rasvals funderingar
Har börjat fundera på om jag ska skaffa mig en ny hund. Har tidigare haft en laika som jag bara älskade mentaliteten på, smart lättlärd följsam . En blandras amerikansk bulldog/shäffer också underbar när man kompå vilka knappar som aktiverade rätt saker ;) samt en borderterrier som ägde världen enligt honom själv. Dessa tre olika hundar har alla haft en bra självkänsla o attityd något som jag vill ha hos en kommande hund. Vill inte ha en för mjukhund utan lite ego måste den vara. Vill ha en hund som fixar både joggingturer & ridturer samt att plocka svamp utan att jaga. Viltspår o agillity körde jag med laikan o det var kul, så beroende på hunden så tror jag det blir en del sånt. Lydnad vill jag testa på. Arbetar 5h då är hundarna i hundgård med hus. Reser sällan utan möjlighet att ta med hunden. Finns två vuxna stabila wachtelhundar i familjen. Tycker egentligen att hundar ska göra det som de är avlade för. Är sugen på en borderterrier men vet inte om jag vill jaga, har jägarexamen. Papilllon är intressant men funkar de att ha med i stallet? DvSchnauser är oxå intressant men det var många år sedan jag kände en sådan. Tipps på raser o vad jag mer ska tänka på?
Hej! Vi har en Coton Tulear och han är väldigt lätt att ha som familjemedlem. Gör ingenting utan fråga, hoppar inte upp i möbler eller sängar förrän vi bett honom att komma upp. Ute är han jättesnabb och leker, men inomhus är han nästan osynlig i bemärkelsen att han tar ingen plats mer än att han är närvarande och håller koll. Är alltid glad och har glimt i ögonen.
Tror inte de skulle vara något problem att ha med en papillion i stallet. Bara man visar den reglerna som gäller precis som du antagligen fått gjort med dina tidigare hundar.
Som rasförslag måste ja ju då föreslå min egna ras. Lancashire heeler som ursprungligen är en vallhund men som idag inte har mycket vallanlag kvar och behöver absolut inte valla för att må bra. De älskar att följa med på allt man gör och fysiskt klarar de massor så ridturer och va med i stallet är absolut inga problem. De har lite rått/kanin jakt i sig men det går lätt att träna bort. Min kan springa iväg rätt långt för att vara en Heeler men så fort han inte ser mig så kommer han och letar upp mig. Men nu är han bara 10 månader så värden måste ju utforskas när tillfälle ges. De finns även de som lever med andra smågnagare så som kanin och det går jätte bra. Väldigt lätt lärda och älskar att träna. Och visst har de ego och ibland ifrågasätter de om du verkligen betalar med rätt valuta. Men små behändiga och massa hund. :)
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/
Dvärgschnauzer finns i familjehemmet och jag är mycket förtjust i den rasen. Har alltid varit med i stall och på ridturer i vår familj, går att göra vad som helst med dem. Okomplicerade, robusta hundar som är väldigt familjekära. Dock har de ganska nära till skall, tycker jag. Och jagar hemskt gärna råttor :)

Ja robust är nog ett passande ord för hunden jag vill ha. En utav wachtelhundarna jagar bara råttor/möss med mig, med husse råddjur :) Vettig päls tänker jag är viktigt, är inte så intresserad av att borsta varje dag o allt behöver ju inte följa med hem ;)Coton Tulear ser väldigt härlig o söt ut. Lancashire heeler är de lika Corgi i sättet? Schnausern står att den ska ullborstas varje vecka, vad är det? Så glad att ni hjälper meg med funderingar ♡ omgivningen är mindre förstående för rasval… hund som hund tänker vissa
Tror verkligen dvärgschnauzer skulle passa bra! Alternativt standarden, de finns ju i tre storlekar. Men antingen dvärgen eller standarden.
Papillon funkar jättebra i stall, bara du lär den (som med vilken hund som helst) vad som gäller när man är i stallet. Annars finns ju olika foxterriers? strävhårig och korthårig.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Vet ingen som borstar sin schnauzer varje vecka. Eller alls, om jag ska vara ärlig. De trimmas var 3-4e månad kanske (i genomsnitt, man gör ju som man vill).
Standardvarianten är väldigt mycket mer jobb med än dvärgschnauzer. Det är inte alls bara storleken som skiljer, de är två väldigt olika typer av hund.
