Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2760 ggr
poodlelicious
0

Kräsna hundar

Jag kommer generalisera lite nu…

Jag hör och ser ofta både här på forum och i verkligheten att folk säger att deras hundar är väldigt kräsna. De hävdar att det bara är så det är inget att göra åt det så de krånglar med foder och de byter och ändrar sängar och halsband och allt annat stup i kvarten. 

Nu kommer generaliseringen. När jag tittar på de här hundarna är de ofta väldigt pyntade. De har rosetter och pärlhalsband och hemstickade polotröjor och skinnjackor och de sitter på en fin kudde eller i cykelkorgen eller i en liten fin väska. 

Jag säger inte att det alltid är så men det känns ju som att det kan vara så att kräsenheten hos de här fisförnäma små djuren kan vara påverkad av ägarna i vissa fall. Vad tror ni?

drika
8

Nej jag tror inte att kräsenheten har att göra med vad djuret har för materiella saker. Däremot så är det klart att vissa hundar slutar äta och lär sig att de får nåt annat som är godare om matte/husse är svaga. MEN det finns hundar som är kräsna och inte äter bra och man kämpar med fodret en lång tid och byter och gör samma osv och hunden spyr galla av att magen är tom och då är hunden kräsen och man kanske måste prova massa foder för att den ska äta.

Hälsningar

Fredrika

CissiD
1

Ja tror inte kräsenheten hör ihop med materiella saker. Däremot så finns det säkert en koppling mellan de som smyckar ut sina hundar och att de i större utsträckning ger hundarna godare saker om den inte äter sin mat. Men sen finns de de hundar som faktiskt inte äter sin mat trotts att man som husse/matte gjort allt rätt. Så ja tror definitivt de finns kräsna hundar. Däremot tror ja de flesta har fått de från sin matten/husse. Vår kille vill inte äta sitt foder och de e husses fel. Han rätar ibland godis som riktig kyckling och liknande. Men de e bara att inse att han vill jobba för leksaker inte för godis de gångerna. Man gör så gott man kan och sen får man anpassa sig till den situration man har. :)

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

poodlelicious
1

Ja det var så jag menade. Det är inte sakerna i sig utan de hör troligtvis ihop med ett beteende från ägarna. Visst finns det säkert kräsna hundar men jag tror att många ägare orsakar problemen själva. Det är inte naturligt att en hund inte vill äta. Tycker för övrigt att det är fel att uppfödare avlar på hundar som har den egenskapen.

CissiD
0

Ja det finns det definitivt. Vi har samma problem här hemma eftersom husse fick för sig att det är så viktigt att han äter alla mål så han la i något gott så han äter. Sen någon månad senare frågar han mig varför Pascal blivit så kräsen. Ja bara skrattade åt honom och förklarade varför. Hade försökt förklara de innan men han lyssnade inte fören vi själva hade problemet. Så nu har vi en kräsen liten kille som matvägrar till och från. Men det är vårat eget fel att han är som han är och vi får jobba med det eller lära oss leva med det. Det är absolut inte för att han föddes sådan.

Fenix_Chicci
1

Tror  inte det hör ihop. 

Min äldsta tik var väldigt kräsen när hon åt torrfoder, hon var tanig och man var nästan tvungen att handmata henne. Nu äter hon BARF sedan snart 2 år tillbaka och matlusten är det då inge fel på, bara efter löp. Men aldrig att hon svälter sig, hon är i fint hull och äter när hon blir hungrig. 
Hon har aldrig haft ett klädesplagg eller så på sig i sitt liv utom när det är kallt ute.

Jag tycker att om hunden verkligen hatar sin mat och bara äter för att överleva så byt mat. Skulle du själv vilka äta det äckligaste du vet dag ut och dag in hela livet?

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

CissiD
0

#5 Det är egentligen inte hans matlust det är fel på han äter om han får något godare. Vi har redan bytt och det tog en vecka så va de samma problem igen. Så jag är helt säker på att det är på grund av att han får godare saker om han vägrar äta.

Rebornlady
0

Min hund är kräsen, vill inte ha hundmat i någon form, inte leverpastej eller ost eller korv eller annat gott, får hon välja så ska det vara vitkål, äpplen och morötter.

