Huskytik letar pojkvän
Jag letar efter en huskyhane till min huskytik Cola. Hon är snart 2 år och jag vill betäcka henne vid nästa löp (om hon löper som jag räknat ut så blir det i nov)
cola är en pigg och glad tik som gärna leker med sina vänner. vi har gått på lydnadskurser i 3 terminer och har planer på att börja tävla till sommaren -11. hon har ett bra psyke och gillar även barn
jag vill gärna att hanen är svartvit och har blåa ögon, men jag lägger större vikt på hundens psyke än utseende.
det gör inget om det är blandras då även min tjej är en huskyblandning (sibbe och alaska) det vore bra om hanen har showlinjer vilket innebär en tjock mjuk päls
jag vill endast ge en betalning, vilket vi kan komma överrens om privat.
jag ser helst att hannes finns i skåne då det annars blir svårt att ta sig dit när löpet väl kommer. jag vill även träffa hanen innan jag bestämmer mej då jag vill se att han är okey i psyket
bifogar en bild på min lilltjej
mvh angelika och cola
Tänk på att både tik och hane bör vara testade för rasspecifika sjukdomar (för din tik både sibbe och husky) innan parning.
Att de har ett bra psyke garanterar inte att hundarna är friska tyvärr..
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
jo jag vet. jag ska även till veterinären nu på ons och ska höra mer med dem ang ögonlysning och höftrögnten (vad det nu kallas)
det enda jag känner till om sibbes sjukdommar är att de kan ha problem med ögonen:)
sök på respektive rasklubb för att ta reda på vilka tester du bör göra:)
/Ingalill

En siberian husky behöver inte kollas alls, men seriösa uppfödare ögonlyser och är det inte en hund som jobbat hårt i spannet och visat sig vara frisk, kollas även höfter och armbågar.
Tät och tjock päls har ofta långdistanshundarna, medan showisarna brukar ha mer "fluffig" mjuk päls.
Är hon blandras mellan alaskan husky och siberian husky?
Var beredd på att inte bli av med alla valpar. Marknaden på husky är svår nu. Många seriösa kennlar sitter kvar med flera valpar som är långt över halvåret när det gäller sibbe, antar att alaskan har samma problem. Bra dragmeriter krävs nästan för att bli av med valparna, om man vill ha vettiga köpare. Vi skrämde bort en del som inte dög åt oss. 
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
jag har redan tre som är tingade åt valparna :D
ja hon är alaska och siberian husky och hon drar inget utom mej i cykel
de du kallar distanshundarna kallas springhusky och de andra kallas show husky
jag vill ögonlysa henne då det bara kan gynna mej och henne :)

Njae, springhusky finns det nog inget som heter. Siberian husky avlas antingen främst för utställning, sk showhusky. Ofta kompakta i typen, med fluffig päls.
Sen finns det arbetande huskyn som antingen avlas i sprint, ofta högbenta, med tunnare päls, eller medel/långdistans, som är de som i mina ögon följer rasstandarden bäst. Det är ju långa distanser framför släde med lättare last, i måttlig hastighet, som gäller från början.
Oj, 3 valpköpare redan, inte illa. Vi hade svårt att hitta folk som dög åt vår kull. Vi ville ha folk som pysslar med drag och har förståelse för, samt erfarenhet av rasen. En såldes som aktiv sällskapshund, där de har de vanliga klassiska lägenhetsproblemen nu, men älskar henne ändå!
Vi behöll 4 valpar, en av dem borde egentligen ha sålts, men det fanns för få vettiga.
MVH Elin
Alaskan husky är väl ingen godkänd ras utan en blandras det med? Alaskan malamute/Sibirian husky? Spelar ju ingen roll i detta läget efter som det ändå handlar om blandisar. Men visst är det väl så?
Vad har du för krav på dina valpköpare?

#7 (Alaskan husky är inte blandning mellan malamute och sibbe, utan en egen ras, men kanske mer hundtyp. Avlas bara på dragegenskaper, men är en mkt sund hund, en arbetsmaskin.)
MVH Elin
#8 Fast om man tittar på Skk så finns inte Alaskan Husky med alls där. Så det kan väl ändå inte klassas som en renrasig hund?

Nej, SKK klassar den som blandis, och ibland är den det. Fast nu för tiden håller man isär alaskan husky och houndkorsningar.
MVH Elin
#10 Okej, ja det var just det där med blandis jag var ute efter. Man tror ju ofta att det är en egen godkänd ras, men det är det alltså inte. Sen vet jag att draghundsvärlden är lite annorlunda, men seriösa uppfödare som blandrasavlar för att få fram bra draghundar osv.
Vattendal
det beror nog på var man bor, här i mina traker kallas min tik för spring husky, men vi förstår iallafall vad vi båda menar :)
alaska husky borde bli en egen ras, iallafall på något sätt :)
vi ska själva behålla en valp, det är därför jag ska avla. sen ville min vän en (har en golden sen innan och tävlar med den) och sen hade vi en gammal skolkamrat som med ville ha en.
tangotime
mina krav jag kommit fram till än så länge är
- man måste ha hund sen innan
- man måste vara aktiv/ visa att man kan ta ta hand om hunden även om man jobbar heltid
- helst annan hund i hushållet
- ha intresse för att dra med hunden eller arbeta med den på annat sätt
sen var det något annat med, men jag vet inte var jag har lappen.
cola är helt och hållet blandras, men hennes pappa är rensrasig och regad i skk. den sidan ska tydligen komme ifrån en fin linje. har pratat med en jag hittade i stamtavlan. de har tydligen stamtavlor ända tillbaka från 1920 talet
colas mormor vet jag bor i norge och är draghund. hennes föräldrar är dock båda sällskapshundar
Valparna kommer bli urfina :D
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!
Har du tänkt att du kan få 10-12 valpar om du har otur? Antar att du redan har koll på de.
Har hört många som ska ta blandiskull som har så många intressenter men då valparna är född har de flesta hoppat av. Är det inte billigare att köpa en huskey till?, dom brukar inte kosta så mycket pengar…avsevärt billigare än att ta en kull och bli sittande med flera valpar iaf..
TS
du vet att jag hjälper dig så mkt jag kan
vi hörs<3
jo, jag vet att den risken finns. hanen jag hittat ska snart paras med en annan tik, då kan jag få veta hur många valpar det blir. det är ingen garanti, men det är ju bra att man kan veta.
cola har 4 syskon. vi har själva haft valpar under uppväxten, det blev 7 stycken. det var extra mycket jobb eftersom mamman inte ville ge di, så jag vet att det kan blu mycket jobb med dem. jag har flera som kan hjälpa mej om något skulle gå fel eller om jag skulle behöva lite extra hjölp ett tag :)
jag ska annonsera så fort jag är 100% på hannen :) vill träffa honom i hans hemmiljö. sen vill jag i framtiden ha en minikennel med 2-3 tikar så man måste börja någonstans. att ta kull på cola så tar jag risker, men jag får även veta om det är något för mej eller inte :)
kram
det kommer gå bra :)
Jag tänker inte ge mig in i diskussionen om det är rätt att ta valpar på en blandras. Men titta här http://www.blocket.se/ostergotland?q=*husky*+ELLER+*huskey*&cg=6080&w=3&st=s&c=0&ca=14&md=th Vill du vara en bidragande orsak till att det föds fler hundar av en typ som det uppenbarligen inte finns speciellt stor efterfrågan på? Jag skulle inte göra det! I min första kull fick jag 8 valpar (renrasigt, mycket välmeriterade föräldrar). Den första sålde jag ganska direkt när de var leveransklara. Den andra när de var 13 veckor. Sen var det bara 6 kvar… Den sista bytte jag mot en kattunge när han var 10 månader.
De äter (för tusenlappar i månaden…), de skiter (mycket!), de låter (speciellt klockan 4 på morgonen…), de förstör (tapeter, möbler, skor… allt de får tag på!). Jag lovar!
Och ska du kunna sälja halvstora valpar måste du sänka priset i ungefär samma takt som de kostar pengar. Hur lite de faktiskt är värda folks ögon ser man på annonserna i länken ovan.
Ledsen att behöva såga din dröm, men jag vill försöka ge en sann bild av hur det faktiskt är.
jag vet hur det är att sälja valpar, det kan vara lätt eller svårt.
jag kommer även höra om hanens ägare kommer hjälp mej att hitta hem då de har en mindre kennel :)

