Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hundtillbehör-hundprylar
Läst 4972 ggr
Emmapower02
0

Vad tycker ni om VGW selen?

Jag undrar va ni tycker om VGW selen? Hjälper den alls? E den bra för pengarna?

mvh Emma<3

[TeamGolden]
2

Ja! Min är underbar, skonsam mot hund och min arm när han drar, vsst är den lite dyr kan jag tycka men det var värt det för har inte ont i arm och axel längre, dock jobbar vi givetvs ändå på fot osv men ja, sålänge är den jättebra tycker jag :)

Misarn
1

Överlag tycker jag om att ha selar på mina tjejer, vgw selen var dyr men jag tyckte att våra promenader blev avsevärt trevligare och mer harmoniska då jag köpte ett bälte till och kopplade fast Alice i den. Jag tror att en sele är mer skonsam för hundarnas kroppar och det kan du läsa om på vgws hemsida. Men såhär i efterhand tror jag en vanlig hurrta sele skulle fungera lika bra, det som blev skillnaden för oss var nog att jag inte håller i kopplet, utan att dom sitter fast i midjan. Jag har inte lika ont i axlar och armar och det blir mer harmoniskt. Fundera på vad det är som gör att du vill ha vgw sele.

MittHundliv
2

Jag har en dalmatiner och dom har en förmåga att dra en hel del i kopplet, kan vara väldigt svåra att koppelträna. Jag började använda wgv selen och började träna koppelträning med denna på. Han drar otroligt sällan med den på. Har han y-selen drar han betydligt mycket mer. Selen i sig har ju en lugnande inverkan på hunden vilket jag kan se iaf. Sen får man komma ihåg att koppelträna ändå ;) men ah jag gillar den.

Lans
0

Jag hade ett vgw, men Aska tuggade sönder det. Köpte ett Amoken istället. Tycker den är bättre än vgw. Man kan både frontknäppa den och knäppa på ryggen som på ett h-sele.

När jag frontknäpper måste hon gå fint, backar om hon kommer för långt fram tills hon flyttat sig bakom mig. Och när jag knäpper där bak får hon dra o nosa som hon vill. Fungerar super!  Nosandet/dragandet blir på såvis som belöning för att hon gått fint ett tag. Blev väldigt lätt för mig o koppelträna helt plötsligt. :)

Har ett anti-dragkoppel från hööks till mitt. Billigt o bra!

http://lans.blogg.se

Målar och ritar porträtt på beställning.

Gör även armband och kaninselar.

Priser och info:

http://lans.blogg.se/tillsalu/

Mina auktioner på tradera:

http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

[Teddies matte]
3

Jag vet inte riktigt vad jag skall tycka, om man använder den under en kortare tid och faktiskt tränar hunden under tiden så borde det ju vara okejj, men finns ju tyvärr de som ser det som en lösning och låter hunden dra i den och tränar inte hunden att gå bra i koppel, skall finnas studier som visar att vgw-selen ger skador på dragig hund.

[AmstaffLeo]
1

#5 jag använder vgw selen som en lösning då jag försökt träna min hund att gå fint sen jag fick honom. Med vgw selen på försöker han inte ens dra och går fint och lugnt. Det behöver inte alls vara något som man använder bara för att lära upp utan den är gjord för att fixa problemet. 

TS

På min hund funkar den grymt bra! helt värt pengarna. Känner du dig lite osäker kan du alltid åka till djuraffären med hunden och testa på och ta dig ut och gå runt lite med den i parkeringen (så som jag gjorde).

[Teddies matte]
2

#6 Men den fixar ju inga problem, det grundläggande problemet finns kvar, man förhindrar bara konsekvenserna, med en vanlig sele eller halsband drar ju hunden.

[AmstaffLeo]
3

#6 Jo det vet jag men hur många år ska jag behöva träna tills min hund inte drar i mig? Jag har kört på i nästan tre år nu men inga resultat. Ska jag behöva bryta ryggen/få armen ur led innan jag kan få en bra ursäkt till att använda vgw-bälte?

[Teddies matte]
2

#8 Inga normalfuntade hundar är omöjliga att träna, nu vet jag ju inte vad ni gjort och vad hundens dragande grundar sig på, men varför inte träna samtidigt som du använder selen?

Molosser
0

Har en sån till min ena hund. Inte för att hen drar på promenader, då går hen fot och jättefint i kopplet. Men just för att hen gör utfall. Om jag skulle ha en vanlig sele så skulle jag nog inte orka hålla + att jag har väldigt känsliga leder, framförallt handleder. Dom låste sig en gång när jag hade vanlig och det var inte skönt kan jag säga. Så sen dess har jag kört med vgw.

Förövrigt så är jag ganska nöjd med den, lite dålig passform men annars funkar det. 

När vi ''tränat bort'' utfallen, så blir det en annan sorts variant. Hur länge det kommer att ta vet jag dock inte.

