En vanlig dag
Skulle vara intressant och veta hur en vanlig dag med olika hundar och raser ser ut! Så vilken ras har du? Hur ser en vanlig arbeta/pluggdag ut för er? Hur sen en typisk ledig/helgdag ut? Är det någon aktivitet ni gör på vardagar men inte varje dag och isf hur många gånger i veckan?
Jag har en Schäfer/Dogo Argentinomix på strax över 2 år.
Jag jobbar 11.15-16.00 med en sammanlagt halvtimmes resa t/r mån-tors.
Fredagar är jag borta ca 3h på rehabträning för min Fibromyalgi.
Han är ensam hela den tiden jag är borta vilket funkar galant även om det inte alltid känns schysst.
(Har sällskap av min katt och frigående kanin)
Alla dagar ser olika ut på grund utav min Fibro men jag försöker att varje vardag gå minst en timmes promenad innan jag åker för jobb.
Ett par dagar i veckan har jag dessutom hand om en 7mån Schäfer/Leonberger som hänger med oss ut innan jag jobbar.
Vi miljötränar och kör lite vardagslydnad med valpen då hon är lite osäker av sig.
(Min Hector hjälper henne komma över alla läskiga föremål som finns ute)
Vardagarna vi inte har valpen med oss så kör vi även lite Dog Parkour, vardagslydnad, tävlingslydnad (främst fotarbete och platsliggning) och stadgaövningar på promenaden.
Varierar lite på mitt humör och värk såklart.
Efter jobbet promenerar eller joggar (canicross) vi åtminstone 2 dagar i veckan till stallet där jag har hästen, 4km enkel väg.
Ska jag rida så följer han med ut och springer bredvid.
Vi kör även lite flirtpole och lydnadsövningar på gården, mycket passivitetsövning då det springer olika människor där jämt som han vill hälsa på.
(Gårdsägaren har bilverkstad och egen firma)
Dagarna jag är ledig (räknar Fredagen som ledig dag också) så tillbringar vi dem i stallet så mycket det bara går.
Vi passar på att träna lite tävlingslydnad, rallylydnad, personsök (finns alltid någon frivillig på gården) samt viltspår när tillfälle ges. (Gårdsägaren är jägare)
Är vi inte i stallet så är vi ute och promenerar i skogar, ofta med dagisvalpen med oss. Händer att vi åker iväg och ger oss ut på upptäcksfärd på nya marker.
Våra aktiviteter har jag svarat på ovan, hoppas det räcker :)
Vänliga hälsningar Sanna.
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus 
Jag har en Lancashire heeler på lite över 1 år.
Har lite olika rutiner men vi tar ca 4 promenader per dag allt mellan 20 minuter som är minsta upp till 1,5 timmars promenad beroende på tid Oftast är alla på ungefär 40 minuter utom ena som då är på lite över en timma. Men beror på hur mycket det är i skolan. Något godissök, trickträning eller annat skoj hittar vi på de flesta dagar. Vi tränar koppelgående och jag tränar en lättare variant av fotgående där jag mer fokuserar på att kunna be honom att byta position typ mer bak lite längre fram, närmare eller längre bort. Det görs på någon eller några av promenaderna.
Tre-fyra dagar i veckan är vi på olika klubbar och tränar. (vissa veckor blir det mindre om jag har för mycket i skolan men det är de vi har inplanerade just nu). Då är det ungefär 2-3 timmar men eftersom han inte är så gammal så är det ju inte hårdträning ännu.
Sen en dag i veckan har vi miljöträning med en stor hundpromenad med mellan 40-80 hundar beroende på gång. En av de andra dagarna så vissa veckor har vi bara 2 vilodagar.
Till och från åker vi iväg för att gå långpromenad och då blir det över 2 timmars promenader.
Vi lägger mest av vår energi på mental stimulering även om det blir någon långpromenad lite då och då. Vi har en hane så några promenader under 20 minuter då tömmer han inte blåsan så bara kisspauser har jag bara på vägen in när vi kommer hem från ute träning eller långpromenad och har suttit i bilen en liten stund. Då e han trött och gör ifrån sig snabbt innan vi går in och vilar.
