Hundar iFokus

Hundar

Etikett: trÀning-och-inlÀrning
LĂ€st 4223 ggr
akki
0

Dagis med ceasar milan metoder

Hej! Jag har lite funderingar som jag skulle vilja bolla lite med er sajtmedlemmar đŸ™‚

Eftersom jag pluggar och ibland har lĂ„nga dagar behöver jag ibland lĂ€mna min hund pĂ„ dagis. Hunddagiset hon gĂ„r pĂ„ Ă€r uppbyggt sĂ„ att hundarna gĂ„r i olika flockar tillsammans baserat pĂ„ vikt och kön, de sitter alltsĂ„ inte i boxar. TankesĂ€ttet pĂ„ dagiset Ă€r ocksĂ„ helt uppbyggt efter ceasar milan, Ă€garna dyrkar honom som en gud och anvĂ€nder sig av och har lektioner i hans metoder. 

SjĂ€lv Ă€r jag inte sĂ„ förtjust i ceasars metoder, jag anvĂ€nder dom inte sjĂ€lv och vill inte att nĂ„n annan ska anvĂ€nda dom pĂ„ min hund, dĂ€rför Ă€r jag tveksam till att ha min hund pĂ„ just detta dagiset. 

MEN, min hund verkar trivas jÀttebra. Visst, hon rusar inte in pÄ dagis och Àr vÀldigt glad nÀr jag hÀmtar henne men det beror nog mer pÄ "mammigheten". Jag har provat att ha henne pÄ att annat dagis som hade ett annat upplÀgg med boxar men det var helt misslyckat, hunden fick panik sÄ fort hon insÄg vart vi skulle och kunde inte vistas ute med de andra hundarna utan att försöka rymma.

Hur skulle ni ha gjort? Tycker ni att jag ska lÀmna henne pÄ dagiset med (enligt mig) felaktiga metoder dÀr hon trivs eller ska jag ta henne till ett dagis med bÀttre metoder men dÀr hon inte trivs?

(Admin fĂ„r gĂ€rna flytta inlĂ€gget om det har hamnat i fel grupp đŸ˜‰)

VildaVittra
11

Jag skulle ha hunden pÄ stÀllet dÀr hon trivdes utan tvekan. Allt CM gör Àr ju faktiskt inte fel och Àven andra metoder (som anses mjuka) kan missbrukas.

Hur förberedd Àr du egentligen för krig, arbetslöshet, brÀnder eller sjukdom? LÀs mer pÄ Prepping iFokus

Sugar Mist
2

Om de inte anvÀnder metoderna pÄ min hund utan att frÄga innan(och respekterar ett nej) och hunden trivs och det verkar fungera sÄ varför inte?

-

Fridaaaa
0

SKulle ha dÀr hunden trivs.
Men hade jag sökt hunddagis hade jag inte valt med CM metoder đŸ™‚

Medarbetare: SĂ€llskapskaniner, Support.

[Daniela1983]
1

Var de sĂ„ öppna med att de anvĂ€nder hans metoder?  en eloge til dem för det, min hunds dagis Ă€r inte lika öppna och gör inte som man sĂ€ger ang vissa grejer. Hunden trivs dock men han Ă€r en glad skit i övrigt.

MoaL
0

Jag skulle sjĂ€lvklart ha hunden dĂ€r den trivs. đŸ™‚ Om den inte trivs pĂ„ ett visst stĂ€lle sĂ„ betyder det ju att nĂ„got de gör Ă€r fel för hunden.

Mvh,
Moa
SajtvĂ€rd pĂ„ EremitkrĂ€ftor och SnĂ€ckor

[Daniela1983]
0

# 5 Eller vem vet vad personalen gör pĂ„ det dagiset den inte trivs pĂ„, bakom stĂ€ngda dörrar? De kan vara vad som, det dagiset min hund Ă€r pĂ„ talar aldrig om nĂ„gra problem utan allt Ă€r *frid och fröjd* inför  kunden Ă€ven om han blivit nerpissad med kiss i ansiktet.

MoaL
0

#6 Ja? Jag sa ju att hunden uppenbarligen mÄste uppleva att nÄgot inte fungerar för henne pÄ stÀllet dÀr hon inte trivs? Med andra ord kan det vara exakt vad som helst, men nÄgonting Àr det ju.

