Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 3091 ggr
[floudie]
0

spar till ny hund Vilken ras ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan nu håller ja på att spara ihop pengar men ja har sån sjuk besluts ångest över vilken ras ja ska välja skulle vara jätte nöjd om ja kunde få lite tips.

Jag är nu en pomme hane, Micos pappa ska ta en kull till och då funderar ja på att skaffa en sysster till mico men då kommer ja få ta henne på halv foder för ja har inte råd med 20,000 eller

Har alltid varit så förtjust i isländsk fåhund och ja känner en uppfödare på golden som även parar sin hane ibland och han har så jukt fint psyke och underbart utryck fin päls och fina färger.

Ja har ingen aning om vad ja ska välja båda lockar mig så otroligt mkt.

linoleum
0

Hmm.. Personligen hade jag nog föredragit en hund som är lite mer i samma storlek som den andra hunden. Så att det blir lite mer lekvänligt :) Islänningen är rätt bastant och stor har jag för mig?
Sen kan det ju gå hur bra som helst, men om man jämför med min och mammas hundar. Hennes är en liten malte-mix och min är en portugisisk pointer-mix och de har väldigt svårt för att riktigt släppa loss ihop då min Milo är mycket mer "stor" i sina rörelser och väldigt knuffig mot lilla Ester.
Sen finns det ju förstås undantag!

[floudie]
0

ja skulle säga att dom är lite bastanta men smidiga oxå dom är avlade för att valla  och ideal höjden för en tik som ja ska ha är 42 så de är inte så stort. Men ja förstår absolut hur du tänker man vill gärna inte vara med om nån olycka i leken. Fast mico är ganska duktig på att hoppa undan mamma har två briarder som han ofta leker med ja brukar oxå passa en schäfer hane som mico brukar leka med :D men ja vet inte om de är tillräcklig stor anldening till varför ja inte ska välja islänning :(

[Forest]
6

Jag tycker inte nån ska välja åt dig, eller säga skaffa den rasen eftersom… Utan sätt dig ner o fundera vad vill du göra med hunden hur mycket tid har du över? efter du tänkt så tror jag du vet vilken som passar in. Lycka till´med väljandet av ras.

Loveradio
0

Håller med Forest. Sätt dig ner och tänk igenom. Fundera på vilken ras som passar dig och din livsstil bäst. Och väg fördelar mot nackdelar med raserna.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[floudie]
0

De är de som är problemet båda passar in så himla bra i min livsstil och båda funkar lika bra till de ja vill jobba med dom med. Båda är helt underbara och därför ville ja ha lite tip och råd med saker som ja kanske inte tänkt på som kanske gör den stora skillnaden till att ja väljer den ena :S Så himla svårt detta älskar båda raserna så innerlig och båda hundar som ja vill ha valpar ifrån har ja en personlig kontackt med Hellst om ja haft råd så hade ja tagit en valp från varje men tyvär så går de ej :(

[Forest]
0

5 då är det bara att sätta dig ner o kolla vilken ras är friskaste rasen. 20 000kr kostar inte alla pompom idag. Sen har väl din hund haft "konstiga anfall" när han lekt med större hundar?  Därav låter ju pompom som bra val av ras för hans skull kanske?  Men jag hade inte valt från samma blodslinje om nu din hund får mystiska anfall utan kollat på helt annan linje. Bara en tanke från min sida förståss.

[floudie]
0

#6 där sa du faktikt någonting jätte bra som ja absolut inte tänkt på. 
Ja litar inte på pommuppfödare som säljer sina för mindre än 20,000 är livrädd för att de ska bli en massa fel som mico som kostade 14,000
Men han kom ifrån chowhills (en chow chow uppfödare) denna uppfödare är cimarosas men de är micos pappa som hon ska para så de kan ju vara så att micos fel kommer ifrån han :S man kan ju aldrig vara säker.

Isländskfårhund har inte kända fel några enstaka höftdysplasier med de är väldigt sällan

pommar har alla möjliga sjukdommar :(

[Forest]
1

7 Jag känner en som köpte sin för 20 000 kr 3 år så har han ep o partella, så priset är inte friskheten i mina ögon utan det är aveln o hur friska linjer det är bakåt. Jag hade faktist valt den friskaste rasen o det är ju helt klart islänskfårhund i detta fall, men då hade jag sökt efter en bra uppfödare o sen planerat lite efter vad man hittar oxå.  Kolla gärna stamtavlorna på avelshundarna o sen titta lite där :) Du kan säkert be nån om hjälp att kolla igenom lite sånt oxå :) Lycka till.