Men annars helt klart värt pengarna.

hundelsan
15

#9 Vad är felet med att använda ett hjälpmedel som inte skadar hunden på något sätt i stället för att träna? Om man inte har behov av att ha hunden i halsband eller vanlig sele utan tycker det är ok att använda en VGW hela tiden så varför inte, finns det någon sorts prestige i att man måste träna på precis allt även om det inte är ett problem för hunden eller egen del.

Det finns många hundar som är jätte svåra och ja rentav omöjliga att koppelträna. Hur många "omöjliga" hundar har du tränat och lyckats med för att komma med ett sånt påståeende?

[AmstaffLeo]
4

#11 TACK! vissa förstår bara inte. Sa i mitt förra inlägg att min hund var omöjlig att träna men ändå måste jag bli ifrågasatt.

Min hund har lite jobbigt med ryggen så varför skulle jag vilja använda ett halsband, någonsin? även en perfekt koppeltränad hund kan få för sig att dra ibland.

Lathundarna
6
Misarn
0

När Kaila vuxit så pass så hon får sele blir det nog inte en VGW, har även funderat på att sälja iväg Alice sele. Det är ingen mirakel sele men man måste prova vilken sele som passar bäst för ens egen hund.

IngridSvensson
1

Måste bara tillägga här. Min lilla valp är väldigt tjurig och vrång av sig ibland. Promenader med vanligt halsband har inte varit så roliga. Visserligen är han en valp, men han gillade inte att gå på promenader. Nu när jag köpte en vgwsele blev han en helt annan hund! Behöver knappt säga något, utan han är fin och följsam, jämfört mot hur han var innan med vanligt halsband. Hon jag var på valpkurs hos rekommenderade denna sele och berättade att hon hade hand om en hund som hade problem under promenaderna, hon körde vgwselen med hunden, och hunden blev en helt annan hund! Vissa hundar kanske inte är gjorda för att ha ett vanligt halsband, vem vet?

Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

MittHundliv
4

#15 ingen hund är gjord för halsband. :) tror selen är lite mer "naturlig" för dom faktiskt.

[Bolten]
1

#16 Ingen hund är gjord för sele heller..?

IngridSvensson
2

#17 det kan jag hålla med om, men som sagt, tror vissa hundar trivs bättre med sele, medan andra kanske föredrar halsband. Jag märkte en avsevärd skillnad med sele på min valp och jag gillar selen! Så vi kommer köra på vgwselen på längre promenader i stan och halsband under korta kissrundor.

Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

LinaK
0

#13 Du får gärna utveckla då det inte säger så mycket om själva selen.

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Roxie
0

Jag tycker den funkar ganska bra, har dock inte använt den så mycket just för att jag inte är riktigt nöjd med hur den sitter.
För om hon börjar dra så halkar liksom selen på sne innan hon vänder sig om och "låser" hennes ena framben. Om ni hänger med på hur jag menar..
Kan inte spänna den mer, för då sitter den för hårt. Fattar inte vad som är fel. Kanske helt enkelt inte funkar på henne.

// Sofia

Knutte-love
0

Jag har en VGW sele och älskar den! Har alltid haft problem med att min hund drar i kopplet och gör utfall så jag inte kan hålla i honom. Men sedan jag skaffade en VGW sele så har han blivit lugnare på promenaderna. =) Jag skulle rekomendera dej att köpa en ifrån Hundia. (företagets namn) Han brukar oftast vara billigast. Tror även att han tar lika mycket på internet som han gör i butiken. =)

Kramiz Amanda och Danny!

Medarbetare på Cockerspaniel.

Lathundarna
6

#19 Jag svarade vad jag tycker om selen - dyrt skräp. Men visst. Det är en sele som är väldigt dåligt utformad och som är alldeles för dyr.

LinaK
2

#22 Okej. Jag har varit inne på att köpa en sådan sele därför var jag ute efter att höra både för och nackdelar om den och när någon skriver att den är skräp blir man ju fundersam och undrar varför.

MittHundliv
1

#17 ne de är sant. Men eftersom den är mer fördelad över kroppen så tror iaf jag att den kan kännas lättare för hunden att bära. Och något av det måste man ju tyvärr ha. Men det är ju helt individuellt. Vissa hundar avskyr halsband och vissa avskyr sele.

LinaK
0

Har köpt mig en VGW-sele till jack russelln som har en förmåga att dra (har tränat honom SÅ mycket så ni anar inte) i kopplet när han blir ivrig eller ibland stressad utomhus, sen har han gjort som små ryck i kopplet vilket gjort att jag fått ont i axeln när jag går med honom i koppel.

Jisses vilken skillnad med selen, hunden var lugn och gick jätte fint i kopplet. Han verkar inte besvärad av det alls, det är nog bara det att han inte får samma kraft som han fick innan när han hade vanlig sele eller halsband. Kommer fortsätta träna honom att inte dra i kopplet, men detta underlättar så mycket för mig nu när jag har ont.