Hundbur i bil
Jag harnågra frågor om detta med bilbur då det börjar bli aktuellt för oss.
Första frågan är: Hur stor ska buren vara?
I denna tråd står minsta storleken: http://hundar.ifokus.se/discussions/552276668e0e74410600076f-bilbur?discussions-1
Men hur stor kan buren vara för att det fortfarande ska vara säkert? Kan du tillexempel ha en liten hund i samma bur storlek som en stor hund utan att det blir farligt för hunden?
Sen undrar jag om det är skillnad i säkerhet mellan de olika märkerna? Är det några märken som är säkrare än andra och i så fall vilka?
Många frågor och jag vet att det finns många som har hela baksätet till sina hundar så det kanske inte kan bli för stort? Är intresserad av all information och åsikter som finns i ämnet :)
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/
#1 Tack för länken men den svarade tyvärr inte på någon av mina frågor. Att hunden ska sitta säkert är en självklarhet för mig. Sen hade den andra tråden redan svarat på minsta måtten. det står inget mer än att de ska förvaras i bur inte något om största storleken beroende på storlek på hund.
Tänker ju spontant att en liten hund lätt flyger runt i en större bur i en krock och då utgör det en skaderisk. Jag hade tagit en bur där hunden kan stå, vända sig och ligga ner bekvämt utan problem.
Va jag vet är MiM burarna säkrast och krocktestade, var någon mer bur som var krocktestad också men inte i samma hastighet för att djuret(docka då) skulle bli skadat.
-
Ja lite så tänker jag med men samtidigt vill man ju gärna ha en så stor som möjligt så han kan ligga bekvämt. De e väldigt svårt att hitta något om storlek åt hur stor får det max vara då det bara finns om hur liten den får vara. Jag har också hört bra om MIM burarna men är de stor skillnad på dem och andra märken?
Praktiskt sätt hade det ju varit praktiskt att ha en större så att vid behov man kan ha en annan hund där om man samåker flera stycken och Pascal i sin sele. Men man vill ju att det ska vara säkert när han åker där bak.
Tar gärna emot alla tankar och åsikter om största storlek på bur!