Kinesisk nakenhund med eksem
Hej!
Min kines har eksem i ljumsken, det är torrt och rött och han ligger och skickar på det nästan hela tiden. Vad ska man smörja han med för att det ska gå bort?
Taksam för svar!
Helosan eller Idomin är bra att smörja med. Det hittar du på apoteket eller i en vanöig matvaruaffär. Se till att han inte kommer åt att slicka i sig salvan, så en tratt hade ju varit bra då. Hjälper det inte så hade jag gått till en veterinär och fått reda på om det kan vara allergiska utslag. Lycka till med honom :)
Medarbetare på Hundar.ifokus
Aloe Vera kräm/gelé funkar till de flesta enklare varianterna av eksem på min kines!
Funkar inte det så testa hydrokortison salva från apoteket.
Låt honom INTE slicka!
Tack så mycket för tipsen, jag ska verkligen pröva och se ifall det blir bättre! :)
Testa lite som 1 o 2 tipsar om ser du ingen skillnad efter ett pra dagar så kontaktar du vetrinären o ber om en tid för närare titt på dessa exem. Men hur ofta badar du honom och hur klär du honom? Ger du fiskleverolja annars kan jag varmt rek att du börjar ge det oxå det är bra för huden o tassar.
Han äter Vom lax och annan fiskbaserad torrfoder. Jag badas honom 1 gång i veckan och efter det så smörjer jag han med jordnötsolja på kroppen. Det är första gången han har fått eksem. Jag ska prova med en tratt!
Hur får ni dän pormaskarna på era kineser? Jag har nyligen börjat använda ekholmens schampo och jag använder skrubbhandske.
Jag fick utskrivet nått schampoo av vet. nu när min fick hudinflammationer efter operationen (hade cancer).. men va det hette var en bättre fråga, ska kolla detta!
Vet. sa att gick ypperligt att fortsätta använda efter då Geo har lite problem med ljumskar odyl som vill torka ut precis som med din:)
Med vänlig hälsning, Petra
Hundarna- www.paradisemittelspitz.n.nu
Hästarna- www.paradiserehab.weebly.com
Sluta smörj med jordnötsolja & använd inte idomin, då det är jordnötsolja i det med. (Samma med försvarets hudsalva & tassalva).
Vet många hundar som inte klarat av jordnötsolja och får just eksem av det.. Värt att testa iaf.
Sen att du använder skrubbhandske på honom gör ju bara att du torkar ut huden ännu mer.. Det är ju som om vi skulle använda det hela tiden
Så ett BRA schmpoo - så ska inte skrubbhandsken behövas.
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
TS jag skulle höra lite om detta med inne på din rasforum vet att det finns en bra artikel om bra hud eller liknande där inne
jag har hört av en uppfödare som sa man ska inte klämma porisarna men tror det är som allt annat alla säger "olika" jag täker hur gör jag o varför får jag porisar? Skulle inte smörja med olja utan andvända något som inte täpper igen. Men kolla inne på din rasforum jag kan INTE kines på så vis iaf (så lyssna allså inte på mig helt
)
Tack för alla svar, jag ska gå in på kines forumet och kolla :)