Hundar iFokus

Hundar

Etikett: avel-och-genetik
Läst 8364 ggr
Naquita
0

Frågor om dräktighet!(tjuvparning)

hej!

min mammas hund blev tjuvparad den 30 augusti när min lillebror var ute med henne på promenad. Hon löpte då men hade typ bara börjat, hade löpt några dagar.

Min lillebror hade självkalrt honan kopplad. hanägaren brydde sig inte direkt om att hålla in hanen utan gick fram till mammas hund utan att lyssna på min lillebror(som har ett handikapp och inte riktigt kan tala för sig)  hanhunden sätter på honan och fastnar i henne. sedan går hanägaren därifrån=// hundarna brukar hälsa på varandra men hon kan väl lyssna på min lillebror när han försöker säga ngt!!!

Nåja, hur stor är chansen att honan är dräktig nu? hon har haft en kull innan där hon fick 8 valpar varav 7 överlevde. men den kullen var ju planerad och vi visste mkt om pappan osv.

Jag vill veta lite om dräktighet. när syns det om hon är dräktig, vilka tecken ska vi kolla efter? Hur mycket kostar ett ultraljud och när kan det göras?

Vad är för/nackdelar med en abortspruta och när kan den göras?

Faxlin
0

Ja det kan bli valpar. En tik kan ha löpt längre än vad man ser själv som ägare. Att hanen ville para sig med henne är ett starkt tecken på att tiken var i rätt tid. Så som jag ser det har ni två alternativ. den ena är att omedelbart ta kontakt med veterinären för att f en abortspruta. Eller ställa in er på att få valpisar hemma.
Vill du ha uppbackning på hund/dräktighet/valpningsfronten så finns jag här. Du vet ju mitt nummer :-)

Kram Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

kerstinjoh
0
lill-jarven
0

En abortspruta kan man ge närsomhelst efter parningen men max 30 dagar efter. Veterinären kan göra lite olika tester för att se om hon är dräktig. Det är nog för tidigt för ultraljud och absolut för tidigt för röntgen, men blodprov kan dom göra (dessa är inte 100% men ganska säkra). Och i vissa fall kan veterinären avgöra genom att känna på tiken.

Hos veterinären där jag har jobbat rekommenderade vi att man ger en abortspruta så snabbt som möjligt utan att nödvändigtvis kolla om tiken verkligen är dräktig om har dom suttit fast, för  risken är ju väldigt stor att parningen lyckades.

Ju längre man väntar med abortsprutan desto svårare är det för tiken att absorbera upp valparna.. väntar man för länge kommer fostrerna ut.

Naquita
0

Vi har diskuterat hela dagen idag och kommit fram till att OM hon är dräktig ska vi låta henne föda valparna:) men hon kommer bo hos mig sista 2 veckorna o tills valparna flyttat för det är ingen bra hemmiljö för valpar hos mamma och dom (jobbiga tonåringr, pytteliten lägenhet , jobabr långa dagar osv) så jag har bättre möjlighet att ta hand om henne och valparna. det är ingen främmande miljö för henne här:)

Vi får se om de blir ngt!  Hon slutade löpa rätt fort efter parningen tydligen.

Tack Åsa jag kommer säkert ha tusen frågor:) har varken bolåda lr annat. är det typ som en kattöflrossning?=/

Faxlin
0

#4: Japp lite som en kattförlossning. ;-)
En trevlig valplåda och så är bra. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Mischa
0

Tycker igentligen att hanhundsägaren borrde stå för nån form av kostnad (vanligtvis abortsprutan) om det nu var så att tiken var kopplad och hanhunden lös.

≧◔◡◔≦

TinaH
0

har inte hanen en skylldig het där, men varför bröt hon inte innan hanen kom fram till sin hund?

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Vattnadal
0

#7, läs första inlägget noggrannare. Hennes bror, som har ett handikapp, var ute med tiken. Hanhundsägaren verkjar ju inte riktigt vettig. Han borde ju ha lämnat telefonnr, följt med hem till din mamam eller så i alla fall!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Millan71
0

Min tik blev tjuvparad i maj…hon blev lite tossig:väldigt kärleksfull och lite mera vaktigare mot familjen,vulvasvullnaden gick inte tillbaka,fick större tuttar…Jag fick höra att om man tar abortspruta så kan tiken få livmodersinflammation,att inte det var 100% säkert att den skulle ta,då skulle hon föda missbildade ungar eller dödfödda ungar…Men det kanske händer ngr på flera hundra fall men jag ville inte ta den risken…Nu vet ju jag inte vad det var för ras på hanhunden eller tiken.. om raserna ej funkar ihop så är det bäst att ta abortspruta.Nu visste jag vem som var min tiks valpars pappa och resultatet blev ju 8 st underbara små valpisar…Ibland så visar ju inte ultraljud på ngr valpar även om det sen pluppar ut flera st efter 64 dagar…Men det är väl om man tar ultraljud tidigt men sammtidigt så kan man ju inte vänta alltför länge då om man bestämt sig för att ta abortspruta,så tidigt som möjligt men iaf efter 14 dagar efter parningen,sa då min veterinär iaf…Lycka Till vad ni än beslutar er för!

