Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 982 ggr
TypisktMaria
0

Tips på passande ras?

Har länge planerat att skaffa hund igen och nu, äntligen börjar de närma sig. I höst har jag så pass lite kvar i skolan att jag  kan skaffa hund under sommaren ( jag kommer inte gå i skolan varje dag och då max 2-3h )  har  fixat  redan med hundvakt om det skulle bli så att jag behöver vara längre tid i skolan under någon dag. 

Har dock lite svårt att bestämma vilken ras som skulle passa mig bäst. Tipsa gärna om bra kennlar också :) Spelar ingen roll vart i landet kenneln ligger, kan åka långt om jag hittar den perfekta hunden.

Jag är en aktiv person som gillar att ta långa promenader men även springa, därför behöver jag en hund som klarar av att hänga med på joggingturer.  Jag skulle även vilja börja med agility med min nya hund.
Jag har tidigare haft Engelska Cocker spanielar men har även erfarenhet av lite större raser så som Border Collie. 
Jag bor i en 1a på 39kvm (med öppen planlösning) , men nära till grönområden.

mvh
Maria

Följ oss på
Blogg: Bobbys blogg
Instagram: Bobblius

JonnaCecilia
0

Labrador! Dual-purpose, smidiga och lyhörda, älskar att springa i skogen och lättlärda för agility! :)

RosaMoln
0

Utöver labben som hon skrev innan så skulle nog dual-purpose golden, welsh springer spaniel eller engelsk springer spaniel också kunna passa in. Welshen kräver lite mer hjärngympa än de andra två om jag inte minns fel men läs lite om raserna och tveka inte på att ringa till någon kennel och fråga dem om rasen med :)

CissiD
0

Finns massor av raser som passar in. Vad letar du efter i en hund? hur mycket mental aktivering är du beredd att ge den? Spelar storlek roll? pälsvård? 

Skulle vilja veta lite mer innan jag kan svara på raser. Agility och långa promenader funkar ju jätte bra för de flesta hundar både sällskapsraser och mer aktiva hundar.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

luckysheltie
1

Spontant kände jag shetland sheepdog! Passar perfekt till allt du vill göra orkar hänga med på långa promenader och löprundor och är en stjärna på agilityplanen, och om du tycker att 35,5-37 cm i manken är för litet så växlar ju rasen väldigt mycket i storlek som min t.ex. som är 42-44 cm i mankhöjd. Själv tycker jag att www.sobelkusten.se är en bra kennel.

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

TypisktMaria
0

#1 och #2  Tack för förslagen ska läsa på mer om de raserna :)

#3  Jo de är sant glömde visst bort att skriva lite :P
Söker någon som är relativt lätt lärd och vilja lära sig,  helst  en så sjukdomsfri ras som möjligt.  Storleken spelar egentligen ingen roll men  inte för liten ( ex. Chihuahua och Papillion osv) eller för stor( typ Irländs varghund. xD)  eftersom jag inte bor så stort just nu. Pälsvården spelar ingen roll. 

#4 Har faktiskt funderat lite på en sådan. De är riktigt fina och verkar lättdresserade :)

Följ oss på

RosaMoln
0

Håller med #4 om kennel, sobelkustens har riktigt fina shelties! :) Tänkte inte ens på sheltie först men dem funkar ju också väldigt bra till det du söker, lite lättare till skall än de raser jag skrev innan men inget som inte går att träna ^^,

TypisktMaria
0

#6 Jo de jag mött har varit väldigt skälliga. men har dock inte mött så  många. Så länge de går att träna bort så ska de nog inte bli något problem :P

Följ oss på

RosaMoln
0

De shelties jag känner skäller precis när det kommer folk men är annars tysta, även om det går människor utanför i trapphuset :) Sålänge dem får utlopp för sin energi så är det ur goa hundar och inte alls speciellt skälliga 👍

TypisktMaria
1

okej vad skönt! :) Just nu lutar de åt en Sheltie. blev helt kär i färgen Blue merle och trefärgad ;D haha men ska läsa på lite mer  om andra raser också :P

Följ oss på

RosaMoln
0

Gör så, är ju en djungel av raser, haha xD Tycker också dem färgerna är finast ;) Speciellt merle, hade man bara gått på utseende hade jag nog skaffat en hund där jag kan välja en merle ^^,

TypisktMaria
0

jo men precis, finns många raser som man inte tänker på vid första ögonkastet :P
ja men verkligen, i slutänden spelar ju inte färgen någon roll. men hade varit kul o hittat en hane som var merle med ett bra temperament  osv :P

Följ oss på

fridarebecka
0

Är du intresserad av att hålla på med någon hundsport? T.ex rallylydnad, agility, spår, dogparkour osv? 🙂

Utöver dom som redan rekommenderats så kan jag rekommendera tibetansk terrier och kanske dvärgschnauzer. SKK beskriver dvärgschnauzer som en hund som "har integritet" och "nästan omöjlig att trötta ut", så där får du själv fundera över om den passar dig 🙂

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
rasmussonsara
0

du skriver inte så mycket om hur mycket tid till mental träning du har tid/vill lägga. Om du är villig att lägga mycket tid & energi på att aktivera din hund - trix, någon sport, lekar, annan mental träning så rekomenderar jag tollare. Vi har en & dom är otroligt lättlärda, går mer än gärna långa promenader, springturer osv osv. Men du måste vara villig att lägga ner tid på aktivering. Dom kräver mycket mental träning för att tröttas ut, en promenad tillfredsställer de inte helt. Men det är en lagom hund i storlek & otroligt tacksam om man aktiverar den!

// sara - livet som brännskadad -> http://nouw.com/rasmussonsara 

luckysheltie
0

vad kul att du blev intresserad av Shelties! Vet inte om du har gjort men www.sheltie.ifokus.se finns ju, så där kan du ju kolla runt lite och läsa på mer om Shelties och vad de kräver. Om du har några frågor om Shelties får du gärna PM:a mig om du vill.

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Obergdaphne
0

Schapendoes vi har en sådan hund passar till allting nästan vi har då en som är 1år nu och började precis och träna agility. Rasen är rolig om man vill vara ute så vill den de om man vill vara ine så vill den de. Vi köpte våran på tjörn kennlen (stav)den heter trolltorpets kennel man söker på schapendoes.so kolla där på bilder. Vad jag vet ska dom få en kull snart.