Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 1500 ggr
Ambrose
0

Blöta torrfoder. För och nackdelar?

Jag blöter fodret åt min valp då jag ger henne det i skål, och vad jag har lärt mig är det ett bra sätt att se till så hunden får i sig tillräckligt med vatten, men jag har insett att hon blir lösare i magen av det. Jag ger henne uppblött på morgonen, och till lunch och middag får hon det torrt som träningsgodis. På kvällen är nästan alltid bajset löse, men på morgon och eftermiddag är det lagom hårt och fint. Finns det någon övervägande fördel med att fortsätta ge det uppblött när hon får det vanligt eller är det bättre att börja ge det torrt för magens skull?

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

AnneN
0

Blir hon lös i magen av uppblött foder så skulle jag sluta med det.
Själv spolar jag bara på vatten på fodret innan jag serverar det, låter det inte hinna svälla.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

CissiD
0

Vi slutade med blött foder rätt tidigt eftersom han inte gillade de när de inte va hårt att tugga på. Se till att valpen dricker ordentligt bara. Ja fick förklarat för mig att många valpar glömmer bort att dricka eftersom de finns så mycket roligare saker att göra. Ja löste de genom att ha vattenskålar utspritt så han inte behövde gå långt. Hade vatten i alla rum vi va i. :) då drack han bra.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Ambrose
0

Då gör jag nog så att jag börjar ge frukosten torr. Hon kan dricka på kommando… så kan enkelt påminna henne om jag märker att hon dricker för lite :)

//Ambrose

CissiD
0

Haha vilket kul kommando! Hur gammal är valpen?

Ambrose
0

5.5 månader snart. Hon kan kissa på kommando med :) Jättepraktiskt på liten valp för jag kan alltid be henne klämma ut den lilla sista innan vi går in :)

//Ambrose

CissiD
0

Ja kissa kunde vår med förut sen blev han unghund och husse missbruka kommandot för tidigt. Så nu traglar ja vidare. Min är 7,5 månad så mitt i bomull i öron perioden :)

CissiD
0

Klickade du in vatten drickandet förresten? :)

Ambrose
0

#7 Nää. Gjorde precis som med kissandet. Sa kommandot varje gång innan man visste att det skulle ske. Och sedan beröm efter. Så när hon var törstig pekade jag på vattenskålen, pöl etc. och sa "vatten". Självklart drack hon och då fick hon beröm :) men det funkar inte alltid så bra om hon precis druckit. Kan tänka mig att ett kissa kommando e svårt på en könsmogen hanhund… gud förbjude om man kissade ut allt på samma gång så att man inte kunde markera varje träd i området xD

//Ambrose

CissiD
0

Haha ja de har varit svårt sen han blev 13 veckor. Då skulle de skvättas. Så de kommer nog ta en liten stund att få de att sitta ordentligt. Vill inte belöna småkissandet för mycket. :)