Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hundtillbehör-hundprylar
Läst 2711 ggr
Pia
0

Fiffig liten pryl: Hundbajspåse

Som hundägare sedan 2,5 år har jag nog nästan blivit än mer irriterad och förbannad än som icke hundägare, över det faktum att så oändligt många hundägare inte plockar upp efter sin hund:( Skall det vara så förbaskat svårt att visa lite allmän hyfs och hänsyn gentemot medmänniskor och andra djur?!

Jag vill banne mig inte gå i det, jag vill inte att någon annan skall gå i det, varken djur eller människor. Följaktligen plockar jag upp efter min hund! Sedan skulle det ju inte skada med fler sopkorgar…

Senast idag så var det så mysigt - not - när jag upptäckte att Malte hade fått annans bajs på ryggen när han nosat runt i en snödriva - så äckligt så…:(

Det värsta jag varit med om, det hände för bra många år sedan, men är lite svårt att glömma… När jag var ute och joggade med en kompis i skogen, så skulle vi vila lite och stretcha, satte mig på en stubbe. När jag reste mig upp visade det sig att någon "vänlig" person täckt över hundskit med löv på stubben - jag fick alltså gå hem i bara trosorna, med joggingbyxorna i nypan…:/

Vad tycker ni om denna lilla smarta uppfinning, hundbajspåsen?:)

ThereseW
0

Som du säger, en tydligen sällan använd uppfinning. Bara här i kvarteret (bor i lägenhet) ligger det enorma högar överallt :( Och grejen är att man får så dåligt rykte som hundägare när det är så. Även fast jag plockar upp efter mina grabbar så får man ändå onda blickar från folk, för andras lathet…

Så, vad beror det på? Varför är det så svårt att plocka upp den lilla skatten och slänga den i närmsta soptunna?

lisette
0

ojojoj det bästa jag har gjort det är att flytta till ett ställe med mark… vi har inte plockat skit på hur länge som helst… =)

Faxlin
0

Ja, vad säger man om den? Bra när den behövs och ännu bättre när den används.
Riktigt arg kan jag bli när jag blir påhoppad fast jag hör till dem som plockar. Eller rättare sagt, ärligt om hundarna och jag går i skogen och hunden springer från stigen ut i skogen följer jag inte efter och plockar skit. Men skiter de på stigen eller någon annan stans där man kan förvänta sig männsikor så plockar jag.

Har en liten annorlunda hane här hemma, ibland ids han inte lyfta på benet när han kissar, således så halvsitter han på ett mysko litet sätt. Ser ungefär ut som om han bajsar.
En gång så  när han hade kissat på detta sätt så gick jag min vana troget vidare. Och ut flyger det en tant från ett hus i tofflor. Rusar efter mig och skriker att nu jävlar får det vara nog. Plocka upp efter hundjävlen din förbaskade *…….*. Hon slet tag i mig, men släppte snabbt när hunden sa ifrån.
Jag försökte förklara att han kissar så det ser konstigt ut, fick till svar att dåliga bortförklaringar var hon less på.
Så sagt och gjort vi gick tillbaka till den påstådda brottsplatsen, där låg det precis som jag sagt, ingenting.

Tanten blev tyst, och jag frågade lite syrligt om jag skulle ta moppen med mig och torka efter hunden för att göra henne glad.
Informerade henne om att jag kan förstå att det är ett problem har själv det probelmet utan för mig, med folk som inte plockar. Men man behöver inte förutsetta att alla hundägare är idioter. Det är några som förstör för många.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

bjorsa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

satt just å skrev en hel massa men så la brebandet av som vanligt :-(

Men visst man skall använda påse men inte alltid väl ?tex här där jag bor så finns de inte en käft i skogen där jag promenerar med hundarna de enda spår jag ser är älg å rådjur å deras spår är just de man skall plocka upp:-) så jag plockar inget för då kunde jag likaväl ta älgens på samma gång :-)men visst de kan ju bli så att en älgjägare sätter sig i en hundskit på passet men tvivlar på att han springer å plockar efter sin.

mvh/bjorsa

Faxlin
0

Passande bild bjorsa!
Häftigt. hehe

Audiatur et altera pars

bjorsa
0

#5 kunde inte låta bli i bägge fallen Glad

mvh/bjorsa

Faxlin
0

*Asg* Ja, du har gett mig ett gott skratt i alla fall, när jag sprang hit emellan städnings anfallen.
Fy sjutton vad hundarna fäller päls nu.

