Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 7491 ggr
GabbiS87
0

Ni som äger en Chihuahua?

Jag är lite nyfiken på hur många här inne på Hif som har en/fler Chihuahua…? Är inte så många som pratar om just den rasen här inne, vilket är lustigt med tanke på hur "poppis" de är.

Ni som har rasen får gärna beskriva just eran hund, personlighet, lustiga saker som den gör, hur lättlärd den är och var som valp osv. Jag tänker typ att det är en liten hund som inte gör så mycket, sitter i en väska och får inte göra så mycket. Jaa, det är en fördom jag har! Flört Självklart förstår jag att det inte är så! Så kom igen, ändra på min uppfattning om Chihuahua!!

koralliz
0

Vi har köpt vår första hund och det blev just en Chihuahua valp. Nu är det här en valp men det kan märkas i bland att hon vill vara "stor" fast hon är så liten.

Jättemysig liten tjej som vill vara med överallt och gosa är det bästa hon vet.

Sitter i väska nej inte den här iallafall inte nu kanske är bra att ha om man är på platser med mkt folk runtomkring mm. Hon får även vara med att åka bil varje dag som det blir små turer så hon får lära sig att det inte är farligt mm och även träffa lite folk sakta med säkert osv men visst vissa morrar hon åt i synerhet när hon sitter på armen men med dom flesta går det bra bara hon får lukta på dem och se att dom ej är farliga mm. Andra hundar eller djur har hon dock ej träffat ännu utan man får ta en sak i taget. Men vill man ha en liten gosing så är det nog en sån här man ska ha Glad

Mymlan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har 3 st Chihuahua varav en är snart 9 veckor, den äldsta är 3 år enligt vad som sagts *har inga papper på den* Den 3:dje är 2 år den 16/1 2012. Chihuahua har ben och de kan gå men min 3 åring går inte ett steg ute denna årstid då det är kallt. Veterinären har konstaterat han har ant HD fel eller Atros på bägge höfterna så han går på medicin nu för detta. Detta gör att jag misstänker han är äldre än vad som sagts. Han är den enda som bärs då vi är ute denna årstid dock så försöker jag få han att åtminstone gå lite.

Enda ställena jag bär vavvorna på är i stora folk samlingar om jag måste vistas i såna för folk ser ej dessa de ser inte ens min Lhasa Apso.

Chihuahua är en stor hund i liten förpackning, inte så lättlärda men man får vara ihärdig *tjatig*

Väldigt mysiga och goa..

Sett på youtube där en Chihuahua anv till WP *weight pulling*, de kan anv till agility, sök, spår…. freestyle…

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

meilin
0

Jag har 2 stycken chihuahuatjejer här hemma. Den ena är 2 år och den andra är 10 månader. Den äldre av dom är väldigt lättlärd, vilket jag inte kan säga om den yngsta…men antagligen är det väl inte henne det är fel på, utan matte som inte är tillräckligt rolig. Obestämd

Jag bär sällan någon av dom, kan hända om det är oplogat på vintern, eller stora folkmassor. Men annars går dom helst själva.

Minstingen är lite skrajsen av sig, och kan få för sig att människor är jätteläskiga. Men om hon bara får hälsa på dom, så går det över ganska snabbt!

GabbiS87
0

Kul att höra om era vovvar! Glad Det verkar som att de är olika lättlärda och gillar olika saker beroende på personlighet…. så är det ju med alla raser!

Jag läste att chihuahuan kan vara väldigt vaktig gentemot sin flock, känner ni igen det? Vaktar dom er mycket?

myhombrero
0

Jag har 3 st och alla är helt olika varann. Den äldsta damen är otroligt envis och gör som hon själv vill. Hon är lättlärd om hon anser att man kan erbjuda något gott. Fast hon är bortskämd till tusen (mitt misstag). Hon rymmer så fort hon får chansen, men kommer alltid tillbaka hem. Hon är ganska lugn i sitt sätt.

Tik nr 2 är som en border collie, otroligt lättlärd och gör vad som helst för lite mat. Han kan skilja på höger och vänster tass, det lärde hon sig otroligt snabbt. Hon kan näst intill allt utom att vara still. Hon är som en stutsboll jämt. Kan väl beskrivas som en pussande tromb med en propeller till svans.