De dagarna jag och pojkvännen är i skolan är han på hunddagis mellan 9-ca 16. Han klarar att vara ensam väldigt korta stunder vid de här laget är det nog snarare jag som e orolig att han ska må dåligt om vi lämnar honom 2 timmar även om jag vet att han ligger och vilar och är lugn. Men tycker hunddagis är mycket bättre alternativ ännu. *Mesig matte*
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/
Kunde inte redigera #1 men vill inflika att vi går minst 4 promenader dagligen på minst 30min per gång, sista nattrundan brukar dock hamna på ca 10 min efter en rejält aktiv dag med mycket promenader.
De dagar jag varit ute extremt mycket (förra torsdagen var vi ute och gick i 4,5 timme där han gick lös mestadels) så blir det bara 3 promenader av förklarliga skäl. Hector är stendöd och sover som en stock i flera timmar efteråt.
(Jag sover inte särskilt mycket så han avlider inte av den snabba kissrundan)
Vänliga hälsningar Sanna.
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus 
Har en Kines/Pudel blandning som bott hos mig i över ett år (inte min) . Just nu när min svägerska är barnledig går vi de flesta dagar en rask långpromenad på förmiddagen (minst 1,5-2 timmar lång). Går sedan en ca 30- 45 minuters promenad på eftermiddagen/kvällen. Sen spenderar vi stor del i soffan och myser :P Han är snart 13 år så han sover rätt mycket under dagarna.
Måndagar är jag på porslinsmålning (där han följer med) och så rider jag så då blir det tre kortare promenader (så lite vilodag).
Blir det ingen långpromenad av någon anledning blir det flera kortare promenader. Ibland blir det lite trixövning, godissök eller liknande. Sen är han med mig över allt om jag åker någonstans.
Har dock upptäckts nyligen att han har blåsljud på hjärtat som han har tid för att undersöka om någon vecka men inget som märks på honom som tur är och förhoppningsvis kan han få förebyggande medicin så han kan fortsätta orka med våra långpromenader :)
Blir lite ändrade rutiner när jag passar vår labbe eller har min mosters hund då dem har lite andra krav.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Har en mudimix hane på 1,5 år. Jag pluggar på distans och jobbar extra på helgerna ibland.
En typisk vardag:
6,30: Husse tar ut Trassel på snabbkiss och ger frukost
8-10: Jag vaknar, äter frukost och runt 9-10 brukar vi gå ut, antingen en snabbis, långis eller löptur.
13: Promenad ner på stan(miljöträning) eller till parken/runt området och kör parkour.
15,30: Snabbkiss
17-19: Antingen åker vi och tränar(kurs, i hallen, spår eller ett lydnadspass på en gräsplan utanför oss) eller kör ett noseworkpass/trickpass hemma, eller så lägger vi in fysisk träning(långpromenad, cykling, drag eller DW).
21-22: Snabbkiss.
Sen finns det dagar då vi inte gör något annat än går till parken också, men en typisk dag brukar se ut såhär. Runt 17-19 så brukar jag tänka att antingen kör vi mental eller fysisk aktivering, ska vi iväg och träna bland andra hundar på kvällen så lägger vi dock alltid in fysisk träning på morgonen för annars har yrvädret lite svårt att fokusera sen ;)
En typisk "ledig" dag ser oftast inte så annorlunda ut, förutom att vi gör allt på andra tider och att de långa promenaderna blir längre.
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Vaknar, släpper ut hunden, ger mat, släpper ut hunden igen, är inne, tar en tur till en paddock och tränar något eller går till sjön och simmar, går hem, vilar, åker antingen iväg och går en sträcka, åker till klubben eller lullar runt i djuraffärer, kommer hem, vilar, ger middag, släpper ut hunden, tar in honom, sedan sista kvällskisset. Sova. Repetera.
-
**Cocker Spaniel
**
Typisk dag:
10-20 min morgonpromenad
20 min lunchpromenad
40-60 min eftermiddagspromenad 3/5 dagar, 2/5 blir det 20 min
10-30 min kvällspromenad
1-2 gånger i en vardagsvecka (helg borträknat) blir det antingen en utflykt med spårning eller ett lydnadspass.
Ledig dag (helg inräknat):
1.5-3h läggs på promenader. Kan vara allt från att gå som på en vardag till att gå 1.5 mil på en prommis och sen slappa resten av dagen.
Trimning/spår/lydnad/kurs/träningskväll med kompisar , 0.5-4h, oftast runt 1-2h.
Tass Josephine
Cavalier på 3 år blir det en långpromenad på 45min-2h på förmiddagen, på eftermiddagen går vi en promenad på ca 20-30 min och kör lite nosaktivering eller tricksträning. Utöver det är det kortare kissrundor. En dag i veckan går vi på kurs och en dag i veckan lägger vi spår. 2-5 dagar i veckan har vi en daghund här. Dagarna kan se likadana ut, oberoende om det är helg eller vardag 🙂
Har en spansk vattenhunds tik på 4 år. En vanlig dag kan se ut så här: Morgon kl:05-06:00 rastningsrunda, sedan in i hundgården & ger hon frukost där. Sedan åker jag till skolan. Medans jag är på skolan så tar mina föräldrar hand om henne. Samt aktiveras hon av min syster kring 13:00. Kommer hem kl:18:00. Ger kvällsmat till henne, Går ut med henne på 1 timmes promenad + aktivering. Sedan sovdags. Vissa dagar följer hon på skolan, då sitter hon i hundstall med tillgång till hundgård att gå ut i.
Har en liten blandis vid namn Flisa. Går alltid minst en längre runda varje dag. Försöker gå flera men det är inte alltid hon vill. Regnar det så blir det ingen runda. Då vägrar hon. Är själv hemma 3,5-4 tim må-fr.
Helger tar vi tre promenader om fröken vill.
Jag har en staffeblandis på 5 år. På vardagar går jag i skolan så då blir det bara en snabbkiss på morgonen innan jag åker. Hon har alltid sällskap av min mamma så hon klarar sig hemma tills jag kommer hem vid 15-16 som senast. Oftast tar mamma eller min syster ut henne vid lunchtid. Sen efter skolan blir det först en snabbis direkt när jag kommer hem, sen går jag på toa, äter en macka, byter kläder och sånt jag behöver göra innan vi går ut på en långpromenad. På vintern brukar vi klättra berg och hon kan få springa fritt i skogen ett tag och på sommaren släpper jag henne på ängen i nån timme innan vi går och badar för att svalka ner oss. Ibland så träffar vi min kompis och hennes hund och släpper dom tillsammans på hundrastgården istället. Sen går vi hem och äter middag båda två. Sen jäser vi i soffan till kl 22-23 ungefär då vi går ut och hon får springa en halvtimme på ängen utanför mitt hus, eller fotbollsplanen och sen går vi hem och skedar 😁. På helger är det väl ungefär samma förutom att vi vaknar vid 10 istället för 6 och lägger oss vid 00-03, och att långpromenaden blir tidigare än 16-17. Om jag sover hos min pojkvän är det samma + att hon har fri tillgång till deras bakgård hela tiden (på sommaren) om hon vill kissa eller sola :)
Vill lägga till #11 Vi gör självklart saker som tränar inkallning, fot, tricks, kör lite sök ibland, tränar på att gå lös osv. under promenaderna. Svala dagar på sommarlovet brukar vi cykla ca 2-3 timmar också, då sover hon nästan resten av dagen ;)
Jag har en amstaff. På vardagar mellan 06.15-16.15 är han hos hundvakten, de brukar gå massor med promenader och så får han leka med hans 3-åriga son. När jag hämtar honom åker vi oftast hem till mamma, vissa dagar ligger han sen där på eftermiddagar och tar det lugnt. Ibland följer han med mig till stallet, antingen gör vi bara lite sysslor eller så är vi ute och går med hästen. Sen på kvällen vid 19-20 åker vi hem och då går han oftast och lägger sig på en gång. Helgerna variera, men oftast är dem ganska så lugna. Men det kan vara allt ifrån en lugn dag i soffan, till flera timmars promenad, lek och bus med mina kompisar. som sagt, det varierar :)
Så vilken ras har du?
Jag har en Whippet på 5 år, en Kooikerhondje på 13v samt en Siberian Husky/Border Collie blandning på 9 år.
Hur ser en vanlig arbeta/pluggdag ut för er?
Går upp kl 6:30 för förtsa kissen på ca 5min. Går in, äter och går ut igen vid kl 7:00 för 1h prommis. Kommer hem och tar en sista kiss med minstingen vid 8:50 igen och sedan går jag till skolan 9:00 (bor precis vid skolan). Har rast vid 10:20, vi går 15min kissrunda. Kl 12:00 ut igen med hundarna i ca 30min (börjar 12:30 igen). Slutar vid 15:00 så kommer hem, tränar hundarna en stund samt så får de kissa dem som behöver. Sedan blir det 1-2h prommenad på kvällen för de hundar som får gå så länge. Sedan vissa dagar tillbringar vi några timmar träning på klubben. Sista kissen blir vid 21:00.
Såklart kommer valpen ut lite mer eftersom hon är valp som är kissnödig/bajsnödig 24/7 ;)
Hur sen en typisk ledig/helgdag ut?
Det är ganska varierat, på helger är det tävlingar, träningar eller andra tillställningar så det är väldigt varierat.
Är det någon aktivitet ni gör på vardagar men inte varje dag och isf hur många gånger i veckan?
DogParkour, håller kanske på med det 3 dagar i veckan när jag tar hundarna var för sig. Sedan springer jag med ena hunden 2 dagar i veckan samt cyklar 2 dagar i veckan.
Såklart får mina hundar den vilan de behöver ut över alla aktiviteter. :)
- Nederlandse Kooikerhondje -
Är hemma på heltid. Vi brukar gå ut vid 9-snåret på morgonen och vara ute ca 1 timma. Vissa dagar promenerar vi bara, vissa stannar vi och leker, har någon sökövning eller annat. Därefter lite lek eller sökövningar i trädgården när vi kommer hem och sen frukost. Sen går vi en kortsväng på eftermiddagen vid 1-2 på ca 20 minuter.
På kvällen går vi iväg runt 17.30-18.30 (senare tiden sommartid) och är oftast ute runt 2 timmar. Då är det till skogen och fälten vi går, där hundarna kan få springa av sig ordentligt och flera dagar i veckan tillsammans med en kompis.
Vi går alltså 3 gånger per dag och nattkissen får dom göra i trädgården.
Söndagar har vi åter börjat gå långpromenad med hundgänget (jag har gått dessa i många år, men slutade under ett år pga lite strul i flocken) och är oftast ute några timmar - men där beror lite på min egen dagsform då jag har ledproblem. Vissa gånger går det bättre och vissa sämre. Nu sommartid är dock dessa långsvängar i vila, då folk åker på semester och det oftast är för varmt (vi brukar nämligen gå kl 10 på söndagar).
På vardagar följer han med mig till skolan och sitter på hunddagis där, han är en lagotto på ca. 2 år. Otroligt aktiv individ. På skolan får han både mental & fysisk aktivering.
Till skolan cyklar vi rätt fort, 4 km. Hem från skolan cyklar vi också.
Utöver detta får han gå en långpromenad eller springa (om vi går, så går vi ca 5km och springer vi så blir det uppåt en mil).
Dogparkour & allmänlydnad tränas en stund var dag.
I veckan läggs även spår, sök & agility in.
På helgerna är det mer latfasoner, han får gå till den allmänna rastgården och busa med andra hundar, gå en långpromenad och träna lydnad samt parkour. Nu under de varmare årstiderna kör vi även mycket vattenapport på helger.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund