Hur väljer ni ras?
Jag funderar på det här väldigt mycket just nu ( minst en gång om dagen dvs ) eftersom en till hund kommer bli aktuellt någon gång. Men vilken ras verkar vara omöjligt att bestämma för mig. När jag försöker korta ner min lista så dyker bara ännu en ras upp som jag blir helt förälskad i.
Det finns vissa grejer jag är mer intresserad av än andra (bruks och apportering), och jag är inte ute efter en till sällskapshund.
Men trots det kan jag inte hjälpa att vara helt kär i tex chihuahuor och skulle gärna äga en, trots att en Schäfer eller Aussie skulle passa bättre i framtiden. Det är inte den enda rasen som passar in i listan efter vilken ras som skulle passa aktivitetsmässigt.
Så hur lyckas ni bestämma er för en ras? Jag har minst 10 på min lista och jag gillar alla av olika anledningar
Jag bestämmer mig främst för vad jag vill göra med hunden, hur psyket ska vara & vad den ska ha kapacitet till, där faller b.la rasgrupp 9 bort för mig t.ex, då jag vill ha en hund med riktig power.
Jag funderar även på grenar jag vill tävla eller träna i inom hundsport, dvs personsök, spår, agility & tävlingslydnad är det jag är intresserad av.
Vad erbjuder jag för motion? Cykling någon mil, långpromenader i skogen dvs mycket motion.
Kom på många krav helt enkelt, vad vill du ha för päls? Krullig icke-fällande, strävhårig, långhårig etc?
Pälsvård? Orkar du borsta, klippa, trimma osv eller vill du ha en hund med minimal pälsvård? (pälsvård kan bli jobbigt i längden tro mig ;) ).
Vakt eller ej? Skärpa eller ej?
Sätt upp massa krav & riktlinjer för vad du vill ha, sortera ut hundar/grupper och jämför raser du är intresserad av, så gör jag i alla fall.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
En dag kommer plötsligt din magkänsla säga dig vilken ras som är rätt! 🙂
När jag började leta min första hund funderade jag på vad jag ville göra med den först och främst. Jag var inte ute efter en arbetsras och ville hellre ha en sällskapshund. Jag kunde tänka mig att träna lite trix och ev börja med någon hundsport. Eftersom det var min första hund ville jag vara säker på att jag alltid skulle ha mer energi än den så att säga, hunden skulle aldrig behöva bli understimulerad. Sen ville jag även ha en ras som var någorlunda "allergivänlig" och som inte fällde päls och även ville jag hålla på med mycket pälsvård! När dom kriterierna var uppfyllda gick jag faktiskt på utseendet. Jag var väldigt inne på att skaffa en portis eller lagotto men föll sedan för pudeln då min chef har pudlar. När hon sedan skulle ta en kull bestämde jag mig för att köpa en av hennes valpar.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
#1 Problemet där är att jag inte riktigt har några krav tyvärr :P Kan ju lägga upp min lite mer uppdaterade lista:
Korthårig Collie
Schäfer
Australian Shepherd
Jaktlabbe
Jaktgolden
Vit herdehund
Just nu är Schäfer mest troligt just nu, men har ju som sagt kärat ner mig i massor av andra raser också, så jag undrar lite hur andra prioriterar och tänker ^^
#4 Läs på mycket om de raser du är väldigt intresserad av och ta kontakt med uppfödare och ägare av den rasen. Se till att träffa många olika individer och försök bilda dig en egen uppfattning hur de är som ras.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Vad vill du göra med hunden? Aktivering, motion?
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#5 #6 Jag vet att jag vill ha en brukshund, och det här var inte tänkt till en sån tråd egentligen, men kan ändå rabbla upp det :)
Jag ska hålla på med det mesta inom bruks, främst sök/spår, viltspår & rapport. Apport och andra bruksgrenar är också intressanta, men de här är de jag är mest intresserad av för tillfället :)
Motion är tänkt att jag ska cykla med hunden, plus långpromenader.