Att hunden trivs Ă€r A och O. đŸ™‚

Mvh,
Moa
SajtvĂ€rd pĂ„ EremitkrĂ€ftor och SnĂ€ckor

[Daniela1983]
0

Jag ser det som tvÄ olika saker, en sak att hunden inte trivs pga hur dagiset Àr uppbyggt eller annat, en annan sak Àr att dagispersonalen i sig gör nÄgot dÄligt. Det Àr kanske Àr ett bra dagis med personal i sig som Àr bra med hundarna men att en hund ÀndÄ inte trivs dÀr av nÄgon anledning, sÄ kan det ocksÄ va.

Wellcraft
5

Riktiga Milan metoder hade triggat min hund rejÀlt, han tar ingen skit. SÄ nej jag skulle inte lÄtit honom gÄ kvar dÀr, dÄ det inte finns en chans heller att han skulle trivas.

Jag undrar, vad Àr det för metoder personalen anvÀnder? Milan Àr ganska bred, med allt ifrÄn att kuva hundar genom strypning & elchocker, samt sparkar mot njure till att bara flamsa runt frÄgande hundar för att stadga nÄgon slags pÄhittad dominans.

HĂ€st, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Lexie82
1

Jag skulle vÀlja dagiset dÀr hunden trivs. Om personalen Àr för hÄrda i sina metoder enligt hunden, dÄ mÀrker man nog det ganska snabbt pÄ hur hunden beter sig mot personalen. SÄ det kan ju vara sÄ att de metoder de anvÀnder sig av inte Àr för hÄrda för din hund Àven om de verkar hÄrda för dig.
 Jag Ă€r inte sĂ„ vĂ€ldigt insatt i CM, men har förstĂ„tt att mĂ„nga anser honom för hĂ„rd. Men om hunden trivs och tycker om personalen sĂ„ mĂ„ste man vĂ€l anta att de antingen inte anvĂ€nder sig av de hĂ„rda metoderna, eller att hunden inte anser dem hĂ„rda.

#2 Jag har svÄrt att tÀnka mig att ett hunddagis kan ta hÀnsyn till varje Àgares önskemÄl vad gÀller metoder de anvÀnder. Det skulle sluta med att de fick anvÀnda olika metoder pÄ varenda hund, och det Àr ju inte praktiskt genomförbart. DÄ fÄr man nog som hundÀgare söka sig vidare till ett dagis som anvÀnder metoder man kan acceptera.

Frida B
5

SÀg som det Àr. "jag Àr inte sÄ förtjust i CM, och anvÀnder inte dessa metoder pÄ min hund av olika anledningar. Men jag har mÀrkt att hon trivs bra pÄ erat dagis, sÄ hade varit jÀttetacksam om jag kunde fÄ vara med inne en dag eller om ni kunde förklara vad ni gör som CM gör?"

Exempelvis. SÄ hade jag gjort, och utgÄtt frÄn det sedan. Hade Àven bett om att fÄ gÄ med pÄ en promenad, för att se hur det gÄr till.

SajtvĂ€rd pĂ„ AkvarierĂ€kor ifokus och m_edarbetare pĂ„ Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Sugar Mist
2

#10 Har lite svĂ„rt att lĂ€gga ner mitt tankesĂ€tt i text i den hĂ€r frĂ„gan kĂ€nner jag sĂ„ börjar med att varna att det kan bli förvirrande. Att anvĂ€nda samma metod till varje individ(som i sig har olika grĂ€nser för vad de kan tĂ„la i tillsĂ€gelser utan att bli livrĂ€dda) Ă€r lika omöjligt det i sĂ„dana fall. 
Hade aldrig satt min hund pÄ ett dagis dÀr de anvÀnder metoder utan att frÄga mig som Àgare innan, speciellt om jag hade en vÀldigt vek och kÀnslig hund.

Har sjÀlv för tillfÀllet en vek hund och en cementskalle och att byta uppfostringsmetod mellan de Àr inte nÄgot trolleri direkt.