#18 Jag räknade nyss, det är 43 annonser på valpar och vuxna hundar som är rasrena siberian huskys eller alaskan huskys eller blandraser med någon av huskyraserna i sig. Detta bara sen 1 juli, och det är alltså på 2 veckor. Det finns en del seriösa kennlar som säljer valpar och vuxna hundar där, sen en hel del som verkar vara lite mindre, kanske inte seriösa, men inte så eftertänkta.
Fy fan, man mår nästan illa av det. Undrar hur många av dessa som får gå kvar hemma hos uppfödarna. Hur många av dessa uppfödare som har kennelanläggning dvs möjlighet att behålla flera valpar, är en bra fråga. Av de som sen blir sålda, hur många hamnar i aktiva hem, där de får jobba med drag för att må bra?
MVH Elin
20 ja du man kan undra, men så e det med all blandras avel å sen att vissa uppfödare bara parar på med…
men ni föder upp va?
har ni nån hemsida tänkte om du kunde pma om de e så. älskar att kolla på hemsidor å Haskys gillar jag starkt.
#21 här är hennes hemsida www.blandrasuppfodning.webs.com Dock är den nygjord och hon håller på med den =)
TS kommer du inte ihåg lösenordet så PMA mig ;)
Du har en jättefin hund som verkar supertrevlig, men vet du vad? Hon kommer att förbli en jättefin och trevlig hund även utan valpar.
Fråga dig själv följande:
- Varför vill du para din tik? Det finns så många oönskade hundar redan (särskilt av de här raserna) och att man älskar sin hund betyder inte att det är en bra idé att ta valpar.
- Vad kommer parningen att fylla för funktion? På vilket sätt kommer valparna att utmärka sig så pass att det är en bra parning? Att bara producera hundar "för att" utan mål och tanke är inte snällt mot hundarna.
- Kommer du att kunna erbjuda valparna det bästa möjliga i livet? Alltså kommer du att kunna hitta riktigt bra hem och behålla de som inte blir sålda, samt ge de valparna du behåller vad de behöver?
- Är du villig att riskera att valparna hamnar i halvbra/dåliga hem där de får problem, senare kanske omplaceras och efter det flyttas runt lite hit och dit innan de till slut avlivas?
Vissa raser har det tyvärr värre än andra. Det finns väldigt få som klarar av dessa raser och har tid och energi för dem. Eftersom mamman inte är en draghund så kan du högst troligen inte ens sälja valparna till drag. Vad ska en husky-blandning annars användas till undrar jag? Aktiva allround-hundar finns det gott om och jag kan lova att det finns många, många hundar som passar bättre i vårt samhälle än en husky.
Jag antar att du hade tänkt att spara minst en valp i kullen? Mitt tips är därför att du istället tar hand om en huskyvalp som behöver ett bra hem. Din tik kan uppfostra valpen och lära upp den. Ni kan växa tillsammans och du gör en god gärning istället för att sätta fler valpar till världen när det redan finns så många oönskade av samma ras och bakgrund.

#21 Vi har kennel, men tar endast kullar när vi har riktigt bra hundar som kan tillföra rasen något. (hittills bara en enda kull pga våra krav). Hundarna ska vara extreiört bra och ha goda dragegenskaper. De ska fungera för medel, långdistansturer samt för familjeutflykter med släden eller klövjeturer på sommaren. De ska fungera bra i flock och kunna blandas med andra spann vid behov.
Detta räcker inte heller, för vi ska samtidigt ha ett behov av fler hundar själv. Har mycket svårt att tänka mig att vi någonsin kommer att ta en kull där vi säljer alla.
Att seriösa uppfödare tar kullar fast det är svårt att sälja valpar är inte konstigt, de behöver troligen fylla på med hundar själv. Man kan inte alltid vänta ett år, tikarna kan hinna bli för gamla ed. Kanske har de ett generationsskifte på gång och behöver valpar till sina egna spann. Fast de seriösa räknar skarpt med att ha plats för de valpar de inte får sålt. De kan även ibland behålla en hel kull, för att utvärdera vilka som blir bäst till deras syfte, och sedan försöka sälja unghundar elelr vuxna som inte längre passar kenneln. En hund som inte klarar av sprinttävlingar kanske passar perfekt som sällskapsdraghund, eller kanske i medeldistans, en hund kanske är perfekt som turisthund, medan en annan är bättre som långdistanstävlare. Många kennlar kan "byta hundar" för att det ska bli rätt.
MVH Elin
#19 är hanen renrasig och ingår i en registrerad kennel?
/Ingalill
Ja du TS, vad mycket info du fick :D
Jag säger bara, har du plats för 10-12 hundar till för resten av hundarnas liv? :)
Har du kunskap, plats och tid för valparna?
Har du någon duktig som kan hjälpa dig vid rådgivning?
Vet du om en bra hund-veterinär?
Säger du "JA" på dessa frågor säger jag lycka till med valparna ;)
Min granne tog en kull på sin tik. Det skulle bli billigare än att köpa en till sa dom trotts mina farhågor.
Först fick de snitta tiken och sen blev dom inte av med valparna. Så tyvärr blev det en fruktansvärt dyr valp. Det blev 5 valpar. 1 tik och 4 hanar. Tiken skulle dom behålla själva och hanarna fick dom till slut skänka bort. Alltså gratis. Då var dom 1/2 år och åt som hästar.
Det låter jätte mysigt med valpar, men det är det oftast bara dom första veckorna. Sen låter och luktar dom dygnet runt. Och dom kräver stora utrymmen.
Vill inte vara med om att krossa någons dröm, för den ska du fortsätta ha. Men du kanske ska av vakta lite och ta en kull när marknaden ser lite bättre ut angående dessa raser.
jag söker en hane här på forumet, inte era risker
jag har mål med att ta valpar
jag vet riskerna, bla att alla inte blir sålda
nej, jag vill inte köpa en valp
om ni vill veta mer kan ni ju pm mej istället för att skriva här eftersom detta inlägg är till för att hitta hane
i framtiden vill jag även ha en mindre kennel, då kan det vara bra att ha varit med och testat på att ha egna valpar. jag har tyvärr missat födslarna, men har varit med på ett par kulluppväxter som andra ägt (en var vår egen så jag vet vilket jobb det är)
28 fast ditt sista där om att testa på är väl lite väl mkt… Jag menar, när man väl har bestämt sig för att föda upp hundar, så får man ju valpkull…å är det inte rolkigt med dessa valpar, ja då behöver du inte ens ha 1 kull per år. Utan ta en kul när den perfekta tiken elr hanen kommer…
Så de sista du skrev, håller jag inte med alls..
Sen vill du vara med, ta då kontakt med nån uppfödare å freåga om du kan få vara med en valpning elr 2.
det är synd att bidra blandras aveln när de e så många valpar som ej får nått hem.
Min åsikt.
Tycker att du, trådskaparen, ska tänka detta igenom MYCKET mer noggrannare om att ta valpar, allt är faktiskt inte frid och fröjd. Och speciellt de raser som du vill föda upp är inte heller speciellt bingo.
Varför vill du para din tik, förresten? :)
Och är det, somsagt, verkligen VÄRT att få kanske få åtta hundar om halsen på dig? Ärligt talat nu, har du resurser för det?
Även om tre är tingade, så kanske det föds 10 eller fler?
Man får aldrig blunda för de negativa sidorna, hur gärna man än vill. För det kan faktiskt bli pannkaka av alltihopa och vad ska du göra då?
Rekomenderar starkt att du ska prata med andra uppfödare om vad de tycker om dina planer. Du har ju vattnadal här på iFokus, som även har erfarenhet av rasen. 
TS Tänkte på en till sak, som kan inträffa och som inte e så värst ovanligt, har du pengar om de skulle hända tiken elr valp/ar nått??
Det kan bli så himla dyrt om de skulle inträffa någonting alvvarligt, och va ja vet, så kan man itne täcka dräcktighets försäkring på nån blandras, så händer de nått där, så tänker inte försäkringen allt om ens något.
Sen om en valp käkar upp nått, bara de kan bli så himla dyrt så har du sparat undan minst 20 papp?
Om ja va du, skulle ja spara ihop pengar innan ja ens funderar på att ta kull m valpar, om de skulle hända och elr om du inte får sålt några, för ttänk så får din tik 15 valpar? va gör du då om du ej har sparat ihop pengar?.
Jag skulle avråda dej å ta valpar, vänta tills du får kennel namn å e reggad hos skk å gått uppfödarkurserna i stället, så himla mycket bättre för alla partner..
Typ som akut kejsarsnitt. 
32 det med, men den kan lika väl få livmodelsinflamations elr mjölkstoppning å massa annat som blir dyrt i längden. Sen kan man bli tyngen å köpa modersmjök´lkersättning m.m…
Massa kan hända men dyrt som satan kan de bli oavsett.
#33 Precis.
Sedan titeln tycker jag är lite småskum. "Söker pojkvän"?
Fast det kanske var lite humor bara?
34 e ganska vanligt att ursäkta ts men att dem mindre seriösa skriver så ;) oftsa ser man att de står söker pojk/flickvän å så läser man annonsen, rena rama bullshiten från dem som skriver, såå oseriöst är det. Men man får hoppas att de ska vara ett så kallat humor ;)
#28 Varför vågar/vill du inte svara på om det är en registrerad hane i en registrerad kennel du eventuellt skulle para med? Om det är det så skulle jag inte lita på att det är en testad hane… En registrerad kennel får inte låna ut till blandavel eller föda upp blandisar själva. Då blir de uteslutna ur SKK…
/Ingalill
#34 och framför allt #35 - Ursäkta mig, men vad vill ni egentligen?
TS får bra tips, råd och stöttning från andra i tråden. Även från er själva i tidigare inlägg. Men kom inte och säg att hon är oseriös endast för att hon valde att skriva att hennes tik söker en "pojkvän"! Jag blir rent ut sagt förbannad när jag ser vad ni sitter och skriver.
Hon skriver ingen "bullshit" heller. I slutändan så är det TS val om hon vill para sin tik eller inte, men vet ni vad? Jag tror inte att vi når fram med välmenade ord och tips om vissa går över till att göra sig lustig på en annan människas ordval.
Att ge råd som är menade att hjälpa TS att fatta det bästa beslutet för sig själv, hennes tik och de eventuellt kommande valparna är bara bra. Även att påpeka för- och nackdelar med parning samt att varna för vad som kan hända om allt inte går helt enligt planerna. Men gå inte över till sandlåde-mentalitet och börja klanka ner på andra! Då lär inte endast budskapet gå förbi utan folk kan bli sårade också.
Jag som gerbiluppfödare måste vara extremt oseriös med tanke på att jag använder orden pojkvän/flickvän/fru osv i samband med att jag pratar om djuren…
37 om du läser om mitt inlägg#35 så e inte de direkt riktad mot henne, (föutom att JAG tycker att det är lite oseriöst att skriva pojkvän osv) utan mot andra annonser där folk skriver söker pojk/flikvän å dem annonserna är oseriösa å bara bullshit.
Och nej jag tycker inte man använder order fru man pojk/flickvän när det handlar om parningar.

