Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 6917 ggr
Sirocco
0

Vilken Hund Passar Mig Bäst?

Jag tänkte bara kolla här, med er som kan lite mer om hundar osv om vilken hund som skulle passa mig bäst.

Jag är 15 år och bor mitt i stan, det finns små parker såsom näckrosdammen och andra småstigar runtomkring. Min mammas pojkvän har haft en Golden förut och vi planerar på att skaffa en till, men jag vill ju att det ska vara en hund som passar bra i stan.

Vi bor på 6:e våningen i en stor 5:a.

Hunden kommer i stortsett vara min, det är jag som kommer träna,klippa,bada,rasta mm.

Jag har ingen erfarenhet av hundar på någon vidare nivå, men jag tycker jag har bra hand om dem och dem flesta verkar tycka om mig.

Det jag vill av hunden är att den ska vara arbetsvillig lekfull och ett riktigt bra sällskap.

Det skulle vart coolt om man kunde ha en hund som inte är speciellt vanlig och det ska vara en ganska så stor hund. Typ Golden size.

Kramar / Julia (=

[Liiillap]
0

Finns det hiss där du bor?.. tänker det är lättare att veta då vilken hund som passar.. med tanke på att visa raser får höft problem tidigt och klarar kanske inte av att gå upp för så många trappor :P

Sirocco
0

Vi har hiss och det är antagligen den jag kommer att använda mest… fast om det är bra att den går upp för några trappor lite då och då så gör jag gärna det. :D

Kramar / Julia (=

Magdalenaa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Storpudel ? :) En härlig ras, vi har en storpudel och dvärg hemma!

Arbetsvilliga till tusen, glada, explosiva, energiknippar, verkligen lättlärda och de viktigaste, myyysiga :) Dvärgen vi har är väääääldigt gosig av sig, medans storpudeln gillar inte så mycket gos, eller ja inte lika mycket som dvärgen ialla fall :) Men jag vet andra storpudlar som är hur gosiga som helst, så de beror ju på individen såklart :D

Dock kommer man då till pälsvården!
Storpudeln kräver då extremt mycket pälsvård om man ska ha dom välpälsade, ett bad i veckan + föning tar 6,5 timma. Och borstning nästan varje dag och de tar väll lite över en timma om man är noga och man stöter på en tova här och var. ( min syrras vovve)

Dvärgen som är min vid badning + föning tar de väll 2 timmar och kanske 10 min :) Borstning är varje dag och de tar väll vid 20-30 min, beror på någon tova :)

En bild på storpudel : ( han tränas i lydnad och har gjort en start) Mer kommer ;)

Magdalenaa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en bild på dvärgpudeln :) Han är dock nybadad på detta kort och tröttare än trötter!

kan tillägga att bilden som är på våran storpudel, då var han nedrakad! Så kan man ha dom om man tycker att pälsen är jobbig att sköta. På den frisyren tror ja de tog att bada + föna var väll vid 2 timmar!

Glömde att nämna vid pälsvård så trimmar man vid ansikte,tassar,magen, typ 5 cm in på svansen ( svansroten) :) (OM MAN VILL trimmar man sin hund ) Men personligen tycker jag att det är snyggt ;)

Hetta
0

Jag tycker du ska ha en Cavalier King Charles lr en Engelsk kicker spaniel!

Jätte mysiga och goa… alltid Glada och lagom storlek om du bor i lägenhetCool.

Sirocco
0

#4 Dem verkar jättemysiga… men jag tror inte att jag är speciellt sugen på en sån hundras.

#5 Jag har önskat mig en sådan förut men jag skulle gärna vilja ha en hund i det större laget.

Sen skulle jag gärna vilja veta hurdan ni tror en Saluki kan klara av att bo här!

Kramar / Julia (=

[Shaiya]
0

Skaffa en hund for att du tycker om bade utseende och beteende inte for att den ar ovanlig/cool. Flört

Sirocco
0

#7 Joo, det är ju en förutsättning, jag lockas ju inte till ovanliga hundar som inte lockar mig!

