Bravecto
Jag har hört massor om Bravecto och det har än så länge enbart varit bra saker. Men som jag förstår det så måste man ha det utskrivet av en veterinär. Måste man då ta hunden på ett veterinärbesök innan man får det utskrivet? Eller räcker det med att ringa till veterinären så kan de skriva ut det?
Ni får gärna dela med er av era erfarenheter om Bravecto? Hur mådde era hundar på det? Finns det några biverkningar och i så fall vilka? All information är av intresse.
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/
Vi kunde ringa och få receptet utskrivet hos vår vanliga veterinär som känner oss, så det borde du också kunna göra. Vi tycker att det fungerar bra, de fästingar som lyckas bita sig fast är små och förtorkade när vi hittar dem så de verkar dö snabbt. Vår hund mår bra av det, första gången hon fick det var hon lite lös i magen dagen efter, men inget annat. För oss fungerar det bra, vår hund är kvalsterallergisk och har känslig hud och tål inte det enda som har funkat för oss, Scalibor, längre. Bravecto är en bra lösning tycker jag.
#1 Hur är det med badning av hunden? kan den bada utan att effekten försvinner? Skönt då ska jag nog ringa på måndag och se om jag kan få det utskrivet. Det med lös i magen är den enda biverkningen jag hört om innan. Hur är det med Scalibor är det samma som med de flesta andra halsband att det står att man ska tvätta händerna efter att ha tagit på det? Känns otroligt krångligt att behöva oroa sig för kemikalier på händerna när man klappat på hunden.
Jag har bara hört dålig i magen som enda biverkan hittills. Ska prova det till mina hundar för första gången i år. Dom bör kunna bada eftersom det är ju inget utvändigt man använder sig av utan effekten kommer ju inifrån eftersom dom sväljer tabletten, bör vara samma angående klappa å dylikt, alltså inga problem då det ju inte är något man har utanpå hunden som Scalibor/Frontline. Jag ska hämta mina på tisdag och det enda veterinären behövde var vikten på hundarna :)
#2 Medlet kommer inifrån så bada och liknande är inga problem :)
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Vad skönt. Nu gillar inte min att bada men om det är andra hundar som badar så är det inte omöjligt att han hoppar i han också. Hur ofta ger man hunden bravacto? är det en gång i veckan/månaden eller bara 1 gång?
En tablett ska skydda i 12 veckor, alltså 3 månader :)
Vi har testat lite olika fästingmedel, men inget har fungerat på vår badtokiga lagotto. Att bara låta henne bada bara en gång i veckan är helt omöjligt, hon badar ca två gånger per dag under sommaren. Därför ska vi köra bravecto till vår denna säsongen, vi ska vaccinera henne nu till veckan så då passar vi på att få det utskrivet. Uppfödaren till min valp som kommer till sommaren använder det på alla sina hundar och hon är toknöjd! Tycker det verkar som ett jätte bra medel. :-)
// Nadja

Ringde vår veterinär och fick ett recept utan krångel. Inga problem alls med mage eller något annat hittills.
>>>Malum domesticum<<<
Jag ringde bara veterinären och fick recept. Väldigt smidigt! Som tidigare nämnts var hundens vikt det enda de ville veta och efter tolv veckor får man ge en ny om man vill ha fortsatt skydd.
Jag märkte ingenting på min hund när han fick det. Inte något lös i magen trots att han är lite känslig. Han fick sin tablett i mitten på mars då han hade fått tre fästingar på ett par dagar.
Han har inte haft en enda fästing sedan han fick det. Inte ens någon död/torkad så det verkar som att medlet även har en avstötande effekt och inte bara avdödande som jag först trodde. Jag är jättenöjd🙂
Hoppar in här med en liten fråga då jag också funderat på Bravecto. Vad ligger priset på? Har för mig jag läst att det beror på hundens vikt, stämmer det?
Jag betalade 219.50:- och då fick jag asken 4.5-10kg
#10 Jag vet inte vad det ligger på men förmodligen beror det på vikten då större hundar brukar få högre dos än lägre å då går ju fler tabletter åt = dyrare.
Här har ni ungefärliga priser på Bravecto (det kan skilja mellan olika apoteks-kedjor) och det är lite dyrare ju större hunden är. Det blir alltid lite billigare att köpa 2-pack än att köpa två stycken 1-pack.
Jag betalade 365 kr för 2-pack för hundar mellan 4,5-10 kg.
Tack för alla svar fortsätt gärna komma med mer erfarenheter om bravacto!
Det verkar ju väldigt smidigt att bara ge var 3 månad. Kan man ge tabletten hel eller måste man mosa den? Vore ju väldigt praktiskt att bara stoppa den i lite köttfärs så fattar ju glupska vovven inte ens att han ätit den ;)
#14 Jag har läst att tabletten ska ha leversmak, alltså att man ska kunna ge den direkt till hunden så den kan tugga upp den själv. Annars går det ju att blanda ut den med mat! Den ska inte delas eller brytas utan ska ges hel.

#14 Bravecto!
>>>Malum domesticum<<<
Min hund är ju visserligen inte så kräsen men han käkade den som en godis typ, trots att den var ganska stor😛 Jag tänkte att jag skulle "gömma" tabletten i något gott om han inte gillade den men det behövdes inte🙂 Han fick tabletten som är för hundar som väger 20-40 kg.
#14 - jag öppnade förpackningen så tog mina ut sin tablett själv - gott sa dom😉
Min hund fick bravecto för lite mer än en månad sedan, fungerar jättebra för oss hittills! Han har bara haft krypande på sig sedan han fick den och ingen biverkning vad jag märkt, så detta ska vi fortsätta med! :)
jag har ränder så som alla tigrar har
#1 Se där märkte inte ens att ja skrev fel. :)
#17 och #18 perfekt då kommer nog min också att äta den. Tugga är jag skeptisk till men om den luktar lite gott så slinker den nog ner. ;)
Det blir till att ringa veterinären imorgon. Vi har hittat 3 fästingar på 24 timmar nu. Tack för alla svar!
Min åt den inte.. Fick ta den i små bitar o stoppa i halsen på henne. Får se om hon tar den om 3 månader.