Går inte att skicka PM till dig så jag skriver här, vad är syftet med parningen? :) Är nyfiken då jag har egna huskys.
Nu har vissa gått för långt här, och de vet vilka de är.
Hon bad om tips om hane, inte erat mamma-prat "gör inte detta, tänk om du inte blir av med valparna", "det är dyrt", "vad gör du om det här händer osv osv"
Fattar ni inte själva hur extremt påhoppad man känner sig?
De som jag blev riktigt förbannad över är "Nataschaj"s inlägg #35 och #38
Hur tänker man när någon är oseriös därför att man använder humor i sina inlägg? Hur kan du veta om hon är seriös eller inte när du inte träffat henne? Varför är det oseriöst när man skriver pojkvän istället för hane för parning? Jag älskar humor. Men tydligen förstår alla inte.
Jag säger "kärleksmöte" istället för parning. Är jag oseriös tycker ni?
Och du, hur kan du säga att det inte var riktat till henne när det är PRECIS det hon sagt som du klankar ner på?
Skärpning, gott folk.
40 du borde med läsa om vad jag skriver i 35 där det är mot andra annonser där dem skriver söker pojk och flickvän m.m dessa annonser är rena rama bollshiten och elr är så oseriösa nu skrev ja inte att hennes annons va oseriös för utom att jag inte gillar när folk skriver de ja redan nämt. Du borde med läsa om å läs rätt
men visst bli förbannad på ingenting efter som de inte va riktad mot henne vilket med står utan det står såhär:
" e ganska vanligt att ursäkta ts dem mindre seriösa skriver så ;) ofta ser man att det står att DE söker pojk och flickvän, å så läser man annonsen, rena rama bullshiten från DEM som skriver, så oseriöst är det, men man får hoppas att det är så kallad humor;)"
det är inte ens riktad mot henne så fattar inte varför ni blir förbannad då jag tar upp andra annonser, visst kanske inte den bästa forumleringen, men tycker de e ganska tydligt att det inte är mot henne,.
Men visst bli förbannad, de gör inte mig nått =) (bara slöseri )
Måste bara lite snabbt reflektera över det här med "pojkvän" och "kärleksmöte". Jag ser det inte mer oseriöst för att man kallar hanen som man parar med för pojkvän osv. Man kan ha lika goda kunskaper om det man gör för det. MEN det låter väldigt fjantigt och jag förstår verkligen om folk ser det som oseriöst för det låter inte som om en människa som kallar parning för "kärleksmöte" osv har goda kunnskaper innom avel, genitik och hälsa osv. Det låter som en människa som vill ta en kull på sin söta lilla tik för att få en valp efter henne osv. Ja ni vet….
Men som sagt, bara för att någon kallar hanen för pojkvän behöver det inte tyda på att denne är oseriös. Lika lite som att alla som använder korrekt språk är seriösa…
#41 Varför ens skriva det i tråden om det inte hade något med TS att göra?
Bara ta emot den kritik du har fått och be om ursäkt istället. Ingen poäng i att försöka ursäkta med att det minsann handlar om andra annonser… ta ansvar för det du säger som en vuxen istället.
43 haha varför ska ja be ursäkt för??? det tänker jag inte göra för har ingen anledning till de.
#44 Inte? Du tycker alltså inte att du betett dig rent av elakt?
Det värsta är att du inte vågar erkänna. Fjanta dig inte nu. Inse dina fel och be om ursäkt. Alla gör fel men när man gör det är man skyldig någon en ursäkt. Svårare än så är det inte.
45 var skulle ja ha varit elak förutom att ja skrev ot i inlägg 35 som inte hade ett dugg med ts att göra??
Jag ber om ursäkt när å om jag verkligen har bettet mig simpelt, vågar å vågar…
kalla mig va ni vill omogen, fjantig, rädd för mina så kallade misstag m.m, men nått ursäkt kommer inte att komma, efter som jag inte ens vart otrevlig mot ts i fråga, elr nån annan för den delen
#46 vi kan iaf anse att #34 och #35 kommentarer om att kalla hanen för pojkvän vart helt onödiga i denna tråd.
Men herregud. Visst kanske det var onödigt formulerat av mig, men det var inte alls menat som en pik mot henne/honom. Utan en stilla undran. Ibland glömmer jag hur övertydlig man måste vara på nätet…
Personliget tycker JAG att om man inte syftade just (i det här fallet) på TS, så har man inget att be om ursäkt för? För då är det inget påhopp utan egna erfarenheter som #35 nog försökte förklara, men var väl inte övertydlig nog?
Dessutom hoppar ni på oss mer än vad vi "hoppade på" TS. Ta det lite lugnt och fråga istället vad vi menade innan ni kommer med anklagelser och attacker.
PEACE! 
48 good posting
#48 Det var inte ditt inlägg vi reagerade på mest, utan svaret du fick från nataschaj.
Jag tycker inte att det är något konstigt att man får en negativ reaktion från folk om man skriver saker som nataschaj har gjort, och sen inte ens kan stå för det.
Jag lämnar det här ämnet nu för jag ville endast skriva i den här tråden för att ge tips och råd till TS. Jag ville inte att hon skulle känna sig påhoppad utan hjälpt, så därför blev jag arg över särskilt nataschajs inlägg. Hade en ursäkt i stil med "ledsen att jag uttryckte mig klumpigt" kommit i samband med det så hade jag inte fortsatt skriva heller.
För all del, men ni tog upp mig, så då kände jag att jag ville försvara mig. :)
50 du borde oavsett läsa om efter som ja itne skrivit nått negativt till Ts Stå kan jag göra, för DET GÖR JAG, men att be om uräkt för ingenting, tänker jag inte göra, men tyck va ni vill, detta är ju ändå till för att diskuteras.
Skulle jag skriva att ts är helt kockobäng å såna saker, skulle jag förstå vf ni blir som ni blir å skulle då be om ursäkt, men när jag fortfarande inte skrivit nåt elakt elr negativt till henne, så varför ska ja då göra de? förutom att ja skrev OT.
Men efter som ni inte riktigt fattar elr förstår va ja menar, så får det vara, tråden är redan förstård av massa, nu nu lämnar ja detta.
men inget ursäkt från mig.
#51 Ja det förstår jag. Jag är ledsen att jag drog in dig mer än vad som var tanken egentligen. Jag inser nu i efterhand att du faktiskt inte skrev något fel utan det var svaret du fick som gjorde att båda inläggen såg elaka ut. Hemskt ledsen för det.
Det är lugnt, jag anade att ni skulle dra in mig per automatik, eftersom nataschaj svarade på mitt inlägg då. 
#52 Man kan be om ursäkt för sina misstag också…
pallar inte läsa allt
håller med dej emmajo, det är mitt val om jag vill ta vlapar eller ej.
till er andra, jag vill inta köpa en ny hund pga massor av saker. jag kommer ta vaplar efter min tik. punkt slut.
jag ska träffa hanen på torsdag. om han är ok så kommer jag redna nu sätta ut annonser om parning mellan dem.
om du kollar på blocket finns det inte många renrasiga huskys i skåne. de flesta är blandraser mallan olika huskys.
han har hittat är en malamute med lite husky i sig. så jag håller mej iallafall till samma rastyp (dvs slädhund). anledningen till att jag väljer malamute istället för husky var för att de skulle vara mindre rymningsbrnädga och lättare att träna. jag vill ju få fram aktiva familjehundar.
många, bla jag, älskar husky. men många kan inte skaffa det pga att de kräver så mycket. det vore kanon med en hund (som cola) som inte kräver så mycket som det sägs. alla som känner min hund kan garantera att hon mår bra fysiskt och psykiskt.
hanen är inte reggad vad jag vet
dessutom gillar jag blandraser och är uppväxt med dem. de renrasiga jag känner till (flesta tyvärr schäffer) är sjuka på flera sätt. jag vill inte ha en sjuk hund eller behöva betala flera tusen extra för en försäkring för en hund som man måste avliva vid ett halvrås ålder!
jag har en försäkring som täcker 2 kjesarsnitt och sen 2010 har jag lagt undan pengar för detta endamålet.
Nu är jag inte riktigt med…
# 56 skrev: dessutom gillar jag blandraser och är uppväxt med dem. de renrasiga jag känner till (flesta tyvärr schäffer) är sjuka på flera sätt. jag vill inte ha en sjuk hund eller behöva betala flera tusen extra för en försäkring för en hund som man måste avliva vid ett halvrås ålder!
Vaddå flera tusen extra? En renrasig husky är 1000:- billigare att försäkra i ett år än en blandras! Räknat på 6000:- i livvärde på båda och Agrias bästa försäkring utan tillägg. Och vad har renrasiga schäfrar med korsningsavel av slädhundar att göra?
Dessutom tycker jag att det är väldigt nonchalant att ställa en fråga på ett forum och sedan inte "palla" att läsa svaren. Kan det ha att göra med att vi är många som inte håller med dig?
#56 Jag säjer som Katti: Renraser är billigare att försäkra än blandraser, du kan försäkra en renrasig till ett högre livvärde, du kan ha avelsförsäkring osv…
Vi med blandisar kan bara livförsäkra upp till en viss summa även om inköpspriset är högre…
Vem vill ha en sjuk hund? Blandraser är dock inte friskare än renraser.. Det är bara en myt;)
/Ingalill
"många, bla jag, älskar husky. men många kan inte skaffa det pga att de kräver så mycket. det vore kanon med en hund (som cola) som inte kräver så mycket som det sägs. alla som känner min hund kan garantera att hon mår bra fysiskt och psykiskt."
Många älskar huskys för deras utseende! De är absolut inga familjehundar (även om vissa individer kanske passar som detta) Så då tycker jag bara att det är dumt att vilja få fram "mildare" variant när de finns så mkt sällskapshundar.
En husky/malamute ser jag faktiskkt inga fördelar alls med. Malamuten är oftast mer matglad, det skulle väl vara det som gör den lättare att träna isf men de har inte ngt will to please så räkna inte med lydiga hundar utan ansträngning. Dessutom är malamuten tuffare mot andra hundar så kolla noga upp hur hanen och hans mor/far går ihop med andra hundar.
Förstår fortfarande inte syftet med parningen !? En småvild och envis sällskapshund?

