håll ut!
för ett år sen skrev jag mitt första inlägg här på iFokus. jag satt med en nio månader gammal vovve och slet mitt hår. det var min första hund och jag hade inte kunnat tro att det skulle vara så krävande. jag var helt slut.
vi hade diverse besvär - drag i kopplet, separationsångest, stress, skällande på trapphuset, överdrivet skällande på andra hundar, han kunde inte vara lös, hoppade och studsande och fick överslag hit och dit - tillsammans blev detta en härlig mix som tog upp så mycket tid och krävde så mycket energi.
jag trodde aldrig vi skulle få fason på vår hund. de som sa att hunden lugnar sig med åldern skrattade jag åt och sa någon att vi gjorde alla rätt skakade jag på huvudet.
nu då, ett år senare, har vi kommit så långt - det är enorm skillnad. visst har han sina stunder och kan fortfarande inte vara ensam hemma men kvittot på att det man kämpat med har lönat sig har kommit som ett brev på posten. plötsligt bara funkar allt så mycket mer smärtfritt och allt har blivit roligare.
hunden mognar. ett år är mycket och det är sant - hunden lugnar sig! självklart måste man jobba med dem under tiden, och vi har jobb kvar, men att se hur hunden mognar och plötsligt inte har lika mycket bomull i öronen är häftigt :)
så till alla er med liknande yrväder som aldrig tycks lyssna eller som vid vissa tillfällen är okontakt- eller okontrollerbara : håll ut! jag vågar lova att det i de allra flesta fall blir bättre.
själv väntar jag med spänning på vilka framsteg som kommer ha gjorts om ett år, eller om två, eller tre! oh, så spännande :)
Vad roligt! Kämpa på :)
Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~
Duktiga ni är!! 🙂 och skönt att höra också för oss med yrväder 😉 HIHIH
har yrväder jag med! Hon var hemsk men sen så kom första löpen och piff, världens duktigaste hund. Några månader efter löpen så är hon sitt gamla själv (dock med vissa förbättringar) så jag prisar gudarna för löpen!!
tack alla, bra att man inte är ensam ;)
det är roligt när det går framåt. tror jag varit lite för orolig över mitt hundägarskap, ibland har jag varit helt uppgiven, haha :)
min hund kan visst mer än jag trodde, en del har trots allt gått in :)

Åh vad roligt att höra att det blir bättre :) !
Och skönt att höra att det finns värre hundar! :D Mitt 7½månaders monster får "bara" lite överslag då och då ute och blir helt galen. Så mysigt med en hund som studsar upp och ner och försöker hugga en :D
Men hon kan vara ensam, skäller bara ibland och kan gå hyfsat i koppel. Så jaa…hon kanske inte är så hemsk som jag tänker att hon är ibland. Bara o kämpa på :)
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999
#5 javisst ;) han är ett bra exempel då många bekräftade att han var lite vildare än de flesta, vi hade ju inget att jämföra med då det var första hunden men vi kände att han var lite svår.
det är först nu, eller för ett par månader sen, som jag känner att allt slit och kontaktövningar och avslappningsövningar och gud vet allt har gett resultat :) nu går han att hantera och vi vet hur vi ska göra. innan dess var det bara ett virrvarr av olika metoder och kaos både för hund och ägare.
att han nu mognat så pass mycket och är mer villig till kontakt och att lyssna är verkligen guld värt! kanske kan man börja slappna av lite ;)
det låter som det går väldigt bra med din hund, det här med separationsångesten är en ganska tung bit här hos oss men vi har ordnat hundvakt så vi inte är helt låsta och det finns ju dagis om det aldrig blir ordning på det problemet.
du har också vgw till din hund (har jag för mig att jag läst)? det är nog det bästa jag har köpt (haft den sen han var ett år, innan dess hade vi en sele vi inte tyckte om). den kontakten vi fick på promenaderna direkt (han fick panik och drog jättemycket i halsband) var ovärderlig. nu går han klockrent mesta delen av tiden och söker spontan kontakt mest hela tiden, till skillnad från halsbandspromenaderna då de gick ut på att försvinna från obehaget runt hasen. med vgw:n är det jättetrevligt att gå promenader! :)
Ja precis så är det. Man måste ha tålamod och hålla ut! Då kommer belöningen till slut - livet blir så mycket roligare när man inte behöver slita sitt hår längre :)
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Och jag hade en omöjlig valp men världens lugnaste unghund 😛
#8 och jag hade en rätt lättsam valp som numera är en helgalen 1,5 årig unghund😃
#9 Jag hoppas Molly förblir lugn, haha… hon får gärna vara en lugn och go unghund! Valptiden tog kål på mig så om jag slipper yrväder igen är jag glad, haha.
Kul med framsteg, känner igen mycket av det du skriver. Dock så var min hunds största problem människor. Han blev skrämd av en man när han var ca 6 månader, efter det så var han rädd för i princip alla typer av människor, han morrade bara han såg en människa på långt avstånd. Han var även vild som attans som unghund, han lyssnade nästan aldrig på mig. Så jag fokuserade på att träna bort rädslan och osäkerheten för människor och det tog ca 3-4 år innan han funkade med andra människor. Nu kan han hälsa på främmande människor med nyfikenhet och man ser verkligen att han har mycket bättre självförtroende. Även människor i min omgivning har sagt att han är som en helt annan hund. Dessutom har vi fått en mycket fin kontakt, känns verkligen värt all tid och tålamod man har lagt ner!
#9 haha, så det kan gå åt det hållet också? ;D
min är visserligen fortfarande galen men i avsevärt lägre dos ;)
#7 jag är förvånad över att jag har något hår kvar ;)
#11 ja, ibland får det ta tid och det är viktigt att man inte stressar på. härligt att det gått så bra med din hund och visst är det värt det :)
samma här med kontakt, det har känts så hopplöst ibland då han så ofta låst sig och blivit okontaktbar. då hjälper ingenting alls. nu är det så mycket lättare att bryta honom och det måste bara bero på den fina relation vi har byggt upp och alla timmar vi har slitit för att komma hit :)
vi har självklart fortfarande saker att jobba på men nu känns det i alla fall inte omöjligt att uppnå det jag velat med mitt hundägande :)
#10 känner att jag svarar i lite ologisk ordning här, men vi får hoppas att det är slut på yrvädersperioder för hennes del då ;)
#13 Ja, men visst känns det så mycket lättare att lösa andra problem när man har kämpat länge 🙂
#15 ja, det gäller bara att ta sig upp för den brantaste backen (? hehe, kom inte på nåt bättre) och har man väl kommit dit är det som att man får med sig en massa bonusar av bara farten, framgångarna avlöser varandra känns det som :) får hoppas det fortsätter så.