Rallylydnad och spår
Jag mailade en av hundkurs ställena som finns nära mig och frågade vid vilken ålder man får gå rallylydnad och spårkurs. Jag fick till svar att rallylydnaden får man gå vid 9 månader och spår vid 1 år. Detta tycker ju jag är lite mysko eftersom jag får gå valpagility på samma ställe från 6 månader.
Om jag inte minns fel får man väl börja tävla i rallylydnad redan vid 8 månader? Eller har jag hört fel angående det?
Är det någon som vet varför man inte kan gå dessa kurser tidigare än 9 månader och 1 år?
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/
Rallylydnad får man börja tävla vid 10 månaders ålder.
Men dedär åldersgränserna är nog bara dragarens egna.
10 månader måste hunden vara för tävling i rally.
Fast jag håller med dig, lite sena åldersgränser. Du kanske kan skicka ett mejl och fråga varför?
Tass Josephine
Det är nog kursgivarens egna gränser, varför inte maila och fråga hur de är satta?
Ja får fråga när jag åker dit och kör valpagility. Ja kan ju tyxla att en månads träning är något lite med rallylydnads träning. Bara tråkigt när man har en valp som behöver mycket stimulans och man själv inte kan så mycket. Och YouTube ger mycket men kurs är lättare att förstå. Tur ja hittade valpagility och unghundskurs så nu ska de nog bli hund av honom med nu :) Någon som vet när man får tävla i spår?
Konstigt att man måste börja så sent…
Speciellt märkligt då det gäller spåret. Min valp har spårat sedan hon var 3 månader… så varför skulle man behöva vänta tills hunden blir 1 år?
För bruks spåret gäller följande "Hundar får börja tävla i appellklass vid 12 månaders ålder. När de blivit 18 månader gamla måste de ha genomfört en mentalbeskrivning för att få delta."
På min kubb så får kan man börja kurser inför tävlingslydnaden när hunden är 7 månader och kan jobba lös. Då har man i alla fall 3 månader på sig innan man ska börja tävla… låter mycket rimligare.. förstårinte varför man inte får gå kursen innan 9 månader hos dig :s
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
De va de jag tyckte va konstigt också. Jag tycker de e lite tråkigt eftersom ja gärna vill tävla och de andra klubbarna har inga kursstarter förs sen till våren.