OFFTOPIC anser jag att en husky inte är någon sällskapshund, det är en hund som ska få arbeta det den är avlad för.
OnT, TS det går inte att gå in på din sida, hur kan man kontakta dig för möjlig vidare diskutering/frågor?

Malamuten är nog inte mindre rymningsbenbägen, även de har massor av jakt i sig. Du får nog bara större och tyngre hundar, möjligen lite skarpare oxå.
Jag vet många som tävlar sina huskyn i agility och lydnad, förutom drag, däremot inga som gör det med malamuter.
Om friska/sjuka hundar: Det finns inte många friskare raser än siberian och alaskan husky. Detta för att de är avlade för arbete. En hund som inte håller för att arbeta hårt, avlas inte vidare på.
MVH Elin
#58 "Vem vill ha en sjuk hund? Blandraser är dock inte friskare än renraser.. Det är bara en myt;)"
Då antar jag att du är vetrinär med genetik som specialitet för att kunna säga så (;
Härliga Hund nr 11 2008:
"Christer Nelser är vet. med genetik som specialitet.
Han bekräftar att blandrasena är friskare, MEN med det VIKTIGA tillägget att det bara gäller FÖRSTA GENERATIONEN.
-Effekten kallas heterosis, och det innebär att avel mellan två genetiskt helt olika individer ger en friskare avkomma.
Avel inom en ras baseras på ett antal individer med många gemensamma gener. Det är det som ger rasen dess karaktär men med de anlag vi vill åt följer också gener som bär defekter och sjukdomar.
-Bra och dåliga gener hänger ihop. På föräldradjuren märks ingenting, de är friska, men när deras genuppsättning möts slår defekterna genom på valparna.
Arvgången kan vara komplicerad och sträcka sig generationer bakåt och det är skälet till att vissa rasbundna sjukdomar är svåra att komma tillrätta med."

#62 Nu gäller inte detta TS, då både tiken och hanen redan är blandraser, dvs valparna blir inte 1:a generationen blandras.
Det gäller inte heller om du parar 2 raser med samma problem, tex höfter, hud, ögonproblem ed.
MVH Elin
#62 Enligt statistiken från Strömsholm så ligger blandisarna lika högt och med samma sjukdoms historia som en renras. Hittar tyvärr inte statistiken. Den stog i hundsport i våras. Dom hade öven kollat upp ett stort djursjukhus längre neråt landet och även deras statistik låg på samma höga procent när det gällde blandisar.
Jätte bra artikel du visar här. Därför är det bra att avla på renras då man kan gå tillbaka många generationer och kolla upp deras sjukdoms historia.
#56 Jag säger varken bu eller bä här. Men ett råd är att du ska läsa lite om Malamutens mentalitet. Den kommer inte överenstämma med det du strävar efter.
Och när man nu gör en blandis parning så MÅSTE man vara medveten om att man får en kull med helt nya individer. Du får varken tillbaka pappan eller mamman och det gulliga fina hos dom. Det är livet som präglar dom till det dom kommer bli i framtiden.
#62 Kan defenitivt ej stämma då jag haft blandis mellan Sheltie/Papillon föräldradjuren var SKK registrerade, anv i avel på sin ras *vart en tjuvparning hos uppfödaren*. Men min valp efter dem hade ett svagt höftledsfel samt patella, annars frisk tills cancern satte in på gamla dagar, 14 år vart hon..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Jag håller inte med er, jag har pratat med olika försäkringsbolag/veterinärer och de har alla kommit fram till att renrasiga är DYRARE att försäkra och att de oftast är mer sjuka är blandraserna.
Där emot skulle jag aldrig ta agria som #57 säger, då det bara är en massa kludd att de inte alltid vill betala. Jag har hjälpt till på djursjukhuset (säger inte vilken) och där har alltid agria kluddat både på smådjur och stordjur.
Dessutom varför gör man en serie som grundar på att blandraserna är friskare och uppmanar andra vilka sjukdomar de renrasiga har, där emot säger dom att på rätt blandras avel så lever de i genomsnitt längre än vad de renrasiga gör.
OM nu detta var en "MYT" som #58 säger varför ändrade SKK sig lite om avel och ställde lite mera krav både i Sverige och utomlands i ex. USA!?
#62 Man behöver inte vara veterinär för att veta det.. Det räcker att prata med veterinärer. Jag har dessutom förmånen att ha familj som jobbar på en klinik… De flesta veterinärer säjer att de får in lika mycket renras och blandras, men sen är mörkertalet på blandisar stort… Många väljer att avliva sina blandisar istället för att kosta på dem vård och det finns även idioter som själva går ut i skogen och skjuter sina hundar för att slippa veterinärkostnaderna… En jag vet som gjorde det rättfärdigade det med att "det kostade 1200 att ge spruta och ändå få ta hem o gräva ner och den summan är nästan en halv ny hund"…
#66 Hur kan SKK ställa krav utomlands? SKK är en SVENSK förening och har ingenting att säja till om utanför sin egen klubb…
/Ingalill
#56 vilka anledningar då? De fanns ju mång anledningar till att inte köpa en hund.
Kan man avelsförsäkra en blandras? eftersom TS förssäking täcker 2 kejsarsnitt :S
Har själv en hund med huskey i sig och trots att de är en minimal del i henne så sticker hon.. Har du otur får valparna just de drag du inte vill ha..
#63 Kan du berätta för mig var jag sagt att det gäller Cola?
Agria är det försäkringsbolag i Sverige som försäkrar i särklass flest hundar (ca 60 % av alla försäkrade hundar). De har alltså mest statistik att luta sig mot. Där går blandraser i klass 4 av 6 (där 6 är dyrast). De kostar alltså mer att försäkra än de flesta renrasiga hundar. Man behöver inte vara varken veterinär eller expert på genetik för att förstå vad det tyder på.
Om man parar t ex en golden och en flat coated retriever så finns ungefär samma sjukdomar i de båda raserna. Det innebär alltså ingen som helst minskad risk för rasrelaterade sjukdomar att individen är en blandras.
Parar man en affenpincher med en rottweiler (båda raserna ligger i grupp 6, d v s är dyra att försäkra) så får med stor sannolikhet avkomman i första ledet inte så många av de sjukdomar som förekommer i de båda raserna. Dominanta anlag från båda föräldrarna kan mycket väl dyka upp, men de recessiva förblir dolda.
Problemet när veterinärer uttalar sig som ovanstående gjort är att man bara pratar om hälsan (det är ju vad veterinärerna och för den delen försäkringsbolagen ser!). Men minst lika viktigt för hundens ägare är ju mentaliteten. Parar man två väldigt olika raser (vilket vi ju har kommit fram till att man ska för att få friska hundar som möjligt) så vet man inte ett dugg om hur mentaliteten på valparna blir! Och vem vill ha en hund som inte är trevlig, som kanske ständigt plågas av konflikter mellan att valla och att jaga eller som är både rädd och försiktig och väldigt vaktig (en klassisk ångestbitare)? Den hunden får vara hur frisk den vill, in i mitt hus kommer den inte!
#70 Väl skrivet!
tanken är att jag ska börja tävla till sommaren i lydnad. sendan ska jag även ställa ut henne.
cola är framavlad för att vara sällskap. ingen av hennes föräldrar jobbar på något sätt
jag har if som försäkringsbolag
jag läser återligen inte igenom allt som skrivs. om ni inte har en hane som jag kan para min tik med så behöver ni inte skriva mer!
#72 Forum är till för alla, tål man inte att man får svar så ska man ge kattsiken i att skriva i forum. Man får inte alla gånger det svar man vill ha.
Varför ska folk erbjuda dig en hane? du har ju redan hittat en, det har du själv sagt..
Ja jag har redan hittat en hane nu och jag behöver inte leta mera.
Varför fortsätter ni att skriva här då om ni inte har någon hane för ni puttar ju bara upp tråden åt mig och det behövs inte när jag redan har en hane.
#70 Blandraser är trevliga hundar en renrasig kan också bli knäpp.
I mitt hus kommer alla hundar in för det är just det de är HUNDAR!
samma försäkring som jag har på min tik blir nästan 500-1000 kr dyrare per år! det måste ju innebära något….