-

[Forest]
0

Jag hÄller med flera andra trivs hunden sÄ skulle jag inte byta dagisplats. Jag har vart och kollat in lite olika hunddagis dÄ kompisen leta efter en vettig, var ganska vanligt att dom var 4 st hundar i samma "rum" :)

CissiD
1

Det Ă€r en svĂ„r frĂ„ga detta jag hade helt klart i din situation valt det dagiset som hunden trivs pĂ„. Om hunden inte trivs pĂ„ det andra dagiset sĂ€tt den absolut inte dĂ€r nĂ„got Ă€r ju inte rĂ€tt för din hund pĂ„ det dagiset. 

Sen nĂ€r jag letar hunddagis sĂ„ letar jag efter ett med liknande synsĂ€tt pĂ„ hundar som jag sjĂ€lv har. Jag tycker att CM har flera bra delar och sen har han nĂ„gra jag inte hĂ„ller med om. SĂ„  prata med Ă€garna och frĂ„ga mycket frĂ„gor sĂ„ du fĂ„r veta hur din hund behandlas. Om möjlighet finns sĂ„ hade det ju varit bra om du fick vara med och observera en promenad och Ă€ven en stund inne vistelse. Sen var uppmĂ€rksam sĂ„ att din hund inte byter instĂ€llning lĂ€ngre fram. Jag tycker personligen det Ă€r viktigt att jag fĂ„r en bra kĂ€nsla och litar pĂ„ den jag lĂ€mnar min hund till pĂ„ dagarna.

Kolla gÀrna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Boson
0

Ha kvar hunden om det funkar. FörutsĂ€tter att dagiset/personalen följer sveriges lagar gĂ€llande hund. 

Dessutom tycker jag CM Àr duktig med hundar och hÄller med hans metoder mÄnga gÄnger. Hans sÀtt att umgÄs och se pÄ sina egna hundar "vardagligt" Àr som jag uppfattat det schysst. Tv-programmet Mannen som talar med hundar Àr kasst pÄ sÄ mÄnga sÀtt. Men nog om det. (Förresten nÄn som har lÀnk till en diskussionstrÄd om CM/CMs metoder?)

Cixx
0

Bara för hunden verkar trivas enligt dig och Àr glad nÀr du hÀmtar den sÄ betyder det inte att dagiset Àr bra för hunden. Alla vet att hunden lever i nuet och inte gÄr och tÀnker pÄ att "den dÀr dagisfröken sparkade mig igÄr". Visst kan hundar vara lÄngsinta och ogilla mÀnniskor som varit dumma, men vissa glömmer fort bort det dumma och litar pÄ att mÀnniskan i fortsÀttningen kommer vara snÀll.

Jag skulle aldrig sÀtta min hund pÄ ett dagis jag inte visste var 100% bra. I Australien till exempel har de kameror man kan logga in pÄ för att se hundarna i boxarna hemifrÄn/pÄ jobbdatorn. DÀremot rastar man inte hundarna pÄ samma sÀtt som i Sverige, men gillade webbkamera idén.

Följ InnaTheIggy pÄ Instagram
Medarbetare pÄBARF iFokus

VildaVittra
6

#16 Hundar kan mycket vĂ€l förknippa platser med obehag/trevligheter. Min ena tik blir alltid taggad och börjar att spana nĂ€r vi gĂ„r förbi en plats dĂ€r en dovhjort studsade fram ett par meter framför hennes nos för tre Ă„r sedan. Min gammeltik tvĂ€rvĂ€grade att gĂ„ in hos en kompis till mig för att hennes hund var knĂ€pp, det trots att vi inte alls var dĂ€r speciellt ofta. Hundars tankeförmĂ„ga Ă€r avsevĂ€rt mer komplex Ă€n man förut trott, det de inte kan Ă€r att fundera pĂ„ sĂ„dana abstrakta saker som att "NĂ€r jag dör
" osv. 

Bara för att ett dagis uppger sig trÀna enligt en metod pÄ pappret, betyder ju inte att det Àr sÄ i praktiken. Jag gÄr efter mina hundars omdöme alla gÄnger nÀr det gÀller hundvakt, blir de glada av att se personen som trots allt kanske ryter till nÀr de gör hyss sÄ vÀljer jag denne alla gÄnger framför klickertoken de ignorerar.