Reflektioner angående att ha hunden i stallet:
Jag har haft diverse olika raser som stallhundar, nackdelen med en liten hund - jag har en cairnterrier - är att de faktiskt är mycket svårare att hålla koll på runt hästarna, både för ägaren och hästarna själva. Även från hästryggen har jag bra mycket mera jobb att hålla reda på var min terrier är än labben som givetvis syns bättre.
Men det är klart att det går!!
En annan sak att tänka på är att hunden har en vettig päls som både tål olika väder och kyla samt inte är alltför opraktisk med tanke på smuts och "bös".
Beroende på vilken typ av stall man står i (eget eller ett med massa olika folk, hundar med mera) så kan det vara bra med en hund som har lätt för att umgås med både folk och fä på ett naturligt sätt. Det handlar givetvis även om individ och uppfostran men en del raser är helt klart lättare än andra.
Den bästa stallhunden jag haft var helt klart min isländska fårhund! Perfekt päls, älskade att gå och drälla på gården, hade ett naturligt förhållningssätt till hästarna där hon hade både respekt och följsamhet, gick bra ihop med de andra djuren och människorna på gården, i princip ingen jaktlust.
Följde med på ridturerna utan minsta problem och var den av mina hundar som var lättast att lära att hålla sig på rätt avstånd och så vidare.
Helt klart en hund med egen vilja, visserligen är de lättlärda men inte alltid så följsamma, de har en typisk spetsmentalitet skulle jag vilja säga om man nu skall generalisera.
Funkar utmärkt till friluftsliv och som pröva-på-hund till olika hundsporter men vill man satsa på de högre klasserna skall man nog välja en annan ras.
Sund och långlivad men kan vara tämligen skällig.
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
Dalmatiner? En väldigt speciell ras med attityd & följsamhet.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#0 Australian Cattledog kanske är något? Lättlärda, självsäkra och lojala. Vet inte hur de är med hästar med tanke på att det är en heeler, men är väl hur man uppfostrar den som spelar mest in där. De kan användas till det mesta dessutom. Tittar själv på rasen och har funderingar på att skaffa en i framtiden och vill typ göra samma saker som du med hunden, spåra, kanske testa agility men framförallt ha en trevlig hund som vill vara med på allt.
#4 Lancashire Heeler är från början en blandning mellan welsh corgi och mancesterterrier. Så visst har de vissa egenskaper som corgin men också en del terrierdrag. Har inte själv så stor erfarenhet av corgi tyvärr. Men heelern är en robust hund med minimal pälsvård. Vår kille badar endast när han rullat sig i något äckligt och borsta är bara för att vänja vid borsten inte för att de behövs. Denna beskrivningen av heelern tycker jag är otroligt bra: http://lancashireheeler.se/index.php/om-heelern/livet-med-en-heeler/

#10 vilken bra beskrivande text. Helt klart värd att söka mer på :) Vill ha en liten hund men inte för liten den ska ju ändå bo ihop med de två wachtlarna o motioneras med dem oxå. Ja det blir till att kolla när nästa utställning i trakten är o åka o kika känner jag :)
Många tycker nog att Heelern är lite liten men de är väldigt robusta hundar och min leker bäst med stora hundar. Det kan se lite brutalt ut men de är trotts allt avlade för att valla kor genom att bita dem i hasorna från början så de ska tåla en del. Jag tror många missar rasen på grund av storleken och den långa kroppen. Jag höll själv på att missa den på grund av att jag ansåg den hade så konstig kroppsform. :) Men de hundarna du tittar på ligger ju i den storleken. Som sagt en vuxen heeler klarar massor av fysisk motion. Behöver självklart byggas upp som med alla hundar men du behöver inte oroa dig för att de inte ska klara motionen. :)
Om du kan tänka dig en terrier kanske den australiska terriern är värd att titta lite närmare på :)
Myrtorpets Möss och Kaniner
Det finns ju även västgötaspetsen. Jag har heeler själv och har fundering på en västgöte i framtiden, just för att dom är lite större och har något mildare temperament i vissa lägen🙂
Jag tänkte på Isländsk fårhund och Australien cattledog, som andra redan nämnt. Australien cattledog funkar utmärkt att ha med i stallet. När min syster gick på ridskola så fanns det ett par cattledogs och en Isländsk fårhund, ett par Jack Russells fanns där också. Jack Russell är ju också känd för att vara en bra stallhund. Kanske också kunde vara nåt? Vissa har väldigt låg jaktlust. Den isländska fårhunden och de två Cattledogs var också väldigt duktiga, följde med på ridturer, höll sig på vettigt avstånd från hästarna osv.
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse