Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1312 ggr
swapp
2

Jag undrar

Dom här sakerna har jag tänkt på på sistone, och det skulle vara intressant om några ville svara! :)

1. Är du extra tyst när din hund sover, eller beter du dig som vanligt?
2. Måste hunden vänta på att du sagt varsågod innan den får sin mat, eller får den äta så fort du ställer ner skålen?
3. Tycker du det är pinsamt att plocka upp bajset, och gå runt med påsen i handen innan du hittat en soptunna?
4. När du klipper klor, tar du alla på en gång eller delar du upp tassarna på olika dagar?
5. Om din hund fått ett tuggben, får den äta upp det på en dag eller plockar du upp det efter ett tag, så att det ska räcka fler dagar?
6. Får din hund äta "människomat", alltså smaka lite av din mat ibland?
7. Hur ofta får din hund nosa på stolpar, buskar osv. när ni går promenad? Och hur länge vid varje plats?
8. Stänger du av ljudet på TVn om det är en hund som skäller, så inte din hund ska höra?

poodlelicious
0

1. Nej

2. Nej

3. Nej

4. Alla på en gång

5. Han får det och sedan gnagar han tills han tröttnar och så tar han det igen när han blir sugen tills det är slut.

6. Nej. Lite skinka som godis ibland.

7. Mycket lite. Han får kissa av sig och sedan går vi. I skogen får han nosa bäst han vill.

8. Nej

Kallaterrier
0

Vi beter oss precis som vanligt.

2. Måste hunden vänta på att du sagt varsågod innan den får sin mat, eller får den äta så fort du ställer ner skålen?

Vi säger "Varsågod" och bruka träna lite kommandon precis innan.

3. Tycker du det är pinsamt att plocka upp bajset, och gå runt med påsen i handen innan du hittat en soptunna?

Nej, det är pinsamt att INTE plocka upp för då har man inte fattat någonting.

4. När du klipper klor, tar du alla på en gång eller delar du upp tassarna på olika dagar?

Alla på samma gång, men inte baktassarna lika ofta för de slits mer.

5. Om din hund fått ett tuggben, får den äta upp det på en dag eller plockar du upp det efter ett tag, så att det ska räcka fler dagar?

Det beror helt på vad det är för något, men oftast slutar hon efter ett tag ändå, så vi brukar inte behöva ransonera.

Nej, av den enkla anledningen att människomat oftast inte ä så lyckat för jyckar att äta. Hon får hundanpassade godsaker istället.

7. Hur ofta får din hund nosa på stolpar, buskar osv. när ni går promenad? Och hur länge vid varje plats? Det varierar från promenad till promenad, från plats till plats.

8. Stänger du av ljudet på TVn om det är en hund som skäller, så inte din hund ska höra? Ja, tyvärr går hon igång och skäller annars. En av sakerna vi inte lyckats träna bort.

JessieJames92
0

1. Nej, vi har fåglar så det är aldrig tyst här hemma, på kvällarna är ofta tvn på men han sover ändå.

2.  Ja han väntar på varsågod, det gäller även andra situationer i vardagen.

3.  Nej

4.  Olika, ibland tar jag alla, ibland tar jag en tass om dan, ja lite beroende på hur samarbetsvillig han är eller hur mycket tid jag har.

5.  Olika beroende på vilken typ av ben det är, men ofta tuggar han tills han tröttnar och vilar en stund sen tuggar han vidare.

6.  Vi brukar lägga undan lite kött och annat ibland när vi lagar mat som han får som godis. När vi besöker släkten så brukar de skämma bort honom ibland.

7.  Så länge han lyssnar och håller fokus på mig när jag säger till så får han nosa som belöning. Brukar inte vara så noga med nosandet, speciellt när han är lös som i skogen då får han promenera och nosa i sin egen takt.

8.  Nej, han bryr sig inte.

“Is it weird in here, or is it just me?”
https://www.youtube.com/watch?v=aZQDb8N6Gyw

Paxxa
0

Nej.

Ja, dom måste vänta på varsågod.

Nej.

Alla samtidigt.

Allt på samma gång.

Ja.

7. Hur ofta får din hund nosa på stolpar, buskar osv. när ni går promenad? Och hur länge vid varje plats?
Dom får nosa när dom vill. Ca 10 sekunder som max, men oftast har dom nosat klart efter typ 3 sek.

8. Stänger du av ljudet på TVn om det är en hund som skäller, så inte din hund ska höra?
Hehe nej.

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

isabella93
0

Beter mig som vanligt.

De får äta så fort jag ställt ned maten.

Nej, däremot är det pinsamt när man råkat glömma påsar och inte kan plocka upp och folk ser.

Alla på en gång.

De får tugga en stund, sedan tar jag undan det. Vill inte att de kladdar med råa ben överallt.

Om jag tappar något litet och ofarligt (t.ex. någon ärta eller makaron) brukar de få ta det, men de får inte mat från bordet.

Så länge de vill, de brukar inte nosa så mycket att det blir besvärligt.

Har ingen TV.

