Kastrering, lämpligt eller ej?
Jag har gått och funderat fram och tillbaka på om det vore lämpligt att kastrera min lilla gubbe eller inte. (1 år i Maj) Han ska till veterinären ganska snart och tänkte då att jag kanske kunde passa på att boka tid / ev. få det gjort då.
Han är en blandis och kommer inte användas i avel, anledningen är att det bor så väldigt mycket tikar i mitt område som löper i omgångar. När den ena slutar så börjar en annan osv. Han blir helt uppstressad och försöker smita då, om han får upp spår på en löptik som gått förbi så vägrar han att gå, han nästan lägger sig ner och bara stirrar åt det hållet hon (förmodligen) har gått. Men det som får mig att tveka är att han är väldigt rädd och reserverad utav sig (Omplacering, misstänker att tidigare ägare inte varit så snälla mot honom). Jag har läst olika om hur det är att kastrera en ängslig hund, att det kan bli värre. Andra säger att det skulle lugna ner honom och rentav få det att bli bättre. 🤔
Jag arbetar aktivt med honom för att han ska känna sig trygg och han har gjort stora framsteg sedan jag fick honom, på drygt en månad så har han gått från omöjlig att möta främmande människor, livrädd och nervös, Inte ens velat gå ut, till nyfikenhet och glädje och älskar promenader och träning. Vissa dagar blir det bakslag och han är rädd igen, nästa dag är han precis som vanligt. Det varierar väldigt mycket så hur lämpligt är det egentligen med kastrering?
Generation to generation, I will never die. I will continue to live aslong as I´m alive.
Här får gärna någon komma och rätta mig, men kanske du kan prata med vet om kemisk kastrering och se vilken effekt den har på honom och hans nerver?
(Jag vart dock osäker på om kemisk och kirurgisk kastrering ger samma effekt, eller om den kemiska tar "mildare".)
Ursäkta flummig text, min hund har varit risig i magen inatt, d.v.s liiite för lite sömn för matte….
// Harley

En del hanar blir mindre tiktokiga då de kastreras, men en del märks det ingen skillnad alls på. Tex då jag gick en kurs med Velvet och hon började löpa (löptikar var tillåtna), var flera hanar där, men den enda hanen som brydde sig alls var också den enda som var kastrerad och han var helt tokig i tikar.
Känner du dig osäker på hur han kommer bli av en kastrering kanske du kan börja med en kemisk kastrering, den håller ca 6 månader och kan ge en lite fingervisning på om det hjälper alls.
Har själv en hane som jag tog som omplacering, han har jag tränat MYCKET kontakt och följsamhet med olika störningar, även tränat mycket med löptikar i närheten och det har gett bra resultat. Visst han är fortfarande intresserad av tikar och löptiksfläckar, men han är fullt kontaktbar och kan på kommandot " nu går vi" släppa doftfläckarna och fortsätta promenaden.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#1 Hur fungerar kemisk kastrering? Det vore ju kanske ett alternativ beroende på vad Vet säger. Någon här som testat det?
Hoppas din vovve kryar på sig! 🌺
Generation to generation, I will never die. I will continue to live aslong as I´m alive.
#3 Jag vet inte mycket om kemisk kastrering,
men det finns det andra som gör här på forumet! 🙂
Tack, vovve mår bättre redan nu, misstänker att det var husse som gav vovve lite för mycket snask igår kväll. 🤤
// Harley
Om du bara har haft hunden i en månad(?) så tycker jag att du ska vänta med kastreringen. Lär känna varandra bättre först och låt hunden "landa" ordentligt hos dig. Kastrering kan vara en rejäl hormonomställning och det kan vara bra att hunden är trygg med dig först. Sen lägger sig ofta en del av tikfixeringen när hunden blir äldre och mognar, förutsatt att man tränar kontakt mm förstås. Jämför med tonårskillar som har hormonerna sprutandes ur öronen :-P …
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Dom flesta hanhundar är "tiktokiga" en period i tonåren när hormonerna rusar, men brukar lugna ner sig vid 2 -2,5 års ålder.
Jag tänker inte föreslå någonting, då jag själv aldrig skulle kastrera en så pass ung hund - men jag skulle nog hellre i så fall prova chipkastrering för att inte riskera sabba hunden för alltid.
Jag kastrerade min hane kemiskt när han var drygt 2 år, och det blev en extrem skillnad! Han var precis som du beskriver din hund när han var yngre, helt besatt av tikar och dofter, men började mogna ordentligt när han hade fyllt 2. Det var som att kaoset la sig på bara en månad, och efter det kemkastrerade vi honom. Han har inte blivit osäkrare men var inte heller särskilt osäker innan. Är verkligen nöjd med resultatet.
Jag är däremot glad att jag väntade med kemkastrering tills han hade börjat mogna lite, att "ta bort" hormonerna som gjorde honom framåt och självsäker(även om dom gjorde honom skitjobbig) kändes inte bra att göra när han var i sin värsta hormonkaos-period. Jag tror inte att kemkastreringen hade gett lika bra effekt om jag valt att kastrera när han var som värst, jag tror att det gjorde honom gott att han fick en chans att landa först. Din hane kommer också att mogna, och personligen tror jag att det är bättre att han får en chans att reda ut hormonkaoset själv innan man kastrerar, speciellt om han är osäker. Håll ut säger jag, vänta tills nästa sommar/höst.
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Jag hade nog väntat, dels för att hunden är så pass ung att han är full av hormoner, hormoner som ofta lugnar ner sig när de blir äldre, men också för att han behöver växa till sig lite mer, framförallt om han är osäker. Hur länge har du haft honom, TS?