Nr 3 en hane som är lite mittemellan. Ganska lugn och ska pussas jämt. Han är ganska lättlärd men kan också vara tjurig ibland.

Mina skäller när de kommer besök men utöver det så är de välkommnande. Ska hälsa och pussa på alla som kommer.

GabbiS87
0

Hur kommer det sig att ni valde Chihuahua? Glad

#2 Grymt söt!!!

IdaBabe
0

Jag har en liten tockstolle på 1 1/2 år Glad Grynet heter hon. Som valp var hon väldigt blyg och  försiktig av sig, och väldigt rädd för män. När jag var och kollade på henne hos hennes uppfödare tog det ca 20 min för henne att komma fram. Det var hon och hennes syskon men det var Grynet som jag var intresserad av. När hon väl hade fångat sig så pass mycket mod och komma fram till mig kände jag hur rätt det kändes, det var hon jag ville ha, även om hon var så otroligt reserverad av sig. Att hon var rädd för män märkte vi inte försen vi var hemma, men jag ville endå behålla henne.
Nu är hon vuxen och har vuxit till sig och fått bättre självförtroende och en bitchFlört Hon är fortfarande väldigt reserverad av sig mot nyamänniskor men inte alls lika mycket. Hon är väldigt beroende av mig och ska alltid vara nära mig.

Vi har två hundar till här hemma som är bröder som hon älskar mest, men bara när hon får bestämma ;) Kommer dom för nära när hon är upptagen, kollar på henne när hon är på dåligt humörr så blir hon sur på dom och ger dom arga blicken och morrar.. Vill hon ha min uppmärksamhet sitter hon på rumpan och slår med tassen precis som "halllåååå tiittaa på mej, ser du mej!?!? Titta noga", samtidigt som hon gnyr på ett konstigt sätt, hon låter som en gris eller ko som har ont i magen hahaSkrattande Efter jag lärde henne "sitta fint" gör hon så istället när hon vill ha uppmärksamhet, sen försöker hon hålla balansen och då gungar hon fram och tillbaka tills hon ramlar o tappar balansen ^^
Hon är otroligt lättlärd, vacker tass kan hon, rulla runt, sitta vackert, stegra, gå på bakbenen, gå i cirklar på bakbenen, krypa m.m.

Utan henne hade det varit tråkigt att gå upp om dagarna, hon är min prinsessa, hon följer med mig nästan överallt, går långrunder tillsammans med mera. Denna hunden är väldigt speciell Glad
Grynet är väldigt rädd för hästar, men hästen på bilden trodde hon nog var en hund så hon försökte på honom att leka med henne Flört

myhombrero
0

#6 mycket enkelt, jag fick min första av en kompis sen var jag fast.

Jag har alltid varit fashinerad av rasen men aldrig kommit till skott föränn jag fick Greta. Sen att man hört att de kan vara skälliga och bitska små saker har väl gjort sitt för att man dragit sig för att skaffa en. Och visst finns det hemska små chihuor också men de de är inte många. Mina är super trevliga, men så är de uppfostrade av glada cavalierer.

Många som varit hos oss som inte tyckt om små hundar har ändrat uppfattning om chihuan. Speciellt när de får träffa lilla Happy som är som en sprudlande arbetsnarkoman. Hon har till och med fått en ren brukshundmänniska att börja fundera på att skaffa en egen liten Chihuahua.

GabbiS87
0

#8 Hehe ok, trevligt att få en hund :)

Jaa alla hundar kan ju vara skälliga om de tillåts skälla ständigt! Men det är inget som du generellt tycker om chihuahuan eller? De är inte mer skälliga än andra kanske?

Maliiin
0

#7 Men är det en Chihuahua på bilden?? Ser jättestor ut ju :P

Jag har ingen Chihuahua längre. Men jag hade en i ett par år. Det var egentligen grannens men på något vänster flyttade han in hos mig. Han valde själv helt enkelt och blev helt kär i mig. Vilket ägaren tyckte var så kul så han fick bo hos mig.