Hur förberedd Àr du egentligen för krig, arbetslöshet, brÀnder eller sjukdom? LÀs mer pÄ Prepping iFokus

SuperLimm
0

Jag skulle pratat med personalen faktiskt. FrÄgat lite hur de gör och om de anvÀnder nÄgra redskap eller sÄ nÀr de gÄr med hundarna samt umgÄs med dom. Sen skulle min hund faktiskt bara fÄ ha sele pÄ sig. Det har hon visserligen idag ocksÄ pÄ dagis för hon gÄr bÀttre i sele Àn i halsband men hon har Àven ett hurtta halvstryp till sitt regntÀcke. Halsbandet har jag varit tydlig med frÄn början att hon bara ska ha nÀr hon har tÀcket pÄ sig. PÄ ett dagis med CM synsÀtt skulle jag dock lÀmna halsbandet hemma och sen försöka hitta ett regntÀcke som funkar att anvÀnda sele till eller dÀr det gÄr att fÀsta kopplet i tÀcket.

Sen accepterar inte min hund nÄgon skit. Biter du henne biter hon tillbaka. Tar du tag i hennes nackskinn biter hon tillbaka och hon kommer inte att tycka om dig. Jag skulle mÀrka vÀldigt tydligt om hon inte gillar personalen och om dom behandlar henne respektlöst.

Men trivs hunden och gillar personalen sĂ„ skulle det nog inte vara nĂ„gra problem sen.

Mvh Linn

Nova1234
1

Hur Ă€r din hund till sĂ€ttet? Din hund kanske inte har varit inblandad i nĂ„got som anses som ett problembeteende pĂ„ dagiset Àn FrĂ„gan Ă€r ju hur personalen agerar nĂ€r och om hunden anses olydig (CM tar bara till hĂ„rdhandskarna nĂ€r hunden "brĂ„kar") Prata med personalen om hur dom löser olika situationer och pĂ„ vilket sĂ€tt dom tillrĂ€ttavisar hundarna Det Ă€r lite som en strĂ€ng fröken i skolan, dom "snĂ€lla ordentliga barnen" lider inte av frökens strĂ€nga regler Det Ă€r dom busiga barnen som inte kan sitta still och vara tysta som blir lidande av hĂ„rda regler

Lavine
1

Vad innebÀr det att hunddagiset arbetar efter CMs metoder?

[erika.tornlycke]
0

Jag praktiserade pĂ„ ett hunddagis dĂ€r deras lösning var att skrika pĂ„ hundarna nĂ€r dem var olydiga men det sa dem aldrig till Ă€garna utan sa stolt att dem jobbade med positiva metoder
sĂ„ vad dem sĂ€ger och faktiskt gör kan ju skilja sig Ă„t. Cesar tex menar ju att man ska vara lugn och bestĂ€md istĂ€llet för att skrika vilket jag tycker Ă€r bĂ€ttre, sen tycker inte jag att allt han gör Ă€r bra, men dagiset har kanske valt ut delar som dem anvĂ€nder. Men ja jag hade pratat med dem om hur dem hanterar olika situationer och om det lĂ„tit bra sĂ„ hade jag hĂ„llt koll pĂ„ min hund och sĂ„ lĂ€nge hen verkar trivas sĂ„ hade jag haft kvar hen pĂ„ dagiset

akki
0

MĂ„nga bra tankar, tack för det đŸ™‚

#9 #20 Jag vet inte specifikt alla metoder dom anvĂ€nder men de ville till exempel att hunden skulle ha sĂ„nt dĂ€r smalt strypkoppel sĂ„ att de kan "korrigera korrekt" (hon har sele och det kommer hon att fortsĂ€tta ha). Jag gick en kurs i koppeltrĂ€ning dĂ€r för nĂ„gra Ă„r sedan och dĂ„ anvĂ€ndes dessa halsband flitigt, vi gick bara halva kursen dĂ„ jag inte ville trĂ€na min hund pĂ„ det sĂ€ttet. Ägaren brukar ocksĂ„ ha smĂ„ "förelĂ€sningar" för Ă€garna i dominans osv nĂ€r de kommer och ska hĂ€mta sina hundar beroende pĂ„ hundarnas beteende.

