När började ni träna?
Nu har lille Ruff (8veckor) vart hemma i 5 dagar.. Han är precis det jag ville ha i en JRT och lite till!
Xox älskar honom, och han henne.. Så det kunde faktiskt inte varit bättre :)
Då detta är min tredje JRT hane så kan jag utan att tveka påstå att det defenitivt inte är min sista heller!
Men i alla fall, av ren nyfikenhet.. När började ni träna med era valpar?
Men träna menar jag annat än det grundläggande (inkallning, valpens namn, rumsrenhet osv) ?
Och om ni använder klicker, när började ni klicka in valpen?
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
Genast på en gång när jag klev ur bilen då jag hämtat valpen 
När vi hade parkerat bilen utanför hemmet så satte vi ner valpen (oxå JR) i gräset. När hon sen vände sig mot mig och kom raltande så sa jag "hit".
Klicker började jag med när hon var 5 mån. Det är möjligt att jag skulle kunnat göra det tidigare. Men det var då som jag första gången gick en kurs med klicker.
Direkt! Dock anser jag att "lek är träning är lek är träning är le". Senaste tillskottet var ju 8 mån så där var det bara att sätta fart med grunderna och sen bygga på därifrån ;)
Men kommande valp (planerat till 2012-2013 nån gång) kommer tränas direkt även den. Sen byggs det på allt eftersom.
Träningsmässigt - Att kunna ligga och vänta på sin tur tycker jag är viktigt att börja med tidigt, och att bjuda på ett beteende sätter igång leken igen.
Lekregler - "slutar jag dra i trasan så ska du också sluta och släppa. Då kan vi dra igen." Där kommer bjuda på beteende in sen. "om jag kastar något så skynda tillbaka så kastar jag något ännu bättre". Samma här, fasa in bjudandet sen. "Om jag ställer en skål med mat här och du gör något annat än att gå dit så får du gå dit". Igen - samma här.
Sånt tycker jag är jätteviktigt!
Anser INTE att man måste börja med sitt, ligg, fot osv direkt. Herregud, våra hundar är inte dumma och det skadar absolut inte att vänta ett tag. Ingen skillnad på att lära in ligg eller att lära in backa slalom, egentligen. Bättre är väl om man har grunden så man Bara behöver koncentrera sig på vad hunden gör sen? Och slipper lära hunden samtidigt att inte dra till folk, släppa taget om trasan och hålla sig nära och inte springa iväg.
Jag börjar med det hunden själv ska kunna. T.ex sätta sig innan och efter dörrar/grindar osv. Gå bredvid mig i trappor. Hur man gör på promenader. Och lekleklek i alla olika miljöer! På så sätt behöver man inte begära ett "sitt" i ny miljö och därmed ställa kanske för höga krav eller förstöra kommandot. Hellre leka utan krav, för - "lek är träning är lek är träning är lek". Kan hunden inte leka(alltså ha kul med ägaren egentligen, mat/tennisboll/trasa/jagavarandra/whatever) kan den heller inte belönas och alltså inte tränas!
När lekandet går bra, då kan man börja fasa in bjuda beteenden och alltså också träna ;) Ingen lek - ingen träning!