Han var en hane. Väldigt trevlig. Inte typisk liten bjäbbig hund utan han var mer som en stor jund i lynnet.
Skällde inte och höll på utan enda gången han skällde var när det ringde på dörren. Då skällde han kanske 3 gånger kollade vem det var sen gick han och la sig.

Han låg oftast och sov inne om det inte hände något kul.
Ute var han alltid lös och följde mig vart jag än gick. Han var alltid med mig i stort sätt.
I bilen var han lugn och trygg. Han hade sin sele som han satt i och somnade innan vi kommit från parkeringen!

Han var ganska lättlärd. Lärde honom en hel del trick och körde till och med lite agility med honom ett par gånger.

En helt liten underbar hund som jag tyvärr inte har kvar idag pga en tråkig tvist!
Men jag känner de som har honom idag och jag vet att han har det bra. Så jag kan ju hälsa på honom iaf :)

Här är en bild på honom när han red å min pålle. Han brukade ofta sitta på honom när jag ledde in hästen från  hagen och så. Så stolt :)

Maliiin
1

Å här var vi på stranden och solade lite :)

Kan också säga att var med mig och gick elljusspåret ett par gånger i veckan. Så de klarar av att gå långt dom med :)

GabbiS87
0

#11 Vad fin han är! Han verkar ju vara en underbar liten hund :) Kul att höra om allt som han "klarade av" eller vad man ska säga. Precis som vilken större hund som helst!

Maliiin
0

#12 Tack :D Ja han var verkligen användbar trots sin storlek :)

IdaBabe
0

#10 håller med om att hon ser stor ut på den bilden med hon är en chihuaua :)

TjockaBerta
0

Här är lilla Berta fast hon är borta nu. Smart, trevlig enmanshund. Lilla egenheten att hon aldrig blev rumsren men hon bodde länge i kennel i hemmiljö där alla kissade på golvet.

>>>Malum domesticum<<<

Maliiin
0

#14 Okej :P Har du ingen annan bild på henne där man ser henne bättre? :)

EternalWinter
0

#10 Hon skrev i ett annat inlägg att det var en blandras mellan en Chihuahua och en Yorkie. Så det är nog därför den ser så stor ut.
Om det nu var samma hund.Tungan ute

It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..

Medarbetare på Avenged Sevenfold

Maliiin
0

´#17 Jaha men då är det ju inte en Chihuahua! Då är det ju en blandras :P

Om det nu är samma hund som sagt :)

EternalWinter
0

#18 Nej precisTungan ute Men hon har en bild i den här tråden som är rätt lik.

http://hundar.ifokus.se/discussions/4eb6633a88f4720ffa0145bb-infor-en-valpning#discussions-3

(Hoppas det är okej att länka till andra trådar annars får någon ta bort den.) Oskyldig

GabbiS87
0

Ja jag hade också för mig att den hunden inte var renrasig… men som ni säger kanske är olika hundar!? Obestämd

GabbiS87
0

På bilderna ser det ju ut som samma hund! Hon har ju isåfall Chihuahua i sig…. men det var just rasen Chihuahua jag var nyfiken på, inte blandraser!

IdaBabe
0

De är inte samma hund, men dom är halv syskon :)

EternalWinter
0

#22 Har du ingen mer bild på henne? =)

IdaBabe
1

:)

myhombrero
0

Våra är inte speciellt skälliga. De skäller om nån går in på gården eller knackar på dörren. Annars nästan ingenting.

Våra hundar följer med på långpromenader, de orkar nästan hur mycket som helst. Enda nackdelen tycker jag är att man måste klä på dom när det blir minusgrader. Våra korthåriga fryser nå fruktansvärt om de inte får kläder på sig. Den långhåriga klarar sig bättre.

(på bilden två av våra med deras två barn)

myhombrero
0

#24 jag tycker det ser ut som hon har väldigt mycket york i sig. En chihuhua har inte långt hår på ögonbrynen.

IdaBabe
0

#26 Jag kan ju säga att hon inte har någon york alls i sig.

IdaBabe
0

Där emot har hon en halv syster som har 25 % york i sig och resten chihuhua, men hon på bilden är ren chihuhua.