Vet inte om det kan räknas till motion, men kommer också köra DW för att bygga muskler
Jag vill ha en naturligt följsam hund som VILL arbeta med föraren och inte behöver mutas varje steg på vägen
av dom raserna du nämner, tänker jag spontant på dessa frågor:
vill du ha en reserverad kanske något signal känslig hund?(positiva med de e att dom ofta är lätta att ha lösa och har ofta bara ögonen för dig som ägare. negativa är att dom lättare kan utveckla rädslor och kanske inte är de lättaste om man vill ha en hund som ska funka med alla typer av människor. collie-vit herde
vill du ha en modig/glad hund? positiva är att dom gärna vifta på svansen till de flesta och ofta väldigt lätta med allt vad miljöträning och ljud innebär. Negativa är att du måste jobba lite mer för att dom bara ska ha ögonen för dig;)schäfer-labbe-golden.
(självklart kan en collie-vit herde va/är modiga och glada också (mot främmande situationer och människor, men kanske inte i samma utsträckning som en schäfer.
hur känner du för att hunden har lätt för skall/ljud eller ej?
måste den funka med "alla" hundar, eller är de ok om den kanske inte funkar så bra med samma kön?
Jag har gärna en hund som är lite reserverad.. Eller iallafall inte är benägen att springa fram till alla man möter på promenaden.. Vill kunna ha den lös :)
lätt till skall är inte så jättehemskt tycker jag, det är ju lite av en träningsfråga också, men bara för att en hund lätt börjar skälla så väljer jag inte bort den :)
Jag ser gärna att den funkar med hundar av alla kön.. Så man iallafall kan gå förbi folk och andra hundar utan att hon vill bråka.
Så schäfer är inte så nära sina förare som jag föreställt mig utan mer självständiga?
När jag valde hundså gick jag efter vad jag vill göra med hunden och vad jag kommer kunna erbjuda hunden i första hand. Sen de raser som passade där vilka sorts drag jag ville ha alltså reserverad, modig, självständig eller va man nu vill ha i hunden. Storlek va viktigt för oss vilket tog bort en hel del raser. Pälsvård ville vi inte göra mycket av så där gick en del bort med. Sen tycker jag man kan gå på utseende men även träffa de raser som ligger i topp gärna flera individer så man får sig en uppfattning av hur hundarna är i verkligheten.
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/
Schäfer är gjorda i grund & botten för att jobba för & med människan, tycker de är riktiga arbetskompisar som saknar stark självständighet (förutom vid arbete där det behövs).
Att hunden ska kunna gå förbi andra hundar utan att "bråka" har med träning att göra, om man köper en stabil individ.
Annars finns malinois & terv, otroliga "arbetsmaskiner", speciellt mallen.
Men egentligen tycker inte jag att många raser kan mäta sig mot just en bruksavlad schäfer från bra linjer.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Ja, Schäfer ligger ju högst upp på min lista av en anledning ;)
Tervueren… verkar det inte finnas många bra brukshundar i den rasen.. De som haft rasen har beskrivit den som en sällskapshund som får lite aktivering då och då.. Vilket jag tyckte var synd, det verkar vara en härlig ras. Men för vek för min smak.
Malle har jag också funderat på, men inte skrivit upp på listan eftersom den inte verkar lika stabil som Schäfer är i allmänhet
schäfer är absolut en hund som vill jobba och är bra på de, med sin förare, de är även golden och labb:) de ja menar mer är att tex en schäfer skulle behöva bli påmind några gånger för att inte tex vilja rusa fram till folk/vilt och hundar=orädd/social med mycket instinkter. Medans en reserverad hund nästan självmant ignorerar saker i omgivningen(inte allt men;)) dom har helt enkelt inget intresse av att bekanta sig med främlingar.