Audiatur et altera pars

Alex
0

Jag plockar i stort sett aldrig upp skiten efter Mexx, men det beror på att han alltid ska tränga sig in i snåriga delar in till träd och krångla..:P Och på såna ställen tror jag inte så många går faktiskt. ;) Men skulle det råka hända lite nära vägen/stigen så tar jag självklart upp det. Här där jag bor har vi sån tur att de flesta gör det också, tror aldrig jag har sett hundskit på en stig eller väg här. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

KerstinP
0

Hemma på tomten plockar jag lite då och då. I stan plockar jag upp varje gång. i skogen inte alls. När man går i stan ser man ofta svarta påsar med innehåll slängda lite hur som helst. Det är nästan värrre än att inte plocka bort alls tycker jag

ThereseW
0

Ja, när vårsolen skiner på dom där påsarna som folk lämnat kvar på backen så sprids en inte allt för angenäm doft… Fundersam

reddie
0

Jag plockar alltid upp då jag är ute och går med mammas hund. Otroligt vidrigt nu på våren då snödrivorna tinar och all undangömd skit tittar fram.

Det som göms i snö…

lisette
0

mm det var en kladdig liten sak,

jag gör likadant som kerstin. hemma på tomten - inte alls. ute i byn - inte alls. är vi i stan - plockar, badar - plockar, skogen - inte alls.

Pia
0

Nej tomten ser nog rätt förskräcklig ut nu när allt kommer fram i tö…:( Fast det torkar i solen, krafsas ihop och grävs ner i rabatterna, det ser åtminstone till så att det blommar lite extra i täppan:) Och på sommaren så plockar jag förstå upp - man vill ju kunna nyttja gräsmattan…

I övrigt plockar jag upp allt, förutom om det är mitt ute i otillgänglig skog, om han är lös i magen… och ibland så lyckas han med konststycket att liksom trycka upp ändan mot en stam eller dylikt, då ställer jag mig ju inte direkt och krafsar av det hela…

Apropå #4 så tänkte jag på det häromdagen, då det var en faslig massa hästlort att kryssa emellan och undvika när vi promenerade på Djurgården, det är ju också ganska ofräscht och illaluktande. Men det ser man mer som en naturlig del av naturen på ett annat sätt, oftast i alla fall. Vi promenerar aldrig i ett fint naturreservat här i närheten längre, just för att det är en sån häpnadsväckande mängd hästlort överallt. Tror ni att man tänker olika kring detta om man är storstadsbo eller lantbo?

lisette
0

# 13 mina vovvar sätter sig faktiskt inte i trädgården och lassar, de springer ut i hagen eller på fältet och gör sin business. ofta springer de bort och gör det. tackolov!

min vita hage var inte vit så länge..

Pia
0

Ha, ha, så himla typiskt, det vintervita är liksom väldigt gult på somliga ställen…

lisette
0

väldigt många ställen måste jag tyvärr säga…

Faxlin
0

#13: Vi har haft diskusioner med folk här där jag bor över de hästägare som inte tar reda på efter sin häst. Nu är det ju inte så att man rider genom byn med femton ICA kassar i fickan precis. Men man kan skyffla ner skiten i diket i alla fall.
Jag bor på landet, har hästar, men tycker det är förjäkla äckligt när det är hästskit över allt. Visst i diket kan det få ligga. Eller på skogsvägarna på sidan liksom. Men man behöver inte lämna det på skolgården eller i folks grindhål. Inte ens fast den som bor där har egen häst.
Hur mysigt är det när ungarna kommer in med hästskit på kläderna då. För att de busat på skolgården eller råkat gå genom grinden.

Audiatur et altera pars

Pia
0

15 ICA-kassar…:) Men vad skönt att diskussionen förs även bland hästägare, Åsa, det kan kännas lite avigt när man som icke-initierad påpekar sådant, typ *men det förstår du inte…*

Faxlin
0

Kan nog påstå att de med häst försöker säga samma sak till mig. Saker som att jag kan inte hoppa av min häst för då kommer jag inte upp igen och liknande saker. Jahapp, det gör inte jag heller. Så jag återkommer när hästen står i stall eller hage efter ridturen. Kan jag kan andra. Så det så. Sååå stor är inte våran lilla by. Vad sjutton blinkar man när man åker igenom så missar man alltihopa.
Men problem med hundbajs har vi gott om här. Många tycks tro att bara för att jag har hund så vill jag rensa utanför mitt staket på sommaren också. Jag som tycker det räcker med att rensa skit på våren efter mina på insidan av staket.