GabbiS87
0

#25 Ååh vilken fin bild :) Söta små valpisar!! Ja jag förstår att det är lite bökigt på vintern, vissa tycker ju att det är kul med kläder men jag personligen är inte sån…ett täcke är ju ok. Hur är det med skor, behöver ni ha det?

GabbiS87
0

#24 Jag tycker också att hon ser ut att ha mycket yorkshire i sig! Har du stamtavla på henne så att du vet till 100% eller? Vilken kennel har du köpt henne ifrån? :) Hon är ju väldigt söt måste jag säga!

IdaBabe
0

#24 Hon har tyvärr ingen stamtavla men vi köpte henne av min morster som länge har hållt på med chihuahuor, dock ingen aktiv uppfödning. Min morster har stamtavla på alla sina hundar har jag för mig, men Grynet (hon på bilden) kom till genom en tjuvparning mellan två av dom och då kände min morster att hon inte ville "ansöka" om stamtavla till kullen, eller va man nu säger, eftersom dom inte var planerade."/  (Tycker själv att det var lite dumt att hon inte gjorde de, men jag har inte intresset av utställning eller uppfödning så det spelade inte  så stor roll för mig om hon hade det eller ej) :)

IdaBabe
0

Oj, jag menade "#30" haha ^^ Ibland blir man förvirrad av alla siffror Glad

GabbiS87
0

#31 Okej, ja din moster borde ju veta vad hennes hundar är för ras men om kullen blev till av en tjuvparning så kan man ju inte vara säker. Hon ser onekligen väldigt mycket ut som en york. Men som sagt, det spelar ju inte mig nån roll. Kul att du är nöjd med din vovve, hon är verkligen fin!

GabbiS87
1

En till fråga till er chihuahua-ägare; har ni haft någon annan större ras tidigare? Var det isåfall svårt att vänja sig att ha en så liten hund?

Den minsta hunden jag har haft (mina föräldrars) är en bichon frisé och jag tycker att han känns så liten Flört Fast anledningen till att jag inte vill ha en sån någonsin igen är inte för att de är små utan för all pälsvård, huuuuu! Tungan ute

Hur mycket pälsvård kräver en långhårig vavva? Typ borstas nån gång i veckan eller?

IdaBabe
0

#33 Min morster har ingen york och hon bor på landet inhägnat och närmsta granne är ca 1 - 1½ km tror jag, o dom har bara boxrar :) O sån har jag svårt att tro att hon har i sig hahaFlört

Jag är otroligt nöjd med henne, hon får en alltid att le med hennes alla tramsigheter hon har för sig Glad

meilin
1

Jag har haft golden retriever tidigare, och i början tyckte jag det var väldigt ovant med en så liten hund. Men man vänjer så väldigt snabbt. Nu tycker jag konstigt nog att dom inte alls är så små som jag först tyckte!

GabbiS87
0

#35 Ja vi kan ju släppa det, har ju inget med tråden att göra. Men jag hävdar ändå att det är svårt att veta om en hund är renrasig om man inte har stamtavla, särskilt svårt för mig att veta någonting om din hund Flört

Mymlan
1

#24 Ingen renrasig Chihuahua har ett pälslag som säger Strävhårig. Finns endast långhår eller korthår.

Utan stamtavla så räknas de som blandraser, Thats It

myhombrero
0

Jag skulle aldrig ha skor på mina vovvar. Deras tassar är gjord för att gå ute med så det behövs inte. Jag kan stäcka mig så långt som att sätta på hundarna nån stickad tröja eller ett täcke om det är kallt. Men det är allt. En hund är en hund, ingen leksak.

#24 på det kortet ser hon inte ut som en Chihuahua, jag har aldrig sett någon med långt hår i anskitet så som din har. Det som är ovanför ögonen, det som syns på nosen och skägget som man anar. Inget av det hör till rasen Chihuahua. Det längre håret fram på benen hör inte heller till rasen.

Jag har sett många långhåriga chihuor men aldrig någon som liknar din. Så om hon är en Chihuahua då är hon unik.

Ang om en hund utan stamtavla räknas som en blandras el ej har jordbruksverket och skk två olika meningar.
Skk säger att hundar utan skk stamtavla räknas som blandras. Medans jordbruksverket menar att en Chihuahua (te.x) är en Chihuahua oavsett om den har stamtavla eller inte.