schäfer är nog en väldigt ultimat arbetshund:) dock vet jag en hel del tikar som t.ex. inte funkar med andra tikar inom schäfer-finns självklart undantag:) men nått att tänka på
att gå förbi och träna runt andra hundar brukar inte va något problem om man bara vänjer sin hund vid de, de är bara om du vill släppa ihop din hund med andra som de kan va värt att ha i åtanke :)
#13 Får vara extra noga med att inte låta alla klappa hunden i framtiden då (misstag som jag gjorde med min mops och är jättejobbigt att träna bort) :)
Det återstår nog främst bara att välja om jag vill ha en exteriörsavlad schäfer eller bruksavlad :)
Jag funderade på hur mitt sociala liv såg ut först, kan jag ha en hund som inte gillar främlingar om jag måste lämna bort den? När jag väl tänkt ut hur jag hade det socialt så tänkte jag på vad jag ville göra med hunden samt om jag har plats för en stor hund eller om en mindre är mer lämplig. För mig var främst raser kvar, golden retriever av jakttyp eller labrador retriever av jakttyp och nu har jag en jaktlabbe och är nöjd trots att nästa hund troligen inte kommer bli en labbe
Med Skroffan så ville jag ha en liten, robust och tålig hund där det var stor chans att den skulle vara bra mentalt (tänker då främst på att den inte skulle ha en massa rädslor). Den skulle funka att träna lite av varje med men samtidigt inte vara alltför krävande.
Jag letade runt på nätet, framför allt på olika forum (facebook var inte så stort på den tiden) och på rasklubbarnas hemsidor.
När jag hade plockat fram några raser jag var intresserad av så gick jag på My Dog och tittade i rasmontrarna och hos cairnklubben sade det klick, ett val jag aldrig ångrat.
Jag var även hemma hos en uppfödare och träffade hennes vuxna hundar, hon skulle inte ha någon kull just då men vi blev goda vänner.
Skroffan var precis vad jag var ute efter - fast mycket bättre än jag vågade hoppas.
Med Nikka så valde jag aldrig egentligen, min kompis som själv har jaktlabbe hittade henne som omplacering på FB och jag åkte lite halvt motvilligt för att titta - jag tyckte ju att labbar var lite tråkiga. Fem sekunder med Nikka och jag var såld 😃. Det är nu 1,5 år sedan och det lär bli fler jaktlabbar i det här huset.
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
Jag har börjat välja ras efter mig själv. MIN aktivitetsnivå, Mina intressen, min livsstil, och till och med mina personlighetsdrag.
Jag har medium aktivitetsnivå, jag intresserar mig för naturen och foto och vill kunna gå i naturen med hunden lös, behöver en hund som klarar av lugna dagar när min hälsa är lite sämre, och som är kelig som jag, will to please som jag och glad som jag. Jag älskar hundträning men jag klarar inte en arbetsnarkoman för jag är inte en arbetsarkoman själv.
Jag är en solklar spanielperson, kan även tänka mig Pudel i framtiden. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#19 Önskar att jag såg en ras och tänkte "Den där är det. Det där är den som är bäst för mig" och ser inte på någon annan efter det.. Men det är så svårt när man ser flera olika positiva egenskaper man värdesätter hos flera olika raser :P Jaktlabbar verkar också riktigt härliga. De är i toppen tillsammans med Schäfer just nu
Åk till en stor hundutställning och prata med uppföda & hundägare till de raser du är intresserad av? Vet dock inte hur många bruksavladehundar eller jaktlabbar de kommer finnas där dock.. 😎
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
chodsky pes är också en ny spännande ras :P
#21 Njae.. tror inte jag skulle se många jakt/bruksvarianter.. Men det skadar ju inte att kika ändå :) Rasstandarden är ju densamma
#22 Den har jag inte kollat så mycket på :P Det kanske blir en till kandidat
#23 Fast även om rasstandarden är densamma så kan det vara milsvid skillnad mellan bruks/jakt/arbetsavlade hundar kontra utställningsditon så en utställning kan bli riktigt missvisande om man inte är beredd på det.
