Hund i lgh?
Hej (detta är mitt första inlägg på på iFokus, så ni får skälla 😃 på mig om jag gjort något fel!) det är så att jag går i tankarna på att skaffa valp, samojed specifikt. Då till frågan vore det ''okej'' att ha en sådan i en lgh på ca 100 kvm? Finns egen trädgård så det är inte mitt i city där man kliver rakt ut i gatan i princip. Vet att vissa tycker att det borde vara förbjudet att ha hund i lägenhet, men hundar ska ju aktiveras ute och inte inomhus! Det vore intressant att se hur andra tänker och ser på saken 🙂
Vänta bara tills min trolldryck börjat verka
Om man bor i lägenhet eller inte spelar ingen roll. Hunden aktiveras inte i lägenheten eller huset ändå. 🙂 Precis som du själv säger.
Så är bara att köra på den ras du tycker passar dig
Er lägenhet är dessutom större än mitt hus, och jag har en Sankt bernhard, en papillonmix och katter & marsvin inne samt sambon och är gott om plats ändå 🙂 Men som sagt: inne = ingen rasting ändå så 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Kör på! Jag och sambon har haft fyra hundar på 40 kvm och de led inte av det :) Skitsamma om man bor mitt i stan, ute i skogen eller på en fjälltopp, huvudsaken är att hunden får motion, mental träning och mat :) Dock stött på en tjej som hade två grandisar på 19 kvm, och där kan jag känna att gränsen går..
Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.
#2 Varför skulle det inte vara okej att ha två grandisar på 19kvm? Det är inte så att man promenerar med dom inomhus eller kör agility eller vad man nu sysslar med.
Inomhus är det lugna aktiviteter som gäller och som jag brukar säga till folk som undrar hur jag ska klara mig i lägenhet med min aussie, jag vallar inte fåren i lägenheten eller ställer upp en agilitybana i sovrummet. För mig handlar det inte om hur stort man bor utan att hunden har ett bra liv…
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Åh känns som att en stor sten lyfte från mina axlar, tack för responsen! 🙂
#3 för det var en valp och en unghund. Okej, de var ute och gick och så, men de aktiverades inte annat än när de släpptes 30 min i en rastgård. De gick när det kom in nya hundar för att valpen var för vild… Så nej, jag känner inte att den storleksytan är okej för två ordentligt stora raser i den åldern. Jag hade dåligt samvete över våra hundars ganska lilla utrymme :(
#3 Jag menar, hur skulle du känna om du varje dag skulle behöva bo på säg 10 kvm med ett överenergiskt barn? Själv skulle jag bli knäpp efter en kvart..
19 kvm låter lite för en person med två grandisar plus möbler som tar upp yta alltså för att hundarna ska få mer "space"från varandra t.ex om det behövs. Är mer min tanke?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#5 Fast då har det inte med hundarnas storlek eller lägenhetens storlek att göra, kan jag tycka.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!

jag kan väl tycka att det är upp till ägaren att se till att hunden inte är överenergisk inomhus. har en 7 månaders staffe på 71 kvm, tidigare 56 kvm som vi just flyttat ifrån, plus två katter. hunden får INTE flippa ut inomhus, även om hon försöker. det hade hon inte fått oavsett om vi bott på 20 kvm mitt i stan eller 190 kvm villa på landet. en hund kan både skada sig själv och förstöra ordentligt om den får tillåtas vara överenergisk inomhus. hon kan verkligen få ryck utomhus när vi är på promenad, och det är helt okej! inomhus är det inte okej, och har aldrig varit. funkar hur bra som helst. och det min hund gör inne, kastar en kong på vardagsrumsgolvet, sover, tigger mat, massakrerar en stulen toarulle, sitta knäet, träna lite kommandon och trix med mig. det skulle hon fixa på 20 kvm också, skillnaden är väl att jag hade blivit tokig, men för henne skulle det sannolikt vara lugnt :P
jag tycker absolut att man kan ha en hund i lägenhet, har det ju själv :P vissa raser kanske man bör vänta med dock. en ylande huskey i ett flerbostadshus kanske inte är nån dröm direkt :P
Hur stort man bor spelar ingen roll. Hunden ska va lugn inomhus och för att vara lugn krävs inga stora ytor. Och ha 2 grandisar i en lägenhet på 19kvm är väl inga problem om inte ägaren tycker det blir trångt? Hundar ska ut och rastas, leka och hitta på andra roliga saker:)
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/
Det du måste tänka på är att överlag så skäller samojeder mycket och ofta, vilket kan störa grannar.
Annars är det inga problem att ha de flesta hundar i lägenhet, aktivering ska väl ske utomhus ändå?
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Bor med 2 stövare i 3 vån på ca.90kvm ;)
#11 Jo det är jag medveten om, dock så är personen som bor under oss döv så det gör nog inte så mycket 😂
Ja, att dra kickbike eller liknande är nog ingen höjdare inomhus 😉
#13 Med en samo får man akta sig så inte övriga grannar heller störs 😉
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#14 Ja självklart 🙂 Haha
Har en schäfer och en mindre blandis på 40 kvm.
#7 Ja exakt! Så kände jag med. Vi hade två amstaffblandisar på 34kvm och det gav mig dåligt samvete :( Så ja, 19 kvm känns alldelea för lite för den rasen i den åldern.