Vilken sa man välja att tro på skk som bara är en klubb eller en statlig myndighet?

Men som sagt utan stamtavla kan man ej vara säker. Du kan aldrig bevisa att hunden är renrasig. Medans en med stamtavla kan du visa på att det faktiskt är renrasig.

GabbiS87
0

#39 Nej jag skulle inte heller ha skor på min hund. Känns väldigt överdrivet. Om jag hade en hund som lätt blev väldigt kall om tassarna så skulle jag hellre stanna upp och värma dom en stund eller stoppa hunden innanför jackan (om det var t.ex en chihuahua). Man vill ju inte att stackarn ska förfrysa tassarna när det är typ -20C ute.

IdaBabe
1

#38 #39 ni kan tro vad ni vill. Hon är chihuaua, vi vet vilka hennes föräldrar är och dom båda två har stamtavla . Uppfödaren är även min moster. Ni får tro vad ni vill, säga att hon är bland ras eller vad ni nu känner för, orkar inte bry mig mer. Jag vet vad min hund är för ras och att det är chihuaua. Punkt slut. :)

Chilli10
0

#11 Gud vad fin han är :)

#25 Lilla valpen till höger var också jättefin :)

Gillar teckningen, är det vanligt på chihuauor?

Viccan92
1

#40 Vill bara säga att jag känner en tjej som har skor på sin hund när det är blött eftersom han jättelätt får exem och sånt som blir mycket värre då när han blir blöt och därför har hon skor på honom. Det är en schäfer/border collie.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

GabbiS87
1

#43 Ja men då är det ju en bra anledning, för att skydda sin hund Glad Det skulle jag också ha gjort, självklart! Däremot folk som har skor för att det "är sött", det tycker jag är lite små förnedrande mot hunden….

Maliiin
0

#42 Tack så mkt :D

Jag hade aldrig skor på Chicko. Han klarade sig bra ändå. Däremot hade han så klart täcke på när det var kallt. Annars hade han förmodligen frusit ihjäl! :P

meilin
0

Näe, använder inte heller skor. När det blir för kallt om tassarna tar jag upp hunden och värmer den en liten stund. Det fungerar bra! Glad Men täcke eller tröja används när det blir för kallt ute…

Viccan92
0

#44 Ja precis håller helt med dig.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

myhombrero
0

#42 bluetan är inte så jättevanligt men de finns några st. Däremot black and tan är väldigt vanligt på Chihuahua. Alla färger är tillåtna utom merle.

Chilli10
0

#48 tack för infon :) Har nog aldig sett en black and tan irl, brukar mest vara beiga :P

Mymlan
0

#49 Här är en black and tan.

GabbiS87
0

#25 Valpen som är näst längst till höger, vad kallas den färgen? Riktigt cool. Har du någon bild på hur den ser ut som vuxen?

myhombrero
0

# 51 den kallas blue tan med vitatecken. Nej jag har ingen bild på han som vuxen, han är fortfarande valp.

Jag gillar den färgen med. Och kommer att göra om samma kombination i hopp om en blå tik. Denna gång.

GabbiS87
0

#52 Ok Glad Ser väldigt spännande ut iaf, jag får googla!

Chilli10
0

#50 Söt :) Men ser ut som ögat står ut lite, men det kanske bara är vinkeln?

#52 Så då är den längst till höger, och den i #11 black and tan med vita tecken? :P Den vuxna med mest vitt på är den också det? Galet fin!

Har aldrig tyckte om denna ras, men har mest stött på bjäbbiga små hundar tyvärr. Men har ändrat uppfattningen lite när jag läst vad som skrivits i tråden. :)

GabbiS87
0

#54 Jaa vad roligt att du ändrat uppfattning! Det har jag också gjort Glad Nu skulle jag verkligen kunna tänka mig att skaffa mig en liten Chihuahua!

Chilli10
0

#55 Ja :) Lite svårare att övertala sambon tror jag :P Han vill inte ens ha en fralla, vilket är det hund jag helst vill ha som nästa hund i nuläget :P

GabbiS87
0

#56 Gillar inte din sambo heller småhundar? Flört Min verkar näst intill omöjlig att övertala i frågan, haha! Fast det är inte aktuellt för oss med en till hund nu i vilket fall men man kan ju drömma!

