Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 5110 ggr
Sophie&Segra
0

Vilket fästning-medel använder ni?

Idag har jag plockat årets femte fästing på min BC-tik.
Så nu är det dags för någon sorts medel/halsband/droppar mot detta!

Vilket använder ni?

Meya är rätt känslig, hud-mässigt.. Så det bör vara någonting milt mot huden :)

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

AnneN
0

Vi har inte så mycket fästingar här uppe i norr där jag bor, men använder ändå medel för säkerhetsskull.

Eftersom jag inte vill förgifta varken hundarna eller omgivningen så gör jag eget medel hemma.

Recept finns här.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Alex
0

Jag använde bärnstenshalsband på min hund, helt giftfritt och fungerade precis lika bra som ett scalibor (hade haft det innan). Helt hundraprocentigt var det ju inte, men han fick bara några få fästingar under somrarna, och då bodde vi ändå i ett område med mycket fästingar. Finns att beställa på www.elvingsson.com, där kan du även skicka tillbaka det och få pengarna tillbaka om det inte skulle fungera på din hund, så helt klart värt att testa! Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Jonna75
0

Jag använder Frontline dom gånger jag sätter på dom något. Jag hade Scalibor en gång.. men aldrig mer. Min tik fick vätskande utslag överallt. Tycker Frontline är det bästa jag testat samt så funkar d utmärkt på hundarna

seba
0

Jag använder också Frontline, både på hunden och katterna. Inga fästingar ännu, peppar peppar!

Kalli
0

Har ännu inte fått några fästingar på mina hundar och inte riktigt bestämt mig för vad jag ska använda. Förra året testade jag B-vitamin och min hund hade väl ungefär 10 fästingar under hela sommaren. Svårt att veta om det är mycket eller lite dock eftersom det var min första sommar med hund i Göteborg.

havanna09
1

hejhej

jag köper hos husse.se naturmede man droppar..örter är det..funkat fint

Letfors
0

Jag har expot på mina hundar funlar utmärkt. Har en väligt känslig huns och hon reagera inte alls på de. Rekomnderas starkt.

//Anna Letfors

www.letfors.webb.se

Issm
0

Körde frontline förra året, men det funkade sådär. I år tänkte jag pröva ProB schampoo + deo.

Har använt scalibor för några år sedan, och det funkar. Men känns inte så kul att ha på massa gift när det finns andra alternativ. Frontline är iaf det mildaste utav giften.

Karizma
0

Frontline kör vi med, funkar bra på våran.

[Sharp]
0

Vi använder Scalibor. :)

cupcakes
0

Då jag inte vill ha fästinghalsband fulla av gift (eftersom han leker med andra hundar och jag vill inte att de ska råka bita i det och då få i sig giftet) så har vi i år provat frontline som man sprutar över hela hunden istället för sådan som man droppar. Vi får se hur det fungerar men alla de krypande jag hittade efter promenader innan vi hade på medlet har vi inte fått några verkar det som.. men peppar peppar!

dragonstar
0

Jag läser att mång arekomenderar olika saker, vad bör man tänka på när man väljer produkt, vi ska få en vit herde i mitten av sommaren och bor i Södermanland brevid visnaren och mälaren så mycket fästingar.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Issm
0

#12 Alla rekommenderar olika saker eftersom det ofta är individuellt om medlet funkar eller inte.

Men om det är en valp du ska hämta så ska du ha så milt medel som  möjligt eftersom valpar är känsligare. Så jag skulle pröva med frontline eftersom det är mildast.

[chouwa]
0

Efter att min förra tik blev förgiftad av Scalibur och sedan också en kursdeltagares hund på en av mina kurser förra sommaren är det Helt uteslutet idag och i framtiden. Frontline är det av de "skarpa" medlen som jag känner mest förtroende för. Men Salsa får bara rikligt med B-vitamin och har ca 1-2 färstingar/år.

hittadjur-se
0

Frontline på taxen och Exspot på schäfern har vi haft i flera år. I år blir det Frontline på dem båda.

Valpen får inget mer än möjligtvis nån spray på magen

dragonstar
0

Okej då ska jag tänka på det =) Inga farliga medel på valpen.

lästa bärnstenshalsband, hur funkar det? och hälper det hela hunden?

Sunrise
0

Min lilla har nu fått sin första fästing… Mamma vill hemskt gärna ha på honom gifthalsband, men är det verkligen bra? :C

(Han är 10 månader)

Alex
0

#16 Bärnstenarna gnids mot pälsen och gör den statisk (såpass lite att vi människor eller hundarna inte känner något, men fästingarna gör det och kryper därför inte upp på hunden). Det hjälper ju då hela hunden, där den har päls. Lyckas en fästing stöta på ett pälsfritt område kan den ju sätta sig i alla fall, men i stort sett hela hunden om den har päls (sen är det ju lite individuellt hur bra det fungerar också, men det märker man ju).

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

SaraC
0

Frontline: Kan användas på valpar som är 8 veckor och upp.

Expot: Valpar kan behandlas från 2 veckors ålder under förutsättning att de väger över 5 kg.

Scalibor: Ska inte användas till valpar yngre än 7 veckor.

Om det är bra eller inte är väl upp till var och en att avgöra. Det är ju ett gift. Men har man en hund som får mycket fästingar och inget giftfritt hjälper kanske man hellre sätter på den ett gifthalsband än riskerar att den får problem/sjukdomar från fästingar. Läs om de olika medlen på deras hemsidor eller fråga veterinären, innan ni väljer. Det finns en del att tänka på, som att vissa medel kan vara farliga för vissa raser, för katter om man har sådana i hemmet, att hunden inte får bada med det och så vidare.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

dragonstar
0

#18 tack så mycket, låter intresant att tästa det ska jag helt kalrt lägga på minnet =)

ingann
0

Tydligen så gillar inte fästingarna min hund för han har bara fått 3 som suttit fast och 2 som krupit på honom under 2,5 års tid.. (tur för mig som hatar de äckliga krypen)

Jag använder iofs Frontline på honom men droppar bara på i början av sommaren (droppade förra veckan) och sedan inget mer under hela året trots att vi alltid semestrar vid Mälaren där det kryllar av kryp…  De andra hundarna som är med får alltid massor av fästingar trots medel…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner