte vill annat än äta upp Xoxie.. Och hon bara lunkar förbi som o det vore två fisar i rymden..
En väääldigt kul syn måste jag själv säga..

Men som sagt.. OM nu Xoxie mot förmodan skulle skälla på en hund (lekinvit) så flyger ju folk runtomkring all världens väg i rädsla för sitt liv om hon skulle komma lös.. Sen att det värsta hon skulle göra är att hoppa upp o pussa dom är en annan femma som ingen verkar bry sig om..
Men när dom där små bjäbbhönorna som sagt gör monsterutfall så skrattar folk o tycker det är urgulligt..

Nä.. Jag blir då inte klok på icke-hundfolk som inte ser att både Chihuahuan och Grand Daniosen är samma sak - nämligen en HUND..

Jag gör då ingen skillnad på mina hundar trots att det skiljer över 30kg i vikt på dom - dom blir uppfostrade på precis samma sätt, med precis samma regler och med precis lika mycket kärlek!

bifogar en bild på mitt människoätande monster, och hennes arma stackars offer.. ;)

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

[Hilo]
0

Lika drygt med båda..
Att små hundar blir mindre uppfostrade bror nog helt enkelt på att de inte "behöver"..

Att hålla en rottweiler á 55 kilo kräver mer av allt än om en dvärghund, á kanske 5 kilo får ett psykbryt..

Idioti i mina ögon.
Och att folk skyller på att små hundar är ycket svårare att dressera än stora hundar är ren BS..
Jag har faktiskt en dvärgtik (4kilo) som är bättre uppfostrad än min hane (45+ kilo) Oskyldig

[Forest]
0

Jag ränknas som småhundsägare :) Men jag tycker att ser jag små hundar som man verkligen ser aggen på det vill säga man ser att den ogillar mig eller hundarna så reagerar jag och hundarna på samma vis ovasett om hunden är liten eller stor. Vi försöker hålla oss på våran kant kan man säga jag håller allså in till mig hundarna. Sen hundar struntar i om hunden är stor eller liten de läser av den andre hunden hur den betersig osv är den farlig så är den farlig :P

Sen visst ser man en arg hund som är stor visst ser den farligare ut än en liten hund, liten hund kan jag skydda mig eller hundarna ifrån lättare, skadorna blir inte lika stora. medans en stor hund kanske jag inte kan det den springer ner mig o mina hundar har någ inte så himmla stor chans mer än springa.

Fridaaaa
0

Jag tycker att får inte en stor hund skälla osv ska inte en liten hund heller det. Tycker att en liten hund ska behandlas som en stor hund!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Kalli
0

Har ingen egen "liten" hund men går ut med en Dvärgpincher då och då och har absolut upplevt skillnanden. Visst förstår jag också att en liten hund inte kan göra lika stor skada och att vissa därför är mer rädda för en stor hund. Men att tycka att beteenden som skälla, morra eller göra utfall är gulligt bara för att det är en mindre hund förstår jag inte alls.

Labolina_73
0

Jag har oxå sett detta fenomen som är vansinnigt irriterande,,

En stor hund ses ofta som aggresiv bara för att den låter och är glad, medans en liten hund är,,, "är ju så liten och söt"

En stor hund som gör utfall borde avlivas, medans en liten,, "är ju så liten och söt" Dett kan göra mej galen..

Ok att en stor hund kan göra betydligt mera skada än en liten om den skulle vilja men det är precis lika illa tycker jag att ha en liten ouppfostrad som en stor, alla hundar oavsett storlek mår bäst av att ha regler etc istället för en stol vid bordet och en egen plats i soffan.

Sånt här gör mej vansinnigt iom att det är inte ett större fel på den stora hunden mot den lilla,, däremot ägarna till dessa som tramsar med sina småhundar..

Själv har jag en liten Tibbevalp på snart 4 månader, som såklart gärna vill springa fram till allt och alla,, men det får hon inte.. Vissa påpekar,, men snälla nån,, släpp hunden,, den är ju iaf så liten… eller idag då jag skulle in i en liten butik och handla,, jag skickar in min dotter iom att jag hade Bissa som hunden heter med mej,, ägaren av butiken säger,, men hunden är väl liten?? Ja hon är liten,, ja men ta in den då… håll i kopplet bara,, men vad fasen spelar det för roll om det är en stor eller liten ras? Det är en valp.. Antingen får man ta in sin hund eller så får man det inte.

//Linda