Chilli10
0

#57 Haha, nej :P "De är ju så små!"
Nej, inte för oss heller just nu. Men som du säger, man kan ju få drömma ;) Iofs bra att man har lång tid på sig att bestämma nästa ras/kennel osv.

myhombrero
0

# 58 skicka din sambo hit så ska nog Happy få honom att ändra sig. Hon har en tedens att få alla att tycka om små hundar *haha*.

Den hunden med mest vitt på räknas som trefärgad el tricolour.

GabbiS87
0

#58 Haha låter likadant här hemma Glad Men jag sa att "Det skulle ju vara min hund då…" och det verkade han ändå tycka var ok. Dt dröjer nog minst 5 år innan vi kommer gå i hundköpar tankar igen, gissningsvis!

Mymlan
0

#54 Han har kollats av veterinär för sina ögon då de är lite utåtstående. Denna hund var vanvårdad då han kom till mig, som valp fick han bara livnära sig på kyckling, hamburgare och gul paprika. Jag kunde räkna ryggkotorna på han då han kom utan att behöva känna på han.

Så han är genomgången av veterinären.

Chilli10
0

#59 Haha, får göra det isf Flört

#54 Okej, stackarn :( Tur att han har det bra hos dig nu då!

exitingsvillemo
2

#24 Det där är ingen ren vava…

Måste bara ifrågasätta dina påståenden från andra trådar…
I denna tråd, skapad i december 2010 berättar du att tiken blivit tjuvparad av en av dina hannar, ni gjorde då ett UL som visade att hon inte var dräktig (Tjuvparning 1)

I denna tråd berättar du att din hund blivit tjuvparad av din systers hane (tjuvparning 2) … (tråden skapad november 2011) i samma tråd berättar du också att ni tidigare gett en abortspruta pga tidigare tjuvparning (Tjuvparning3), vilket alltså inte kan ha varit den i december 2010, för då visade ju UL att hon inte var dräktig…

Alla inläggen tillsammans gör att jag väljer att inte tro på din historia att hunden i denna tråd skulle vara en annan tik än i de två andra trådarna. Hundens utseende visar på det samma. Bilden i denna tråd, visar inte en renrasig vava, som ngn redan skrivit, denna pälsstruktur finns inte hos vavvor, heller inte de terrier-liknande ögonbryn hon har.

I tråden från november 2011 framgår det att du har 1 tik samt 2 eller fler hanar… När kom då denna andra "renrasiga" vovve in i bilden?

Ledsen, men jag får inte ihop dina historier… Obestämd

Maliiin
0

#63 Precis vad jag läste mig till också! Dock orkade jag inte re i det ;)

IdaBabe
0

Det är två olika hundar. Och om jag ska va ärlig fattar jag intr vad du skriver nu för den andra hunden har inte varit dräktighet 3 gånger. Som du kanske såg så var hon bara skendräktig, och inte dräktig, kalla inte de då tjuvparning. Den förstå tjuvparningen skedde när någon som vår hundvakt åt henne, dom sa att deras hund inte skulle vara hemma vilket som vår lögn. Då fick hon abort spruta för den hunden hanar en hudsjukdom och någon slags astma, och det vår enda gången hon fått det. Nu blev hon tyvärr tjuvparad igen för ena hanen hoppa över staketet in till henne, som är över 1 m. Vi har två hanar som är bröder, samt en renrasig chihuaua och en som är 75 % chihuaua och 25% York. Nått mer som är oklart eller?! Jag fattar inte varför folk ska göra så stora diskussioner av nått sånt här? Jag vet vad mina hundra är för raser, jag vet vad jag skriver Och jag vet vad som stämmer. Jag fattar inte varför ni bryr er o säger att saker o ting inte stämmer?? Jag är mycket övertygad om att.ni har roligare saker för er än att starta konflikter på en sajt där det är.meningen man ska kunna prata om hundar, ha kul m.m, och intr ha en.massa konflikter!

exitingsvillemo
4

"Jag börjar misstänka att en av mina hanar har hoppat på min ena tik och är orolig för att hon har blivit dräcktig.. Vi har varit väldigt noggranna med att hålla tikar och hanar särade medans hon löpte, men en dag hade någon av misstag råkat släppa ut hanarna tillsammans med min löpande tik."