[floudie]
0

Ja har redan bestämt vilka hanar som ja vill ha om ja ska ha pom eller en islänning men de är ju tiken som som ja inte vet något om så ja får titta upp henne sen när dom bestämt tik. 
Det är en bra hane som gett fina avkommor.

Oj snacka om otur.

Men ja har sett pomvalpar som sålts för 5000 på blocket och de står inte att de är nå fel på dom och allt enligt skk och stamtavla men ja skulle aldrig våga köpa en valp för det priset.  Ja tänker att när normen pommar går på 20.000 och sen så är de någon som säljs för 5,000 då måste de ju vara nå fel på hunden ?

Ja tror inte att micos fel kommer från hans pappa utan från mamman för hon som ja köpte han av var inte en så seriös pomuppfödare utan dom var mer inriktad på chow chow mico är förstor oxå.

[Forest]
0

9 nja 5 000 låter ju skumt. men 14-16 000 är mer normalpris idag har jag sett pa dom. Det är bara kolla på alla hans avkommor itne ofta man vissligen gör rastypiska tester tyvärr tycker jag för man har dom som sällskapshundar, tyvärr för hade det vart så hade man sett en lista på div sjukdommar o även de bra denna tik/hane ger frika avkommor. Sen är det som sagt var helt olika. Någ pratat om avel o priset jag hoppas du väljer rätt så det passar dig o din lille hund oxå.

Michaela-N
3

Tänk inte på priset, du kan börja spara och lägga undan men tänk under tiden på vad det är för någon hund du verkligen vill ha, och när du vet det så samla ihop till resten. Var det inte så också att du inte kunde gå till veterinären med din hund när han fick såna där anfall för att du inte hade pengar till det? Om det var så tycker jag att du ska vänta med en ytterligare hund och lägga undan de pengar du redan samlat ihop på ett sparkonto så kan de växa till sig, och du har en buffert om något skulle hända!

EternalWinter
2

Nu vill jag inte verka dryg på något sätt en du skrev ju i oktober/november förra året att du inte hade råd med din hunds operation då han hade patella luxation.. har han fått sin operation än?

Om han inte har det borde du ju absolut spara ihop till det först av allt.

Sen undrar jag över de #11 pratar om också.

Tänk efter om du har råd att försörja en hund till mycket kan hända vilken ras du än väljer och det kan bli dyrt väldigt snabbt som du har märkt när din hund fick patella.

Återigen vill inte verka som en surbulle utan jag undrar bara!

Hoppas det blir bra med vilken ras du än väljer! Glad

It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..

Medarbetare på Avenged Sevenfold

[floudie]
0

#11 aboslut att han är operarad nu vi går på rehab 1ggr i veckan nu :D

#12  Ja pratade med veten om detta och han sa att om de bara händer när han leker med stora hundar och ja kan hålla han undan stora hundar så behöver ja inte undersöka honom för detta. självklart vill ja göra det men som sagt så har ja hållt han ifrån stora klumpiga hundar och inte haft anfall på jätte länge…. 

självklart så ska ja titta upp detta nångång. Ja har typ 400 i månaden att lägga undan och spara så detta är lång tid kvar innan ja kan skaffa mig en till hund…. och självklar skulle mico få ett anfall under den långa tiden vilket ja tvivlar på men då kommer ja självklart ta itu med de. Men när veten sa att om ja kan se till så han inte får anfall så behöver ja inte komma in helt enkelt.

Fick en massa tips om att de kan ha med att skallen inte växt ihop ordentligt och när ja var hos sjukgymnasten med han så kände hon och hans huve var jätte bra.

så ja tror att detta med anfall är antingen en hjärn skada och då kan man inte fixa de. eller så blir han rädd och får panik eller så när han får sig en smäll så balans sinnet sätt ur balans och han inte vet vad som är upp och ner och detta kan hända alla med en tillräckligt stor smäll

Men de känns som ja drar mig mer mot en islänning med tanka på alla sjukdommar som finns inom pomsläcktet och ja som inte tjänar så mkt har inte råd med yttligare en sjuk hund.

EternalWinter
0

#13 Så bra att de fixade sig! Hoppas att han mår bättre nuGlad

Jag har ju själv en pomeranian och det är så härliga hundar.

Alla hundar kan ju bli sjuka och dra upp veterinärskostnaderna rejält.