Det är inte främst utseendet som skiljer en show- och en jaktavlad labbe till exempel… Och tyvärr brukar inte de arbetsavlade vara så välkomna på utställningar ens i rasmontrarna där de väl egentligen borde vara måna om att visa upp rasens ALLA typer och inriktningar 😕.
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
Jag har också hundra olika raser jag skulle kunna tänka mig men valet kommer avgöras av vad hunden ska "användas" till och aktivitetsnivå. Jag har lyckats korta ner listan till två hundraser (imponerande va? ;)) och det har jag gjort som sagt efter vad jag vill ha den för. Dels sällskap (stor del), dels kapacitet som servicehund (vilket jag iofs tror att många hundar kan vara) och dels hur mycket motion den kräver. Valet mellan dessa två kommer sedan bli i storlek beroende på hur involverad min sambo vill vara. Hans önskemål har ju också hjälpt mig fram till bestämningen av den medelstora rasen (labrador), men vi båda tyckar att det är en väldigt trevlig och följsam ras. Vill sambon vara involverad och gå långa promenader (som jag som kroniskt sjuk och rullstolsburen inte kan) så blir det en labbe, vill han inte vara med blir det en bichon bolognese. Där behövs inte så mycket motion så det kan jag klara och båda raserna får ju psykisk aktivitet av servicehundandet ;) Kollade runt på massa småhundsraser men fastnade för bolognese. Trevlig men inte vimsig, inte supermycket pälsvård som vissa behöver men så jag klarar att borsta osv, och verkar rätt stabil. Blir ju såklart olika nivå på hur hundarna kan fungera som servicehundar också! Och det kommer krävas mycket planering för det. Hoppas på att det blir en lagändring så det blir lättare att få servicehund. Jag behöver ju en servicehund för att jag är sjuk - eftersom jag är sjuk orkar jag inte utbilda den själv och har definitvt inte råd att betala 100'000 för kurs. Som man måste resa bort för vilket är omöjligt för mig. Etc etc. Men de ska ju ta upp detta i höst/vinter så det kan bli mer som att få blindhund vilket vore toppen. Så, mina planer är än så länge drömmar om framtiden, så jag kan ju hinna ändra mig men… :) Utan hundar i mitt liv är jag inte en hel människa!
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
#25 Hm.. Du kanske har rätt.. Jag hade tänkt att jag ändå skulle kunna se tex utställningslabbarna och därifrån typ försöka föreställa mig hur jaktlabbarna ska vara, men då kanske jag bara sätter upp fel bild av rasen..
#26 Det låter ju toppen att du lyckats dra det ner till två raser! Två superhärliga raser dessutom! Jag var riktigt inne på att ha en bolognese förut, men så blev det inte :P Nu är de för "sällskapliga" av sig och för små för min smak :) Hoppas du får din servicehund! Det är helt makalöst att det ska vara så svårt om man inte betalar för kursen själv och sånt
När jag skulle välja ras skrev jag en lista på vad jag önskade i nästa hund. Jag har en cocker spaniel idag men känner att det räcker med en trimras, även om jag gillar pälsvården så räcker det med en hund som måste klippas/borstas/badas hela tiden. Jag tycker det är enklare att bestämma ras när man bestämt sig för vad man vill göra med hunden. Jag skrev en lista sen bad jag om tips på raser på ett forum och fick massor med tips, både bra och dåliga. Fick bland annat tips om Eurasier och ju mer jag läste om den rasen ju mer kände jag att det var en sån hund jag ville ha.
Är verkligen schäfer rätt hund för dig om du vill apportera? Har inte läst allt i tråden så jag kan ju ha missat något viktigt.