#74 Diskussioner?
# 74 skrev "samma försäkring som jag har på min tik blir nästan 500-1000 kr dyrare per år! det måste ju innebära något…."
För det första, hur mycket är "nästan 500-1000:-"?
Jag har varit inne på IF och kollat pris för "samma" hund, alaskan husky eller blandras mellan husky och malamute. De kostar lika mycket (med betoning på mycket)! Däremot har IF tydligen dyrare försäkring för blandraser om någon av de dyrare raserna ingår i blandningen vilket ju är en bra idé (om folk bara säger sanningen när de försäkrar). Att de har gjort så motsäger att man slipper rassjukdomarna genom att skaffa blandras.
#74 "Blandraser är trevliga hundar en renrasig kan också bli knäpp"
Du säger att båda blandraser och renrasiga kan bli trevliga hundar och knäppa hundar, så då kunde du ju lika gärna skaffat en renrasig? men du säger det som om det är ett av skällen till att du skaffa blandras?
Sen när man säger problem mentalt är när man korsar 2 väldigt olika mentala hundar, tex en nervös och stressad ras med en vakt hund, nervös och lätt stressad vakt hund=inge bra mentalt. Det är därför man ska tänka vilka raser man korsar för många kan bli dåliga menatlt å fysikst.

#74 Nu vänder jag på steken. Om du nu har bestämt dig för den hanen, så får du en del snälla råd istället.
För det första, se till att hanen är ögonlyst och har höfter och armbågar röntgade. Malamuterna har vissa problem inom dessa områden, så är man seriös ska man kolla detta. Då ni ska para först i höst, hinner de lugnt fixa detta.
Du bör även kolla detta på Cola. Huskyna har små problem, men PRA finns, så det är bäst att kolla. HD och AD bör kollas, särskilt om det är en hund som inte jobbar aktivt med drag.
Sen, något som är mest för den skull, är att du skriver ett kontrakt med hanhundsägaren. Dels om vad de ska ha för betalning, språngavgift & summa/levande valp, eller vill de ha en parningsvalp?
Om de ska ha en valp, och det bara blir en, hur gör ni då? Prata med dem och skriv på överenskommelsen, så att ingen känner sig lurad sen.
Se även till att få en kopia på stamtavlan (dragisar har oftast stamtavla, även om de är blandisar) så att du kan ge härstamning vidare till valpköparna.
Sen får du se till att Cola är avmaskad och vaccinerad innan parningen.
MVH Elin
#77 Precis. Det här med mentalitet verkar inte vara det stora samtalsämnet innom blandras aveln. Här diskuteras hälsan hit och dit och att blandraser är så trevliga. Men om man ex blandar jakt hund med vallhund hur blir det då om hunden får båda egenskaperna? Dom krockar och hunden kan må psykiskt dåligt av att den har två så olika motsägande "uppgifter" att utföra. Lika så om man tar en vakthund som "biter först och frågar sen" med en lite stressad ras… Nej tack! Då kanske man ska hålla sig till att blanda hundar med liknande egenskaper och det är ju där hälsan kommer in. Eller att göra den klassiska parningen rottw/schäfer ex där båda raserna har liknande hälso problem är ju inte heller så smart. Så varför då hålla på att blanda som folk gör??
78# han kommer ifrån en mindre kennel ifrån malnö. så jag tror att de ska ordnat det på honom, men det ska jag narturlogtvis kolla.
hd och ad? är det höft och armbåge? jag har pratat med veterinären min och de sa att man inte behövde göra det på en hund som cola. men jag har ändå haft fungeringar på att göra det. vet du vad det kostar på ett ungefär?
vad är pra för något?
jo, min kompis har blivit lurad när hon prarade sin hane :(:( så kontakt ska jag vara noga med. de ville ha en summa, men jag vet inte hur mycket ännu, ska fåga imorgon.
de vill inte ha hund då de har en kennel, blir det en hund så gör det inget eftersom jag då kommer behålla den själv.
jag tror att han bör ha stamtavla, men inte säker. jag har full stamtavla på cola iallafall. borde jag kopiera den eller ska jag ta med den?
jag kommer även höra om de vill hjälpa mej att hitta bra hem till valparna då de kan ha fler kontakter. samt att samma hane ska paras med en av deras tikar.
cola blev vaccinerad i juni. behöver jag då vacc henne igen? när bör jag avmaska henne?
tack för alla tips!
79# vissa blandar hej vilt. jag försöker hålla mej till samma ras/raser. nu hittade jag en malamute med den teckning jag önskade och deras mentalitet verkar ok.
det är viktigare för mej att veta att hundarna kommer få ett bra psyke mer om deras hälsotilltånd. självklart hade jag aldrig avlat på en sneryggad schäffer ex eftersom de lider mer än de rakryggade. om vi nu ska anävda det ex

HD och AD är höft och armbågar. Seriösa huskykennlar kollar det, och ögonlyser. Vår tik kollades självklart, bara för att man ska veta.
PRA är en av de ärftliga ögonsjukdomar som finns. Ögonlyser man inte, och en av föräldrarna har någon ögonsjukdom ökar rsiekn massor att valparna får det.
Räkna med ca 2000 kr för att kolla allt detta. Men ring runt och kolla, priser skiljer sig massor, och alla har inte ögonlysare på klinikerna heller.
Om hanen har husky i sig, kan ni ju kika på stamtavlorna aå att de inte är för nära släkt. Om du hälsar på dem innan löpet för att träffa hanen och känna om han känns rätt, samt om kennelägarna känns vettiga, kan du ju ta med Colas stamtavla och kika.
Räkna inte med att få hjälp att bli av med valpar av dem, även om de säger något om det. Ska de ta en egen kull säljer de ju helst egna valpar.
Sen får du väl göra egna stamtavlor efter Colas och hanens. Vet inte om blandis hjälper till med sånt.
Om hon är vaccinerad enligt veterinärens rekommendationer klarar hon sig. Avmaskas bör hon innan parning, men det kanske du kan få hjälp med av hanhundsägaren oxå. Om de har kennel och avlar seriöst på dgahundar kan de säkert hjälpa dig med en hel del information. Känns det inte rätt med dem, hitta en annan mentor, de är guld värda.
MVH Elin
det är viktigare för mej att veta att hundarna kommer få ett bra psyke mer om deras hälsotilltånd.
Hoppas jag missuppfattade dig här att du hellre ser att valparna får bra psyke än deras hälsotillstånd? :S
Hur vet du att just din kombination kommer att få bra psyke? Parar man 2 raser kan man få vad som helst, de räcker inte att dom är så snälla och goa. Det finns andra genetiska saker man ska ta hänsyn till och även dåliga inlärda beteenden.
Jag förstår verkligen inte dom som blandrasavlar då man inte bryr sig om hälsobiten. Om en av raserna som de har i sig har problem med PRA ja då ska båda ögonlysas, finns problem med HD/AD ska även de kollas upp. En annan sak med huskey, känner en som tog bort sin hund pga något fel med ryggen. Vet inte hur vanligt de är i rasen men de kanske borde kollas upp de också.
Läs på vilka fel som finns i raserna och kolla upp de!
**hittade jag en malamute med den teckning jag önskade
**Nu vet jag inte vilken teckning han har men hur vet du hur den teckningen nedärvs?
#79 Instämmer när det gäller olika egenskaper bland alla korsningar.
För många år sedan tog jag hand om en blandis åt en cancersjuk kvinna. Blandisen var helknasig. Både BC och Jämthund. Du kan ju tänka dej den stackars hunden. Vallande och ställande. Jag kunde faktiskt inte ha honom kvar med små barn och allt. Han var helsnurrig i skogen.
Tragisk och planerad. Man blir faktiskt ledsen