Jag har blivit så förtjust i en Saluki pga dess graciösa utseende och kroppsform.

Kollat runt lite på nätet och tycker den verkar underbar! :D

Vad sägs om den?!

Kramar / Julia (=

[Liiillap]
0

Om du tycker att den rasen passar dig och din livsstil så tycker jag att du ska köra på en sån ;)

Sirocco
0

#9 Det är bara det att jag tror tyvärr inte en sådan kommer funka i min vardag. ska ev satsa på en Nova Scotia Duck Tolling Retriever! :D

Kramar / Julia (=

ahlbergaren
0

hmmm, en tollare (Nova Scotia Duck Tolling Retriever)  låter absolut inte som rätt ras för en nybörjare i en lägenhet mitt i stan då de är VÄLDIGT aktiva hundar som kräver mycket fysisk och mental stimulans för att må bra.

Sirocco
0

#11 Jag har fått tips av den från en annan och en saluki behöver ju minst lika mkt… Men vilken ras tycker du att jag ska välja!? Vill verkligen ha ett så stort urval av stora hundar som möjligt? :D Hur är en Kishu?

Kramar / Julia (=

Binajis
0

#12 En saluki behöver absolut inte lika mycket aktivering som en tollare! Vad de måste ha tillgång till är chansen att få springa av sig. När det gäller aktivering är de nästan läskigt simpla, eftersom de tar det lugnt och inte klättrar på väggarna om det inte händer något hela tiden - något som jag fått uppfattningen av att tollare kan göra.

Jag tror att det vettigaste du kan göra är att ta fram olika rasförslag och sedan besöka kennlar och privatpersoner med dessa hundar. Kolla på utställningar osv. Så du får en uppfattning om vad det är för hundar. Det kan också vara bra att se till att det inte finns valpar hos kenneln t ex, eftersom det är svårt att inte falla för valpar Flört

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Sirocco
0

#13 Jaha… jag har väl bara missförstått hela situationen… man blir helt vimsig av allt hundprat. Hade inte så mycket koll hurdana olika raser är.

Problemet jag har är att jag knappt vet vilka raser som finns och därför sökt lite hjälp här… Top Dog kommer väl snart till Göteborg… man kanske borde köpa biljetter. :D

Men vilket område av hundar bör jag kika på??

Jag har ingen aning och det finns ju så sjukt många!

Kramar / Julia (=

SaraC
0

#14 Börja med att bestäm vad du vill ha för typ av hund! Du verkar intresserad av många väldigt olika raser.

Exempelvis;

Hur ska den vara till sättet (mentalt)? Spelar det någon roll hur mycket pälsvård den kräver och vill du ha någon särskild typ av päls? Vad ska det vara för storlek på hunden? Gör det något om den har jaktinstinkt eller vaktinstinkt?

Vad vill du göra tillsammans med hunden? Alltså vilka aktiviteter vill du syssla med och hur mycket tid kommer du lägga ned på hunden?

Skriv ner dina önskemål/krav. När du är på det klara med det så börja kika på raser. Det kan du ju göra genom att besöka en utställning, kika i en hundbok eller på nätet. Skriv ner alla raser du gillar. Sedan går du igenom dessa och läser på om dem för att se om de stämmer överens med det du kom fram till att du sökte hos en hund. Här kommer du då säkert att kunna plocka bort en massa raser som du upptäcker inte passar. Sedan har du förmodligen några raser kvar som du tror kommer passa dig, kanske någon eller några favoriter. Kontakta olika uppfödare av rasen och berätta att du är intresserad av att skaffa den rasen, vad du vill ha för typ av hund och vad du tänkt göra med hunden, och hör om uppfödaren tror att rasen ifråga kan passa dig. Fråga om du får komma och besöka uppfödare för att få träffa olika hundar av rasen, och/eller besök utställningar där du har chans att se många hundar av rasen och kanske även möjlighet att prata med olika ägare.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

ahlbergaren
0

Jag håller med, det är inte lätt att hitta rätt ras! Man får helt enkelt träffa så mycket hundar och ägare som möjligt och bara suga åt sig information. 

personligen tycker jag att hundarna i grupp 9 (sällskapshundar) passar bäst i en lägenhet och stadsmiljö, men majoriteten av de raserna är ganska små (vilket jag förstod att du helst inte ville ha..)  