Men sen är hon "superblingad" med matchande halsband och koppel och kläder och tofsar….vilket jag tycker är jättekul!

[Forest]
0

Har 2 kräsna hundar ändå pyntar jag inte ut dom. Visst kan jag tycka att det är fint med julrosett som glittrar på julafton eller ett fint läderhalsband med strass men det gör inte kräsenheten i matväg. Här äter dom nu mera sin mat, skulle ena inte äta vet jag dessutom att hon troligen kommer få ont i magen senare under dagen. Så henne kan jag skämma bort genom ge lite annat för att få upp hennes matlust.

Fenix_Chicci
0

Nu var det inte syftat just till dig utan bara en allmän reflektion, men jag har bara en sak att säga:
Variation! 
Även den godaste maten blir tillslut tråkig om man äter den varje dag. Jag tycker det ska vara roligt och gott att äta. Visst, maten ska vara näringsrik men att dels ge olika sorters mat och att servera maten på olika sätt är toppen. 
Min tik som då åt torrfoder tidigare var likadan, hon tyckte ett nytt torrfoder var okej i en vecka, sen var det inte lika roligt längre när maten smakade exakt samma sak varje dag. Nu får hon stor variation och det är både nyttigt samt gör att hon vill äta maten varje dag för att den smakar olika och ibland är mald, ibland i bitar och ibland som stora ben. 
Till och med valpen som är största matvraket suckar lite om hon skulle få samma mat tre dagar i rad. De kan inte få världens godaste mat varje dag men att få olika sorters mat och åtminstone få äta mat de tycker är okej de dagar man inte får det godaste tycker jag är viktigt.

CissiD
0

#9 Okej då missuppfattade jag de lät som du syftade på mitt inlägg. :) Variation i all ära men min valp tröttnar på ett torrfoder från dag till dag. Han har lärt sig att om man vägrar tillräckligt länge kommer de något mer gott på typ keso, bacon, kyckling eller något annat gott. Och det är vårat fel som lärt honom det. De finns många hundar som slafsar i sig all mat de får på tallriken oavsätt om de ätit den en dag eller i 3 år. Så jag tror fortfarande att det är i största utsträckningen ägaren som lär sin hund att den tjänar på att vara kräsen. Sen finns de hundar som är kräsna av naturen. Men som jag förstått det så har hundar  inte samma smaksinne som vi människor. Sen kan man ju undra hur ens hund vägrar äta maten men gärna äter bajs, jord och annat äckligt han hittar utomhus.

Fenix_Chicci
1

Absolut att det är ägaren som lär sin hund att det LÖNAR sig att vara kräsen, men tror inte att det betyder att hunden inte kan tycka det är tråkigt att äta samma mat varje dag. Sen finns det ju såklart vissa hundar som äter allt de kommer över utan att ens känns smaken.
Nja, samma smaksinne som vi har har de ju inte. Jag njuter inte direkt av att äta kaninspillning, blod och lammvom eller finner det avkopplande att ligga och tugga på ett revben medans mina hundar aldrig skulle få för sig att äta tex. clementiner eller lakrits som jag älskar, men betyder inte att de inte uppskattar god mat :) Bara att vi har olika åsikter om vad som är god mat.

Saffran0Spice
1

Kräsen tolkar jag inte som ett materiellt ord med mening att hunden skulle vara kräsen över halsband och liknande. Kräsen för mig är menat runt mat och ätbart.

Min hund är en kräsen hund, så jag är en av de som ''krånglar'' med matbyten och liknande och det problemet lägger jag inte på mig och inte heller på hunden - om min hund nu inte gillar sitt foder så ska jag självklart byta tills vi hittar ett han gillar. Om man nu ska äta samma sak 2ggr om dagen kanske hela livet då ska man iallafall kunna få tycka om maten =P

Sedan att hundar som blir pyntade med polos och fina kuddar skulle vara fisförnäma motsätter jag mig starkt. Om man inte känner till varför hunden bär kläder eller sitter på en kudde så ska man inte döma dem, känner man dock till att hunden fryser och behöver kläder så är ju det positivt att hunden faktiskt fått kläder. När det kommer till kudden kan jag inte heller se det som något negativt, vem sitter inte hellre på en kudde än ett hårt golv? ^^

poodlelicious
0

Jag tänker att allt pynt och lullull symboliserar hur ägaren ser på och hanterar sin hund. Och jag poängterade flera gånger att det är en generalisering.