Så skrev du i tråden från december 2010… Du hade inte sett ngn parning, men du misstänkte en tjuvparning…

Kanske detta istället ska sägas i din andra tråd "Inför en valpning" men; hur många ggr kan man egentligen missa att hålla koll på sin tik under löp??? Tiken i fråga är inte äldre än 1½ år, om det du skrev i första inlägget är riktigt, vilket enligt min uträkning tyder på att ni under ALLA hennes löp trott att hon har kunnat varit dräktig…
1. vid 8 månaders ålder
2. när ni lämnade bort till hundvakt med hanhund
3. med din systers hane

Jag har haft tik och hane i min familj i snart 5 år och har aldrig ens behövt fundera över om tiken kunnat bli dräktig, det är mitt ansvar som ägare, anser jag att se till att detta inte sker.

Vad heter föräldrarna till din renrasiga vavva? Skulle vra kul att se om dom lämnat fler valpar med den pälsstruktur som din

Mojma
0

Hmm, tycker också att det nästintill måste vara svårt att lyckas med "alla" dessa tjuvparningar. Det kan ju tyvärr vara krångligt med tikar & hanar vid löp men det är fortfarande vi människor som har ansvaret över att det ej skall behöva ske.

Mymlan
2

#65 men den du visar på bild i denna tråd ÄR INTE en renrasig Chihuahua.

IdaBabe
0

Jag misstänkte en oarning, ja det gjorde jag, hon var bara några månader och då är det klart att jag tar henne till veterinären för att vara på säkra sidan! Vad är det för fel på det? De tror jag varenda hundägare hade gjort!! Och nu vår hon heller inte dräktig så vad babblar du om de för? Men vet du vad, Jag tycker du ska ge F*n i att bry dig om mina hundar, rent ut sagt.. Jsg är trött på att alla ska snacka massa Skit om att saker och ting är lögn, oansvarigt m.m! Jag tror ni har bättre saker för er än att försöka få reda på typ allt ni bara kan om mina djur-.-

Mojma
0

#68 - Håller med… Orkade inte tidigare skriva eftersom det varit så mycket diskussion här men måste säga det också att det är omöjligt att denna hund vi talar om skulle vara renrasig Chihuahua. DÄREMOT absolut inget fel med blandraser osv det är i mångt & mycket tyck & smak, men att denna hund skall kallas renrasig & det är promt, förstår jag inte för det kan ju var människa se att den inte är. Då kan man väl skriva hög procent av vavva :) Hon är ju lika söt & underbar för det! Jättefin vovve.

exitingsvillemo
2

#69 att du reagerar som du gör och verkar oförmögen att hålla en mogen diskussion, tolkar jag som att det jag skriver är riktigt.

"hon var bara några månader och då är det klart att jag tar henne till veterinären för att vara på säkra sidan! Vad är det för fel på det?"

Felet är att man inte har tillräcklig koll på sina hundar, utan låter detta ske gång på gång på gång…

IdaBabe
0

Gång på gång? Det vår enda gången vi av misstag råkade släppa ihop Dom, och det erkänner jag! Förstå tjuvparningen hände hos hundvakt där dom så att deras egna hund inte skulle vara hemma, vilket som det visade sig att den ändå var.. Andra tjuvparningen hoppar hanen över ett staket på över 1 meter! Hon ät shitzu papillon och vår nästan övertygade om att det höga stängslet skulle räcka! ni får tro vad ni vill, säga vad ni vill och vad ni nu känner för. Jag orkar inte bry mig om folk som tror dom vet allt om mina hundar, vilken koll vi har på dom m.m. Jag pallar intr sånt, har bättre för mig. Hejdå!

Verticalvein
1

Jag har en Chihuahua hane på snart 2 år som heter Melker.

Det roligaste han vet är att vara aktiv! Spåra, sök, uppletande, agillity och lydnad älskar han Skrattande Och jag också för den delen.

Han är otroligt lättlärd och älskar att arbeta.