Eurasier är en ras jag själv fastnat för. Kolla upp den :)  De är lagom stora (eller ja.. ganska väldigt stora :P), men kräver inte så himla mycket motion. De verkar vara jättehärliga hundar! :)

Sirocco
0

#16 Dem var ju bara för söta och jag har faktiskt funderat lite på en sådan ungefär… Finsk lapphund/Kishu…

Någon som vet något om dem!?

Kramar / Julia (=

ahlbergaren
0

finsk lapphund är en av mina favoritraser (planerar själv att skaffa en sådan). De är en aktiv ras som nog inte nöjer sig med enbart parkpromenader, men det kan ju vara väldigt olika från individ till individ. planerar du att träna lite mer utöver de vardagliga promenaderna skulle det nog kunna vara en passande ras :)

nu ska jag sluta tjata i denna tråden…
lycka till med rasvalet!

hoppas du uppdaterar sen när du bestämt dig :)

Sirocco
0

#18 Neej, sluta inte skriva… jag behöver ju all den hjälpen jag kan få! :D

Min mamma kommer antagligen jogga med den nån gång varje vecka samt att jag kanske tar den till några rasthagar/ äng där den kan springa av sig i skogen.

Min kompis kommer också skaffa en hund så vi kommer ju träna dem tillsammans och jag kommer att cykla med den och kanske simma om den tycker om det.

Kramar / Julia (=

TacoBelle
0

Vi här kan omöjligen hjälpa dig att tipsa om olika passande hundraser om du inte svarar på vad du söker.

Svara på dessa frågor:

*Vad ska du ha din hund till? Vill du träna och kanske tävla något speciellt? Eller mest en hund som sällskap och som följer med på det mesta?

*Hur mycket tid (utöver kisserundor) vill du lägga ner på motion, aktivering och träning per dag?

*Hur mycket pengar kan du spendera på hunden varje månad? (foder, försäkring, kurser, medlemsavgifter, tillbehör (bajspåsar, leksaker, godis, tuggben, kläder, träningsredskap osv))

*Vilken pälstyp föredrar du? Hur mycket står ni ut med att hunden fäller? Hur mycket tid vill du lägga på pälsvård, trimning, bad osv?

*Hur länge kommer hunden att behöva vara ensam hemma?

Detta vet vi:

-Du bor i en stor stad i en stor lägenhet med hiss.

-Du vill ha en lekfull hund av en större modell.

-Det är din första hund men din familj har hundvana sedan tidigare.

-Skrev du i någon tråd att din mamma kommer att ha ansvaret för hunden varannan vecka? *minns inte riktigt* Om så är fallet så kanske hunden inte kommer att få samma typ av motion, träning och stimulans den veckan du inte har hand om det. Vilket man också får tänka på.

ahlbergaren
0

okej :)  jag tänker mer på mental träning (använda huvudet.) cykla, jogga, simma och springa lös låter utmärkt för den fysiska motionen men ger inte hunden så mycket "hjärngympa". Planerar du att gå nån kurs med hunden? Valpkurs är ju nästan ett måste kan jag tycka, och då kanske du får upp ögonen för andra grenar inom hundsporten, det finns ganska mycket att välja på. jag tycker att det är viktigt att verkligen aktivera sin hund om man skaffat en aktiv ras.  

jag håller nog fast vid min åsikt om att Eurasiern skulle passa bäst (om du känner att storleken är okej och passar dig/resten av din familj.)  :)

Sirocco
0

Jag kan skapa ett nytt inlägg där jag skriver så mycket fakta som jag kan komma på om hur min hund ska vara… sen kommer det säkert inte att funka ihop alla saker… jag gör detta imorgon! :D

Kramar / Julia (=