Hundar som matvägrar så pass att de hellre svälter anser jag är en defekt som inte ska avlas vidare på.

Saffran0Spice
1

#13 Så att man gullar med sin hund och skämmer bort den med halsband och liknande är något dåligt? Man kan skämma bort hundar på olika sätt och det finns dåliga, men att hunden får sitta på kuddar och annat är inte en av dem.

Jag ser hellre en hund som blir gullad med än att se en hund ha ett stelt och kallt förhållande med sin ägare och inte bli sedd.

Hundar som svälter sig så pass att de skadar sig själva har någon form av mentalt problem, det kan jag hålla med om. Men en hund som svälter sig eller äter dåligt för att den inte gillar maten är inte en defekt.
Det skulle vara som att säga att alla människor som inte äter tex fisk är mentalt sjuka. Vissa saker gillar man bara inte helt enkelt och varför ska man då tvinga dem att äta det de inte gillar bara för att man själv inte känner för att byta?

Kallaterrier
0

Nja, jag tycker nog att du drar lite väl långtgående slutsatser. Vår hund är inte en matglad hund, när hon är skendräktig nobbar hon det mesta oavsett hur mycket godsaker vi stoppar ner i maten och till vardags kan hon också få för sig att matvägra emellanåt. Visst kan det vara så att vissa hundars kräsenheter är skapade och gödda av ägaren, men det är knappast en regel. Att hundar som bara får tråkigt torrfoder är kinkiga med maten är inte så märkligt tycker jag, det tyder närmast på gott omdöme ;)

Att koppla ihop matvägran och kräsenhet med materiella saker, det tror jag inte alls på.

viktoria91
0

Vår hund är väldigt kräsen och inte alls pyntad. Rasen är lite känd för det.

poodlelicious
0

#14 Om du släpper kudden så kan vi kanske diskutera frågan. Jag tror att du förstår vad jag menar egentligen. Fel och fel. Jag tror att om man behandlar sin hund som en bebis istället för en hund så kan man få betala med dåliga ovanor som matvägran eller skälighet.

En gång till. Det KAN vara så. Inte alltid men IBLAND.

Saffran0Spice
3

#17 ja kan släppa kudden, men håller ändå inte med om att materiella saker säger något om hundägarens syn på hunden eller varför hunden är kräsen.

Har man inte grundläggande fakta om hunden som individ och hundägaren så ska man heller inte döma. En hund som blir överöst med materiella ting behöver inte nödvändigt vis vara ouppfostrad och ha fler problem än en hund som inte blir det.

Dock håller jag med om att problem kan uppstå om man som hundägare inte ser sin hund som en hund, men det är knappast den största procenten hundar med dessa problem som har sådana ägare.

Sedan förstår jag att du inte menar alla hundar, utan vissa hundar och det är säkerligen sant, men som du uttryckt dig så får jag upplevelsen att du menar de allra flesta hundarna med dessa problem, vilket verkligen inte är troligt =)

[Lillmatten]
0

Min farmors hund som tro't eller ej är en labbe är den kräsnaste hunden jag känner… men hon har bara ett koppel och halsband vad jag vet, och har aldrig sett henne på en kudde, hon är endast bortskämd med kärlek. Så tror inte det har med saken att göra om en hund är kräsen eller ej.

[Tilde]
0

Vår hund är väldigt kräsen med foder - och med vilka han umgås. Han äter väldigt ovilligt sitt torrfoder (varannan dag ungefär), så vi går helt över på barf så småningom. Utpyntad är han absolut inte och inte bryr han sig om var han sover heller. 🙂 Angående vilka han väljer att umgås med har det snarare med rasen att göra då den är något reserverad mot främlingar så man måste vinna hans förtroende.