Dags för hund?
Hej! Jag har länge drömt om en hund, men på grund av att vi hade pälsallergiker i familjen blev det aldrig av. Nu har jag dock flyttat till en egen lägenhet och går nu i tankarna på en första hund. Jag har redan valt ut vilken ras jag skulle vilja ha. Jag bor i en trea på andra våningen utan hiss. Min sambo jobbar så gott som heltid, jag studerar och är borta några timmar i veckan på föreläsningar men kan lätt studera hemifrån resten av tiden. Jag tycker vi har en ordnat månadsekonomi, men jag vill spara ihop till ca 20000 kr för inköp + hundens sparpengar innan hundköp (rasen är inte så dyr). Vi har inga släktingar eller vänner i närheten som kan tänka sig passa hunden under dagarna, men för längre och välplanerade resor så löser det sig. Vi har väl tänkt att man borde hitta en dagmatte relativt enkelt. Och ändå kan jag inte bli av med känslan att det kommer inte att fungera. Hundar har alltid varit ett stort intresse för mig men jag saknar den praktiska hunderfarenheten och det skrämmer mig. Jag får hela tiden höra att vi är för unga, att vi ska vänta till bil, hus, barn som kan hjälpa till. Ja, kanske till och med tills vi är pensionärer och sitter hemma hela dagen. Därför frågar jag nu er. När är det dags för att skaffa hund? Räcker mina förutsättningar för att bli en duktig hundägare? När skaffade ni er första?
Vilken ras hade ni tänkt er för det första? 🙂
Sajtvärd: Barnens ifokus † Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus
Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!
.
Jag skaffade min första hund när jag var 18år, Min andra hund nu 23år.
En hund kan inte automatiskt vara ensam därför är det bra att ha backup plan, Det spelar ingen roll om det är din släkt, vän eller någon dagmatte. Sålänge ni har andra alternativ när ni måste lämna hemmet ifall hunden inte kan vara ensam, Att ni har pengar, och ni inte köper världens mest krävande ras somförstahund så tror jag det kommer gå bra.