JonnaCecilia
0

Får valp om 2-3 veckor men svarar hur jag kommer göra samt hur jag gjort med föregående hundar. 1. Är du extra tyst när din hund sover, eller beter du dig som vanligt? I början på valpstadiet är jag det, sen vänjer den sig vid mer och mer ljud när den sover ändå. 2. Måste hunden vänta på att du sagt varsågod innan den får sin mat, eller får den äta så fort du ställer ner skålen? Jag kommer träna min valp till att vänta på varsågod, vid situationer som mat, gå utanför dörren,korsa en väg osv. 3. Tycker du det är pinsamt att plocka upp bajset, och gå runt med påsen i handen innan du hittat en soptunna? Nej, men tyckte det var äckligt när jag var yngre. Kommer vara det positiva med en mindre hund, till skillnad från tex Newfoundland kommer allt bajs med på en gång. Blä! Annars tyckte jag #2s svar var bra, det är pinsamt att INTE plocka upp. Har dock hänt att jag lagt en påse i början av en slinga vid sidan av vägen då jag vet att det inte finns papperskorgar i närheten så jag slipper släpa runt den hela vägen, utan plockar med den på hemvägen. Men inte för att det är pinsamt utan för att det är praktiskt, så jag har händerna fria för hunden! 4. När du klipper klor, tar du alla på en gång eller delar du upp tassarna på olika dagar? Kommer börja försiktigt med att hantera tassarna sen får vi se. Kanske en tass i taget i början och sen kommer det bli alla efter vart! 5. Om din hund fått ett tuggben, får den äta upp det på en dag eller plockar du upp det efter ett tag, så att det ska räcka fler dagar? Beror på tuggben och hund. Små ben till stora hundar kan de få allt på en gång men när de fått oxben och inte klarar att sluta själva har vi tagit det ifrån dem så de inte blir dåliga i magen! Nu får jag en liten så får se hur hon beter sig med ben :) 6. Får din hund äta "människomat", alltså smaka lite av din mat ibland? Beror på maten. Inget fett eller kryddat men ligger en halv potatis kvar på tallriken kan hunden få den, i sim matskål. Men som regel får hunden sin mat. 7. Hur ofta får din hund nosa på stolpar, buskar osv. när ni går promenad? Och hur länge vid varje plats? Beror på var vi är. Men i början är det rätt fri nosning, sen när vi tränar får hunden skärpa till sig och ha uppmärksamheten på mig! Med valp är det ju annorlunda, nu i början kommer hon ju få nosa på allt… I trädgården ;D 8. Stänger du av ljudet på TVn om det är en hund som skäller, så inte din hund ska höra? Nej. Har dock stängt av för fyrverkerier när vi hade en väldigt skotträdd hund.

Fialialej
0

1. Ibland visar jag hänsyn men oftast brötar jag på som vanligt,
2. Jag säger varsågod innan hon äter oftast, men inte alltid. Men hon väntar på någon form av bekräftelse att det är ok innan hon börjar. Det har vi tränat på för hon var helt tokig med maten förut.
3. Nej
4. Alla på en gång
5. Vi har en hel låda med tuggben av olika slag som hon har fri tillgång till när vi är hemma.
6. Brukar ibland få slicka av tallriken när jag ätit klart. Ibland smaka.
7. Beror på typ av promenad. Om det är rastning för hennes skull så har jag flexikoppel eller så är hon lös och vi går i hennes takt. Ska vi någonstans (till bussen exempelvis) så går vi med vanligt kort koppel och i snabb promenadtakt. Hon får lov att kissa i början av promenaden men sen är det framåt som gäller.
8. Nej

"På natten är alla katter svarta"

jenmjao
0

Jag brukar bete mig vanligt.

Hon måste inte, men hon gör det.

Nej jag tycker inte det är pinsamt dock tycker jag det är superjobbigt när man går med bajspåsen och man aldrig ser en soptunna!

Det beror på ibland tar jag alla på en gång, ibland en tass i timmen och ibland en tass varje dag :)

Nej hon får äta det i sin egna takt, hon äter dock inte ofta upp tuggben direkt så.

Japp sålänge maten inte är farlig för hunden så brukar hon få slicka rent min tallrik :)

Det beror på mitt tålamod eller om jag har bråttom, har jag all tid i världen brukar hon få stå tills hon tappar intresset helt enkelt.

Nej däremot brukar jag få säga till hunden att "det är på TVn" när det är plingklockeljud.

lollynonna
0

Jag beter mig som vanligt. Har de lagt sig där det är mycket ljud så är det väl bara att de flyttar på sig.

De måste vänta på varsågod.

Nej

Klipper alla samtidigt.

De får äta på det hur mycket och länge de vill.

Ja,ibland. Om det inte är tex. Choklad,lök,ketchup osv i maten.
Beror på var vi är. Max 10 sekunder iaf,men mina hundar har inget intresse i att nosa på stolpar.

Nej.

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

IngaTrnqvist
0

Ligger han och sover på dagen så bryr jag mig inte. Ligger jag och håller på med iPaden eller läser en bok i sängen/soffan så försöker jag att inte störa honom.

Nä, han vet redan rutinen att han får mat direkt efter morgonrundan/kvällsrundan, så han sätter sig fint på BARF-filten och väntar. Att tvinga honom att se in i mina ögon och fråga om han får ta maten, det tycker jag är helt onödigt.

**3. Tycker du det är pinsamt att plocka upp bajset, och gå runt med påsen i handen innan du hittat en soptunna?
**Absolut inte. Nu går vi oftast djupt in i skogen där jag inte känner att det är nödvändigt att ta upp, men är glad att det finns massor med stationer med bajspåsar och tunnor runt om på orten, utan särskilt långa mellanrum. Det är alltså inte så långt man behöver gå, men oavsett är det självklart och helt naturligt att ta upp i centrum/bostadsområde, oavsett hur nära till hans man har en hundlatrin. 

