För att visa en annan sida av "vanvård"
Jag blev anmäld sex gånger av anonym under våren 2013 för att mina hundar aldrig ansågs få gå ut. Tycktes av de inringda anmälningarna, att det var samma person, som åtminstone ringt in fem av dem.
Fick besök av djurskyddskonsulenterna i maj förra året. Där stod att hundarna var utan vatten, mat, instängda. Inget av detta var sant, vilket djurskyddsinspektörerna kunde konstatera. Vi har också en stor inhängnad rastplats, när hundarna inte går på promenader, sjukstuga för omplostring om de skulle behöva kontroll, grooming center.
Anmälningar var samtliga obefogade och inga kontrollanter har , hittils , återvänt. Fick papper att allt var ok.
Men obehagligt med anonyma anmälningar, som man inte vet vilka, som anmält. Obehagligt att djurskyddarna utan anledning söker igenom huset med hjälp av polis. Känns, som en kränkning, fast jag vet att de måste besöka vid även anonym anmälan, men ibland har det bevisligen hänt att djurskyddet hittar på anmälningar själva och många anmälningar beror på avundsjuka och anmälningarna beror på ovidkommande detaljer, som inte alls har med djuren att göra.
(Vet att detta eg. hör med djurskydd att göra, men ville belysa att djurskyddet inte alltid är ett djurskydd med lämpliga, kompetenta inspektörer.)
I flertal grannländer är bestämmelse om fredande av ens bostad betydligt mer inskriven i lagen. Poliser, som tar sig in med stegar i ens hus, när vi är ute på promenad med alla hundarna är ingen höjdare. "Och länsstyrelsen har aldrig "fel", åtmistone aldrig enskild fel.
Mina hundar har genom åren vunnit på Crufts, Westminster, massor av officiella utställningar sedan 1970ntalet, senast på Crufts för 3 år sen. Uppfödd med hundar, då min mamma är uppfödare och bor i närheten.
Såg Djurskyddsinspektörerna i går, mer adekvat innehåll tycker jag
Förstår att de måste komma oanmälda eftersom annars kan de skyldiga skymma det som är fel, men förstår att det känns kränkande då man är oskyldig.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Gud så vacker bild!
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.