#83 Jag håller fullständigt med. Det blandas hej vilt, polarhundar med BC är oxå vanligt, vilket kan resultera i en hund som behöver dra i spann ett par mil om dagen och sedan få jobba med skallen nån timme utöver det!
Nu är jag inte alls för att para en husky (må så vara att det är en siberian husky/alaskan husky-korsning, de är väldigt lika) som inte har dragvilja. Paras det då med en hane av polarhundstyp (malamute/husky) förstärks ju förhoppningsvis arbetsegenskaperna. Det blir aktiva hundar, med mycket egen vilja, en hel del jakt. De kommer att kräva massor av motion, men inte så himla mycket hjärngympa. Polarhundarna brukar kunna vara nöjda med mängder av motion och sen berikning.
MVH Elin
BC är tydligen väldigt populär att blanda in. Men det syns på "blocket" hur det går sedan.
Jag tror dessutom att BC ibland är väldigt rymningsbenägna och fixar valpar på egen hand! Eller kanske beror det på att det är en ras som man ofta har lös på gården etc. Jakthundar ges ju sällan chansen att rymma (utom under jakt då).
80# nja, på sätt och vis har vi båda rätt.
klart att jag inte vill att valparna ska bli sjuka på någto sätt :) men jag kommer nog sätta lika stor vikt på psyket om jag säger så.
79# ok, jag ska kolla runt :) 2000 var inte så farligt och man kan nog hitta det billigare :D
jag tror inte heller att de är släkt. hennes pappa är 100% sibbe. mamman har alaska/sibbe husky i sig och härstammar ifrån norge och malmö. man om de har stamtavla så ska jag be om att få kolla
colas tavla finns på nätet, dock halvklar pga oseriös uppfödare :(:(:( men jag har på eget sätt hittat hanen på skk så jag kan ju göra en egen!
#87 hur vet du att de är just rätt hane? Har du DNA testat? annar är ju risken att du väljer en friskare hane på skk;) då blir de falsk marknadsföring
Jag tycker inte det här låter bra. Ska man hålla på med avel måste man väl ändå VETA vissa saker som ex vad ad, hd, pra, patella osv är. Jag vet en storpudel uppfödare som inte visste vad Addison var och det slutade i mer eller mindre katastrof för valpköparna. Det är en riktigt svår sak att sätta sig in i om man ska göra allt rätt och riktigt. Och i detta fallet tvivlar jag starkt.
TS vad vet du om dräktighet och valpning? Hur du hanterar valparna i dom olika åldrarna fram till leverans osv. Vad gör du om tiken får eklampsi ex? Vet du ens vad det är?

#87 Jag skulle då ha funderat på vad det är för ägare till hanen som tillåter en SKK-reggad para sig med en blandis. Varför måste du just ha en SKK-reggad?

#90 Det är tiken, Cola, som har en alaskan/sibbe blkandning till mamma och en skkreg sibbe till pappa, om jag förstått rätt.
Hur många draghundsfolk bryr sig om stamtavlor och SKK? Bara de som kör rasrent. Många har blandade spann och parar sibbe med alaskan utan att ägna en tanke åt vad SKK tycker.
De parar friska sunda hundar som är arbetsvilliga.
Sen finns det tyvär oseriösa som parar sina huskyn, sibbe som alaskan, hej vilt för att sälja valpar till de som vill ha en husky för att de är vackra och häftiga.
MVH Elin

#90 Ja då är jag med, my mistake ;)
hej
jag har en sibbe 75% och alaska 25%. hanen jag kollat på är mestadels malamute, men har lite sibbe i sig med. han är perfekt för mej och min tik då jag vet hut han är till psyket och att han är frisk på alla sätt.
hanen är inte heller reggad då han inte är renrasig
jag har en blandras, så varför ska jag ta en renrasig? de blir ju aldrig renrasiga ändå. hanen är även mkt arbetsvillig så det kommer att bli bra draghundar. jag har även fått träffa hans mamma.
jag ska även köpa en bok om valpning. vet ej vad dej heter, men där finns allt man behöver veta. jag känner även vetrinär privat som kommer kunna hjälpa mej samt min moster håller på med privalavel med sina renrasiga.
eklampsi är ett slags krampfall och inträffar någon gång unger en förlossning, men även efter eller före. eklampsi visar sig genom kramper, högre blodtryck och rubbningar i olika grad av njur/leverfunktion. detta är även något som kräver intenivvård
jag är nybörjare till detta, men det finns risker med allt. det kvittar om det är sveriges bästa aveltik. alla tikar kan drabbas och jag är mycket medveten om alla risker, eller iallafall de flesta.
om det går fel så gör det det. det blir inte kul, men det är såmnt jag får ta då. men min tik är frisk och sund så om något händer så är det såklart tråkigt. men det är mitt val eller hur?
när jag pratade med min veterinär sist så sa hon att min tik troligtvis nte skulle få några besvär under sin förlossning.
Vad är privalavel? Nu blev jag nyfiken!
#94 Har en känsla av att det ska stå privatavel.. Eller? ^^
I så fall är jag nyfiken på vad privatavel är också!