**4. När du klipper klor, tar du alla på en gång eller delar du upp tassarna på olika dagar?
**Alla på en gång.

**5. Om din hund fått ett tuggben, får den äta upp det på en dag eller plockar du upp det efter ett tag, så att det ska räcka fler dagar?
**De ben han får i maten äts oftast upp på en gång. Får han något större, t.ex. hel grisfot eller rekreationsben äter han oftast så mycket han orkar, och om det är mycket kvar får han tugga dagen efter också. 

**6. Får din hund äta "människomat", alltså smaka lite av din mat ibland?
**Nej. Dels föredrar han sin mat framför min, sedan så är min veganska mat inte så lämplig för honom att äta. Dock heter det allt som oftast "vi äter ett äpple" istället för "jag äter ett äpple".

**7. Hur ofta får din hund nosa på stolpar, buskar osv. när ni går promenad? Och hur länge vid varje plats?
**På rastningpromenader och skogspromenader, hur mycket han vill (kanske inte om han nosar 5 min på samma ställe, men annars). På motionspromenader och på väg till träningsplats, inte alls. 

**8. Stänger du av ljudet på TVn om det är en hund som skäller, så inte din hund ska höra?
**Nej, han bryr sig inte.

Jetaime
0

-Tassar absolut inte runt på tå för att min hund sover, man stör inte henne medvetet.

-Absolut. Hon får inte maten annars. Detsamma gäller om jag tappar något. Kan vara något som är jättefarligt för hundar och då vill jag inte att hon ska slänga sig över det oavsett.

-Nej, absolut inte, men däremot kan det vara ganska drygt att gå och bära på en påse med bajs om det inte finns några tunnor på rundan..

-Alla på en gång.

-Hon får äta så mycket hon vill sen gömmer hon det mest troligt, hahah! Hon har säkert… ptja.. 20 halvtuggade gömda ben, bara inne på mitt rum.

-Väldigt sällan. Nån liten gurkbit eller sådär när jag gör sallad.

-Hon går lös till 99% och då får hon snusa så mycket hon vill. Går vi i rask takt och  har brottom så går det gå undan, haha!

-Nej, hon får gärna höra och vrida på huvudet och undrar vad det är för nått som skäller.. ;)

Twistis
0

1. Jag beter mig ungefär som vanligt.
2. Nej han får börja äta så fort jag satt ner skålen.
3. Nja, eller det kan vara lite pinsamt/jobbigt om jag måste gå med påsen i handen superlänge innan jag hittar en tunna.
4. Brukar ta en tass åt gången för han brukar tycka det är jobbigt och blir stressad lätt. Så alltså en tass om dagen i fyra dagar. :)
5. Jag brukar nästan alltid hålla i tuggisen åt honom, och jag orkar inte hålla i det i en timme liksom, så därför blir det lite åt gången, men det är inte alltid han vill ha heller när det erbjuds.
6. Ja ibland. Han brukar få lite flingor ibland, eller en bit bröd, eller ost.
7. Han får väl nosa på nästan allt han vill, men han får inte stå hur länge som helst och göra det.
8. Ja jag är snabb att göra det eftersom han blir galen och skäller väldigt mycket om han hör en annan hund skälla.

FjantYoda
0

Beter mig som vanligt

Säger varsågod om han tvekar att äta, men annars nej 

Nej

Tar alla på en gång

Han har knappt nå tänder så ett tuggben räcker ett tag så han får ha det tills det är slut, eller tills det är sån liten stump att jag blir rädd att han ska sätta i halsen.

Ja det får han

Korta stunder och inte på alla, inte alls om vi cyklar. 

Nej, det är ett ljud i vardagen som jag tycker han ska vänja sig vid, vilket han har gjort så han bryr sig inte mer än kanske lyfter huvudet, däremot kan han skälla till om han ser och hör hundar ute som skäller. 

https://www.instagram.com/aros_yoda/

Frida B
0

1. Nej haha jag är som vanligt. Precis som att han är som vanligt när jag sover…

2. Alltid vänta på ett varsegod.

3. Nej :p

4. Alla på en gång.

5. Låter det ligga, han gnager lite tills han känner sig okej, sen går han därifrån osv. Inte ofta jag har såndana tuggben framme, vill inte att han ska bli mätt på dom. Ser jag att han gnager väldigt mycket tar jag bort det, eller om han är ensam hemma.

6. Ja

7. Ibland. Dom är ju hundar, dom måste få nosa. Men har man en hanhund blir det ohållbart att låta dom nosa överallt hur länge som helst… ;) Joggar vi eller cyklar får han däremot inte göra något sådant, inte ens kissa eller bajsa. Det gör han innan eller efter.

8. Självklart inte.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Scorpio97
0

Nej, inte direkt. Vi bor i ett hyfsat stort hus, så hon kan utan problem gå iväg om hon tycker jag är störig. Ligger hon i köket eller vardagsrummet så får hon helt enkelt "stå ut" med att jag har tv:n på, grejar i köket osv. Dessutom tar ju inte hon hänsyn till när jag sover, hon skäller och beter sig som vanligt ändå (;

Hon måste vänta tills jag/mamma sagt varsågod.

Nu är det visserligen ganska sällan jag går med hunden (mammas hund), och oftast är vi då på platser där man inte behöver ta upp. Men nej, jag tycker inte det är pinsamt.