lill-jarven
0

#9 Livmodersinflammation har jag inte hört att tiken kan få av en abortspruta.. däremot kan hon få det om man för tidigt ger hormoner för att skjuta upp löpet. Har heller inte hört att abortsprutan inte skúlle fungera.. det skulle väl vara om veterinären ger för lite eller för sent kanske..?
Nej ultraljudet kan man inte ta förrän det har gått typ 5v.. kaaanske att det kan gå att se nåt vid 30 dygn som också är sista dagen man får ge abortspruta. Men så länge bör man inte vänta!

#4 Lycka till med valpisarna om det blir några :)

TinaH
0

jag upptäckte det lite försent.Generad

---------------------------------------

Lycka till med valpisarna! =)
och hoppas dem få härliga nya ägare.

Men du gumman, glöm INTE och FOA, det är det endaste "kravet" vi har här inne…*hihi

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Mischa
0

#9 risken för livmodersinflammation finns efter varje löp, parning och valpning, enda sättet att verkligen slippa är kastration.

≧◔◡◔≦

Millan71
0

Jag hörde det av min veterinär och så har jag även läst om det…Men om man ger en pencilinkur direkt efter så kanske det inte är nån fara…Människor kan ju oxå få inflammation efter abort eller missfall o därför brukar dessa människor äta pencilin direkt efter…Jag VET en som tog abortspruta på sin hund och den tog EJ!!Vet inte om veterinären gett då för lite men ut kom dödfödda ungar…Men som sagt så händer det ju så sällan…Lycka Till hur ni än gör…

lill-jarven
0

#13 Men föddes de valparna när dom skulle eller kom de för tidigt? För som jag sa i mitt första inlägg så absorberas inte fostren upp om det har gått för lång tid och då kommer valparna ut fast döda. Men sen vet man ju inte vad vetten gav för nåt heller.

Risken för livmodersinflammation finns som Mischa sa efter varje löp, Och endast om man är riktigt snabb med att ge penicillin kan det funka.. men då lär det komma tillbaka efter nästa löp. Plus att man väääldigt sällan upptäcker det förrän det är akut och då finns det inget annat sätt än att operera bort livmodern.
Min äldsta tik (6år) har jag kastrerat nu i sommar, kändes som att det var lika bra att göra det när hon är frisk istället för när hon är dålig, en sjuk hund klarar inte narkosen lika bra. Och mina misstankar stämde för när vi efter operationen skar upp livmodern hittade vi både små cystor och nåt vitt klegg som inte borde finnas där. Veterinären sa att Indra antagligen skulle ha fått livmodersinflammation efter nästa eller nästnästa löp!
Jag är nöjd :)

Millan71
0

Ja du har rätt,dom föddes på 50;e dagen,alltså för tidigt!Man vet ju inte vad man ska tro eller vem man ska lyssna på för många har ju olika åsikter om allt,även riktiga veterinärer ochman tycker ju att de skall veta bäst,eller hur?!

Naquita
0

hej igen!

de är i valet och kvalet på abortspruta. det är inga raser som krockar, mammas hund är 50% schäfer och hanhunden är renrasig schäfer.

De ska fundera över helgen med och sedan ge mig besked om hur det blir. Jag börjar nästan i smyg se fram emot små valpisar..*ler* fått reda på att hon var i höglöp, hon hade löpt ca 1½ vecka om jag förstod rätt.

hur gör man en valplåda enklast?

Naquita
0

nu är det 22 dgr sedan tjuvparningen, när kan man börja se tecken? hon har haft en kull på 7 valpar för 3 år sedan så tuttarna är väl redan "uttöjda" antar jag? brukar vara så på katter iaf.

Min hane är kastrerad men sist vi hälsade på(förra veckan) nsoade han nyfiken i baken på henne precis när vi kom, brukar han aldrig göra annars=/

AnneN
0

Jag vet inte exakt hur tidigt man kan se tecken och vilka tecknen är, men det finns ett graviditetstest som man kan göra hos veterinären (det går till ungefär likadant som våra gravtest)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Naquita
0

#18 jaså? e de några fler som vet mer om "graviditetstesten?"