It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..

Medarbetare på Avenged Sevenfold

[floudie]
0

#13 ja han mår mkt bättre men de är fortfarande lång rehab tid kvar :( ja tycker med att dom är helt underbara.

ja men ja tror att pommar har större chans att bli sjuk än en islänning?

Maja2
0

Om den hund du har nu, får anfall när han busar med stora hundar, så låter det inte som någon bra idé att skaffa en större hund, utan kanske en i samma storlek?

[floudie]
0

ajoo men de bror på spyket på dom stora hundar han kan leka med mammas hundar som är lugna men hyper stor hundar går inte alls. och en isläning är inte så himla stor ja vill ha en tik dom räknas som medel hundar fast mot de mindre hållet :D Sen kan man lära dom vad som är okej och inte så man kan ju se till så dom inte lös tillsammans på promenaderna eller så lär man dom att leka fin :D

linoleum
3

Jag tycker ju att man ska ta det säkra före det osäkra.. Tänk om just den hunden du får är en energisk dam? Det är ju inget man kan utse i förväg.
Personligen vill jag kunna ha mina hundar lösa tillsammans, så att de får springa av sig ihop :) Låter väldigt invecklat att försöka få allt att passa ihop. En valp är ju dessutom energisk till naturen, skulle din hund klara av en valp som antagligen är större än han?

[floudie]
0

#18 jo man kan se temperament på valpen de är bara att välja den lugnaste och mest tillbaka dragen i flocken så kommer de fungera super. men då kanske man får jobba fram den istället för att den kan bli för mkt bakåt. De går både fort och är lätt. självklar vill man ju kunna ha dom lösa tms men de är inge måste för min del men som sagt så går det att lära hundar att antingen ta de lungt eller att inte leka med mico alls :D
Och valpen kan ja lova att mico kommer säga till o lugna ner sig för han tycker inte om energiska hundar. så dom kommer ju lära sig att mötas nåns tans på mitten…

När mico fått dom här anfallen så är de alltså rejäla smällar han inte och verkligen tummlat runt mellan benen på dom så ja har svårt att tro att valpen ska kunna det kanske en grandis valp men inte en islänning.
De går alltid att lösa  på något vänster :D

[floudie]
0

#18 jo man kan se temperament på valpen de är bara att välja den lugnaste och mest tillbaka dragen i flocken så kommer de fungera super. men då kanske man får jobba fram den istället för att den kan bli för mkt bakåt. De går både fort och är lätt. självklar vill man ju kunna ha dom lösa tms men de är inge måste för min del men som sagt så går det att lära hundar att antingen ta de lungt eller att inte leka med mico alls :D
Och valpen kan ja lova att mico kommer säga till o lugna ner sig för han tycker inte om energiska hundar. så dom kommer ju lära sig att mötas nåns tans på mitten…

När mico fått dom här anfallen så är de alltså rejäla smällar han inte och verkligen tummlat runt mellan benen på dom så ja har svårt att tro att valpen ska kunna det kanske en grandis valp men inte en islänning.
De går alltid att lösa  på något vänster :D

Maja2
4

#19 Det där låter väldigt mycket enklare än det är i praktiken.

[floudie]
0

men de är faktist lätt ja lyckades att få mico till den hund ja vill ha så varför skulle ja inte lyckas med nästa? de är inte en terrier som ja ska köpa :D ja har haft mkt med islänningar att göra bott med 2st i 2 år.
Dom är väldigt lätt lärda så de kommer inte bli nå promlem alls.

Kan ja få hund aggreiva hundar att börja leka och umgås med hundar så kan ja nog få en valp att bli lugn :D

Maja2
4

#20 Att tro att det inte blir några problem, bara för att man väljer den lugnaste valpen …. är inte sant.

Att LOVA att din hund kommer att säga åt en valp som leker för hårt… är inte heller säkert. Det handlar om så mycket mer.

Du säger att det Alltid går att lösa på nåt vänster….   tja… kanske, kanske inte.

Jenniferri
3

#22 Varför inte bara köpa en hundras som är i ungefär samma storlek som Mico? Om han nu har det dära problemet med större hundar..

// Hannah

[floudie]
0

haha men ja tänkere ju inte köpa en undras som ja inte vill ha….
#20  Alla problem går att lösa…. Det är sant
Mico har sagt åt alla valpar han träffat så varför skulle han inte säga åt denna de vore jätte konstigt.