Oftast alla på en gång, det beror lite på hur hon är. Ibland är hon lite känslig och då tar vi paus.

Hon får äta upp det samma dag. Har hon inte gjort det så tar vi bort det under natten och ger igen nästa dag.

Beror på vad vi äter. Grönsaker, pasta/ris, socker eller väldigt salt/kryddad mat får hon inte. Men om jag har skurit bort en bit kött för att det var en sena eller liknande så kan hon få den. Även vispad, osockrad grädde har hon fått någon gång. 

Ja, oftast. Hur länge/ofta hon får stanna beror på vilken typ av promenad. Är det bara kisspromenad där vi bara lullar omkring lite så får hon stanna ganska ofta och länge om hon vill. Men om vi är ute mer för träningen så är det bara några sekunder då och då hon får stanna (sen brukar vi ha en "paus" där hon får stanna och lukta/kissa/bajsa)

Nej. Hon har aldrig reagerat på ljudet från TV:n, hon hör att det är just från TV:n och inte på riktigt. Dessutom skulle det bli väldigt jobbigt att sitta och vakta hela tiden och hålla koll så att det inte dyker upp en hund. Skulle hon reagera på ljudet från TV:n, anser jag att vi skulle behöva jobba med det.

//Jessie

[Endless21]
0

1. Är nog som vanligt skulle jag tro. 2. Nej 3. Ärligt talat så ja det tycker jag, speciellt om någon ser, men antar att det blir ännu pinsammare att inte plocka upp det. 4. Allt på samma gång. 5. Oftast äter dom upp benet ganska snabbt, om inte låter jag det ligga bara. 6. Ja ibland, men ser helst att de äter sin egen mat, vill helst inte ha hundar som tigger. 7. Ja oftast får de nosa hur mkt de vill. 8. Nej, de bryr sig inte ändå.

Arashi
0

sover han så sover han, då bryr han säg inte om ljud.

ja. Tycker de är viktigt att han aldrig tar någonting utan att "fråga".

Nej.

Alla på en gång, men blir belöning emellan.

Beror på vilket typ av ben de är, men oftast lämnar han om de är ett stort ben.

Nej. Är allergisk mot hundar som tigger ;) Han får olika tränings godis eller nått gott iblandat i maten, finns ingen anledning att han ska äta min mat.

Han går mest lös så då får han nosa hur mkt han vill.

nej.

Ravynsfair
0

Nej, han sover som en stock och bör kunna hantera att jag rör mig.

**2. Måste hunden vänta på att du sagt varsågod innan den får sin mat, eller får den äta så fort du ställer ner skålen?
**Han är sällan närvarande när jag häller upp maten så nej, inget varsågod här.

**3. Tycker du det är pinsamt att plocka upp bajset, och gå runt med påsen i handen innan du hittat en soptunna?
**Haha nej nej, mina bajspåsar är chockrosa så jag känner mig nästan lite glamorös istället 😃

**4. När du klipper klor, tar du alla på en gång eller delar du upp tassarna på olika dagar?
**Numera tar jag alla klor på samma gång, tidigare var det uppdelat från en klo per tillfälle och utökade sedan allteftersom han var trygg med det hela. 

**5. Om din hund fått ett tuggben, får den äta upp det på en dag eller plockar du upp det efter ett tag, så att det ska räcka fler dagar?
**Det är olika, beror helt på tuggben. Tar dock aldrig benet ifrån honom. 
Har ingen anledning såvida det inte skulle vara något akut. 

**Han får inte vara i köket men visst händer det att jag "råkar" kasta en ostbit, leverpastej, halv macka osv ibland men enbart när han inte tigger vid grinden. 

**7. Hur ofta får din hund nosa på stolpar, buskar osv. när ni går promenad? Och hur länge vid varje plats?
**Han får nosa iprincip hur mycket han vill beroende på var vi är. 
Nosar ju olika länge på olika platser men är han för intensiv och ska börja slicka och ha sig, ja då får han snällt släpas med ändå. 

**8. Stänger du av ljudet på TVn om det är en hund som skäller, så inte din hund ska höra?
**Haha nej, tokscharmigt när han springer fram till tvn och ska titta på den andra hunden. 
Nu har jag dock ingen tv och inte haft på snart ett halvår men nej, jag stänger inte av ljudet.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

FridaR
0

1. Är du extra tyst när din hund sover, eller beter du dig som vanligt? - Jag är som vanligt 2. Måste hunden vänta på att du sagt varsågod innan den får sin mat, eller får den äta så fort du ställer ner skålen? - Han får alltid vänta tills jag säger varsågod 3. Tycker du det är pinsamt att plocka upp bajset, och gå runt med påsen i handen innan du hittat en soptunna? - Haha nej det tycker jag verkligen inte är pinsamt 4. När du klipper klor, tar du alla på en gång eller delar du upp tassarna på olika dagar? - Alla på en gång 5. Om din hund fått ett tuggben, får den äta upp det på en dag eller plockar du upp det efter ett tag, så att det ska räcka fler dagar? - Dom får ligga framme men dom räcker länge ändå 6. Får din hund äta "människomat", alltså smaka lite av din mat ibland? - Gurka, morot, leverpastej mm får han ibland 7. Hur ofta får din hund nosa på stolpar, buskar osv. när ni går promenad? Och hur länge vid varje plats? - Beror på, är vi bara ute en kortis o rastar får han lukta nästan hur mycket han vill. Går vi långt är han ju för det mesta lös och då spelar det ju ingen roll. Han brukar inte lukta så extremt ofta och länge så det är lugnt :) 8. Stänger du av ljudet på TVn om det är en hund som skäller, så inte din hund ska höra? - Haha nej. Han gör inte så mycket, bara sätter sig och lyssnar!