V-lang
0

Har aldrig hört talas om det, men om jag inte har helt fel så kan man se det i en viss vecka…ut på nätet och kolla jag undrar om det inte var där jag läste det =)

Naquita
0

Imorgon har hon gått 4 fulla veckor OM hon är dräktig. hon har blivit lugnare men annars ses inga mer tecken=/

nobsan
0

Tikens spenar ska bli lite styvare och rosa.(men det stämmer inte alltid). Du kommer nog inte se så många tecken förren vid ca 40 dygn. Dom brukar få en annan aptit. Du får hålla oss underrättade.SPÄNNANDE! En valp låda kan du fixa med fyra bräd sidor. Du behöver inget golv till eftersom man har tidningar och andra mjuka plädar. Men sätt rund stavar längs med sidorna så inte tiken kommer åt att ligga direkt mot låd väggen. Dette pga att hon annars kan ligga ihjäl valpar. Så där som dom har hos suggor.

Millan71
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min sambo gjorde en valplåda av 4 st sidor av massonitskivor,halva lådan med en skiva med, annars bara golv där jag hade 10 olika plädar o tidningspapper…Sen hade jag kompostgaller runt om när de blev så stora så dom hoppade ur hela tiden…MEN hade springtimme i hela köket varje morgon o kväll då passade jag på att göra rent i lådan…måste säga att jag aldrig mer vill göra om detta! Fast valpar e gulliga små råttor så blir det MYCKET jobb!!Fick byta tidningspapper hela tiden och då menar jag oxå hela tiden,dag som natt…sen rullar dom o kliver i bajset hela tiden så badning vart det iaf 3 ggr i veckan…sen är det en massa passande med välling,mat,köttförs,vattenbyte mm….måna sa till mig att det blir jobbigt men jag trdde aldrig att det skulle vara så drygt som det blev…har 2 st kvar nu då dom nya ägarna skulle utomlands så jag lovade ha kvar dom tills oktober…ÅNGRAR det nu!!!Mammahunden är sååå trött på dom nu o jag med;) Älskar dom o det blir urjobbigt att sälja dom men säger bara;ALDRIG mer om jag slipper…Eloge till alla som håller på med avel för hundar då det inte fakstiskt är värt pengarna…men det är vad jag tycker förståss…hade ju 8 st monster från början…

nobsan
0

Jag förstår att du är botad. Jag håller fullkomligt med i alla avseenden utom att jag gör om det några gånger varje år. Jag har valparna inne tills dom är ca 6 veckor. Då åker dom ut i hundgården. Jag har givetvis varma rum med golv värme och så att dom kan gå ut och in som dom vill på dagarna. När jag kommer hem efter mitt heltids jobb tar jag in vild djuren. Dom måste vara sociala och inte vara rädda. Radio rix eller megapol står på dygnet runt så dom hör röster. Men som sagt. MAN BLIR INTE RIK på detta. Tyvärr är det alldeles för måmga som tror det. Men dom är så underbara. När man kommer hem efter jobbet och bara sätter sej på golvet och dom kryper upp i famnen. Då laddar man batterierna igen.

jonasjo
0

Hej nu har våran lilla tik tjuvparat sig med en betydligt större hund Ledsen naturligtvis ska vi inte låta henne behålla dom utan ge henne en abortspruta,det jag undrar nu hur många dar det får gå när man ska ge sprutan? har hört att det är mellan 3-5 dar men såg här i inlägget att det är upp till 30 dar Förvånad Vi trodde hon var i början av löpningen..har blött bara några dagar,så "gubben" släppte ut henne hos syrran som har en bl.ras (han tänkte inte längre :) och hennes är en bl. mellan Bordercollie/Labrador.. Lady är en bl. mellan Papillon/Japanese Chin så hon är en liten ras..så det skulle nog inte gå att hon behöll dom. Men vi hade inte tänkt ta några mer valpar av henne hur somhelst..

nobsan
0

När våran varit uta på dåligheter fick vi också rådet mellan 3-5 dygn med sprutan. Man ska nog inte vänta för länge, nu när ni vet att hon slarvat.

jonasjo
0

ska till vet. ikväll och ge henne en spruta så då har det gått fyra dar…samt att hon ska ha en i morgon med.

Naquita
0

Zilla känns spänd över magen o börjar se lite "rund ut" som om hon nyss ätit lite för mkt;) dag 41 idag. Vad tror ni? hon har även "tappat matlusten" äter mkt mindre. kan de vara "illamåendets vecka" hon gått in i?

nobsan
0

Hon verkar i alla fall dräktig! Men hon ska aptit. Nu börjar valparna växa ordentligt och då behöver hon äta. Se till att hon har ett bra foder som även innehåller kalk. Dagens torr foder brukar vara bra över lag.  Nu kalkar valparna skelletet ,så ska du räkna och kolla hur många det är kan du röntga henne. Man ser inte lika bra på ett ultraljud som med röntgen. Hon behöver mycket motion i lagom takt så hon orkar med valpningen. Jag brukar ge mina tikar en rå äggula nån gång då o då.

Vad är det för raser?

AnneN
0

Det är inte helt ovanligt att tiken börjar tappa lite av aptiten mot slutet av dräktigheten då valparna tar upp mkt plats i magen så det ryms inte lika mycket mat. Man kan minska storleken på portionerna men ge desto oftare istället så brukar de ha lättare att få i sig maten.

_**/Mvh Anne

Naquita
0

#30 okej,var det jag hade i bakhuvudet att det kunde vara så speciellt runt vecka 5. när bör jag se mer tydliga tecken? (lr mamma och dom iaf) vad bör hon äta för foder, kosttillskott osv? finns det? ägg e de bra för hundar(ja,jag är kattmänniskaGenerad)

Hon är helt klart väldigt spänd över magen, o de börjar bukta ut. tuttarna e större o styvare, mend e har ju varit stora sedan förra kullen.

Wikstr_m
0

#0 Om det är så att hon är dräktig, vill du vara vänlig att kontakta mig när valparna föds? Jag är ute efter en ny hund nu när Nikita ska säljas.

Nu kanske det där lät konstigt, men om du vill kontakta mig så gör det. Skulle bli super glad.

Naquita
0

#32 det gör jag:)

Wikstr_m
0

#33 KANON sjyst av dig..

nobsan
0

Jag ger tikarna Doggy proffetional. Det har fungerat i flera år och det får även valparna sedan. Jag har gett dom kalk, Men det sa vetten att det inte behövdes eftersom fodret innehåller allt. Men fråga någon annan också eftersom alla har olika uppfattningar. För mycket kalk kan kalka ur skelettet.

Naquita
0

Lite långt att åka för en valp bara kanske..Kiruna ligger veeerkligen i andra sidan av sverige hehe

Wikstr_m
0

#36 har åkt ner till åland för en iller

Naquita
0

hehe jaha,då e de ju inga problem;)

AnneN
0

Mamma och mormor brukar fortsätta ge det foder som tiken är van att äta men som mellanmål så ger dom filmjölk/A-fil och en ägg gula (vitan är inte bra att ge) eller kokar maizenavälling och knäcker en rå äggula över det. Mellanmålen ges vid lunch och som kvällsmål.

_**/Mvh Anne

nobsan
0

Låter jätte nyttigt. Vi går försiktigt över till det kraftiga fodret när vi parat dom. Dom käkar det klenare i vanliga fall.

nobsan
0

En bild på en nybliven mamma.

Ofelia66
0

Min kusin hade en tjuvparning på sin lilla tik, hon höll på att dö av behandlingen för den är tydligen inte nådig mot tiken, så abortspruta för min del är inget alternativ OM det inte fanns starka själ. tex syskonparning eller något sådant.
Jag hade en tjuvparning engång och tiken fick behålla dom det slutade med 6 st små underbara tussar och senare vart det MÅNGA bajshögar.

När det gäller foder idag så ger jag mina Doggy extra aktiv, är otroligt nöjd med fodret till mina hundar och jag har aldrig gett extra kalk eller vitaminer då ett helfoder ska innehålla allt nödvändigt, där tror jag att man kan göra mer skada än nytta om man stoppar i dom extra.

Naquita
0

Idag är det dag 48 och det syns knappt något..tror inte hon e dräktig, fast magen e lite spänd. men den har varken blivit tjockare o zilla äter som vanligt.

AnneN
0

Om ni vill vara säkra så kan man röntga eller göra ultraljud så ser man om det finns några foster

_**/Mvh Anne

Naquita
0

#44 nej, min mamma vill inte göra sådant. "blir en rolig överraskning isf" e hennes melodi;)

Berglund
0

Tycker det är dåligt med abortsprutor även om det inte är planerat.

AnneN
0

Berglund varför tycker du att det är dåligt med abortsprutor?

_**/Mvh Anne

Naquita
0

Det var inga valpar i magen! och tur är väl det, egentligen:) men jag måste erkänna att jag började längta lite efter pluttisarOskyldig

nobsan
0

#48  Då kan ni väl andas ut nu då? Visst är det mysigt med valpar. Varma goa snuttisar. Men det tar enormt mycket tid att ta hand om dom. Man blir också väldigt låst med mattider mm.mm. Men efter en puss av en valp så glömmer man hur jobbigt det är. Jag har 4 valpar på 11 veckor. Stövare,så dom tar plats också. Jag håller på att vänja dom att åka bil, bli koppel vana och rums rena.

Ofelia66
0

#49…

Ja riktiga "bajsbomber" så mycket torkande är det dom 2-3 sista veckorna, men visst är det mysigt och skoj med valpar.