Såg att både malle och terv tagits upp i tråden. De mallar jag träffat har varit supertrevliga. Väldigt sociala. Samma sak med de tervar jag träffat. Terv kanske inte är något för dig om dom inte är lika arbetsvilliga men malle tror jag säkert du kan hitta bra exemplar av som passar dig.
Mvh Linn
Vi har två belgare, groenendael och laekenois. Vi var också ute och träffade tervar och mallar. Där finns det individer som vill arbeta och som inte är ett dugg blyga. Inte träffat någon blyg terv eller malle än, båda har varit framåt, sociala, arbetsvilliga, men kan gå i skall om det behövs. Däremot behöver du humor om du vill jobba med dom, de gör först och tänker sen…oooofan det där var inte så bra. Sorry, matte du blev visst lite blöt.
Men med en belgare finns det inga gränser på vad man kan hitta på. Lakken är däremot annorlunda, busigare, skiter i dig när du är på dåligt humör, tar aldrig åt sig och måste trimmas….huh. Men en sak måste jag säga och det är att schäfer…hade jag i så fall valt bruksvarianten. Räkor är så himla fula, fattar inte ens att de kan gå.
Jag valde främst efter vad jag ville ha hunden till. Ville ha en pigg och alert hund. Lättlärd och arbetsvillig och gärna social. Ej tränat seriös i någon hundsport tidigare och ville ha en ras som man kan testa allt möjligt med. Storlek spelade ingen roll, eftersom jag ser för- och nackdelar med både stora o små raser. Däremot kändes det viktigt för mig att det skulle vara en ras som rörde sig smidigt och var vacker o graciös att se på. Det visade sig sedan att min barndomsdrömhund skulle passa utmärkt, PAPILLONEN :D Fick hem honom i Juni och jag hade inte kunnat vara nöjdare. Kanske inte alltid så graciös… haha, men pigg och alert är han! :) Kan tillägga att beslutet för ras hann ändra sig massa gånger och jag har också varit här inne på iFokus o bett om råd ett antal gånger. Men tillslut så kändes det bara rätt efter att har kontaktat den rätta uppfödaren. :)

vi ville ha en hund som ville hänga med på mycket, en hund med humor som tycker om människor. som är oöm och kan både tillfredsställa min önskan om att få träna och eventuellt tävla, och min sambos mer "lulla i skogen, busa runt och mysa i soffan"-tankar. v ville ha en hund med kort päls och så gott som noll pälsvård, som var liten nog att få plats i baksätet vår sedan och som jag skulle kunna lyfta vid behov, men som kändes stor och robust. en hund som var en skön blandning av bruks och slapp i soffan. bland de raser som passade in föll Staffen oss i smaken även utseendemässigt, så en sådan blev det!
Jag läste och läste allt jag kunde hitta om rasen sheltie. Jag kollade på bilder från google nästan varje dag, jag gick också in på olika kennel hemsidor och besökte en sheltie kennel två gånger. Jag kollade hur mycket motion, aktivering, pälsvård m.m rasen behövde och kom fram till att sheltien var den bästa hunden för min familj!
Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se
Instagram: @luckysheltie
Medarbetare på Sheltie ifokus

Det är inte lätt att hitta en ras som passar en. Innan vi skaffade Leonberger var jag mera inne på något mindre, men det fanns aldrig en ras med alla dom egenskaperna som Leonbergen hade, men det som gjorde att jag inte direkt var fast för rasen var just storleken, och storleken för mig hade väldigt stor betydelse då. Men vi åkte och hälsade på hos uppfödaren som gjorde att jag fastnade för rasen då sambon redan var uppväxt med den, och jag var fast. Jag minns det så tydligt och man bara vet att det är rätt ras. Idag tre år senare har vi två Leonberger =)
Jag skrev upp alla våra kriterier och kikade sedan på raser som uppfyllde dem. Hittade bichon havanais som i text och bild verkade passa oss perfekt :) Åkte och hälsade på en uppfödare för att träffa rasen och blev fast! Vi hittade verkligen VÅRAN ras 💖🐕 Älskar allt som har med rasen att göra, nu har vi 2 underbara hanar och fler kommer det att bli, det är nämligen nackdelen, du kan inte ha bara en ;)
En tilläggsfråga till er som sagt att ni väljer ras utifrån de kriterier som passar er: Hur gör ni om det är flera raser som skulle passa väldigt bra?
