Kloklippning
Med vår hanne har det aldrig varit ett problem med att klippa klor, han har nästan alltid haft en positiv attityd och aldrig gjort ljud av sig. Har han inte varit positiv så har han mer eller mindre sovit.
Men sedan två månader, tror jag, så har han börjat gnälla när man klipper framtassarna. Det har ett par gånger gått så långt att jag inte hinner mer än att lägga tassen på knät innan han reser sig och kollar på mig precis som att jag är världens hemskaste människa. Då säger jag bara åt honom att lägga sig igen, vilket han gör.
Det är bara på framtassarna han gnäller, inget på bak.
Jag har berömt, gett godis för varje klo (som han inte gnäller på dock) samt klickat för varje klo han inte gnäller på. Men det ger sig inte. Är precis som att det gör jätteont men att ta upp tassarna, klämma och trycka annars är absolut inga problem. Men direkt klosaxen kommer så är det som att det plötsligt gör jätteont.
Jag har aldrig gjort sak av det om jag råkat klippt för långt, vilket har varit mest på baktassarna eller på sidoklorna fram som det hänt jag har fortsatt som att inget hänt. Och baktassarna eller när jag klipper sporrarna fram, det bryr han sig inte ett smack om. Men de övriga fyra på fram, då kan han gnälla. Vissa gånger bara lågt visslande och andra högt gnäll.
Det är en enda gång jag sagt ifrån och det var då han tok ryckte med ena bakbenet, men bak bryr han sig inte ett smack om. Han gnällde alltså inget utan bara ryckte.
Han har inga problem med tassarna!
Men vad sjutton kan vi göra? Börjar bli frustrerad på hans gnällande, i början trodde jag det ärligt gjorde ont så efter avslutad klippning fram så tog jag och klämde igenom riktigt och det utan reaktion. Har klämt och tryckt flera gånger emellan klippningarna med och han reagerar ingenting så nu känns det bara som rena fjanterier. Vi får ju klämma och allt annars, hålla tassen på samma vis som när man klipper m.m. Han bryr sig inte.
Och som sagt, inga problem med tassarna.
Kan tillägga att det är bara jag som klippt med, inte pojkvännen eller någon annan så jag vet ju precis hur det gått till varje gång. Och det har aldrig hänt något!
Tilläggas är att han är 14 månader så kan "lika gärna" vara något han fått för sig.
Hundar ar vanligtvis valdigt radda om sina tassar oavsett. Ta en klo I taget i borjan och berom, sa han marker att du ar lugn och att det inte ar nan fara.
#1 Det jag reagerat på är att det kommit väldigt plötsligt, ena veckan (klipper en gång i veckan) halv sover han och andra veckan så gnäller han.
Du menar att man tar en klo, gör något annat en stund, tar nästa klo, gör något annat en stund och fortsätta så tills alla är klippta?
Ja, precis sa brukar jag gora! Ingen av mina hundar gillar kloklippning tyvarr. Men att avdramatisera, vilket du sakert gor, ta det lugnt metodiskt, nar hunden redan ar avslappnad och inte " ge sig sjutton pa" att ta alla klorna pa en gang. Och sa en massa uppmuntran :)
#3 Okej, har provat liknande förut och han blir mer "ängslig" när man plockar fram klosaxen ju fler gånger man gör det. Tror däremot att jag ska gå tillbaka till hur jag gjorde förut, att ta ett tasspar ena dagen och andra paret nästa dag.
Tog förut framtassarna ena dagen och dagen därefter tog jag baktassarna, vilket också var "inkörsporten" till att klippa klorna själv. Annars har han legat på rygg i pojkvännens famn och blivit klippt, då har han alltid mer eller mindre sovit.
Men då vägde han max 25kg också, är lite osmidigt med 45kg hund i knät nu 😂
När bytte du klotång senast? Kan ju vara så att den börjar bli slö och dörför klämmer ihop klon innan den klipper, vilket säkert kan göra ont.
"På natten är alla katter svarta"
#5 Köpt ett par stycken för att utesluta det, även olika modeller. Men samma reaktion. Är noga med att saxen ska kapa klon på rätt sätt och inte trycka ihop klon något innan.
Har du kollat så att han inte har ont? Svamp eller något annat? Har hört att de kan vara kinkigare med just framtassarna men det låter ju konstigt att det kom så plötsligt.
#7 Kollad och utan anmärkning, så att säga.
Detta kom väldigt plötsligt. Vi klipper ju, som sagt, en gång i veckan. Ena veckan var allt som vanligt men veckan därpå, av hans reaktion att döma så hade jag lika gärna ha kunnat suttit och tryckt in nålar i tassarna på honom. Riktigt kovändning!
Om du har uteslutit smärta och skador så skulle jag köra på som du gjort tidigare och fortsätta inte göra någon sak av det. Det kan ju vara någon unghundsfason han har fått för sig och då borde de försvinna av sig själv. Om han inte har problem med baktassarna så är det ju inte momentet med kloklippning i sig. Kan det vara att han ser när du klipper framtassarna som gör att han gnyr kanske?
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/
Bästa är att inte göra nån grej av det, märker han att han får en reaktion av att han gnäller å gnyr (tex du blir irriterad och frustrerad) så har det lönat sig för han att gnälla..
Gör ingen grej av det, bry dig inte i att han gnäller.. Han kommer tröttna om han märker att det lönar sig inte att gnälla å gny. Va bara bestämd, det här måste göras och försök kom på att göra något positivt med det hela. En del hundar gillar inte att man håller i dom för mycket speciellt i tassarna, Så då får man försöka hålla så lite som möjligt i tassen fast så han inte kan rycka undan såklart, beröm när han är duktig och klipp ofta tills han slutat tycka det är obehagligt :) Man behöver inte ta alla tassar jämt, utan bara nån klo i början eller tass. Man får helt enkelt va lite konsekvent och ha tålamod ^^ Ett tips är att göra det när hunden är lite trött och man har lite mys stund samtidigt .
// Michis
#9 Tänkte på det där du skrev om att han ser när man klipper, han brukar faktiskt vända bort huvudet när man klipper framtassarna. Kan det kanske vara så att han fått för sig att det gör ont bara för att han ser det?
#10 Gör aldrig sak av det när jag klipper, vare sig om han gnäller, om jag råkar klippa för långt eller så. Reser han sig så säger jag bara åt honom att lägga sig igen, som om inget hänt. Är väl bara att vänta ut! =)
#11 Ja jag tycker det låter som något han fått för sig. Och min hund skakar och piper innan jag ens tar klon för att de kommer ju göra skit ont matte! Något han fått för sig för efteråt är det okej. Testa se om du på något sett kan klippa framtassarna så han inte ser och se om det är någon skillnad. :)
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/
Hur klipper du klorna ? Min fd fick samma problem med sin jund och det slutade med att han inte gick att klippa utan jag var tvungen att distrahera honom ! Och då visade sig att min fd sambo klippte klorna sida från sida vilken gjorde att klon klämdes ! Man ska klippa under och ovan ! Förstår du hur jag menar :P svårt att förklara