Vänliga hälsningar Frida Ramstedt
Sajtvärd för Terrier iFokus & medarbetare på Hundar iFokus
springandetassar.weebly.com

fridaas
0

1. Jag är som vanligt, honbryr sig ändå inte. 2. Ja 3. Nej varför skulle det vara det? 4. Alla på en gång 5. Hon får ha det tills det är slut. 6. Hon barfas så på sätt och vis äter hin människoma, sen brukar hon städa under sonens stol. 7. Beror på vad det är för promenad, är det bara rastrunda får hon nosa på varenda stolpe om hon vill, men det blir bara i några sekunder. Är det motionsrunda så ingenting. 8. Nej för hon lyfter upp öronen och ser jättesöt ut då

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[VargVikens]
0

1. Är du extra tyst när din hund sover, eller beter du dig som vanligt? Beter mig som vanligt. Annars skulle jag nog haft en väldigt stressad hund som inte kan koppla av bara för att vi rör oss och lever i hemmet. 2. Måste hunden vänta på att du sagt varsågod innan den får sin mat, eller får den äta så fort du ställer ner skålen? Nej, har aldrig haft en sådan regel till någon av mina hundar. 3. Tycker du det är pinsamt att plocka upp bajset, och gå runt med påsen i handen innan du hittat en soptunna? Verkligen inte, är ju mer pinsamt att inte plocka upp. 4. När du klipper klor, tar du alla på en gång eller delar du upp tassarna på olika dagar? Alla klor direkt, ser ingen anledning att dela upp det. 5. Om din hund fått ett tuggben, får den äta upp det på en dag eller plockar du upp det efter ett tag, så att det ska räcka fler dagar? Jag ger sällan vanliga tuggben, ger oftast färska ben från slakt och dom får hon riva av köttet på och sedan tar jag bort det när det finns risk för att benet ska börja släppa flisor. 6. Får din hund äta "människomat", alltså smaka lite av din mat ibland? Ja hon får smaka. 7. Hur ofta får din hund nosa på stolpar, buskar osv. när ni går promenad? Och hur länge vid varje plats? Beror på varför vi är ute, på korta rastpromenader får hon nosa en stund men inte om vi är ute och motionerar, inte så länge iallafall. 8. Stänger du av ljudet på TVn om det är en hund som skäller, så inte din hund ska höra? Absolut inte, då skapar man bara problem.

Skarvsladd
0

Nej, jag beter mig precis som vanligt.

Ja, han sätter sig av sig själv och väntar på ett varsågod.

Nej.

Tar alla på en och samma gång.

Han äter lite, lämnar det och fortsätter sedan. Plockar undan dom om det kommer hem en annan hund, annars får dom vara.

Vanligtvis inte.

Så ofta han vill så länge jag inte har bråttom.

**
8. Stänger du av ljudet på TVn om det är en hund som skäller, så inte din hund ska höra?**

Nej, han bryr sig inte.

jag har ränder så som alla tigrar har

Ellen89
0

1. Är du extra tyst när din hund sover, eller beter du dig som vanligt? Nej inte pa dagen iallafall. 

2. Måste hunden vänta på att du sagt varsågod innan den får sin mat, eller får den äta så fort du ställer ner skålen? Ja

3. Tycker du det är pinsamt att plocka upp bajset, och gå runt med påsen i handen innan du hittat en soptunna? Nej. 
4. När du klipper klor, tar du alla på en gång eller delar du upp tassarna på olika dagar? Alla pa en gang, om jag hade valp hade jag delat upp det.
5. Om din hund fått ett tuggben, får den äta upp det på en dag eller plockar du upp det efter ett tag, så att det ska räcka fler dagar? Hela pa en gang. 
6. Får din hund äta "människomat", alltså smaka lite av din mat ibland? Ja bara lite
7. Hur ofta får din hund nosa på stolpar, buskar osv. när ni går promenad? Och hur länge vid varje plats? Nar jag sager att det ar ok, dom kan snabb nosa om det ar bredvid oss. Annars far dom nosa som dom vill nar dom ar losa (vilket ar nastan varja promenad)
8. Stänger du av ljudet på TVn om det är en hund som skäller, så inte din hund ska höra? Nej.