Jag och min familj funderade på Japansk spets, sheltie och mittelspitz.
Sedan uteslöt vi japansk spets då den kändes lite skällig. När vi hade mittelspitz och sheltie kvar ringde vi runt till olika uppfödare som hade valpar. Vi hittade en mittelspitz kennel som verkade bra och dom hade en hane kvar men det skulle komma några och bara "titta" på honom. Vi hittade också en sheltie kennel som vi bestämde att vi skulle besöka och om mittelspitzen fanns kvar skulle vi också besökt den i samma runda då dom låg ganska nära varandra. Mittelspitzen såldes och vi åkte bara till sheltiesarna men när vi var hos sheltiesarna insåg vi att sheltien var rätt ras.
Så om det finns en ras som har någon mer nackdel kan ni ju ta bort den. Men ring runt till kennlar och fråga om ni kan få komma på besök så kanske ni märker vilken hundras som passar just er bäst.
Hoppas att du förstod!😃
Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se
Instagram: @luckysheltie
Medarbetare på Sheltie ifokus
#35 om det är fler än en ras som det står lika mellan så skulle jag träffat flera av varje ras jag va intresserad av för att känna av hur det känns. Sen skulle ja gått på utseendet och/eller magkänslan. :)
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/
#35 Man får försöka träffa flera olika individer av de raser man är intresserad av :) Ofta brukar man känna lite mer för någon ras. I vårat fall blev jag kär efter att ha träffat rasen och då bara visste jag att vi träffat helt rätt 😄
1. Vad jag vill göra, hur ser mitt liv och framtid ut
2. hälsa och bra psyke
3. utseende
Hälsa, det måste vara en frisk ras och så måste den ha ett bra psyke. Hundrasen måste passa hur jag lever och mina tävlings/tränings ambitioner. :)
- Nederlandse Kooikerhondje -
Jag tror att man måste välja med hjärtat tillslut… När jag valde Pudel fanns det egentligen ingen annan ras som kändes riktigt aktuell, storpudeln hade allt jag ville ha i en hund och de få andra raserna jag var lite intresserad av föll på en eller flera punkter. Nu tycker jag det är svårare att välja till nästa hund, för då är jag så delad om jag vill ha en till av samma ras eller testa något nytt! Har två starka kandidater och båda har sina för och nackdelar men jag tror att magkänslan kommer luta mer åt någon av dom när det väl är dags.
Jag utgår från vad jag vill göra med hunden och vad jag vill ha för egenskaper. Jag älskar corgis, men dom är för små. Blir jobbigt när man ska jobba med dom och böja sig ner. Så jag började kolla på finsk lapphund och isländsk fårhund. Fårhunden har mycket gemensamt med pembroken och även till viss del utséendet. För mig är det viktigt att hunden vill vara med och som vill jobba men inte konstant. Kan vara ute i alla väder utan att dom tycker det är jobbigt mm. Även att det är bra och smidig storlek på dom och att dom är snygga hundar är ett + i kanten. Sen är det viktigt att dom är friska också, och det är inte många som är sjuka av sig. Åkte till en utställning och fick träffa både lapphunden som jag inte klickade med och sen fårhunden som både min sambo och jag blev förälskade i. Efter ett tag åkte vi till en uppfödare och där blev det givet att vi ska ha en fårhund. Så nästa år planerar vi att köpa våran första hund!
#39 Men guuuud! Grattis i förskott till familjetillskottet! 😍
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.