#19 Min Hund Àr snÀll och lydig mot alla mÀnniskor men tuff/sur mot de flesta andra hundar (vi kÀmpar med aggressivitet i hundmöten men pÄ dagis gÄr det tydligen jÀttebra), enligt Àgaren Àr hon ganska högt i rang pÄ dagiset och bestÀmmer över de flesta.

Lavine
0

#22 Ja, okej, dÄ Àr jag med lite mer. Jag hade nog velat veta Ànnu mer om vad de gör pÄ dagarna. Jag har ingen erfarenhet av hunddagis, vad jobbigt att de "mÄste" uppfostra och trÀna, jag hade liksom bara velat att hunden skulle ha sÀllskap och bli rastad. Men jag förstÄr vÀl samtidigt att de mÄste fÄ sin verksamhet att fungera och mÄste vÀlja ett arbetssÀtt. Spontant lÄter det som att jag aldrig hade övervÀgt ett hunddagis som jobbar efter Cesar Millans tankesÀtt, för jag tÀnker att vi överhuvudtaget skulle ha svÄrt att kommunicera. Skulle jag fÄ trÀningstips jag inte bett om skulle jag bli galen. Men förutsatt att det bara var prat och ingen verkstad (dvs inget stryphalsband pÄ min hund etc) skulle jag kanske fÄ lov att ta det i beaktning om det var för hundens bÀsta. Fy vad svÄrt att veta vad som hÀnder nÀr man inte Àr med.

Lavine
0

#19 hade ju bra funderingar. Försök prata igenom hundens vistelse dÀr, det Àr vÀl det minsta ett hunddagis kan göra.

Frida B
0

#22 och just dĂ€r tappade dessa mĂ€nniskor mitt förtroende totalt. Är de inte kapabla att hantera hundar utan att strypa dom till lydnad ska dom inte ha hunddagis alls. Jag Ă€r dock helt anti allt som kallas stryp (förutom halvstryp, förutsatt att det Ă€r stort nog att strypfunktionen inte tillĂ€mpas). Den enda funktionen en sĂ„dan snara har Ă€r obehag, obehag och Ă„ter obehag. Speciellt pĂ„ ett CM-sĂ€tt. Han sĂ€tter den smala trĂ„den dĂ€r flera kĂ€nsliga muskler finns, och skapar smĂ€rta hos hunden och inom en tid nĂ„gonting som kan jĂ€mföras med svĂ„r spĂ€nningshuvudvĂ€rk. Och som följd till det, spĂ€nda muskler osv. Helt Ă€rligt, hade min hund velat vara pĂ„ det dagiset hade jag inte ens gjort det. Men det Ă€r jag det, som Ă€r helt anti stryp. Dessutom, dom verkar ju inte fatta att dominans inte finns mellan arter men det kĂ€nner jag har mindre betydelse.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

VildaVittra
6

#25 Du vet alltsĂ„ inte att man kan anvĂ€nda ett korrigeringskoppel pĂ„ det sĂ€ttet som det egentligen Ă€r avsett för, dĂ€r man inte stryper hunden? đŸ™‚ RĂ€tt anvĂ€nt har det samma funktion som en klicker, med skillnaden att ljudet innebĂ€r "fel" istĂ€llet för "rĂ€tt". 

"Den enda funktionen en sĂ„dan snara har Ă€r obehag, obehag och Ă„ter obehag. "

Nej, faktiskt inte.

Sugar Mist
3

#25 Ă€sch, kommer du inte ihĂ„g nĂ€r flynn var puppis pĂ„ agilitytrĂ€ningarna och nĂ€r jag hade retrieverkoppel pĂ„ honom? tror inte han hade nĂ„got obehag dĂ„ lillskiten höll sig runt fötterna pĂ„ en.  Det gĂ€ller ju bara att anvĂ€nda det rĂ€tt, precis som med alla andra saker.