sasha_setter
1

1. Är du extra tyst när din hund sover, eller beter du dig som vanligt? - Nej, är som vanligt, hon skulle kunna sova igenom en storm :P 2. Måste hunden vänta på att du sagt varsågod innan den får sin mat, eller får den äta så fort du ställer ner skålen? - Ja, hon brukar få göra något litet trick innan och sedan sätter jag ned den och sedan säger jag varsågod :) 3. Tycker du det är pinsamt att plocka upp bajset, och gå runt med påsen i handen innan du hittat en soptunna? - Nope 4. När du klipper klor, tar du alla på en gång eller delar du upp tassarna på olika dagar? - brukar dela upp dem under en och samma dag på olika promenader och liknade. Hon hatar det så jag brukar ta med den ut och ta en i taget när hon minst anar det, då hinner hon inte stressa upp sig :) 5. Om din hund fått ett tuggben, får den äta upp det på en dag eller plockar du upp det efter ett tag, så att det ska räcka fler dagar? - hon får äta tills hon tröttnar 6. Får din hund äta "människomat", alltså smaka lite av din mat ibland? - Ibland, om det inte är kryddat eller så.. Bla. korv eller köttbullar, men då tas det med ut i hallen och så görs några trix först :) 7. Hur ofta får din hund nosa på stolpar, buskar osv. när ni går promenad? Och hur länge vid varje plats? - Hon får nosa tills jag har gått förbi, det spelar ingen roll om hon är lös eller inte. Ibland kan jag stanna till för att hon ska få nosa klart, men när hon går lös brukar hon hinna(vill ha henne inom synhåll när hon är lös).. 8. Stänger du av ljudet på TVn om det är en hund som skäller, så inte din hund ska höra? - Nope, hon tittar bara förundrat på mig som om hon tycker att jag var jättetaskigt som tryckte in en hund i den platta lådan på väggen XD

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

Vickiw
0

1. Beror på, ibland är jag tyst ibland inte. 2. oftast så ber jag henne och sitta och vänta, ibland får hon bara äta 3. nej, blir mest irriterad över att det är lite soptunnor. Var pinsamt 1 gång dock, men då satte hon sig mitt på stora torget och det var folk överallt. 4. alla på en gång 5. hon får äta som hon vill 6. händer väldigt sällan 7. Hon får gå där hon vill, hur länge hon nosar beror på. 8. nej hon bryr sig inte om sånt.

Flöffo
0

1. Oftast inte.

2. Vänta.

3. Nej då, pinsammare om man av någon anledning inte kan plocka upp.

4. Min hund är väldigt rädd att få sina klor klippta, så jag delar upp det, annars skulle han inte klara av det.

5. Oftast låter jag det vara, han brukar inte ligga och tugga på det hela dagen ändå så. 

6. Det händer ja.

7. Beror på om han nosat mycket förut och vad jag själv känner för, ibland länge ibland inget alls. 

8. Nej, han bryr sig inte.

//Flöffo

nowalee
0

- Nej

- Nej jag behöver inte säga varsågod då han inte är särskilt intresserad av matskålen direkt ändå.

- haha ja jag tycker faktiskt det är lite generade ibland, dock ännu värre att inte ta upp det.

-alla på en gång

- Han får tugga på det när han vill och har tillgång till det hela dagarna

-Nej 

- Han får göra som han vill, han spenderar dock sällan längre än några sekunder vid varje "hinder" så det stör mig inte.

- nej, han bryr sig inte

Zadeira
0

Jag beter mig som vanligt.

Hunden väntar på varsågod. Eftersom jag har hund bara på deltid gör vi som ägaren brukar göra.

Absolut inte. Däremot skäms jag när jag glömt bajspåsar eller de är slut och jag inte kan ta upp efter mig, det är pinsamt.

Vet inte, det är ägaren som sköter den biten.

Hunden gnagar sällan upp ett ben på en gång, utan han brukar gnaga lite då och då. Har han fått ett ben ligger det framme till det är slut.

Han brukar få smaka av min påläggsskinka och morot, annars inte.

Det beror på vilken sorts runda vi går. På ren motionsrunda går vi utan stopp, på en vanlig rast-runda får han sniffa hur ofta han vill. Det tar sällan många sekunder innan han går vidare och jag brukar låta honom ta sin tid.

Nej. Han brukar reagera på ljud från TVn men vi bara ignorerar honom då.

minbebis
0

- Jag beter mig som vanligt.

- Vänta på varsågod.

- Halvt emellanåt, men inte så farligt..

- Alla på en gång.

- Allt på en gång.

- Ja, men slutat med det för det mesta eftersom hon blivit dålig lättare i magen på sistone.

- Beror på hur stressad jag är, om vi är påväg någonstans osv.

- Nej :)

CissiD
0

Jag beter mig som vanligt. 

Ja fast han är inte så matglad så ja brukar mest sätta ner skålen och säga varsågod sen gå därifrån. Men jag fortsätter köra med varsågod i massor av  delar av vår vardag.

Absolut inte snarare tvärt om. Tycker det ser bra ut med en hundägare som man ser har bajspåsen i handen. Speciellt i stan då syns det att man tar sitt ansvar och plockar upp. 

Nu har vi precis börjat lyckas ta klorna själv. Har lämnat in honom för att klippa klorna på honom tidigare. Men nu tar vi alla på samma gång så är det över sen. Han hatar kloklippningen.

Han får äta på den hur länge han vill. Oftast slutar han efter ett tag om det är ett stort ben. Annars så är de rätt lagom stora tycker jag. 

**Ja han får smaka på vissa saker och ibland slicka tallriken. Beror lite på vad vi äter.

Än så länge är det på varje promenad. Sen får han inte stå hur länge som helst men har ingen exakt tid utan snarare tills jag tröttnar eller märker att det är en tikfläck han står och slickar på. Slickande är förbjudet då går vi vidare direkt. 

Nej, jag fick göra det förut men har försökt ha på mer och mer mitt på dagen eftersom jag vill att han ska vänja sig vid det. Och han reagerar mindre och mindre på hundar på tvn nu.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

-Aida-
0

Jag brukar va extra tyst och ibland försöker jag smyga för att han inte ska vakna.

