min hund felix
hej min hund heter felix och jag tycker att han reagerar väldigt kaxigt mot andra hundar han har till och med huggit min kompis i benet en gång! för att hon stog i vägen när det kom en annan hund så han högg till henne i stället för den andra hunden 
hur ska jag göra med det? tacksam för svar mvh emmy
hmm låter som din hund är väldigt hundaggresiv, hur gör du när du möter andra hundar ??
Therese Mattsson - Medarbetare på Djurfoto.ifokus.se
www.tmfoto.se
Kan vara osäkerhet, men också aggressivitet. Oftast tror man att hunden är aggressiv, men egentligen är den bara osäker. Många hundar går då efter att "anfall är bästa försvar", alltså bättre att skälla och kaxa upp sig för att "skrämmas".
Man kan försöka träna. Jag gjorde det genom att först träna in ett kommando, som han sedan fick när vi mötte en annan hund. I vårt fall sitt. Alltså, ge hunden en annan uppgift än den hunden tror den har (försvara sig själv o matte från den andra läskiga hunden).
Så när en annan hund kom, var det "sitt" som gällde. Så fort han satte sig fick han godis och beröm. Reste han sig upprepade jag kommandot o han fick nytt godis osv. Oftast var han så upptagen med att lyssna på mig och hålla reda på vad jag ville, att han inte hade tid att uppmärksamma den andra hunden.
De gånger det trots allt inte fungerade, la jag händerna runt huvudet på honom och "tvingade" honom att titta på mig. Och så pratade jag lugnt och bestämt med honom. Givetvis drog han undan huvudet flera gånger, men då tog jag nytt tag. Fungerade inte det heller, vände jag helt enkelt och gick snabbt och tvärt åt ett annat håll.
Det krävs mycket jobb och de sätt jag arbetat med min hund kräver att man har en god kontakt med och ett bra förhållande till sin hund. Att den är uppmärksam på matte/husse och är intresserad av vad de vill.
Detta var väldigt kort förklarat, även om inlägget blev lååångt! =)
Jag skulle rekommendera att ni tar kontakt med en instruktör och testar det en gång iaf. Där får man mer hjälp och bättre, mer handfasta tips på hur man ska hantera dessa situationer och vad som är bästa sättet för just dig och din hund. Det kanske räcker med en timme tillsammans med en instruktör, sen kan man träna på själv hemma!
Lycka till!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
men han högg inte henne med mening.min kompis sa att han gorde det men min mamma säger att det inte va mening att Felix skulle hugga henne.jag tror heller inte att det va med mening.han e så jätte snäll så jag tror inte att det va med mening.

Tror inte heller att det var meningen att han skulle bita din kompis, men ibland kan dom bli så blockerade att dom inte är medveten om vad dom gör
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
mm