-

Frida B
1

NÀr det Àr snara- CM style sÄ anvÀnds det inte korrekt, kolla pÄ vilket av CM:s program. Folk fÄr anvÀnda sÄn snara bÀst dom vill men jag anvÀnder det inte och Àr helt anti det (sen kan man anvÀnda det rÀtt och fel men cesar anvÀnderdet fel och mÄnga med honom)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

fridarebecka
0

Jag tycker att du svarar bra pÄ din egen frÄga faktiskt. Du skriver att du inte vill att nÄgon ska hantera din hund med de metoderna, och det kommer en CM-dyrkare med största sannolikhet att göra. Personligen skulle jag aldrig lÀmna min hund till nÄgon som anvÀnder hans metoder. Jag hade letat dagmatte/husse om jag var du :)

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
[Daniela1983]
0

Jag hade inte varit ok med att man stryper hunden uppÄt som han gör, gillar inte ens retrieverkoppel som jag vet ett annat dagis anvÀnder pÄ sina promenader.

[Daniela1983]
1

Vilket dagis blev det??

hund_katt
1

CM's metoder
 assĂ„ sĂ„ lĂ€nge man anvĂ€nder dom rĂ€tt, som CM gör, sĂ„ ser jag inget fel med det. men alla hundar behöver olika trĂ€ning och olika metoder. det va nĂ„got avsnitt dĂ€r en hund hade nĂ„got problem, sen ett annat avsnitt dĂ€r hunden hade samma problem, men han löste det pĂ„ helt olika sett eftersom det var tvĂ„ olika hundar som fungerade olika. dom jag sett som anvĂ€nt CM's metoder har ju bara tagit nĂ„got ur ett avsnitt och inte tĂ€nk pĂ„ att det kanske inte funkar pĂ„ deras hund.

elhalsband osv tycker jag inte heller Ă€r fel, SÅ LÄNGE MAN ANVÄNDER DET RÄTT. dock tycker jag det Ă€r ganska onödigt för det finns bĂ€ttre sett. Men sĂ„ lĂ€nge man vet vad man gör och inte har pĂ„ sĂ„ högt att hunden grillas(överdriver, med det menar jag absolut inte starkare Ă€n elstĂ€ngsel till hĂ€sthagar, rĂ€cker med bara ett litet kittel.) sĂ„ fine.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Frida B
2

#32 Elhalsband Ă€r f*n inte rĂ€tt nĂ„gonstans. Tycker man det
 Bara nej. Elchocka hunden nĂ€r den gör fel Ă€r absolut inget försvarsbart nĂ„gonstans. Ett elhalsband gĂ„r inte att anvĂ€nda rĂ€tt för hela grejen Ă€r fel, att ge elstötar.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

hund_katt
0

#33 men hÀstar Àr okej att ge elstötar?
elhalsband ska kittla till hunden, inte mer. ska inte kÀnnas mer Àn om man tar ett finger och petar till. dock finns det ju sÄ man kan sÀtta högre och dÄ Àr det inte okej.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Frida B
1

#34 och var har du fÄtt det ifrÄn? El Àr inte ok nÄgonstans. Om det bara ska kittla kan man lika vÀl peta till hunden, eller om man nu mÄste anvÀnda vibrations-halsband.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

SuperLimm
1

#32 Jag tycker han löser alla hundars problem pĂ„ samma sĂ€tt, motion och ryck i koppel dĂ€r halsbandet sitter precis bakom öronen dĂ€r det faktiskt Ă€r skadligt att halsbandet sitter eftersom hunden har mycket nerver som kan skadas dĂ€r. SĂ„ nej hans metoder Ă€r inte ofarliga och nej det Ă€r inget nĂ„gon borde ta efter. 
Varför ens vÀnta pÄ att hunden gör nÄgot fel för att kunna ta bort det den gör fel? Varför inte lÀra hunden vad den ska göra istÀllet?

Mvh Linn

[LoveUnite]1
0

TÀnk pÄ hundens bÀsta, trivs hunden sÄ lÄt hunden vara dÀr.

Alla hundar Àr olika individer och trivs i olika sorters miljöer.

Finns de som kan tycka om att vara i grupper, de som tycker om att vara ensamma i boxar, de som gillar att vara i en liten grupp i ett öppet hundagis, eller som min hund, trivs att vara hemma och ha en hundrastare =)