#96 kanske att dom inte har någon kennel utan är en privatperson som tar ngn kull eller ngt? ^^ Vet inte om det är det ts menar :p
#97 Tror på det du säger.. Att hon inte har någon kennel :) Utan föder upp privat..
Är det inte bättre att hon får svara själv än att ni gissar?
Du måste skämta! har du tänkt på att Cola kan dö? Är det värt risken?
Avla inte fram ett gäng "hamnar-på-blocket-vid-1-år-ålder-hundar"!
Det kan bli så många som 10-12 stycken.Hanhunden som du redan hittat kan bära på en ovanlig ögonsjukdom. Hans pappas mamma eller hur det nu är hade en ovanlig ögonsjukdom som bara 2 malamuter i hela världen har/haft!
Han är dessutom inte gammal.
Cola är en usel draghund. Och det finns ingenting som heter springhusky! Det är nåt du hittat på själv, eller något som någon annan okunig tutat i dig!
Du har inte råd med en valpkull heller.
100 känner du henne elr vadå?
blev förvirrad av ditt inlägg å dina antydan, är det ren san fakta du skrev elr???
Bara nyfiken så inte illat menat!
Känner en kompis till henne ganska väl. Har dessutom kollat stamtavlan på hanens pappa.
102 Aaah Ok, ja du om de e sant så får vi la hoppas att allt går bra…. bästa vore om hon låt bli. =)
101# du vet inget om mej, så sluta gissa
ja, det är privatavel, ajg har ingen kennel utan gör det privat
#104 man ska tänka på man får tjäna en viss summa utan att dra upp det i deklarationen dvs skatta för.
#100 så skriver man inte.
du vet ju ingenting varken om ts eller hennes hund.
tänk om hunden är jätte bra på att dra eller ej!!
Jag har alltid trott att det jag håller på med är hundavel, men eftersom jag har kennel är det kanske… allmänavel, eller? Motsatsen till privat alltså.
Nej, du är verkligen ute och cyklar!
Jag hänger inte med i svängarna denna tråd har tagit! #106, känner du #100? Annars kan du väl inte veta vem hon känner eller inte! Och om ni känner varandra, kan ni då inte prata med varandra direkt och inte via ett forum? Bara en undran!
#107 hur ska man uttrycka det då? asså privatpersoner som sysslar med avel utan att ha en registerad kennel :S
är man reggad kennel så kan man säga att man har en kennel, annars inte. kansek heter det bara uppfödning
tack för de orden du skrev till #100. jag känner inte henne/honom
#108 sa du att du hade uppfödning skulle jag tro att du var reggad, tycker privat uppfödning låter bra :)
På engelska heter det back yard breeding, så det skulle väl bli ungefär bakgårdsuppfödning på svenska.
Jag skrev inget till #100.
Nee, herregud vilken sörja!
Nu har jag suttit i nästan 1 timme och läst igenom allt.
Herregud säger jag bara, jag har själv fött upp blandrasen Alaskan Husky tillsammans med min pappa i dom Norska fjällen där vi bodde.
Jag blir ärligt talat RASANDE, när DU TS.. Skriver att din HUSKY (!!!) är en sällskapsHUSKY? Ursäkta? Men sen när blev HUSKY en sällskapshund?
Nee, vet du vad. Ja, detta kanske blir ett påhopp nu.. Men då får det så blir. Du verkar verkligen inte ha någon koll på det här med avel, what so ever. Förlåt mig nu, men när det kommer till Huskys, då har jag en 'soft spot'. Det är en ras / blandras som håller på att bli helt förstörd pga folk som tror att man kan ha dom som sällskapshundar. Nej, läs HELA rasstandarden för Sibiran Husky & Alaskan Malamute, och kom tillbaka hit och förklara för alla oss som inte förstår oss på ditt tankesätt, varför en sådan korsning skulle bli en bra sällskapshund!
Tack för mig, nu ska jag ut med min ICKE sällskaps Border Collie, (Ja.. För det är faktiskt nästan samma sak! Att ha BC till sällskap alltså!)
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
#107 moget då.
jag skrev bara att man inte behöver uttrycka sig såhär. detta är faktiskt en sida där hon söker en hane och om hunden är bra på att dra eller ej står ts för!
orkar inte med er människor som bara anklagar att all blandrasavel är oseriöst, det finns lika många renrasiga hundavel från skk som också är oseriösa…
om ni vill skriva ngt ta det på pm, för denna tråden tycker jag har gått för långt. Skulle råda ts att ta bort tråden eller låsa den.
om jag visste hur man låste den skulle jag göra det
husky- jag vet inte vem du är, så känner du mej eller någon vän till mej så säg vem du är
#111 jag vet att jag har en draghund, men hon har inte gillat att dra ensam :( så jag har istället satsat på lydnad och drag via cykel istället.
så min til har främst varit sällskapshund som jag tränat lydnad med, samt cyklat en massa med.
dessutom har det visat sig att min tik gillar att dra, men inte om hon är ensam. jag har nu fått tag på en annan tik som jag brukar dra med och det går kanon. jag ska ev tävla med dem i drag detta året. om all träning går bra. när jag skrev detta inlägg visste vi inte detta, utan detta upptäckte vi för ca två veckor sen!
jag köpte en husky för att jag skulle vilja hålla på med drag, men om ens hund vägrar att dra hur man än gör så provar man annat. jag har även tränat lite spår, skogsagillity (låter henne hoppa över bänkar, nerfallna träd, gå under saker och liknade saker) och lite annat smått och gått.
så bara för att hon inte dragit så har jag gjort en massa annat för att hitta det hon gillar. vilket har blivit lydnad och cykling. jag kan även lägga till att jag kommer att ställa ut henne samt börja tävla lydnad nästa sommar.
har ni mer att tillägga, skriv ett pm istället! kommer låsa denna så fort jag kan
#113 Du kan inte låsa tråden men du kan säga åt sajtvärden att låsa den.

det är meningen att hjälpa inte stjälpa. Så ni som bara har klagomål kan väl bara låta bli att skriva? Men om ni tycker att det är negativt med en kull för ts så kan ni väl motivera och inte bara ge en negativ bild?
Jag vill definitivt hjälpa, annars skulle jag inte bry mig ett dugg. Hjäpa genom att försöka påverka människan att inte sätta fler hundar av den här typen till världen när det uppenbarligen inte finns efterfrågan (se tidigare inlägg) och hon absolut inte har förutsättningar att ha en valpkull (se tråden om valpar på balkongen här). Ska jag vara elak i det här läget håller jag tyst, det jag skriver skriver jag som sagt av omtanke.
Tycker att jag och andra har motiverat vår negativa syn på hela projektet en hel del. Men det är inte lätt att få någon som har bestämt sig att ändra åsikt. I det här fallet tycker vi dock att det är så viktigt att vi fortsätter att försöka och kommer med nya välgrundade argument.
Lite lustigt (eller olustigt) att RebellLicious i #113 tydligen har kommit på att tiken gillar att dra och använder det som argument för att ta valpar på henne. Tidigare var hon "sällsakpsavlad" och därmed inte så krävande, vilket var bra för då skulle inte valparna bli det heller.
Att hon har gått kurser och kommer att ställas ut och kommer att tävla i lydnad är också argument för vilken bra hund det är. Nu ska hon visst eventuellt tävla i drag också! Kanske ska skriva det på min hemsida? Min hund kommer att tävla SM i skydd. Vi har inte börjat träna ännu, men framåt 2014 har jag tänkt att vi nog ska det.
När det gäller utställning för en blandras så undrar jag vad det säger… Inte ett dugg, då det ju inte finns en standard att döma efter!

#113 Vad har du för utrustning när du cyklar och tränar drag?
Har du en rätt sittande nomesele, lina med expander, så att hon upplever draget bra, för att hon inte felbelastas och får onödiga ryck?
Att du drar med 2, och det går bättre, förstår jag definitivt, då rasen är gjord för att dra i spann, inte ensam.
Jag röstar för att du tar Gröna kortet, skaffar tävlinglicens och tävlar henne. Tävla gärna i drag och lydnad, kanske köra agility ed oxå, och få meriter. Samtidigt kan du lära dig mer om avel, skaffa en mentor (gärna någon med huskys, så att du får lära dig med om din hundtyp) och vara aktiv i en draghundsklubb.
Sen, när hon har meriter, du mer erfarenhet och kanske gått ut skolan, så tar du en kull på henne. Du kan ju ta en kull när hon är 4 år, då ni båda är mer mogna och redo.
MVH Elin
#116 Jag har haft en enda valpkull, det var runt 1991 dock inte några stora hundar. 3 valpar blev det. Bodde i lägenhet.. Kan lugnt idag säga skulle jag få välja kattungar eller valpar så blir det kattungar.. Hur mycket jag än städade, jag gick hemma 24 timmar/dygn, städade ofta tyckte jag inte gjorde annat än ha skurmoppen i näven. Så stank det.. Men ack så gulligt med valpar det tycker jag än idag men ta valpar på min tik om hon hade haft åldern inne, no way inte så länge jag bor i lägenhet. Hur trevliga grannar man än har så vill inte grannar ha stank i porten, och här har alla olika gränser vad de accepterar i lukt. Grannar står inte ut med höga ljud i tid och otid, även här drar människor sina gränser..
Då ber jag om ursäkt för mitt lilla "påhopp". Hade jag vetat att du var så pass aktiv hade jag inte klagat så mycket som jag gjorde. Ber om ursäkt!
#117 jag skickade in för distandutbildning på grönt kort här om dagen, innan jag har det kan jag inte tävla
eftersom cola inte gillar aportbocken så måste jag få detta fungera innan jag börjar tävla lydnad med henne
jag har redan en mentor när det gäller avel så det ororar jg mej inte för. ska även köpa en bok om detta snart, jag ska bara få veta vad boken heter samt författaren
om 4 år planerar jag att ha en liten hemma och då blir det svårare att hinna med jobb och barn. tar jag det nu har jag både tid och vänner som kan hjälpa mej med valpningen och valptiden
jag är uppväxt med ett par hundar som varit blandraser. ingen av dem har haft någon metri, men de har ändå blivit kanonbra hundar! cola har ingen merit, men hon är fantastisk ändå!
#119 det är det jag menar. folk vet inte allt eftersom ajg inte sagt allt. om folk slutar ta förutfattade meningar så behöver det inte bli så här långa trådar. jag vet vad jag ger mej in på.
din ursäkt är GODTAGEN
#120 meriterna är ju inte för att avgöra hur bra hundarna är, men vill man ha för ett visst syfte tex spår ökar ju chansen att valpen blir bra om föräldrarna är bra på just spår ;)

Fy vad ni håller på , man blir ju rädd att ens skriva något man vill eller funderar över här inne på forumet hundar. Man är rädd för att folk ska hoppa på en som rena idioter och påpeka allt som inte har med det man vill få fram och göra.
Hade det vart jag som skrivit detta inlägg om parningen så hade jag uppskattat tips , sen om nån har nått emot det så hade jag uppskattat direkta PM istället så kan man välja om man vill föra diskuktionen vidare el ej för detta är INGEN rolig läsning!
Tackar för min del inne på hundar och får se om jag ens kommer in igen. Ingen sida jag kommer rekomendera till mina hundvänner iallfall.Skäms på er!
nej det är inte roligt när folk hoppar på en :/
det är inte sällan det händer här inne på hundar om det är blandraser. även blandraser är hundar!!
#122 Det här är ett forum… På ett forum disskuterar man både positiva och negativa aspekter. Vill man endast ha positiva svar så får man vända sig till någon klubb där alla har som mål att tex avla utan kunskap… Ser man att det är uppåt väggarna måste man få säja sin mening, tål man inte höra det så bör man hålla sig borta från forum.
Vill man PMa så finns hotmail istället för öppna forum….
/Ingalill