Han älskar oss alla i familjen men det är bara mig han skulle gå genom eld och vatten för.

Han har aldrig suttit i någon väska utan jag bär honom eller låter honom sitta i barnvagnen dom få stunder som han inte kan gå själv.

exitingsvillemo
0

#72 och så ytterligare en gång, din tik kom av misstag in till dina hanar… Även om du då inte såg ngn parning, så misstänkte du det!!

exitingsvillemo
0

#72 Och såvida du inte har 2 tikar med samma namn, så är hunden på bilden samma som i de andra trådarna… Du skriver att du har 1 tik och 2 hannar… Antingen har du skrivit fel i denna tråd eller så har du skrivit fel i de andra trådarna. För samma hund är det ju (baserat på att du bara har en tik, samt att de har samma namn)

GabbiS87
0

Ja jag tror vi kan konstatera att #7 antagligen inte är en renrasig Chihuahua, det syns väldigt tydligt på bilden. Sen verkar det som att ägaren tror att hon är renrasig eller försöker intala sig det.

MEN jag tycker vi kan släppa det nu!! Det hör inte till tråden Skrikandes Jag skapade inte tråden för att någon skulle bli ifrågasatt så, utan för att få höra om folks erfarenheter av Chihuahua!

[hehlenaaa]
0

Jag har bara träffat en Chihuahua i mitt liv och han verkar vara ett riktigt skräckexempel.. Så jag har fortfarande stora fördomar om den rasen, tyvär :(

GabbiS87
0

#77 Hur var den då? Skällig och hemsk eller? Hade ägarna skämt bort honom eller var han sån ändå`?

[hehlenaaa]
0

#78- Detta är min kompis Chihuahua. 
Min kompis och hennes familj är fina hundmänniskor, de har haft flera hundar före denna så det är inte att hunden råkar illa ut eller så.
Han gör utfall mot hundar och människor, de har gått massa kurser och kontaktat olika hundtränare, psykologer och liknande.
Jag är rädd för honom, trots att han är så liten! 

De har kastrerat honom och han sägs ha blivit mycket lugnare nu, har inte träffat honom sen dess :)

GabbiS87
0

#79 Jaha fy vad jobbigt! Låter som att han är osäker… Obestämd Hoppas för deras och för hundens skull att det hjälpte lite att kastrera!

exitingsvillemo
0

#76 ber om ursäkt, det var inte meningen att kapa din tråd =) Blir så irriterad bara på folk som envist hävdar att dennes hund är rasren när den uppenbarligen inte är det, vilket även blivit bekräftat i andra trådar.

Förstår inte varför man inte kan vara ärlig? Skäms man för sin blandras? Jag gör det då inte =)

Ang Vavvorna… träffar många vavvor i jobbet och tyvärr har jag ännu inte träffat ngn som fått mig att ändra uppfattning omrasen. Att dom beter sig som bortskämda små barn, skyller jag helt på ägarna. Men de flesta jag träffat har haft stora problem med mentaliteten. Dom är oftast osäkra, rädda och utåtagerande (i negativ mening)

Tycker det är synd att det brister i huvudet, för de få mentalt stabila vavvor jag träffat är underbara hundar =) Energiska och pigga i behändig förpackning =)

IdaBabe
0

#81 jag har dock aldrig bekräftat att hon varit en annan ras, tror du har blandat ihop det med min andra hund!

LinaK
1

**Nu återgår vi till tråden, övriga diskussioner kan ni ta via PM.

**

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

GabbiS87
0

#81 Får man vara nyfiken och fråga vad du jobbar med? :)

Min bild av Chihuahua har varit just att dom är som du beskriver. Det verkar vara lite av en chansning att köpa en om man inte riktigt vet vad man får… fast så kanske det är inom alla raser iof. Jag undrar om man kan lita på att man får en mentalt stabil hund ifall båda föräldrarna är det…? Eller vad ska man annars gå efter när man ska köpa en?

exitingsvillemo
0

#84 klart du får vara nyfiken =) Jag jobbar i djurbutik där alla vovvar är välkomna in =) Vi har Drop In på kloklippning, så det passerar en hel del olika hundar på en dag =)

GabbiS87
0

#85 Aha vad roligt! Glad

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.