2. Måste hunden vänta på att du sagt varsågod innan den får sin mat, eller får den äta så fort du ställer ner skålen?
Ja ordning ska de vara, kan inte ha en stor hund som nästan tacklar för att han vill ha maten.

Japp otroligt mycket, kollar alltid efter närmsta soptunna.

Jag tar allt på en gång, han ligger så snällt tills jag är färdig, ibland somnar han.

Jag brukar ta tillbaka den så får han den vid nå annat tillfälle då de är praktiskt att ge honom den, som när jag ska gå ut.

Ibland får han smaka, beror på vad de är för nåt.

Han har nosen i backen hela tiden, jag tycker han kan gå och nosa samtidigt, annars tar de en evighet hon han ska stå och sniffa i flera minuter på varje intressant fläck han upptäcker, tar de lång tid så drar jag med honom.

Nä, han reagrera så roligt ibland, oftast bryr han sig inte, vi tränar på de varje dag ute, han ignorerar om hundar bara står och skäller.

Thaisilk
0

Svar på frågorna 1 2 3 och 8  är NEJ.  (Tillägg till fråga 1: jag går inte på tå utan beter mig som vanligt. Tillägg till fråga 2: Jag säger bara hundarnas namn när jag sätter ner respektive skål och undviker att ge i samma ordning varje gång. )

Fråga 4: Alla klor på en gång

Fråga 5: Det beror på storleken på tuggbenet och  hur länge hunden har tuggat på det. Ett lämnat ben tar jag bort och ger en annan dag. Ett stort ben tar jag efter någon timme om hunden fortfarande är intresserad av det. Oftast räcker det med att jag säger att vi ska ut så släpper hunden benet frivilligt, annars tar jag det utan tjafsande,  det räcker att ta tag i det och säga "Tack".

Fråga 6;  Mina hundar får gärna rester och är utmärkta fördiskare.  

Fråga 7: De får nosa när de vill under de kortare rastningarna eftersom de måste få läsa dagens nyheter. Någon/några minuter på varje ställe kan vara nog. När vi är "på stan" eller går på trafikerade ställen vill jag ha dem bredvid mig och då blir det nosande när jag bestämmer under den tid jag bestämmer.

Ruzicka
0

För det mesta beter jag mig som vanligt. Men när han skäller i sömnen brukar vi bli knäpptysta, bara för att det är så himla gulligt att vi verkligen inte vill råka väcka honom. Använder han mig som huvudkudde brukar jag också sitta/ligga väldigt stilla. 

Han måste alltid vänta på varsågod innan han får äta något, oavsett om det är hans mat eller tuggben eller människomat som råkar ramla ner på golvet. Ofta tränar vi också något i ett par minuter innan han får sitt varsågod. 

Inte det minsta. Istället gör jag ofta en större grej av det än vad det är, pratar högt, rör mig stort och är mycket tydlig med vad jag gör, så att ingen missar att jag faktiskt plockade bajset. Det finns en del hundägare här som inte plockar, och jag vill vara extra tydlig med att jag INTE är en av dem… Töntigt, jag vet. >.< 
_
4. När du klipper klor, tar du alla på en gång eller delar du upp tassarna på olika dagar?_
Alla på samma gång. 

Vi är lyckliga om han äter sitt ben samma dag, men han är så kräsen med sådant att vi brukar få plocka upp dem av den enkla anledningen att vi inte vill sova med dem under kudden. 

Det får han, men aldrig medan vi sitter och äter. Antingen innan, medan vi förbereder, eller efter, när det finns lite rester kvar på tallriken. Pizza-kanter är en typisk grej här eftersom varken jag eller husse äter dem. Men han måste ligga i sin säng för att få dem, vi kastar alltid dem dit. Försöker undvika tiggarbeteende vid matbordet. 

Han får nosa så många gånger han vill, men inte alltid så länge han vill. Efter typ 10 sekunder brukar jag tycka att det räcker, om han inte tydligt visa att han vill kissa. Har vi däremot inget koppel på oss och går i området så kräver jag mer fotgång av honom och därmed inget sniffande. Så länge han förstår och respekterar när han inte får sniffa alls så är jag nöjd, och då får han sniffa hur mycket han vill annars. 

Det har jag aldrig gjort, han brukar inte reagera på hundskall på TV. Dörrklockor, däremot… ;) Men de stänger vi inte av för heller.

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

panini
0

Ibland så försöker jag vara extra tyst, funkar dock inte för han vaknar av minsta lilla ljud..

Han får äta så fort jag sätter ner den. Ser ingen anledning till att han ska behöva be om att få sin mat.

Nej. Dock är det pinsamt när man glömt påse och folk ser.

Olika. Ibland om jag ser en extra lång klo så klipper jag den och ibland så kan jag bara klippa tex tre klor innan han får nog.

Han får tugga hur mycket han vill.

Han får INGEN människomat. Han har sin mat och sitt godis och vi har vår mat och vårt godis. Kvittar om vi är hemma hos någon annan/någon är hemma hos oss för jag har nolltolerans till det.

Då jag har valp som utforskar nya dofter och platser så får han lukta nästan så länge han vill, dock så behöver han ju inte stå på en plats i 1 min.

Nej.

liiwiish
0

Jag är extra tyst.

Vår äldre hund måste vänta men vår yngre hund får äta direkt när vi lägger ner skålen (hon äter dock inget ändå).

Nej?

Framtassarna en dag, baktassarna en annan.

De brukar tröttna själva efter en stund, ett ben kan räcka flera veckor.

Inte direkt från bordet men de äter "människomat", ja.

Våra hundar nosar så länge de vill var de vill.

Nej.

24 weeks

170 days

4094 hours

245654 minutes

14739279 seconds Hjärta

[Torpedtass]
0

1. Är du extra tyst när din hund sover, eller beter du dig som vanligt? Som vanligt.

2. Måste hunden vänta på att du sagt varsågod innan den får sin mat, eller får den äta så fort du ställer ner skålen? Får äta direkt när jag ställer ner.

3. Tycker du det är pinsamt att plocka upp bajset, och gå runt med påsen i handen innan du hittat en soptunna?  Nej

4. När du klipper klor, tar du alla på en gång eller delar du upp tassarna på olika dagar? Alla på en gång.

5. Om din hund fått ett tuggben, får den äta upp det på en dag eller plockar du upp det efter ett tag, så att det ska räcka fler dagar?  Får äta upp det direkt, gett är gett och tas inte ifrån

6. Får din hund äta "människomat", alltså smaka lite av din mat ibland? Om hon tål det och det inte är kryddat ja.

7. Hur ofta får din hund nosa på stolpar, buskar osv. när ni går promenad? Och hur länge vid varje plats? Det bestämmer hon själv, vill hon nosa får hon det, vill hon stå där en stund så får hon det.

8. Stänger du av ljudet på TVn om det är en hund som skäller, så inte din hund ska höra? Nej, hon bryr sig inte ett skvatt om andra hundar som skäller.

Fridaaaa
0

1. Är du extra tyst när din hund sover, eller beter du dig som vanligt? Är som vanligt.

2. Måste hunden vänta på att du sagt varsågod innan den får sin mat, eller får den äta så fort du ställer ner skålen? Vänta på vasegod

3. Tycker du det är pinsamt att plocka upp bajset, och gå runt med påsen i handen innan du hittat en soptunna?Nix

4. När du klipper klor, tar du alla på en gång eller delar du upp tassarna på olika dagar? Alla klorna på samma gång.

5. Om din hund fått ett tuggben, får den äta upp det på en dag eller plockar du upp det efter ett tag, så att det ska räcka fler dagar? Beror på vad det är för ben när jag ser att hunden tröttnat tar jag undan det, annars är  det risk att de bråkar om det.

6. Får din hund äta "människomat", alltså smaka lite av din mat ibland? Händer att de får smaka beroende på vad det är

7. Hur ofta får din hund nosa på stolpar, buskar osv. när ni går promenad? Och hur länge vid varje plats? Ofta, men är vi på motionspromenad får de inte stanna speciellt ofta.

8. Stänger du av ljudet på TVn om det är en hund som skäller, så inte din hund ska höra? Nix.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Oliviahack
0

Nej det är jag nog inte!

Ja den måste få ett godkännande först, men hon är ingen som hugger i ändå.

Nej inte alls.

Ja alla på en gång, hon ligger i mitt knä på rygg och är väldigt trygg och avslappnad så varför krångla? :P

**
5. Om din hund fått ett tuggben, får den äta upp det på en dag eller plockar du upp det efter ett tag, så att det ska räcka fler dagar?**

Det får ligga.

**
6. Får din hund äta "människomat", alltså smaka lite av din mat ibland?**

Sällan, endast när jag lagar mat. 

**
7. Hur ofta får din hund nosa på stolpar, buskar osv. när ni går promenad? Och hur länge vid varje plats?**

Lite grann, hon håller på o bli könsmogen just nu så dofter är extra roligt nu. Men jag vill oftast ha ett flow när jag är ute och går så inga långa pauser.

**
8. Stänger du av ljudet på TVn om det är en hund som skäller, så inte din hund ska höra?**

Nepp!

Whippet
0

Nej Beter mig som möjligt.

Jag säger sitt och sedan vill jag ha ögon kontakt i ungefär 10 sekunder, sen säger jag varsågod. 

Varför skulle det va pinsamt, jag blir bara nöjd över andra hundägare när dom går med en bajspåse i handen xD

Jag klipper alla på en gång 

Dom får ha det hos sig hela tiden, tar den slut får dom en ny, men använder bara såna hårda invirade om ni fattar…. så det tar ju 1-2 månader tills de tar slut ._.

Ja så länge dom får äta det,  men det är bara tex om det är någon liten gurka kvar eller någon seg köttbit :)

**
7. Hur ofta får din hund nosa på stolpar, buskar osv. när ni går promenad? Och hur länge vid varje plats?**

Några gånger, på längsta plats ca 1 minut men oftast bara 10 - 20 sekunder, och ibland får dom inte nosa så mycket utan ser när dom vill på ''toa'' så låter jag dom få göra sina behov sen stannar jag ibland och låter dom nosa sen gå vi raskt igen.

Dom bryr sig inte, få inte ens va i samma rum som tv apparaterna. De skäller aldrig på tv:n

I'm out Vilar huvudet i handen

drika
0

Dom här sakerna har jag tänkt på på sistone, och det skulle vara intressant om några ville svara! :)

-Som vanligt 

-Ja, varsågod

Nej

-Allt på samma gång ,använder kloslip

-Min hund äter inte upp ben så bra utan tuggar, tuggar och tuggar så tar bort när de blir ofräscht

-Nej

-Varje gång den vill, tar inte tid

-Nej

Hälsningar

Fredrika