Hundar iFokus

Hundar

Etikett: träning-och-inlärning
Läst 4281 ggr
[ElisiaJohansson]
0

Hur mkt tränar du varje dag?

Hur mycket tränar du med din hund varje dag. Tränar ni allt varje dag? Ta bort om du inte tränar nåt, eller lägg till! Är väldigt nyfiken på hur mycket alla tränar!

Passivitet:

trick:

fot:

följsamhet:

kontakt:

hantering:

Aktivering:

spår/sök:

Apport:

[Driva]
0

Har en tre årig schnauzer cockerspaniel tik:

Passivitet:
Behövs inte med våran hund, hon är duktig på att slappna av. Hon kan vara lite jobbig när man är i köket, men jag har lärt henne att hon måste gå ut när jag säger till och vara så jag inte ser henne i dörröppningen och då tröttnar hon och går och lägger sig.

När vi leker och busar brukar jag också avbryta mitt i och då måste hon lugna ner sig innan vi fortsätter, så de är väl iof öva passitivitet.

trick: 5-20 min om dagen. Tror de blivit mer nu när pojkvännen haft henne på jobbet. Men några minuter varje dag.

fot: Pojkvännen övar det varje gång de går ut. Jag är lite sämre på att öva…

kontakt: Våran hund är ganska duktig på kontakt, men jag har börjat öva lite mera nu när vi är ute då hon är lite springig i kopplet.

hantering: Har inte specifikt övat på hantering. Men det brukar inte var några problem (annat än vid kloklippning)

Aktivering: Varannan dag ca hittar vi på något. Ex öva agility, klickeröva, åka ut och gå i skogen. Varje dag så busar vi, brottas och leker. Något som varit nyttigt för henne då hon inte kunde busa när hon kom till oss i våras :)

spår/sök: Någon/några gånger om dagen får hon öva sök med godis. Brukar också be henne gå till husse, och har ett par gånger övat att han gått och gömt sig och sen ska hon söka upp honom.

Apport: Hon kan inte apport :( Då hon inte förstår de här med att bära saker i munnen. När vi har kommit lite längre i annan träning tänkte jag börja öva på det också!

[bebba]
0

Har en golden tik på 1 år

trick: Lite grann ibland

Aktivering: Agillity en gång i veckan

spår/sök: Typ en gång i månaden

Ska börja öva på att vara lös nu. Komma när jag ropar, inte jaga vilt inte hälsa på andra, m.m.

Hon behöver inte mycket aktivering utan vill helst bara lata sig.

Workingdog
0

För min Cocker/Cavalier tjej på 3 år

Passivitet: Lite varje dag, oftast efter vi tränat.

trick: Oj, kanske 2-3 pass om dagen.

fot: Varje gång på promenaden och under lydnadsträningen

följsamhet:

kontakt: Några pass om dagen, för ibland vill hon och ibland inte ( Då syftar jag på under fritt följ/LF)

hantering: Inga problem, jag får göra vad jag vill med henne :)

Aktivering: Freestyle,lydnad och agility varje dag, eller agility kanske varannan eller var tredje, lite olika och massa rolia övningar

spår/sök: Njaa inte så mycket, men godissök några ggr i veckan

Apport: Försöker göra det varje dag då jag måste få till apporten :)

**För andra hunden på 4 månader
**

Passivitet: Varje dag för att träna upp att ta det lugnt också

trick: Lite varje dag, så som snurra, buga, slalom osv..

fot: Varje dag några gånger per dag

följsamhet: Varje dag, ute på promenader osv..

kontakt: Varje dag några gånger om dagen

hantering: Varje dag

Aktivering: Lite hjärngympa,godissök varje dag och lite grunder för agilityn lite då och då

spår/sök: nästan inget, lite godissök, men ska börja med lite sök också

Apport: Tränar vi lite då och då :)

Ensamhetsträning: Gör vi varje dag när hon är trött, i bara någon minut :)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

Maja2
0

Trick 5-10 minuter varje dag

Fot tränar jag aldrig. De går snett bakom mig när jag säger -Här

Hantering tränas varje dag. Skrapa tänderna, klippa klorna, känna efter kryp… alltid är det nåt man pillar med.

Aktivering blir det ju varje dag, av något slag. Promenader med olika fokus, lydnad, sök eller spår. Har provat agility med tiken, men hon blir så vansinnigt uppstressad.

I övrigt handlar det mest om att umgås :)  Det är ju ett ständigt samspel.

Sophie&Segra
0

Hund: Border Collie tik, 10mån.

Passivitet: Tränas inte, då hon är otroligt duktig på att koppla av i alla siuationer.

Trick: Samanlagt ca 1timme/dag

Fot: Detta tolkar jag som gå fint på promenad och inte lydnadsmomentet fot. Och det tränas ju vid varje promenad, alltså flertalet gånger per dag.

Följsamhet: Hela tiden, förutom då hon kopplar av, sover, är för sig själv osv. Dock är det inget vi behöver träna på, då hon följer osm en skugga i alla situationer!

Kontakt: Som ovan! :)

Hantering: Dagligen, känner igenom henne efter varje promenad. Strechar lite, gosar, klappar. Kollar tänder, klor osv dagligen!

Aktivering: Då min hund tydligen var överstimulerad har vi nu lagt ett schema som kommer att bestå av: 1timme mental träning ena dagen, och ca 1-2timmar fysisk motion andra dagen. Och så kommer vi att köra varannan dag :)

Spår/sök:

Apport:

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Elcyion
0

Hund: Jämthund/husky på 2 år (omplacering)

Passivitet: Konstant när vi är inne. Hon har väldigt svårt att koppla av här pga mina katter, men kan även ha svårt att koppla av hemma när hon är hos ägarna. Jag är bara dagmatte. Men vi har kunnat börja trappa ner på det. Nu är det passivitet ute som gäller.

Trick: När andan faller på. Ibland flera gånger/vecka. Ibland med flera veckors mellanrum.

Hantering: Dagligen

Vardagslydnad: Alla promenader + mycket inomhus

Drag: Förhoppningsvis har jag en nomesele till henne nästa vecka. Sen kan vi börja så smått.

Nu låter det som om Kiara är en problemhund. Helt perfekt är hon inte, men jag har stora krav på hur "min" hund ska fungera. Kopplet ska kunna hållas med två fingrar utan problem, inte hoppa när man hälsar, ta det lugnt inne hela dagen (på villkor att hennes behov är tillgodosedda) osv. Andra skulle antagligen uppleva henne som mindre jobbig, då många verkar ha lägre krav än vad jag har.

Medarbetare på jack russel terrier

SaraC
0

Kan inte spalta upp då vi varierar väldigt. Vi tränar olika saker beroende på vad vi behöver eller har lust med för tillfället eller beroende på om vi är på någon kurs eller tränar med kompisar. Vi tränar allt mellan 30 min och uppåt varje dag. Just nu tränar vi mycket ringträning och hundmöten.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar