Toppa maten
Jag behöver tips på "människomat" som man kan toppa torrfoder med. Brukar toppa med en äggula eller lite matolja, men vill ha fler tips. Kan man använda A-fil? Youghurt? Alltså bara nån matsked..
Andra tips på mat som funkar att ge hunden när man får rester över? Jag äter mycket friterat, så sånt går ju bort direkt, men i övrigt? Vilka grönsaker funkar/funkar inte? Potatis? Kött? Köttbullar? Fiskpinnar? Falukorv?
Spelar det nån roll om det är kokt eller stekt mat? Hur försiktig måste man vara med kryddor?
Mjölkprodukter ska man väl vara lite försiktig med vad jag förstått är det många hundar som är laktosintoleranta. Vi har toppat maten med lite keso någon gång men gör det inte speciellt ofta. Nu toppar vi inte maten med grönsaker men här hemma går gurka och morot ner snabbt. :)
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/
Vi brukar toppa med paté (leverpastej duger inte här inte ) eller köttspad, det är nomnom enligt vår hund🙂
// Nadja
Vet att vissa blandar vatten och köttbuljong och häller över torrfodret för godare smak, det bästa är väl att göra egen buljong, då buljong man köper inte innehåller så mkt kött utan mest konstgjorda smakämnen.
Utspädd buljong, ost på tub, torkat kött/fisk, råa köttrester, morot, popcorn etc. När vi började med laxoljan och blandning mellan två foder behöver vi knappt toppa maten längre :)
Blötmat för katter brukar vara gott för hundar. Köp tetror av t ex Bozita. Öppnad tetra håller ca 2 dagar i kylskåp. Du kan om du vill frysa in småportioner av blötmaten. Bozita finns i många olika smaker; kyckling, nötkött, kanin, lamm, lax mfl. Blötmat för katter finns i vanliga livsmedelsaffärer.
Ja, det har jag också funderat på, att toppa med lite kattmat för att få torrfodret mer lockande. Burkmat för hund funkar, så jag får kolla vad som blir billigast i längden.