Audiatur et altera pars

bjorsa
0

Hur gör kattägarna med sina katters avföring plockar dom upp när dom lagt ett visitkort ?

mvh/bjorsa

bjorsa
0

#13 Pia inte är de väl skillnad på lantisar å sthlmare eller är de de kanske blir man van vid lite skitlukt på landet:-))för här där jag är finns de en massa svinbönder å de luktar inte gott på våren när dom kör ut sin rötade flytgödsel de e faktiskt ibland så att man får kräkningar de luktar riktigt illa då.

mvh/bjorsa

bjorsa
0

blev dubbelpublicering

Pia
0

Mina katter är ju bara innekatter + inhängnad trädgård och går på lådan, märkligt nog är de så präglade på det så det är extremt supersällan någon bajjar i trädgården:)

Vad gäller folk med utekatter i tättbebyggda områden så vet jag ju vad jag tycker om det….:/

Heder åt dig Åsa! Verkligen föredömligt beteende du har med upplockandet:)

Ja det är ju lite av ett problem som hundägare, att man skall stå till svars för andra hundars ej upplockade bajj också…:/ Och så har jag hört historier om folk som blir jätteförbannade när man slänger bajspåsarna i "vanliga" sopkorgar istället för de extremt få som är märkta med en hund på. Någon hejd får det väl vara på det hela ändå, ner och gräva i en sopkorg gör man på egen risk…

Faxlin
0

Ja, inte springer jag och letar efter en sopkorg med hund på precis. Här hemma har jag informerat de som går långpromenixer med vovvarna förbi mitt hus, att det är fullt okej att slänga den svarta påsen i min soptunna. tio mer eller mindre gör liksom inget. hihi

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Håller med om att det är inte trevligt med all skit som inte plockas upp, oavsett vilket djur som lämnat bomärket. Har ett roligt minne sedan jag bodde i samhälle. Var på väg till affären, när jag såg en hund lasta ur sig, 1 meter från hundsopkorgen. Vad gjorde matte… gick vidare utan att plocka. 

Då flög något i mig…sneddade över vägen, la upp ett brett leende… sa hej och drog upp ett par dyngpåsar ur fickan. Här får du några dyngpåsar, eftersom dina tagit slut. Oskyldig

Snacka att hon blev störtsur. Men hon hade faktiskt inte mage att låta skiten ligga. Så hon fick vackert plocka, medans jag ( i skadeglädje över att ha bistått med påsarna) brett leende tittade på. Skrattande

lisette
0

# 24 det var ju snällt av dig. är det ngn som har nappat då?

Faxlin
0

Jadå, de har nappat. Vem blir inte glad om man slipper gå med påsen i handen i flera kilometer.

Audiatur et altera pars

Illris/Gismo
0

Skrikandes jag blir så förb….d !     en del skulle inte få ha hund alls !  de är så jä..a lata som inte tar upp efter sin egen hund.

jag själv har alltid plockat upp efter mina hundar men de lata hund ägarna skiter i det. äckligt tycker jag.

det skulle banne mig vara böta på att lämna kvar hund skiten ! de som inte tog upp hund skiten skulle få böta minst 1500 kr. grr!

SandraTomas
0

Jag håller med om att det är riktig äckligt med människor som inte plockar upp efter sin hund. Jag plockar alltid upp efter min hund. Jag blir så arg när jag ser människor som inte plockar upp skiten. Som sagt så är det ju inte så jobbigt att ha en påse i fickan och böja sig ner och ta upp det. Dom skulle nog själv inte uppskatta om dom trampade i en lort när dom går barfota nånstans.

För ett tag sen så läste jag någonstans, aftonbladet tror jag till och med att det var, att det var på tal om att börja ha bajspoliser, precis som lapplisor. Det tycker jag skulle vara perfekt!!

Illris/Gismo
0

instämmer!  va bra det skulle vara med dessa poliser. då kanske det blev lite mindre skit liggandes på gräsmattorna & även gångbanorna. där jag bor törs inte jag sätta mig på någon gräsmatta,för då är risken mycket stor att man sätter ändan i en hund skit ! äckligt !!   säger man tillnågon som inte tar upp skiten efter sin älskling så ber dom en att dra åt helvete eller så är man en fi..a eller så får man heta något annat könsnamn ! lata är vad dom är.

kattis_67
0

jag instämmer. den enda gången jag inte plockar upp efter Emma är när vi går i skogen och hon springer in mellan träden. Det som är värst är att det finns personer som låter sina "älsklingar" göra sina behov på vår gräsmatta & sern plockar de inte upp efter sig blä det är otrevligt när man ska klippa sen

Illris/Gismo
0

det kan jag tänka mig,för när ni klipper gräset så blir gräsklipparen rena gödselspridaren. äckligt!

Sussi
0

#30 Vad otrevligt folk det finns i din närhet då! 

Jag hör till dem som inte alltid plockar upp skiten beroende på var hundarna skiter. skiter de långt nere i ett dike eller i anna brackel så låter jag det vara. Skiter de däremot på vägen eller i närheten av den plockar jag självfallet upp.

I staden jag bor kommer det också in unga flickor med sina hästar som de vill visa upp, dessa skiter med och det i massor. De lata ungarna bemödar sig inte ens att stiga av och sparka det in i diket utan de lämnar de liggande mitt på trottoaren!! Det är skitstil!

trex
0

Det är klart man skall plocka upp skiten,däremot undrar jag över svarta påsar i skogen? Är det inte bättre att bara låta skiten ligga i skogen?än plocka upp den och slänga påsen med innehåll?

netagirl
0

Orkar man inte plocka upp efter sin hund, så orkar man nog inte ha hund heller! Det är väl det minst jobbiga med att ha hund, tycker jag.Sen om man går i skogen eller bor så till då är det helt ok att låta bli.

Heda
0

Komiskt att jag hittade detta inlägget om just hund bajs.

Min hund hade i natt råkat äta upp en liten påse med mus godis till mina möss,gissa om hon var dålig i magen,jag blev väckt å fick springa ut med henne.sen efter ca 15 min ville hon ut igen,jag drog ut med henne,hade glömt påsen,hon bajsade rätt på gatan,där stog jag i all pinsamhet med hunskit men ingen påse.Jag började gå därifrån hoppades inte att nån skulle upptäcka mej,skulle nämligen hem å hämta en påse efter som de bara var 300 m hem till mej.

Då hör jag en arg gubbe bakom mej"ska du inte plocka upp den där skiten ELLER?"..jag var irreterad och gapade tillbacka"ser du att jag inte har en påse??jag ska hem å hämta en "sa jag argt,jag kanske inte skulle reagerat så argt men vafan,klart att folk blir sura när man inte plockar upp,men stackars jag var påväg att hämta en påse,och "stackars"han som inte visste.

men men:))

Faxlin
0

haha, ja inte lätt att veta. Jag har också gjort några sådana grejer nu när vi var på semester. Glömde bajspåsarna i bilen och fick vackert traska tillbaka hämta påsar, plocka skit och sedan traska till bilen igen. Men det man inte har i huvudet får man ha i benen säger de. ;-)

Audiatur et altera pars

Sara87
0

Jag håller med dej Pia. Jag plockar så gott som alltid upp efter Tjatte eller andra hundar jag är ute å går med. Det är ett ansvar som kommer med att man skaffar hund. Men du har rätt - fler lådor skulle behövas.

På våren får man ju nästan gå slalom mellan högarna. För det verkar va många som tror att snön ska göra så att bajset försvinner under vintern. Men icke - Det som gömms i snö kommer fram i tö - det stämmer verkligen va gäller all denna skit..! Blää!

lena1
0

jag plockar alltid upp efter snodden, om jag går efter vägar,det enda stället jag inte gör det på är i skogen,och senast igår morse hade snodden trampat i en skit som låg längs trottoaren och jag blir fly förbannad när det blir så,det var ju bara att gå hem och tvätta tassen,och det allra värsta är när man ställer sig och plockar upp efter sin egen åsså ligger det en blaffe precis bredvid,tvi vale vad äckligt.

Men jag håller med att det borde finnas flera hundlatriner runt om, finns det inga på en långprommis för mig så blir jag grinig och slänger den i en papperskorg i stället,då får kommunen skylla sig lite själva tycker jag.

Ascot
0

Jag plockar alltid upp, men det är lite svårt nu när det är mörkt ute. Inte alltid jag kommer ihåg att ta ficklampa med mig. Jag har en liten hund som inte lämnar stora rester efter sig, de kan vara svåra att hitta. Särskilt om det ligger en massa löv på gräset där han har gjort.

Liss
0

Min mor och jag pratade just om det idag. Att de är allt fler som struntar i det.. inte bara ungdommar som kanske "tycker de är äckligt" eller inte orkar böja sig ner. De är även äldre dammer och tanter. Visserligen kanske äldre inte orkar böja sig, men då kanske man inte skulla ha hund?*tänker*
Ja iaf, så såg jag häromdagen en äldre dam med en liten terrier. Den sket så att jag verkligen såg de (eftersom jag var ute me min hund ett litet steg därifrån) hon täckte bara över med några löv med skon:( Jag hade lust att skrika "vill du låna påse!" .. men blyg som jag är!

Jag tar alltid, alltid upp efter mig. De kan hända att jag glömt påse någon gång, men då skäms jag så de står illa till. Har t om frågat en annan hundägare om att få låna påse då. Hellre det än lämna det. Så kan man ge tillbaka om dem är i nöd.

Är riktigt tråkigt när man går ute.. har trampat allt för ofta i skit om kvällarna såhär när man inte ser. Ecko brukar vara bra på att undvika de.. för han hatar hundskit! (turligt nog):)

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