#120 Kommer inte in på din sida så man kan PMa dig, hade ju varit bra det så man slipper skriva i tråden.
#124 Tummen upp
jag har bett folk pm om det inte g'ller om de har en hane, men de har inte lyssnat
är det dessutom mening at t man ska bli påhoppad personligen av mäniskor som inte känner mej eller min hund tycker jag är helt fe!
jasg har inget emot att få¨veta mer om avel osvc, men när man börjar säga att jag inte borde ta valpar utan att veta allt fakta är helt fel. jag tog med det viktigaste
om jag kunnat hade jag gärna hoppat över hela skolan, men då får jag inget jobb. hur ka en hund kunna tävla på något om hon inte ens kan grunderna?
#127, hur ka en hund kunna tävla på något om hon inte ens kan grunderna?
då måste jag bara föreslå att du lär henne grunderna, du som verkar vara så himlans aktiv inom drag, olika hundsporter som lydnad, agility osv!
Sluta hoppa på ts det är ganska taskigt som ni har gjort hennes hund verkar vara fin på både utsidan och insidan så vrf hoppar ni på henne? Jag tror att hon kommer vara en bra uppfödare och inte någon som håller para sin hund bara för få valpar och sälja dom sen.. Även om hon vill bli en stor uppfödare så tycker inte jag man ska hoppa på henne. Nu gjorde hon faktiskt en annons och då ska det vara en annons och inte en påhoppning tråd.. för då kan ni lika gärna pma och fråga henne si och så till henne.
#127 folk har påpekat ett flertal ggr att det inte går att PMa dig!
#124 det är inte rätt att hoppa på folk så här som de flesta gör på forum när det gäller parning!
att klaga på folk och deras djur väldigt negativt är inte snällt och att säga så som du gör tycker jag inte är sp moget, att man ska skriva på hotmail ist?!
varför ens hoppa på folk och vara otrevlig folk lyssnar inte då, säg istället vad ts ska göra och tänka på!!
Håller med #129 jag tror att hon vet vad hon gör och att hon försöker göra allt för sin vovve och framtida valpar.
ALLA UPPFÖDARE HAR NÅGON GÅNG VARIT NYBÖRJARE!!!
detta tillhör inte tråden men alla tycker att man ska ha såååå mkt erfaren osv om hundavel, hur är det då med kaninavel? man måste tänka på saker där också och ofta ser man barn runt 14 som har egen kaninuppfödning och det går hur bra som helst, så varför skulle det inte vara ok om TS vill ta en kull på sina valpar och har stöd både från hanensida och från bekanta osv???
Har ni något som inte tillhör denna annonsen PMA mig!! Det är en annons och så ska det förbli tycker jag !
#131 Jag har varken hoppat på någon eller varit otrevlig mot TS så vänd dig till någon som eventuellt varit det istället.. Tidigare har jag bara ställt en fråga men den har TS undvikit att svara på..
Ja, alla uppfödare har någon gång varit nybörjare men de som är seriösa och försöker göra det bästa för hundarna brukar ta reda på allt som nånsin går om avel innan de börjar leta hane…
De tar också reda på vilka regler som gäller vid avel osv… Läser man den andra tråden som handlar om denna tilltänkta kull så har TS köpt en canvasbur för att ha till mamman/valparna på balkongen?!? Vad ska h*n med den till är min tanke.. Den är för liten som bolåda (det finns lagar om storlekar på bolådor) och den håller inte värmen på en balkong om det skulle bli riktigt kallt i vinter…
Vad är det för omoget med att jag tycker man kan använda hotmail eller annan mail om man inte vill ha en diskussion? Vad tror du att ett forum är? Ska jag skicka privata mess så brukar jag ta det över mejlen eller nån sida som inte är ett forum.
Och jag ser inte den här tråden som en annons heller för den delen.. Den ligger i gruppen "avel" där avelsfrågor diskuteras…
Jag har inget emot att TS tar en kull.. Det är inte min sak att döma men jag hoppas för hundens och valparnas skull att det görs rätt.
/Ingalill

#132 Ingen fara med att stänga in en huskytik med valpar i en canvasbur, de är ute på en timme, max!
MVH Elin
Det går att PM:a även om sidan "inte är aktiverad" som det brukar att stå.
Det är bara att gå in på sin mejl och skriva ett nytt mejl och fylla i användarens namn.
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
#133 har ts verkligen sagt att hon ska stänga in dom i buren?
vad jag ser så har hon inte sagt något sådant!
e de inte du som e huskys??
många som har sagt de till mig…

#135 Ledesen, men jag är bara Vattnadal. Om jag skulle vilja gå på och skriva elaka saker, skulle jag göra det med den här inloggningen. Jag har dock försökt hjälpa till, om du läser mina inlägg.
Jag tycker fortfarande att TS skulle vänta ett eller två år med kullen, så att tiken hinner bkli meriterad (=lättare att sälja valpar, som är svåra nog att sälja ändå).
Jag säger inte heller att hon kommer att stänga in hundarna i buren, men OM hon gör det, så håller den ändå inte för huskyn, varken valpar eller vuxna.
Om jag skriver hårda sanningar, så är det för att jag är rädd att en kull huskyvaklpar i en lägenhet kommer att innebära att hon får betala för nya tapeter, ev nya skåp, och kanske rent av får flytta för att de skriker och lever om.
Vidare tror jag att det kan vara mkt svårt att sälja valparna. Vi hade 7 sibbevalpar i vintras, där mamman fått Ck och blivit bästa tik 4 på rasspecialen med över 200 huskyn, samt är en mkt bra slädhund på utmärkta linjer. Pappan har tom tagit VMguld i Tyskland, och ÄNDÅ sittar vi med 4 valpar kvar, istället för de 2 vi planerat. Många seriösa uppfödare, både på sibbe och alaskans, sitter kvar med valpar på uppåt 6 mån elelr mer, fortfarande till salu.
Jag skriver både av omtanke om TS, samt hennes hund och rasen/hundtypen. Jag gillar nämligen inte att se hur många huskyn som hamnar på blocket och omplaceras ett flertal gånger, för att folk skaffar en hårt arbetande ras som sällskapshund för att de är vackra. Vissa klarar det, men inte många!
MVH Elin
#128 det är det jag menar, jag tränar med min hund för att kunna tävla. jag kan inte tävla förrens hon är redo för det
#129 de verkar tyvärr inte förstå att det är en annons :( men tack för dina ord! det är tröttsamt, men man lär sig att hantera det
#130 det måste jag har missat, hur gör man för att folk sak kunna pm mej då?
#132 jag måste missat din fråga, ta gärna om den. sen har jag köpe en canvasbus för att valparna ska kunna sova där. inte tiken, utan bara valparna. är den för liten får jag väl göra en valplåda istället. jag håller dessutom på att lära mej mer om just valpning och sånna saker, men är det något man måste skriva om hela tidne? för mej är det självklart, men jag har letat hane i över 6 mån och det är svårt att hitta en. det är lättare att hitta info
#133 att du ens tror att jag kommer ha en tik och ev 8 valpar i en canvasbur får mej att tro att du är korkad! jag skulle aldrig låsa in dem där. det är tänkt att de ska kunna sova där och inget annat. enda gången jag har planerat att låsa är när vi ska till veterinären
#136 ja, men den kullen var ju även planerad eller hur? var det inte så att er fina hane slet ner hela dörrar för att komma till tiken? jag planerar iallafall min kull
de jag pratat med som haft huskys här i skåne har inte aft större problem med att bli av med sina vlapar, så varför skulle jag det? jag har blivit varnad av dej från mer än en person, så jag tror inte jag borde lyssna på dej
SKA FÖRSÖKA ORDNA SÅ NI KAN PM
#136 jag bara måste fråga, varför fortsätter folk ta valpar om det inte finns köpare av valparna?
om man halverade antalet kullar skulle dem ju bli lättare att få sålda?
#137 längst upp till höger finns nåt som heter "min personliga sajt", prova klicka där så borde du kunna aktivera din sajt så folk kan skicka PM ;)

#138 Vår kull var väldigt planerad. Vi hade hanen bokad redan när hon var runt ett år.
Vi har vår huskyn i hundgårdar, och de är byggda rejält, och tikar hålls oåtkomligt för hanar under löp. De hanar som inte ska gå i avel kastreras. Inga olyckor har sklett, elelr ska ske, peppar peppar.
Nu vet jag inte om du vet vem jag är, eller om den som varnat för mig vet vem jag är. Jag försökte avråda dig, men från #78 vänder jag och försöker hjälpa dig med vad du bör tänka på.
Om du tycker att det är dumma råd att meritera, att hälsokolla tiken, vad du bör tänka på med hanen, så lyssna inte. Gör som du vill, det är ditt och Colas problem.
MVH Elin