rastlös unghund
Min unghund börjar klia sig väldigt mycket när hon är rastlös så det blir så tydligt att hon har tråkigt. Och detta är i samband med dom dagar då jag på det ena eller andra sättet inte har lust eller ork att aktivera hundarna så jag får ju hemskt dåligt samvete…. Efter ett tag slutar hon ju och vi går ju åtminstonne två timmar per dag på promenad med dom. Alla har ju dagar då man inte har lust och ork och rigga upp agilty banan precis. Men borde jag kanske överväga att ge henne till någon mer entusiastisk än vad jag sj är. Tror ni att hon mår dåligt av att ibland vara såhär rastlös? Hon verkar inte olycklig men ändå :(
Nej, hon överlever sådana dagar - det är bra att ha passiva dagar också =)
Men skulle det bli ex 6 av 7 dagar i veckan och du har en mycket aktivitetskrävande hund så skulle jag nog överväga att iallafall under en period kanske testa att ha hunden på ett dagis eller aktiv dagmatte och se om det blir bättre.
Känner man efter det att hunden mår bättre med en aktivare person så kan man ju överväga omplacering isåfall.
Men att man har ett par tre dagar i veckan med mindre aktivitet är inget jag skulle ens överväga som grund för en omplacering, passivitet är en nyttig aktivitet =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Om du tar och ökar den mentala aktiviteten på era "aktiva dagar", ger henne ett rejält spår eller sökarbete eller någon annan nosaktivering plus en fysisk aktivitet så borde det ge en nöjdare hund tycker jag.
Fortsätter kliandet, kolla upp så det inte är någon bakomliggande orsak som allergi, ohyra eller svamp till exempel.
Håller med både 1 och 2. Passiva dagar är bra och de ska man inte ha dåligt samvete för. Men om du har en hund som behöver mycket mental aktivitet kanske du kan göra lite enklare saker än att rigga agilitybanan. Typ lite trickträning, godissök, aktiveringsleksak(finns både och köpa och göra själv) eller något annat mindre krävande av dig. :)
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/
Jag hoppas ju på att det är lite tonårs rastlöshet. Inte för att förmänskliga henne men man kunde ju sj bli tokig av rastlöshet som tonåring
#Är det så att kliandet beror på någon orsak som går att fixa, ohyra, allergi, svamp mm så är det ju jädrigt dumt att omplacera henne innan du har kollat upp vad klådan beror på. Klåda är jäkligt stressande för en hund så det är bra om man kollar upp det rätt så omgående.
Tonårsrastlöshet hos hund har jag aldrig hört talas om, är det bristande stimulans det handlar om lär det ju inte gå över med åldern.
Jag vill absolut inte omplacera henne, hon är mitt lilla hjärta och jag älskar henne massor men jag vill ju inte att hon ska må skit heller. Hon visar inga andra stress symtom så hon har kanske någon typ av klåda. Jag har läst att överdrivet klia kan va tecken på rastlöshet och har snöat in mig helt på det
#6 Istället för att snöa in på det - börja kolla efter möjligheter och lösningar
Googla sönder datorn efter aktiviteter ni kan testa dessa dagar för minska rastlösheten!
Menar verkligen inget illa, men man har väldigt lätt att fastna i det som inte är bra och på så sätt inte kan se vad som kan lösas ganska snabbt 😊
Hoppas det löser sig och att ni hittar massa kul att göra - och ha inte dåligt samvete, för som sagt så är passivitet bra att lära in och jobbigaste tiden att lära in detta är under valp/unghunds tiden 🌺
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Under våra slödagar får min unghund alltid sin mat i en kartong eller på något annat sätt där han får kämpa lite för maten, då får han något att sysselsätta sig med ett tag. Är din hund inte så matglad så kan du alltid ge något riktigt gott godis på det sättet.
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
#6 i dag har vi haft en ganska så pysslig dag, men hon kliar sig ändå och verkar stressa upp sig av kliandet…. känns mer och mer som att hon har nå hudproblem eller nått sånt :S … jag har rätt många saker jag grejar med. I dag har vi börjat på konstkurs, steg ett är att sätta nosen mot rätt sida av penseln :D
#9 Misstänker du hudproblem så ring veterinär och boka tid. Du får säkerligen en lugnare unghund om stressen från klådan försvinner.